Iemand ervaring met een ondeugende welsh hengstveulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Iemand ervaring met een ondeugende welsh hengstveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:24

Hallo,
Ik heb sinds de winter een veulentje van mijn welsh
Het is een heel ondeugend hengstje
Heeft iemand ervaring met welsh hengstveulens en kan diegene mij helpen hoe ik moet reageren??
Want hij wil geen halster om, dan loopt hij weg of gaat hij stijgeren |o
Hij wil de stal niet in dan loopt hij erlangs, draait zich om en gaat proberen terug naar de wei te komen |o
Hij wil niet geborsteld worden, ook geen voetjes optillen om uit te krabben |o
Hij loopt in het bos, onder de draad door om vervolgens te staan koekeloerese |o
weet iemand hoe je ermee moet omgaan??
alvast bedankt :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:42

Volgens mij heb je verschillende problemen.
Ten eerste als hij onder de draad door kan, dan moet er nog eens goed, door jou of je ouders/staleigenaar naar de omheining gekeken worden.
Het gras is toch vaak groener aan de andere kant van het hek en je wilt geen ongelukken.

Dan het bostelen. Kan je hem over zijn hele lichaam aanraken, en blijft hij dan ook rustig? Als dat zo is kan je dit proberen uit te breiden, ga hem eerst gewoon lekker aaien en kriebelen, als hij dit toestaat kun je er een zacht bosteltje bij pakken. Probeer niet te lang door te gaan. Als hij het niet leuk meer vind moet je ophouden, borstelen moet niet eng of vervelend voor hem worden.

Daarnaast heb je ook een gehoorzaamheidsprobleempje. Veulentjes zijn nu eenmaal ondeugend. Dit kun je het alleen oplossen door consequent te zijn. Probeer om het op stal zetten en halster om doen altijd op dezelfde manier te doen. Zodat hij eraan went. Belangrijk is dat je goed gedrag beloont, en slecht gedrag negeert. Heb je ook iemand om je te helpen met het veulentje?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:34

WPC > OPG

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 06:51

Hallo Ts,

Heb zelf een welsh hengstveulen gehad van 7 maanden ( is nu 3 jaar en ruin ) en heb behoorlijk wat met hem afgezien.

Gelukkig was die van mij wel al aan het halster gewend dus daar had ik geen problemen mee, ik zou toch gewoon proberen het halster om te doen ondanks zijn gedrag en op het moment dat hij even rustig is het weer af doen. Niet dat als hij gekkigheid uithaalt dat jij stopt met het te proberen zodat hij later nog erger gedrag gaat vertonen om maar niet dat halster om te hoeven. Als je eenmaal het halster om hebt en hij is even rustig hem uitbundig belonen en dit uitbreiden naar mate de tijd.

Gaat zelf eens in de stal staan en probeer hem erin te roepen, geduld is een schone zaak, misschien een idee om hem te voeren op stal?? Als je vaak genoeg een vast ritme aan went dat stal-eten betekent gaat hij op den duur echt wel zijn stal in.

Borstelen zou ik even achterwege laten, weet niet hoe oud hij is maar zou inderdaad eerst hem gewoon overal proberen te aaien en kijken of hij dit toe laat, heb dit zelf ook zo gedaan met mijn welshveulen toen, heb er weken over gedaan en iedere keer als hij netjes stil stond beloonde ik hem uitbundig met mijn stem, niet te lang want immers kunnen veulens niet te lang stil staan, daar zijn ze jong voor vandaar dat je beter op een dag twee keer 5 min met hem kunt bezig zijn als een half uur in een keer. Gaat aaien redelijk over zijn lijf dan uitbreiden, naar benen en hoofd en naar verloop van tijd zul je zelf bemerken dat hij dat steeds meer en meer toe laat.

Toch zul je ook net zoals Peedy89 zei consequent moeten zijn, er is een verschil tussen veulen gedrag en gewoon echt geen zin hebben, dit onderscheid zul je moeten maken zodat je niet iets gaat toelaten omdat meneer z'n zin wilt hebben. Ook veulens kunnen er een potje van maken. Weet er alles van maar toch met heel veel geduld zijn we heel ver gekomen, Geduld, consequent en de goede associaties aanleren dus stal-eten, halster om en rustig = belonen.

hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Sjattukuh25

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:10

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor hem vormen jij en zijn moeder en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij en zijn moeder de "ondergeschikte". De rangorde tussen moeder en zoon zullen zij zelf wel regelen
Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
en een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paarden en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paarden bent en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zullen je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in hun gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:47

Ik heb een jaarling Welsh hengstje, grappig :D
Maar goed, die van mij wilde eerst ook helemaal niks, maar in zijn geval ligt het aan het vorige meisje wat hem verzorgde, hij kreeg altijd klappen, mijn maatje :'( .
Maar met snoepjes en hem aaien en lief tegen hem doen, heeft hij ook het bokken naar ons afgeleerd. Vandaag waren ze stout geweest, hek gesloopt en naar de wei waar gisteren kunstmest op gestrooid was gerend! Hij was de enige die ik gewoon te pakken kreeg zeg! Je moet het de tijd geven, vriendjes worden. Dat heb ik ook gedaan, ik zou nu echt niet meer zonder mijn liefje kunnen hoor! (l)
Hij vind nu alles goed, ik mag zelfs al een klein beetje over zijn rugje hangen (niet te vaak natuurlijk) en een dekje op zijn rug leggen.
Ik heb gewoon meer aandacht aan hem besteed, dat is geen probleem want we zijn bijna altijd met z'n 3en bij de pony's. Als je hem maar genoeg aandacht geeft, wordt het een prachtpony, dat zul je zien :P .

Edit: even over het hoefjes krabben, denk je eraan dat het eigenlijk nog een baby is? Dat vind hij dus heel eng. Tornado wil dat ook niet, terwijl hij nu heel lief is. Gewoon eens in de 2 dagen een van zijn hoefjes een paar tellen vast houden, en hem belonen. Heb ik ook met Tor gedaan, en nu geeft hij ze al iets makkelijker aan.

Liekekeira

Re: Iemand ervaring met een ondeugende welsh hengstveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 05:23

he ! harstikke bedankt voor de tips! borstelen gaat nu goed halster ga ik vandaag goed de tijd aan besteden! western. goeie. egt zo bedankt! grs, lieke

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 06:22

hmzzz zo snel mogelijk kastreren is denk ik optie nummer een :)

en dan er hulp bijhalen, want hij heeft echt een grote mond!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:06

van hoe oud mag je castreren dan?
toch pas met 3 jaar??

Verder heb ik nikt op de rest toe te voegen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:08

welnee :D

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:06

haha castereren staat sowiso op de kalender.dat mag als hy 1 jaar is als zn balletjes ingedaald zijn maar maar meestal wachten ze ermee voor de fok :D poetsen gaat nu goed halster nog niet en stal inlopen ene keer goed andere keer niet. meer tips altyd welkom. xlieke

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:31

hey heb f op internet zitten zoeken en ik kwam iets tegèn over als je het halster om wilt doen bij een veulen dat tegenstribbeld dat je het veulen met zijn kont tegen de muur bicht bij de moeder moet zetten want als hij merkte dat de moeder rustgi bleef en hem niet hoefde te beschermen dat hij minder bang werd. heb t uitgeprobeerd nadat we hem enige tijd geknuffeld hadden. het werkte perfect. 1 iemand hield hem tegen en ik deed rustig het halster om. trots dat ie was :D toen hij zich aan zn hoofd wilde jeuken met zn achterpoot wilde de merrie hem straf geven. echt heel opvoedkundig.bedankt voor de tips! xlieke