Hoe een nieuwe kudde vormen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

teve

Hoe een nieuwe kudde vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:10

Ik heb even een vraag. Bij mij op stal staan 2 paarden en 3 pony's. In de winter staan ze 's nachts op stal en overdag gescheiden in de wei. Dwz de 2 paarden (ruinen) bij elkaar en 2 van de 3 pony's bij elkaar (merrie en ruin). De stallen zijn gescheiden, dus 's nachts zien de pony's de paarden niet (wel elkaar).
Omdat ze nu het weer beter wordt binnenkort weer 24u p/d het land opgaan wil ik het volgende graag weten.
Een van de pony's (de ruin) is erg dominant en "bezit" echt zijn merrie. Het is al eerder vorig jaar gebeurd dat hij gaat vechten en aanvallen naar een van de paarden (de lagere in rang). Om nu veel stress en ongelukken te voorkomen is mijn vraag, wat we het beste kunnen doen om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen.
Moeten we ze alle 4 tegelijk bij elkaar zetten? of eerst de merrie bij de 2 paarden en als dat goed gaat pas de ponyruin erbij. Of eerst de ruin en later de merrie? Wie kan me goed adviseren?

JulienSVU

Re: Hoe een nieuwe kudde vormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:11

Alles in 1x er in.. de rangorde moet hoe dan ook bepaald worden.
Als je als laatst de pony's er bij doet dan ontstaat er weer rumoer in het weiland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:48

Mijn ervaring is dat het kan helpen het dominante paard er als laatste bij te zetten. Hij komt dan in een al gevestigde groep, wat in ieder geval betekent dat díe paarden steun aan elkaar hebben en dat er minder kans op is dat er één als pispaaltje wordt uitgekozen die dan opgejaagd wordt tot-ie een ons weegt.
Dan moeten de andere 4 wel redelijk gewaagd zijn aan elkaar, anders werkt het niet. Een week tussenruimte geven om de groep te laten betijen is voldoende.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:00

Alvast bedankt voor jullie adviezen, helaas tegenstrijdig, ik ga erover nadenken. Nog iemand tips, voors/tegens?