17 jr en ineens hengsten gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc_Sten

17 jr en ineens hengsten gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:34

Ik heb ff een vraagje want ik weet niet waar het vandaan komt en kan er ook niks over vinden.
Ik heb mijn haflinger nu 1,5 jr en hij is 17 jr
Veel van zijn achtergrond weet ik niet alleen dat hij altijd men pony is geweest en daarin wedstrijden heeft gedaan.
Hij is na mijn weten ook al sinds zijn 3de jaar ruin.
Nu staat er sinds kort een ruin bij ons op stal en is sinds een paar dagen een nieuw lid van de kudde.
De kudde bestaat uit 4 merries en stender dan en een 2 jarige ruin.
Nu is er dan een ruin bijgekomen en stender begint ineens raar hengsten gedrag te vertonen naar de merries die momenteel hengstig zijn. (voorheen deed hij dit gedrag niet)
Nu is het zo dat Sten altijd DE man in de wei is geweest en de baas was/is.
Maar sinds die ruin erbij is gekomen is het niks als knokken met elkaar.
We hebben ook besloten ze uit elkaar te halen en de kudde te gaan scheiden omdat die van mij echt flink gewond aan het raken is.
Wat er nu dus gebeurt is iets wat ik nog nooit eerder bij hem heb gezien en gehoord.
Zodra 1 van de merries terug komt of hij komt zelf terug van het rijden begint hij als een hengst tegen haar te grommen (net als een aap eigenlijk doet, kan het zo niet goed uitleggen)
huhhh...huhhh..huhh..huhh en ga zo maar door.
Hij begint dan met zijn voorbeen op de grond te slaan en gooit zijn leuter eruit en die word ook kei hard en stijf.
Hij begint dan allemaal te blazen en maakt dat rare geluid.
Waar komt dit gedrag ineens vandaan
Is dat omdat er ineens concurrentie is of omdat hij vroeger toch miss wel eens heeft gedekt ??
Want een ruin die NOOIT gedekt heeft doet dit soort gedrag niet normaal gesproken zeggen ze.
Wat denken jullie???

(ik zal morgen een filmpje maken van dat gedrag miss dat ik het dan beter kan laten zien dan uitleggen)

Elles

Re: 17 jr en ineens hengsten gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:20

PP ->> OPG

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:24

Tja ik heb ook een ruin gehad die nooit gedekt heeft (is bij mij met 12 maanden gecastreerd) en die deed dat ook (pas na enkele jaren). Die dekte ook echt.
Het komt denk ik door de concurrentie.... het zijn wel "zijn" merries...
In de natuur worden 2 jarige hengsten verstoten uit de kudde.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:24

door de "concurentie" :j
Zou het trouwens echt niet mogelijk zijn om ze bij elkaar te zetten?
misschien als de merrie's minder heftig hengstig worden(dus in het najaar/winter?) het nog eens proberen?
Mijn ervaring is dat het voor ruinen vaak wel "leuk" is om een mederuin te hebben om mee te stoeien/spelen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:30

wat een verhaal !

Ik denk het dominante gedrag bij de 2 ruintjes, er kan maar 1 leider zijn per kudde... Dus daar zit die oorzaak al, maar je hebt de oplossing al, om op de kuddes uit elkaar te drijven...

Misschien toelichting van zijn rare gedrag is mss dat hij nog steeds klophengst is?
Misschien een keertje laten onderzoeken door veearts.
Veel klophengsten vertonen het gedrag van een ruin, maar na een specifieke situatie kunnen ze zich keren als hengst...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:34

@ulestro: mijn ervaring is dat "gewone" ruinen zich in bepaalde situatie's zich ook precies als hengsten gedragen.
Of die ruinen moeten ook al klophengst zijn, maar in dat geval ken ik wel ontiegelijk veel klophengsten..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:39

siskeh schreef:
@ulestro: mijn ervaring is dat "gewone" ruinen zich in bepaalde situatie's zich ook precies als hengsten gedragen.
Of die ruinen moeten ook al klophengst zijn, maar in dat geval ken ik wel ontiegelijk veel klophengsten..

ik zoek een mogelijkheid...
Niet van ach, komt soms voor, leg er u bij neer...
Er worden soms hengsten gecastreerd door onkundige veeartsen...
De mensen gaan dan naar huis met een ruin, maar zonder dat ze het weten hebben ze een klophengst...
Ik zoek een medische oplossing naast het plotse dominante gedrag...
Want er is altijd een mogelijkheid... en als die mogelijkheid uitgesloten is, ben je al veel stappen verder... dan dat je eerst veel andere dingen moet proberen te doen, om dan tot de constatie te komen dat het een klophengst was...
Laatst bijgewerkt door ulestro op 28-04-10 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:40

Het is normaal dat ruinen op oudere leeftijd hengsten gedrag gaan vertonen. Vaak maken ze die overgang bij een situatie verandering. Mijn Fjord(15jaar) deed dat laatst ook, toen hadden we hem eventjes in een andere groep gezet met buitenstallen (vanwege een blessure) en daar liepen 2 ruinen en 3 merrie's rond. Maar hij staat nu in een groep met andere ruinen, omdat hij anders merries kon beschadigen.
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door iris_okke op 28-04-10 10:54, in het totaal 3 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:48

Twee van mijn ruinen hebben dit ook gehad. Beide ruinen zijn wel iets later gecastreerd maar hebben onder bepaalde omstandigheden de neiging hengstengedrag te vertonen. De ene ruin was 7 of 8 toen hij in een kudde terecht kwam met meerdere ruinen en merries. Nadat hij een van de merries echt gedekt had was hij niet meer te hanteren. Hij dacht echt dat hij hengst was. Wij hebben toen ook laten onderzoeken of het geen klophengst was en dat bleek gelukkig niet het geval. Nadat hij uit de groep gehaald was verdween het gedrag weer.
De andere ruin is nu 19 en doet ook af en toe of hij hengst is vooral als er een nieuwe merrie op stal is. Hij showt en gedraagt zich dan dominant naar de andere paarden.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:41

Okeej bedankt allemaal voor de tips
Ik ga idd ff uitzoeken of hij een klophengst is.
Is daar toevallig ook een topic over zodat ik er wat meer info over kan krijgen/vinden

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:06

Ik heb de DA ff opgebeld en nou gaat hij van de week kijken of hij idd een klophengst is.
Hij vertelde ook dat hij niet meer vruchtbaar is ookal zou hij een klophengst zijn dus dat schilt weer voor de friesen merries bij ons op de wei waar hij bij staat

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:37

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:54

Ik heb precies hetzelfde verhaal met mijn 20 jarige ruin. Al 2 zomers loop ik te zoeken naar oplossingen en ben er uiteindelijk achter gekomen dat er maar 1 oplossing is; namelijk niet meer bij merrie's zetten.

Ik snap dat dit niet altijd mogelijk is, maar ik spreek echt uit ervaring!! Ik heb al zoveel poeders etc. geprobeert, dierenarts erbij geweest. Uiteindelijk naar de homeopatie toe en daar werkt ook letterlijk niks.
Zoals al gezegd is, het is de concurentie tussen de ruinen. Jou ruin wil de baas zijn over 'zijn' kudde merrie's, en elke andere ruin in die groep ziet hij als concurentie. Het vechten en evt. willen dekken van de merrie's zal dus ook alleen ophouden zodra je hem niet meer bij merrie's hebt staan.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:36

Erg herkenbaar! Heb mijn Fell pony ruin teruggekocht na 2 jaar, vroeger kon die met alles en iedereen op de wei en samen uitrijden en nu kan die absoluut niet met andere ruinen samen met merries op de wei, hij staat nu met 3 merries samen, nouja, hij staat alleen en merries staan een endje verderop samen.
Zou er een ruin bijgezet worden dan is het weer feest, hij stond eerst met 1 merrie en 2 ruinen en een anderhalf jarige hengst, dat ging redelijk goed, tot dat hij de merrie opeiste, toen mocht er niemand meer bij ZIJN merrie, hij viel gewoon alles aan. Echt een ramp. Nu staat hij in een andere kudde met dus alleen merries, is ook niet ideaal. Hij zou eventueel met mijn eigen merrie samen kunnen staan, maar zij is zo onderdanig dat ik dat ook weer zielig vind, daarbij kan ik er dan ook niks bijzetten.
Maar het erge is ook nog dat hij ook met buitenrijden zich zo gedraagt, hij valt dan de ruinen aan, wil voorop lopen, kortbij de merrie in de buurt, als die zijn zin niet krijgt gaat die bokken, stijgeren, stilstaan, achteruit lopen en nog veel meer van die dingen. Heb ik lekker even als kadootje erbij gekregen toen ik hem terugkocht! En bedankt :+

Ik ben dus ook wel benieuwd of dit gedrag met consequent aanpakken weggaat, of dat dit alleen maar erger gaat worden. Hoop stiekem dat die weer wordt hoe die altijd bij mij was vroeger, wat dit gedrag is echt verschrikkelijk!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:18

Mijn ruin doet dat stampen en gillen met uithangend apparaat alleen als 'zijn' merrie (waar hij zijn wei mee deelt) het weiland uit is geweest en weer terugkomt. Nooit als hij zelf het weiland uit is geweest en ook niet bij andere merries. Best apart.

Dekgedrag vertoont hij niet (hij is nu 18) en van hengstige merries wordt hij niet warm of koud. Alleen dus dat stampen en gillen als 'zijn' merrie terugkomt in het weiland. Alsof hij wil zeggen 'vuile slet, waar ben jij zonder mij naartoe geweest?' :+

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:44

Met dat stampen en gillen is het bij mijn ruin ook begonnen. Hij staat al jaren met 1 bepaalde merrie. Is altijd goed gegaan en als zij hengstig was en met wijde benen voor hem stond vroeg die zich nog af wat ze daarmee bedoelde... (heb wel is gedacht dat ie homo was :D )
December 2006 zijn wij samen (dus ik met mijn ruin en mijn stalgenoot met die merrie) verhuist van een grote dressuurstal naar een kleinschalig pensionstalletje. Daar kwamen ze samen in een grote loopstal te staan, en alle ruinen en merries stonden samen in 1 weiland. Het eerste jaar samen ging heel goed, en inderdaad als 1 van de 2 weg ging stond de ander te stampen en te gillen. Net voor de 2de zomerseizoen kreeg ik van de stal eigenares te horen dat mijn paard een merrie had besprongen. Nou, ik geloofde mijn oren niet en moet eerlijk zeggen dat ik het ook echt niet geloofde tot ik het 2 dagen later zelf zag gebeuren.
We hebben meteen daarna besloten om die merrie niet bij mijn ruin in het land te zetten maar aan het eind van het landseizoen begon hij een andere merrie te 'dekken'
Dit jaar is hij nog vroeger begonnen en heeft hij zelfs de merrie besprongen waar die dus al jaren mee samen staat.
Als er geen andere merries bijstaan (bij mijn ruin en die merrie) is er helemaal niks aan de hand, maar staat er maar 1 andere merrie bij dan begint ie weer te vervelen.

Kortom; hij kan echt niet meer met andere merries in 1 land of paddock staan, alleen nog maar met die ene merrie, dan blijft het goed gaan. Nu staat hij samen met die merrie tussen de ruinen op het land en dat gaat ook goed!

Mijn paard is er dus helaas pas mee begonnen toen hij letterlijk aan zijn 2de jeugd is begonnen op de nieuwe stal. Hij is daar zo van opgeknapt en simpel gezegd weer echt paard geworden. En ja, helaas horen dit soort verhalen daar ook bij, maar ben er zeker niet blij mee!!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:43

Nou wij hebben nu de wei opgedeelt en het gedrag is opgehouden
Die ene ruin staat nu in een wei die niet vlak bij stenders wei is dus hij is weer hartstikke rustig.
Het hengste gedrag is ineens verdwenen.
Dus het is geen hengste gedrag maar haantjes gedrag