Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Aurora3 schreef:Ik ben het wel eens met wat Jua zegt. Een nieuwe berijder moet natuurlijk zijn positie als leider eerst verdienen. Dat lijkt me normaal. Dat is op zich ook geen probleem.
Ik zou wel zorgen dat de mensen die je paard uit de wei moeten halen enzo niet omver gelopen worden. Die mensen kun je misschien uitleggen wat jij doet om je paard te laten luisteren. Des noods eerst met jou erbij en later ook als jij er niet bij bent.
Ik vind dat een paard niet persee als een hondje achter iedereen aan moet lopen en naar iedereen moet luisteren. Maar hij moet wel een beetje respect hebben voor mensen. Hij mag dus nooit over ze heen lopen en moet ook door andere mensen dan jij zelf te verzorgen zijn.
Citaat:Zodra ik erbij sta doet hij ook niet vervelend. Ik denk dat degene die hem uit de wei haalt, zelf ook leiderschap af moet dwingen, dat kan ik niet voor diegene doen. Men weet wat ik doe, eigenlijk niets, want hij doet het bij mij gewoonweg niet. Ik heb niets in mijn hand, ik zeg niets, hij stopt gewoon.

de rest word geaccepteerd maar JIJ bent het voor hem. Aurora3 schreef:Ik vind dat een paard niet persee als een hondje achter iedereen aan moet lopen en naar iedereen moet luisteren. Maar hij moet wel een beetje respect hebben voor mensen. Hij mag dus nooit over ze heen lopen en moet ook door andere mensen dan jij zelf te verzorgen zijn.
Aurora3 schreef:Ja okee, maar je kunt andere mensen zeggen hoe jij zou reageren als ie wel iets doet wat niet mag. Het is voor het paard ook duidelijker als andere mensen op dezelfde manier reageren als jij.
Om je paard trouwens zelfstandiger te maken zou je ook eens kunnen proberen om hem dingen zelf uit te laten zoeken. Stel hem voor een bepaald dilemma, jij bent erbij, maar hij moet het zelf op zien te lossen.
Laat hem bijvoorbeeld een snoepje of een appel zien en leg dat onder een emmer. Vervolgens onder een emmer met een steen erop, vervolgens midden op een groot zeil waar hij op moet gaan staan om het te pakken enz. Probeer het steeds moeilijker te maken en laat het hem zelfstandig oplossen.
Citaat:Kortom: TS, ik vind het een heel herkenbaar 'probleem' maar als ik jouw verhaal zo hoor is jouw paardje dolgelukkig met jou en zijn leventje en is dat uiteindelijk niet hetgene waar het om gaat? Ik vind dat het paard zelf degene is die bepaald of iets goed voor hem is of niet en de jouwe lijkt te zeggen dat je vooral zo door moet gaan
) al te 'corrigeren'. Bij mij nog altijd enorm onderdanig en bevestiging zoekend, maar in de kudde steeds stoerder! Blijkbaar gaat dat prima samen
Citaat:Interessante vraag waar ik zelf ook een beetje mee loop te worstelen. Ik maak me echter niet zo druk om die zelfstandigheid omdat mijn jonkie een echt buitenpaard is en juist heeeeel zelfstandig is. Is de jouwe (wat een prachtpaard btw!!!) in de wei e.d. gewoon lekker bezig met de andere paarden of raakt hij in paniek zodra jij uit beeld verdwijnt? Want als hij zich "gewoon" als paard gedraagt wanneer jij er niet bij bent, dan zou ik me daar persoonlijk absoluut niet druk om maken. Jou als een puppy volgen zodra je in beeld bent en op eigen benen staan kunnen imo prima samen gaan!
Hij ging zelfs wel eens naast me liggen (was hij niet vast hoor) toen ik met iemand bij het weidehek stond te praten