Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Even goed laten rennen (heb zelf een join-up gedaan maar daar kun je beter niet aan beginnen als je niet precies weet hoe dat moet) en na die keer heeft hij het een hele tijd niet meer gedaan. Later wel nog een keertje geprobeerd, weet flink op z'n donder gegeven, en nu heeft hij het nooit meer geprobeerd
MysticTinker schreef:Mijn paard had daar ook last van. Inderdaad, als hem iets niet zinde, naar mensen en naar paarden.
Ik heb hem een paar keer flink hard aangepakt daarvoor. Sowieso altijd waarschuwen als je dat ziet, dus een flinke burl geven. En ik heb hem tijdens het longeren eens een flink pak rammel gegeven toen hij naar me uithaaldeEven goed laten rennen (heb zelf een join-up gedaan maar daar kun je beter niet aan beginnen als je niet precies weet hoe dat moet) en na die keer heeft hij het een hele tijd niet meer gedaan. Later wel nog een keertje geprobeerd, weet flink op z'n donder gegeven, en nu heeft hij het nooit meer geprobeerd
![]()
Het is dus wel af te leren, maar denk niet met een zachte hand helaas. In het wild zal de kuddeleider ook geen 'foei' zeggen als een ander paard dominant gaat doen
rensju schreef:Hoe straf je haar dan als ze dit doet?
Klinkt grof maar dat was wel het enige wat werkte.
Jetta schreef:Als je uit veiligheidsoverwegingen niet dichtbij genoeg kan komen om je paard een schop te geven (je been is ook een middel om hulpen mee te geven...), kies je voor een zweep. Zo zit dat. Als je daarna de zweep als hulpmiddel wil gebruiken, kan dat nog prima. Je hoeft het dier immers niet helemaal af te rossen??? Ook hier geldt: Je innerlijk beeld moet kloppen.
rensju schreef:Ja precies, 1 harde tik is soms niet genoeg.
Ik heb mijn jonge paard nog wel eens zo ver dat ie helemaal in het hoekje van de box kruipt, dan is ie pas onder de indruk. 1 tik zegt hem (soms) niet zoveel.
Ts, probeer ook met je lichaamstaal lekker aggressief over te komen. Dat geeft soms meer indruk dan een tik.
Ik heb dit ook gehad met m'n eerste paardje. Madam was echt een loeder toen ik 'r net had. Maar na een paar keer goed hard optreden leren de meeste paarden het wel af hoor.