Jong paard slaat makkelijk met achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shominat

Jong paard slaat makkelijk met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:52

Sinds januari heb ik een jonge friese merrie. Ze is net 3 jaar. Onder het zadel (net zadelmak gemaakt) is ze heel gehoorzaam. Soms kan ze echter zomaar uithalen met haar achterbenen naar de andere pony, maar ook naar mensen. Meestal op het moment dat haar iets niet zint. Een keer deed iemand het draad van de paddock dicht. Ze draaide om en trapte. Ik kwam tijdens voedertijd een keer met het hoofdstel aan. Ze draaide om in haar stal en trapte. Tijdens het longeren wil ze wel eens trappen naar de zweep (ze wordt er overigens nooit mee geraakt). Toen ik van de week met 2 voerbakken aan kwam lopen, stuurde ik haar weg toen ze haar neus in één van de bakken stak. Ze draaide zich om en trapte. Gelukkig heeft ze nog nooit iemand geraakt. Wij straffen haar direct als ze het doet. Ook kan ze onze pony gemakkelijk een trap verkopen als haar iets niet zint. Ze kan ook reuzelief zijn en ze moet nog veel leren. Ik vraag me echter af of een paard dat makkelijk met de achterbenen dreigt, dat altijd blijft doen of ook af zal kunnen leren. Wie heeft er ervaring mee? :n

8nnemiek

Re: Jong paard slaat makkelijk met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:17

Mijn paard had daar ook last van. Inderdaad, als hem iets niet zinde, naar mensen en naar paarden.
Ik heb hem een paar keer flink hard aangepakt daarvoor. Sowieso altijd waarschuwen als je dat ziet, dus een flinke burl geven. En ik heb hem tijdens het longeren eens een flink pak rammel gegeven toen hij naar me uithaalde := Even goed laten rennen (heb zelf een join-up gedaan maar daar kun je beter niet aan beginnen als je niet precies weet hoe dat moet) en na die keer heeft hij het een hele tijd niet meer gedaan. Later wel nog een keertje geprobeerd, weet flink op z'n donder gegeven, en nu heeft hij het nooit meer geprobeerd :)
Het is dus wel af te leren, maar denk niet met een zachte hand helaas. In het wild zal de kuddeleider ook geen 'foei' zeggen als een ander paard dominant gaat doen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:19

Levensgevaarlijk dit.

Ik zou haar flink aanpakken, ik ben het met Mystic Tinker eens.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:21

Dit moet je echt niet tolereren. Ik zal haar zeker laten voelen dat dat niet de bedoeling is. Wees wel snel met dit soort dingen actie-reactie. Anders heeft het geen nut.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:25

Hoe straf je haar dan als ze dit doet?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:30

Wat denk je zelf? Ik ben een vredelievend mens, maar laten we even eerlijk zijn: Paarden zijn nogal sterk en kunnen je vermoorden, levensgevaarlijke dieren, eigenlijk. Deze merrie heeft een kuddeleider nodig met een stevig karakter.....in dit geval ben jij dat. Dus je pakt een zweep en die gebruik je ook als de merrie kuren heeft. Zielig? Nee, het is zielig als deze merrie niet wordt aangepakt, want dan is er straks nog maar één ding met haar mogelijk: enkele reis slager.
Als je het zelf niet durft, zoek je iemand die hier ervaring mee heeft en je erbij helpt, maar ga niet staan janken als het dier een klap krijgt. Het klinkt misschien hard, maar dit is echt mijn ervaring en niet alleen bij mijn eigen paard.
De paarden die ik zo heb aangepakt zijn er bepaald niet slechter op geworden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:41

Ik ben het met bovenstaande bokkers eens, en 1 keer goed op de donder is vaak al ruim voldoende! Een keer erna dat ze het weer probeert te doen zou je het met een goede brul af kunnen doen. Echter trapt ze echt, niet zachtzinnig zijn en gaan fluisteren; "Foei stout paardje!" :n

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:45

ik zou dr wel eens met de zweep raken als ze dit doet en niet zo zuinig, levensgevaarlijk.

Shominat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:03

MysticTinker schreef:
Mijn paard had daar ook last van. Inderdaad, als hem iets niet zinde, naar mensen en naar paarden.
Ik heb hem een paar keer flink hard aangepakt daarvoor. Sowieso altijd waarschuwen als je dat ziet, dus een flinke burl geven. En ik heb hem tijdens het longeren eens een flink pak rammel gegeven toen hij naar me uithaalde := Even goed laten rennen (heb zelf een join-up gedaan maar daar kun je beter niet aan beginnen als je niet precies weet hoe dat moet) en na die keer heeft hij het een hele tijd niet meer gedaan. Later wel nog een keertje geprobeerd, weet flink op z'n donder gegeven, en nu heeft hij het nooit meer geprobeerd :)
Het is dus wel af te leren, maar denk niet met een zachte hand helaas. In het wild zal de kuddeleider ook geen 'foei' zeggen als een ander paard dominant gaat doen

Gelukkig heeft jouw paard het zo goed als afgeleerd, dus dat geeft moed. Ik denk dat het met haar ook wel gaat lukken, maar ik had het gewoon nooit verwacht en niet eerder meegemaakt met andere paarden. Ik probeer ze inderdaad hard aan te pakken, maar dat lukt niet altijd.

Shominat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:12

rensju schreef:
Hoe straf je haar dan als ze dit doet?

De 1e keer was bij het dichtdoen van de paddock. Dat deed iemand anders en zij gaf hem gelijk een flinke trap. Ze had verder niets bij de hand. Toen ze zich omdraaide in haar stal en trapte tijdens voedertijd, toen had ik het hoofdstel in mijn hand en daar heb ik op m'n allerhardst mee geslagen. Van de week met de voederbakken, toen dook ik eerst opzij en heb daarna met de voerbak geslagen, maar die kwam niet helemaal lekker aan! De pony genoot wel van de lekkere biks op de grond! Zoals ik bij alle reacties lees, moet ik dus zeker niet te zachtzinnig optreden. Tis inderdaad levensgevaarlijk. Ik moet gewoon consequent een zweep meenemen. Het gebeurt niet regelmatig, misschien 1 keer in de 3 weken, maar ook dat is te vaak. Ook wil ze nog niet gemakkelijk voetjes geven. Ik probeer haar benen vast te houden en als dat lukt belonen we haar. Haar achterbenen doe ik ook gewoon, maar doordat ik weet dat ze kan trappen, ben ik daar wel wat huiverig voor. Ze probeert zich ook los te trappen. Nu ze sinds kort bij ons thuis staat, gaan we elke dag hoeven krabben, totdat het lukt. Tis een dominante tante op z'n tijd. Wel heeft ze al vreselijk veel geleerd de afgelopen 3 maanden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:20

Ik heb em idd gewoon met de longeerzweep flink geraakt in een ronde longeerbak, meerdere keren achter elkaar, flink laten rennen := Klinkt grof maar dat was wel het enige wat werkte.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:15

Ja precies, 1 harde tik is soms niet genoeg.
Ik heb mijn jonge paard nog wel eens zo ver dat ie helemaal in het hoekje van de box kruipt, dan is ie pas onder de indruk. 1 tik zegt hem (soms) niet zoveel.
Ts, probeer ook met je lichaamstaal lekker aggressief over te komen. Dat geeft soms meer indruk dan een tik.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:26

En denkook aan het vlgende: als jij bij het benaderen van het paard al denkt: straks schopt ze weer, dan ben je verkeerd bezig. Je moet je paard bemaderen met de ( sterke!) gedachte: ik ga nu dit en dat doen. ik noem dat altijd: JE INNERLIJK BEELD. Dat is zeer belangrijk, klopt je innerlijk beeld niet met hetgeen je doet, dan kan je er wel vanuit gaan dat het misgaat. Bij dit paard is een dominante houding ook gewenst. Ik ken je niet en weet niet he je in het leven staat, maar je kunt het leren. Begin maar met streng te zijn voor jezelf. Voor tips mag je me PB' en. sUCCES!

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:56

Mijn jonge hengst van 1 jaar deed dat in het begin ook heel erg toen ik hem net kreeg. Vooral met voeren en poetsen als hij ongeduldig begon te worden. Paar keer flink aangepakt. En nu laat hij het wel uit zijn hoofd om naar mij te stampen.
Gelijk heel duidelijk laten merken dat jij de baas bent en dat je dit gedrag niet getolereerd wordt en ook consequent blijven. Ik weet zeker dat je haar kunt afleren.
Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:59

toen ik mijn pony kocht haalde hij ook zomaar uit als je achter hem langsliep.
de eerste keren schrok ik er nog van,maar toen ik toch zelf flink geraakt werd ben ik heeeeeel boos geworden!!!

resultaat was een blauw teen bij mij ,en mijn pony een blauwe bil., :P
maar helpen deed het wel en meneer bedacht zich daarna wel voordat hij ging staan trappen.

kijk wel hoe je straft, als je paard trapt en jij geeft haar en tik tegen het hoofd dan heeft dat lange niet hetzelfde effect als dat je meteen een gigatrap tegen haar billen verkoopt.paarden onderling doen het ook..als er een trapt dan trapt een ander meteen terug en is het klaar.
en jouw schoen komt lange niet zo hard aan als de hoef van een ander paard.,

slaan met zwepen vind ik echt niet kunnen,de zweep is bedoeld als hulpmiddel en er lopen zat verknoeide paarden rond die panisch worden als ze een zweep zien

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:23

Als je uit veiligheidsoverwegingen niet dichtbij genoeg kan komen om je paard een schop te geven (je been is ook een middel om hulpen mee te geven...), kies je voor een zweep. Zo zit dat. Als je daarna de zweep als hulpmiddel wil gebruiken, kan dat nog prima. Je hoeft het dier immers niet helemaal af te rossen??? Ook hier geldt: Je innerlijk beeld moet kloppen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:21

Flink hard uithalen met de zwieper, bezem, halster ofzo. let wel op dat je zelf niet geraakt word als ze terug schopt ;)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:41

Jetta schreef:
Als je uit veiligheidsoverwegingen niet dichtbij genoeg kan komen om je paard een schop te geven (je been is ook een middel om hulpen mee te geven...), kies je voor een zweep. Zo zit dat. Als je daarna de zweep als hulpmiddel wil gebruiken, kan dat nog prima. Je hoeft het dier immers niet helemaal af te rossen??? Ook hier geldt: Je innerlijk beeld moet kloppen.

Het gaat bij een paard ook niet om de pijn die je hem moet doen, maar de 'schrik' die hij moet krijgen. Je doet een paard niet zomaar zo zeer, als dat paarden elkaar onderling in de rangverdeling doen.

Afrossen ben ik ook geen voorstander van, één duidelijke directe eenmalige afstraffing dmv een tik/schop oid in dit geval wel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 04:30

rensju schreef:
Ja precies, 1 harde tik is soms niet genoeg.
Ik heb mijn jonge paard nog wel eens zo ver dat ie helemaal in het hoekje van de box kruipt, dan is ie pas onder de indruk. 1 tik zegt hem (soms) niet zoveel.
Ts, probeer ook met je lichaamstaal lekker aggressief over te komen. Dat geeft soms meer indruk dan een tik.

:j Ik heb dit ook gehad met m'n eerste paardje. Madam was echt een loeder toen ik 'r net had. Maar na een paar keer goed hard optreden leren de meeste paarden het wel af hoor.
TS, als je goed laat merken dat het echt niet kan, dan gaat het over. Bij sommige paarden moet je verder gaan dan waar je je comfortabel bij voelt, helaas. Anders is het idd over een paar jaar meestal enkeltje slachthuis zoals iemand hierboven al had gezegd.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:41

Okee je mag een paard niet slaan. Maar dit is levensgevaarlijk. Tijdens het longeren zorgen dat je de lijn goed vast hebt en als ze dan trap en flinke brul geven plus en tik erbij! Anders is het echt levensgevaarlijk. Want het paard kan jou doodlopen en het enige wat jij hebt is een zweep. Dus zorg maar dat ze wat respect voor je krijgen! Jij bent de baas! Het gaat idd niet om de pijn, maar om de schrik.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:44

Soms als ik sta te poetsen en mijn paard tilt haar been hoog op (zo van, ik ga trappen hoor!) dan krijgt ze al een strenge waarschuwende nee en wanneer ze het doet een klap op dr gat en nog een keer nee zeggen, hard! En dan ook direct!