Dreigen: dominant of bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Dreigen: dominant of bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 23:58

Een Friese ruin van 7 jaar die ik verzorg legt steeds zijn oren in zijn nek als ik in de buurt kom in de stal of in de wei. Hij doet voor de rest niets, hij blijft gewoon op zijn plaats staan en houdt me in de gaten met zijn oren naar achteren. Als ik naar hem toe loop blijft ie ook gewoon zo staan en kan ik hem gewoon pakken. Zodra ik hem aan het halstertouw heb is het opgelost en als ik met hem bezig ben is hij hartstikke lief.
Nu vraag ik me af waarom hij dat doet, is ie bang dat ik hem weg jaag, of dat ik boos op hem wordt ofzo, of is het een poging om dominant te zijn?? En in het verlengde daarvan, hoe los ik het op?

Nog even ter achtergrond informatie:
Ik ken hem nu een jaar of 3. Het eerste jaar heb ik weinig met hem gedaan, hij was toen net ingereden maar had totaal geen manieren. Hij liep dwars over je heen als je hem aan een halstertouw had, hij kon niet stilstaan met poetsen, kon niet normaal voetjes geven zonder in je richting te trappen enz.
Ik heb toen geprobeerd om hem wat op te voeden, maar uiteindelijk heb ik een trap van hem gehad en was ik een beetje bang voor hem. Toen heb ik hem bewust een aantal maanden laten staan omdat je niet kan werken met een paard waar je bang voor bent. Daarna ben ik helemaal weer opnieuw begonnen met voorzichtig een beetje poetsen en longeren enzo. Toen ben ik hem ook gaan rijden en dat gaat prima. Poetsen gaat nu ook goed, hij let veel beter op mij en geeft nu ook voetjes.

Ik had verwacht dat dat dreigen vanzelf wel over zou gaan als ik het gewoon zou negeren. Hij bereikt er immers niets mee, want ik pak hem toch gewoon en doe gewoon wat ik anders ook altijd doe. Helaas doet ie dit nu al een aantal maanden en wordt het niet minder.

Ik ben de enige die echt met hem bezig is, maar er zijn wel andere mensen die hem voeren, buitenzetten en soms een keer zijn stal doen. Hij laat zich dan soms niet pakken en bijt als ze hem bij het halster willen pakken. Ook als er mensen in zijn wei komen kan hij heel intimiderend op ze af lopen en dan evt ook bijten. Bij mij doet ie dat allemaal niet.

Ik hoop dat iemand van jullie hier iets in herkent en me wat tips kan geven. Het dreigen op zich is geen probleem, hij doet immers niets. Maar toch wil ik het graag oplossen, het paard kan zich hier volgens mij niet prettig bij voelen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:04

Het dreigend overkomen is in mijn ogen (kijkende naar mijn eigen pony) puur een manier van inschatten van de mens. Ben je bang? Mooi dan kan ik de baas proberen te spelen. Trek je er niets van aan dan ben jij een leider of in iedergeval een persoon die veilig is om bij te zijn.

Het happen naar andere mag dus niet, of ze moeten hem een duw/tik in de hals of hoofd geven. Of je zou een klein stukje touw onder het halster kunnen binden dat ze dat kunnen pakken.
Ik schat alleen zo in dat als iemand hem bestraft voor het happen, en verder niet onder de indruk is van hem dat persoon geen problemen meer ondervindt.

Het is wat ik zo lees geen dominantie, maar puur inschatten wat voor vlees je paard in de wei krijgt.

Anoniem

Re: Dreigen: dominant of bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:08

Heel moeilijk om daar een juist antwoord op te geven zo van een beschrijving.
Mijn paard doet het ook en moet je eerst laten zien dat jij de leiding hebt.
Zodra je je passief opstelt, zal zij zich gelijk dominant gedragen.

Maar zo klinkt jouw diertje helemaal niet.
Is het een mogelijkheid om het op video vast te leggen?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:15

mmm, klinkt vrij bekend...
ik heb het vermoeden dat het een combinatie is van angst en dominantie.
ik zou vooral op het positieve letten, positief tegen hem praten,belonen voor goed gedrag etc.
sommige paarden zijn nu eenmaal een beetje raar, en als ik lees dat het een fries is die nogal gemeen uit de hoek kon komen, heb ik het idee dat er in z'n jonge jaren misschien iets niet helemaal goed is gegaan.dit hoeft niets belangrijks te zijn geweest, iemand die voor hem wegliep kan al voldoende zijn geweest.
ik heb met een aantal friezen gewerkt, en vrijwel allemaal waren ze echt heel mak.
in hun eigen wereldje, maar nooit een poot optillen,staan is staan, niet bijten etc.
de enkele die dit wel deed was niet goed, tussen de oren of in het lichaam.
deze paarden zijn dan ook gaan hemelen...

ik heb ook een tuigpaard gekend die dit gedrag ook vertoonde, maar die was al 7,hengst en onbeleerd.
hengstengedrag is ver over gegaan,maar hij bleef strijden met z'n ruiter en is uiteindelijk weg gegaan nadat hij iemand een paar gebroken ribben had getrapt.
ik vond het heel jammer, ik houd wel van paarden met karakter, maar als het gevaarlijk word is het klaar.
met het tuigpaard ben ik dan ook altijd extreem consequent geweest, nee is altijd nee.
soms met "grof" geweld, maar goed gedrag werd dan ook ruimschoots beloont met rust en vriendelijkheid.
dit paard was ook op het extreme af eenkennig.

dus ja, de enige tips die ik voor je heb zijn: consequent blijven en vooral veel rust rondom het paard opbouwen.
1 persoon die met het paard bezig is, en ook de enige persoon die het paard mag straffen.
goed gedrag mag door iedereen beloont worden met een aai of vriendelijk woord.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 00:15

Ja, maar ik ben dus absoluut niet bang, ik pak hem gewoon als hij zijn oren in zijn nek legt en hij doet dan ook niets naar mij. Toch blijft hij elke dag opnieuw zijn oren in zijn nek leggen, het wordt niet minder. Ik begrijp dus niet zo goed waarom hij dat blijft doen.

@ Koudbloedkim: ik zal eens proberen om het te filmen ja.
Ik heb echt wel duidelijk de leiding volgens mij, want hij haalt het niet in zijn hoofd om naar mij te bijten ofzo. Hij doet ook precies wat ik zeg. Als ie los in de wei of in de stal staat kan ik hem van een paar meter afstand achteruit laten gaan met alleen mijn stem, dat zou ie niet doen als hij hoger in rang zou zijn volgens hem.

Met voetjes geven was in het begin ook een heel probleem, hij trok dan een achterbeen helemaal onder zijn lichaam als je zn achtervoetjes vroeg en sloeg dan naar achteren. Daar heb ik hem steeds voor gestraft, maar het werd alleen maar erger. Volgens mij was dat gewoon angst. Sinds ik zelf gewoon heel rustig blijf en het negeer als ie slaat en gewoon opnieuw blijf vragen is dat bijna helemaal weg. Hij slaat nu bijna nooit meer, behalve als ie echt gestrest is.
Daarom twijfel ik nu dus ook of dit angst is of dominantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:21

Het klinkt als onzekerheid. Als hij voorheen bijvoorbeeld aandacht kreeg als hij zijn oren in zijn nek legde, dan is het zo aangeleerd om dat ook te doen om aandacht te krijgen in een nieuwe situatie. Ik zou het negeren en er niet nog meer nadruk op leggen, dat paard snapt namelijk niet dat je het juist niet wilt en dat maakt hem nog onzekerder. Net als met voetjes geven, hij weet niet wat de bedoeling is en dat maakt hem onzeker. Hij vindt het ook vervelend en verzet zich en jij wordt weeeeer boos op hem. Probeer duidelijker naar dat paard te zijn en help hem wat duidelijker de goede kant op. Begin er eens mee om die voetjes een paar seconden vast te houden, niks te doen en dan weer zachtjes neer te zetten. Dat herhaal je totdat het probleem over is en dan zet je pas weer een volgende stap.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 00:25

@ Timilion: Een combinatie zou wel kunnen misschien. Positief tegen hem praten is ook wat ik op dit moment aan het proberen ben, maar ik heb nog niet het idee dat het echt effect heeft.
In zijn jeugd is er inderdaad vanalles niet helemaal goed gegaan. Hij is opgegroeid alleen met zijn moeder en heeft dus nooit in een kudde gestaan. De eigenaresse is bang voor hem en dat weet hij ook, zij kan helemaal niets met hem.
Hij is wel heel cool, niet snel bang en als hij schrikt met buitenrijden blijft hij gewoon stilstaan :P. Maar hij is lastig te begrijpen in zijn gedrag vind ik. Sommige dingen snap ik echt niet wat ie daarmee bedoelt.

Hij is overigens niet gemeen hoor. Hij wil heel graag werken en is heel knuffelig als je hem eenmaal aan een halstertouwtje hebt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 00:30

Lovely schreef:
Het klinkt als onzekerheid. Als hij voorheen bijvoorbeeld aandacht kreeg als hij zijn oren in zijn nek legde, dan is het zo aangeleerd om dat ook te doen om aandacht te krijgen in een nieuwe situatie. Ik zou het negeren en er niet nog meer nadruk op leggen, dat paard snapt namelijk niet dat je het juist niet wilt en dat maakt hem nog onzekerder. Net als met voetjes geven, hij weet niet wat de bedoeling is en dat maakt hem onzeker. Hij vindt het ook vervelend en verzet zich en jij wordt weeeeer boos op hem. Probeer duidelijker naar dat paard te zijn en help hem wat duidelijker de goede kant op. Begin er eens mee om die voetjes een paar seconden vast te houden, niks te doen en dan weer zachtjes neer te zetten. Dat herhaal je totdat het probleem over is en dan zet je pas weer een volgende stap.

Het probleem met die voetjes is inmiddels dus allang opgelost hoor. En het probleem was ook niet het vasthouden, maar het geven. Hij gaf geen voetje, maar trok zn voet onder zijn buik en schopte dan naar achter. Dat heb ik inderdaad opgelost door rustig te blijven en het foute gedrag gewoon te negeren en net zo lang vragen tot hij het goed deed.
Nu doe ik dat dus ook al een tijd met dit gedrag. Ik negeer het oren in de nek leggen en doe gewoon wat ik anders ook doe. Als hij zijn oren naar voren heeft praat ik heel positief tegen hem. Als ik hem wil pakken dan doe ik dat gewoon, ongeacht of zijn oren naar achteren gaan of niet. Toch wordt dat dreigen niet minder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:41

Nee, omdat je door het positieve praten zijn gedrag bevestigt en daardoor blijft het in stand. Je moet je ook afvragen of deze inmiddels degelijk bevestigde gewoonte ooit nog wel te veranderen is, hoe hard je je best ook doet.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 00:48

Maar ik doe toch alleen maar positief als hij niet dreigt. Dus dan bevestig ik toch juist het goede gedrag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:50

Dat is in theorie zo, maar eigenlijk moet je je paard een reden geven om zijn gedrag te veranderen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:14

Zuur kijken gewoon negeren, onze pony kan je aankijken als of jij je terplaatse wil afmaken. Oren in de nek, neusgaten niet meer rond. En toch is het een hele lieve pony, hij heeft nog nooit mensen getrapt of dikke blauwe plekken gebeten. Bij hem is het deels gewoonte, het lijkt dat hij me na al die jaren wel kent en weet wat hij aan me heeft.

Ga eens anders kijken naar dat zure gezicht. Kijk hoe hij is/doet voor je de stal binnen komt, let dan op hoe hij reageert de rest van de tijd.
Ik zie nu dus al voor ik de stal binnen ga/of wanneer ik er 3 minuten in ben,wat voor dag het gaat worden met werk. Makkelijk dan kan ik het programma aanpassen :D
Ik merk bijvoorbeeld dat als hij wat langer zuur is of wat wegdraaierig met zijn hoofd/lijf hij een dag heeft van laat mij maar. Is hij erg opdringerig dan weet ik dat hij eerst moet uitrennen, als hij gelijk matig is dan is hij zo ook in het werk.

Het is oefenen, je zult een aantal keer ernaast zitten maar een leuke manier van leren. Het voordeel van zo gezellig kijkend paard ;) is dat je andere dieren met zure blik ook snel kan inschatten.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:46

Ik herken dit gedrag precies. Mijn merrie staat heel rustig hooi te eten of gewoon te staan in haar box en als je naar haar box toe loopt gaan die oren in de nek, nee, oren helemaaaaaaaal plat, hoofd omhoog, staat ze te zwaaien met hoofd en nek en laat ze soms haar tanden echt zien!
Als je dan de box in gaat blijft ze dreigen, maar ik trek me daar niks van aan en doe rustig wat ik van plan ben. Ze heeft nog nooit geprobeerd te trappen, maar dreigt verder wel met haar hele houding. Een heel ander verhaal wordt het als ik haar halster bij me heb. Dan steekt ze meteen haar neus in het halster, oren rustig en verder ook rustig. Helemaal niks aan de hand en is ze ineens de vriendelijkheid zelf. Ze gaat dan met haar hoofd tegen me aan hangen, zo van: ik wil dat je me kriebelt. Of, ze gaat zoeken naar snoepjes in je jaszak. Echt, dan is het een heel ander paard. Ik heb haar nu 7 maanden en de vorige eigenaar zei dat ze dat altijd heeft gedaan.
Wat me wel op valt is, dat je, nooit, en echt nooit, je arm onverwacht omhoog moet doen. Als je gewoon met haar bezig bent vindt ze dat niet erg, maar anders schrikt ze heel erg. Ook als je bv. een speeltje van de hond van stal weggooit om te apporteren. Ik trek daar de conclusie uit dat ze ooit geslagen is.............................. Denk ik.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:04

Mijn friese merrie legt ook altijd haar oren terug als ik haar benader. Ik heb haar vanaf haar derde jaar en ze is nu 12. Ik ken haar niet anders. Het ziet er niet uit als agressie (oren plat in de nek en hoofd hoog), maar meer zoals een hond doet die je aandacht geeft. Ik heb me in het begin ook wel afgevraagd wat het betekende, maar waarschijnlijk hoort het bij haar. Ze komt overigens in de wei altijd direct op mij af en laat zich altijd zonder problemen pakken. Ik besteed er geen aandacht meer aan en doe gewoon mijn ding.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 08:55

Hmmmm nouja ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft.

@ Lovely: de reden voor hem om zijn gedrag te veranderen zou dan moeten zijn dat ie aandacht krijgt als ie normaal doet.
In het begin kon ie ook niet voorzichtig spelen of kroelen, hij deed dat altijd heel ruw, duwde je omver of gebruikte zijn tanden. Gewoon omdat hij niet begreep dat mensen dat niet zo waarderen. Ik ging dan gewoon naar hem toe om hem aandacht te geven en zodra hij te ruw deed was het klaar en kreeg ie geen aandacht meer. Dat had ie heel snel door en nu is ie super voorzichtig.

@ Saoirse: Ik heb bij hem ook wel het idee dat ie ooit klappen gehad heeft. Ik weet niet of ie dan echt mishandeld is, maar hij reageert ook heel sterk als ie een klap krijgt terwijl ie niet snapt wat ie fout deed. Dan kan ie echt helemaal gespannen en bang worden en dan kun je er weinig meer mee. In het begin was dat echt een probleem, nu kent ie mij wat beter en weet ie dus ook wat wel en niet mag. Hij is nog wel eens stout, maar hij weet wanneer ie een tik gaat krijgen en dan lijkt ie het ook te accepteren.

Wat mij trouwens ook nog opviel is het volgende:
Als ik de stallen aan het doen ben en hij loopt in de wei dan komt ie zelf naar binnen om te kijken wat ik allemaal aan het doen ben. Als ik dan in de buurt kom gaan de oren plat, ook als ik alleen maar voorbij loop. Blijf ik dan voor zijn neus staan dan draait ie zijn hoofd weg, ik laat hem doen en blijf gewoon staan, dan duikt ie in zn waterbak om een beetje te drinken. Vervolgens kijkt ie weer met zn oren plat naar achteren naar mij, dan draait ie weer zijn hoofd weg, duikt vervolgens weer in de waterbak enz enz enz.
Het lijkt mij een soort overspronggedrag, alsof hij iets wil (aandacht?) maar van de andere kant eigenlijk niet goed durft.