Jong paard kliert of is hij angstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Jong paard kliert of is hij angstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:25

Ik ben sinds 6 maanden de eigenaar van Gitan. Gitan wordt in mei 4. Hij heeft tot zijn derde op wei gestaan. Is dan gevangen en een van paar keer stal naar stal verhuisd tot hij bij mij kwam. Hij kende helemaal niks en je kon er niet aan zitten. Met veel geduld konden we hem pakken, en al bijna overal aaien. Hij liet zich op de wei ook heel braaf leiden.
Nu zijn we sinds begin april verhuisd naar een pensionstal ( omdat de wei gevet en gekalkt moest worden). Vond dat wel goed, want dan konden we met wat meer begleiding beginnen met Gitan te wennen aan longeren ed.
De smid is voor het eerst geweest ( hij was echt heel braaf). We konden hem helemaal poetsen en zelfs voetjes geven was geen probleem ( van voor).
Nu sinds vorige week zijn we begonnen met hem te longeren ( gewoon aan het halster).
In het begin liep het al mis. Hij trok zich los toen we nog maar gewoon naar de piste liepen ( hij had bang vd pony die in de stapmolen graasde). Na een paar keer is de Staleigenaar komen helpen. Met longeren was hij er eigenlijk vrij snel mee weg en liep braaf rondjes. Soms begon hij zich op te jagen en deed hij wat maf ( willen lostrekken ander kant op willen lopen enz) maarja het was de eerste keer en toen hij braaf was zijn we gestopt.
Hebben het een paar dagen later nog eens geprobeerd en toen was hij braaf mee naar de piste. Ook longeren ging echt goed, alleen op het laatst begon hij te hinniken en te klieren ( zag toen echt dat het klieren was). Toen heeft hij eerst nog wat braaf rondjes moeten lopen en dan mocht hij naar stal. Hij is toen weer gaan lopen ( schrok van een auto) en stond wat verderop te trillen als een riet.
Vandaag hebben we weer gelongeerd. Had hem nu de hengstenketting om om hem te gaan halen. Is een keer gaan lopen, de tweede keer heb ik een paar keer getrokken aan de ketting en telkens hij wou omkeren weer. Toen kwam hij braaf mee. Met poetsen begon hij ook nerveuser te worden, kappen met hoeven uitkrabben ( hij is vast aan het uittesten ). Met longeren was hij braaf linksom. Rechtsom nam de stagiare ( zij helpt me om maandag altijd) hem en toen ineens uit het niets sloeg hij in paniek en liep als een bezetenen heel de piste door. Heb hem toen gekalmeerd en en hem rustig kunnen pakken. Hij was gans nat van het zweet en heel angstig. Toen wou hij rechtsom ook niet meer doorwandelen. Hij lijkt dan een heel ander paard als even daarvoor. Snapt precies niets meer wat hij even daarvoor wel snapte, en lijkt in mijn ogen wat angstig omdat hij niet begrijpt wat we van hem willen.
IS hij mij nu aan het testen, of zou hij echt gewoon angstig zijn?
Ik vind het moeilijk, hij is mijn eerste paard wat ik zelf zadelmak wil maken ( heb al wel geholpen met ene, maarja). Ik wil het rustig aan doen om hem niet te overhaasten, maar ik herken hem niet terug met het paard wat bij ons op wei stond. ( nu train ik hem ook apart van zijn maatje, vroeger stond die er gewoon bij op wei)

Misschien wordt het nu tijd dat ik toch wat meer hulp zoek

tamary

Re: Jong paard kliert of is hij angstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:17

Hulp zoeken is aan te raden, maar wees heel kritisch wie dat wordt.
Dit is nl weinig klieren en fors veel angst. Dier kent niks, komt in een nieuwe omgeving en is zijn steun (kuddemaatje) kwijt. Mensen zijn niet vertrouwd genoeg om steun op te zoeken en hij heeft te weinig ervaring om de wereld alleen aan te kunnen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:06

heey

ik denk dat je paard het heel moeilijk vind om op zijn eigen benen te staan eerder stond jij dicht bij hem en nu moet hij helemaal alleen 5 meter van jou af lopen dat is natuurlijk erg spannend en alle mogelijkheden om hier onderuit te komen want jij staat niet direct naast hem om hem te corrigeren hij is misschien erg onzeker over zichzelf en durft niet goed alleen te lopen zonder jou naast hem.

groetjes nanette

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:08

Ik voel een zeer onzeker paard die nog veel moet leren, gewoon veel geduld en alles rustig aan doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:08

Ik denk dat er toch angst mee speelt, neem een stapje terug waar je te snel voor hem gaat. Dus weer rustig aan opbouwen met longeren, en met poetsen en voetjes pakken. Je doet snel een stapje te veel, juist als hij helemaal niks kende 6 maanden geleden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:12

ik denk ook dat je echt meer aan angst moet denken dan aan dominantie. Ook lijkt een hengsten ketting me niet de juiste oplossing. Probeer eerder een touwhalster. Een hengstenketting kan pijnlijk zijn en dat zal zijn vertrouwen niet groter maken in jou, wat je dus absoluut niet wilt! Misschien dat hij juist hierdoor nog meer schrok de tweede keer.
Hulp is inderdaad niet verkeerd. Waar staat je paard ergens? Wellicht dat het binnen mijn regio valt.....

Bij jonge paarden moeten we veel geduld hebben, goed kunnen inschatten waarom ze dingen doen en daarop inspelen. Dwang is niet de oplossing, maar wel consequent zijn wanneer nodig en ook begrip tonen naar het paard wanneer nodig.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 18:37

Dank jullie voor jullie meedenken.
Denk dat een stapje terug dan helemaal niet verkeerd is. Terug meer aan dat vertrouwen werken en dan de rest. Enige probleem is dan nog tot aan de binnenpiste geraken. Misschien een paar keer tot daar en gewoon wat kroelen en stappen zodat hij die piste niet zo zeer associeert met angst en nerveus zijn. Nu is hij elke keer dat we daar kwamen weggevlogen en heeft hij zich opgejaagt.

Mijn paard staat trouwens in Belgisch Limburg ( Korspel)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:47

Tempus, goed zo! Je zult zien dat wat je er nu aan geduld en vertrouwen insteekt, dat je dat straks dubbel en dwars terugkrijgt, en ik spreek uit ervaring :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:09

Tempus schreef:
Denk dat een stapje terug dan helemaal niet verkeerd is. Terug meer aan dat vertrouwen werken en dan de rest. Enige probleem is dan nog tot aan de binnenpiste geraken.

Eerst vertrouwen inderdaad, maar "werken" begint niet in de binnenpiste. Zeker niet als je paard nog zo weinig vertrouwen in je heeft dat hij zich veilig genoeg voelt uit het zicht van de kudde met jouw alleen. Angst zet de deur naar leren op slot en dan is trainen geheel nutteloos.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:55

Dit klinkt als een onzeker paard en let op dat je goed weet waar je mee bezig bent (haal er anders iemand bij die de kennis heeft), want een onzeker paard kan gevaarlijk zijn. Ik lees dat hij onrustig wordt met kammen en dergelijke, een dergelijke opbouw kan wijzen op het feit dat jij signalen die je paard jou geeft niet ziet waardoor je paard begint te twijfelen aan je leiderschap en dus zelf de touwtjes in handen moet nemen, paarden zijn kudde dieren en er moet een leider zijn. Misschien kun je een keer iemand mee laten kijken zodat je duidelijk krijgt wat er gebeurd? Want het kan zijn dat problemen die je ondervindt bij het longeren eigenlijk al beginnen bij het kammen en verder en verder gaan doorwerken.

Daarnaast, kijk eens naar je houding. Blijf rustig en in balans. Een valkuil waar veel mensen intrappen is dat men een paard met probleem gedrag voorzichtig gaat benaderen. Probeert het paard gerust te stellen en daardoor het paard onzekerder maakt. Waardoor het gedrag dus eerder erger wordt dan minder.
Bijvoorbeeld een paard is bang voor plasjes water op de straat. Gaat stil staan, grote ogen, hoofd hoog, spanning, lijkt weg te willen schieten en dan wel alle kanten op behalve naar de plas) Veel mensen kiezen ervoor om het dier stil te laten staan en te kijken en het dier geruststellend toe te spreken. Door ervoor te zorgen dat de aandacht van het dier bij jou blijft door het dier op dat moment opdrachten te geven, zorg je ervoor dat het dier zich niet op de angst gaat fixeren. Waar je wel ruimte voor moet geven is wanneer het dier laat zien het plasje te willen onderzoeken, dit is iets anders dan fixatie. (Oren zijn naar voren gericht, het hoofd is niet superhoog, het paard wil ook stapjes naar voren doen, ruikt met diepe ademhaling)

Nog een tip? Voer je je paard uit de hand? Ikzelf voer mijn paarden nooit uit de hand, ik ben de leider en geef mijn voer niet weg. Ik heb al vaak gezien dat stoppen met uit de hand voeren al een verschil maakt. Zeker wanneer paarden angstig zijn.
Wangedrag dat voortkomt uit uit de hand voeren? Een paard dat even in je broek of arm bijt wanneer je naast het dier staat en wanneer je boos reageert de oren in de nek doet, neus optrekt, het hoofd omhoog doet en wegdraait, met de staart zwiept.
Dan kun je op dat moment corrigerend optreden maar wanneer je een uurtje later weer uit de hand voert geef je het paard dubbele boodschappen en blijf je met je paard een leiderschap conflict hebben.

Wat ik verder lees over los willen trekken met longeren etc etc, dat hoort allemaal bij paarden waarbij je net de training begint. Ik begrijp dat er weinig met hem gedaan is tot jij hem onder je hoede kreeg. Dus je zult je handen volhebben, met veel geduld en herhaling kun je een hoop weer rechtbreien hoor!
Weet je trouwens dat je met twee paardjes te maken hebt? Paard links en paard rechts? Dus oefen altijd alles aan twee kanten van het paard. Je zult merken dat wanneer het paard iets rechts snapt en je gaat naar de linker kant, het paard rageert of het de eerste keer is dat je het doet.

Misschien heb je er wat aan? Succes in ieder geval!

Groetjes uit Texas!
Christa
Laatst bijgewerkt door Jua op 27-04-10 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:04

Klinkt inderdaad als onzekerheid. Vergeet niet dat dit paard in feite nog een kleuter is, die ook nogeens uit zijn vertrouwde kudde is gehaald. Dat is heel heftig!

Ik zou hem echt uitgebreid de tijd geven om te wennen op zijn nieuwe stal. In die periode zou ik echt niets van hem vragen maar puur werken aan een band met hem. Gewoon veel heengaan, poetsen, aandacht geven en proberen aan het vertrouwen te werken. Evt. wat speels grondwerk. Maar vooral een rustgevende dagelijkse routine, zodat het allemaal wat vertrouwder voor hem wordt.
Behandel hem als een kleuter en speel met hem de zomer door. In het najaar kan je dan het longeren en daarna zadelmak maken in alle rust opbouwen; hij is dan mentaal en fysiek er meer aan toe.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:13

tamary schreef:
Tempus schreef:
Denk dat een stapje terug dan helemaal niet verkeerd is. Terug meer aan dat vertrouwen werken en dan de rest. Enige probleem is dan nog tot aan de binnenpiste geraken.

Eerst vertrouwen inderdaad, maar "werken" begint niet in de binnenpiste. Zeker niet als je paard nog zo weinig vertrouwen in je heeft dat hij zich veilig genoeg voelt uit het zicht van de kudde met jouw alleen. Angst zet de deur naar leren op slot en dan is trainen geheel nutteloos.

Dus kan ik beter gewoon wanneer hij samen met mijn ander paard op wei staat beginnen werken? Het helpt zeker niet dat ze enkel met twee staan en dus redelijk aan mekaar hangen?
En na een paar keer lostrekken zal ik ook niet zeker genoeg meer zijn en dat zal hij voelen en dan wordt hij weer nerveuzer ( beetje viscieuze cirkel).

Jua ja ik voer hem soms uit de hand. Merk ook dat hij dan bijteriger wordt, hij blijft dan zoeken naar voer en is niet meer bij de les.
Ik vind het ook moeilijk om aan te voelen wanneer hij wil omdraaien. In het begin was hij gewoon ineens weg, zonder dat ik zelfs door had dat hij ergens bang van had. Nu ben ik op mijn hoede ( = meer gespannen) en dat zal hij dan lezen als oei daar is toch echt iets.

beantsje dus jij bedoelt dat hij dan lichamelijk wel al 4 is, maar er geestelijk nog niet klaar toe is om al te beginnen met zadelmak maken?
En dat ik hem dus eigenlijk nu aan het forceren ben? ( op stal zei iedereen nu is het de goede moment om te beginnen, want nu ben je hier en is hij uit zijn element dan zijn ze braver maar eigenlijk moet ik meer naar mijn paard luisteren) en hij geeft zo dan ana er nog niet klaar voor te zijn.
Dan is het ook niet zo erg om hem pas zadelmak te maken als hij weer bij ons op wei staat ( dat is wat iedereen hier niet zo slim vond)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:13

Ik dacht precies hetzelfde als Jua. Het is geen kwestie van óf angst, óf dominantie, het heeft allemaal met elkaar te maken. Jij geeft niet genoeg signalen van leiderschap af - waaruit angst van het paard volgt - waaruit volgt dat het zelf de dominantere positie inneemt. Dat gaat fout zoals je merkt, omdat paarden van nature volgers zijn en geen leiders (behalve de alfamerrie van de kudde maar die kom je maar zelden tegen).

Een stapje terug doen is inderdaad helemaal niet verkeerd. Longeren en inrijden zijn allemaal al te ver gezocht, eerst oefenen met je eigen houding zodat je hem fatsoenlijk kunt leiden. Wat eventueel wel een goed methode voor jou zou kunnen zijn, is die van Emiel Voest (gewoon even op zijn site http://www.emielvoest.nl kijken). Hoewel je niet per sé hoeft te beginnen met freestylen in mijn ogen, kun je veel opsteken van zijn ideeën over hoe jij een goede leider voor je paard vormt. Drie dingen zijn belangrijk: houding, beweging en positie (als ik het me goed herinner, heb het allemaal niet zelf bedacht). Daarna kun je beginnen met dubbele lange lijnen, dat is de tussenstap voordat je met rijden begint. Maargoed, nu zit ik alweer te ver te denken, eerst maar eens zorgen dat jij een goede leider voor je paardje bent!

Het is ook nooit verkeerd om eens een goed boek over paardengedrag te lezen of anders info te zoeken op internet. Alle kennis die je hebt kun je gebruiken!

Ik wens je veel succes met dit paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:16

Ik denk dat je het allemaal wat te snel aanpakt.
Wordt hij van borstelen al nerveus? Werk dan eerst daaraan. Pas als hij zich op zijn gemak voelt, ga dan een stap verder. Wil vooral niet te snel, dat werkt alleen maar averechts. Stel het longeren en de binnenpiste maar uit, daar is hij waarschijnlijk helemaal nog niet aan toe. Werk aan vertrouwen, niet gelijk aan werk. Het paard wordt er niet beter van op deze manier.
Je zegt dat het paard je niet begrijpt, dan doe JIJ iets niet goed. Het inschakelen van hulp is iets wat ik zou doen, als ik in jouw schoenen stond. Iets aanleren is gemakkelijker dan iets afleren. Je hebt wat geholpen met een ander paard zadelmak te maken, das heel iets anders dan een paard als jij beschrijft alles te leren.

Met hengstenkettingen zou ik niet beginnen, als je die op dat punt al moet gebruiken, moet je imo sowieso een stap terug. Basis, basis, basis. Pas als dat er in zit en het paard zich veilig voelt, kun je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:21

Tempus schreef:
Dus kan ik beter gewoon wanneer hij samen met mijn ander paard op wei staat beginnen werken? Het helpt zeker niet dat ze enkel met twee staan en dus redelijk aan mekaar hangen?
En na een paar keer lostrekken zal ik ook niet zeker genoeg meer zijn en dat zal hij voelen en dan wordt hij weer nerveuzer ( beetje viscieuze cirkel).

Jua ja ik voer hem soms uit de hand. Merk ook dat hij dan bijteriger wordt, hij blijft dan zoeken naar voer en is niet meer bij de les.
Ik vind het ook moeilijk om aan te voelen wanneer hij wil omdraaien. In het begin was hij gewoon ineens weg, zonder dat ik zelfs door had dat hij ergens bang van had. Nu ben ik op mijn hoede ( = meer gespannen) en dat zal hij dan lezen als oei daar is toch echt iets.

beantsje dus jij bedoelt dat hij dan lichamelijk wel al 4 is, maar er geestelijk nog niet klaar toe is om al te beginnen met zadelmak maken?
En dat ik hem dus eigenlijk nu aan het forceren ben? ( op stal zei iedereen nu is het de goede moment om te beginnen, want nu ben je hier en is hij uit zijn element dan zijn ze braver maar eigenlijk moet ik meer naar mijn paard luisteren) en hij geeft zo dan ana er nog niet klaar voor te zijn.
Dan is het ook niet zo erg om hem pas zadelmak te maken als hij weer bij ons op wei staat ( dat is wat iedereen hier niet zo slim vond)

Na dit stukje, denk ik zeker, hulp inschakelen. Ik denk niet dat je dit alleen af kunt, omdat ik begrijp dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar hier komen ongelukken van. Een onzekere leider met een angstig paard is echt geen goede combinatie om van elkaar te leren.
Laat het zadelmak en dergelijke eerst even uit je hoofd, ik denk dat jij en het paard daar helemaal nog niet aan toe zijn.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:28

Hengstenketting was ook maar op aanraden van PH. ( net als halstertouw door de mond halen). Jullie kennen dat vast. Je staat op stal en het gaat mis, PH komt helpen ( heeft zovele jaren paardenervaring) en dus neem je het maar aan.

Als ik hem borstel in zijn eigen stal vind hij het helemaal niet erg.
Maar goed ga dadelijk eens kijken op de site van emiel voest.
Toch al bedankt voor jullie inzicht en tips ben er zeker wat mee
( paarden hebben is elke dag weer bijleren.)

Mindim ik ben zeker onzeker ( zeker omdat ik niet zo heel veel ervaring heb met jonge paarden en ik schrik heb iets fout te doen)
Ok dus eerst aan onze band werken en dan al de rest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:39

En hulp inschakelen, serieus hoor. Info van internet halen is leuk, maar in de praktijk is het niet altijd toepasbaar op je eigen situatie. Dus dan heb je er geen zak aan.
Kies iemand waar je een goed gevoel bij hebt.
Geen PH krijgt mij aan een hengstenketting of een halstertouw door de mond. Met harde middelen een angstig paard terecht zetten, helpt niets.

Voer niet uit de hand en borstelen in zijn box zou ik ook niet doen bij een angstig paard.

Maar nogmaals, schakel aub hulp in, dit gaat anders van kwaad tot erger.
Wat voor paard is het?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:42

tamary schreef:
Tempus schreef:

Tempus schreef:

Zet een stukje in de wei af of ga rustig poetsen, etc. net buiten het hek. Doe nieuwe dingen juist lekker met vriendje ernaast/erbij, maar hou het veilig voor jezelf. Hoe zekerder hij wordt hoe meer afstand je kunt nemen en hoe meer je hem de dingen eerst kunt laten doen. Vanuit dat eerst doen (ook later buiten voorop met wandelen/rijden bv) kan je uitbouwen naar alleen met mens aan het werk.

Tempus schreef:

Voeren kan best, maar dan heel duidelijk aangeven wanneer hij voer kan verwachten. Dat kan een signaal zijn (geluid/beweging), maar ook een bepaalde plek, zoals bv bij het hek als je hem weer in de wei zet (werkt goed bij dieren die anders al bokkend de wei in rennen zodra ze losgelaten worden) Geen signaal = nooit voer! bij bedelen negeer je pony geheel totdat het gezeur stopt. Dat kan je dan weer wel belonen, want ook beleefd voedsel aannemen is een basisonderdeel van belonen met voedsel.

Tempus schreef:

Paard moet eerst mentaal bij je zijn om veilig te zijn om mee om te gaan en om te kunnen leren. Negeer je stalgenoten in dit geval en doe wat JOUW paard aan kan en niet wat anderen vinden dat hij al moet kunnen.
Paard dingen laten doen door hem te overdonderen kost je extra werk later in de training.

Een trainer die moet overdonderen om een onervaren dier te trainen moet nog flink wat les volgen. (Misschien iets kort door de bocht, maar dat is mijn mening)

Ik zou trouwens naar Parelli les gaan kijken in jouw geval, maar ik heb de ontwikkelingen van Voest niet gevolgd. Die van Parelli wel en dat bevalt mij ook nog steeds erg goed, zeker omdat die doorgaat tot hoever je paard en jij kunnen groeien samen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:43

Tempus schreef:
Mindim ik ben zeker onzeker ( zeker omdat ik niet zo heel veel ervaring heb met jonge paarden en ik schrik heb iets fout te doen)
Ok dus eerst aan onze band werken en dan al de rest

phoe, dan denk ik dat je veel geld moet gaan investeren aan (goede) hulp. Niet banketstaaf bedoeld, maar juist als waarschuwing.
Dit zijn de ingredienten voor "probleem-paarden". (paarden die niet de juiste opleiding hebben genoten en dáárdoor moeilijk zijn. Persoonlijk zou ik mét enige ervaring met jonge paarden zelfs nog niet aan een erg angstig paard beginnen)

Btw is testen imo nooit het juiste woord. Als een paard de ruimte pakt die hij krijgt van de begeleider, vind ik dat geen testen maar gewoon een fout van de begeleider/ruiter.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:43

Ben ik met je eens, mindim. Bovendien kan iemand anders weer nieuw licht op de situatie werpen, op een manier die je zelf nog niet voor ogen had gezien. Je eigen veiligheid gaat altijd voor.

En parelli is inderdaad ook zeker aan te raden!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:49

Mindim schreef:
En hulp inschakelen, serieus hoor. Info van internet halen is leuk, maar in de praktijk is het niet altijd toepasbaar op je eigen situatie. Dus dan heb je er geen zak aan.
Kies iemand waar je een goed gevoel bij hebt.
Geen PH krijgt mij aan een hengstenketting of een halstertouw door de mond. Met harde middelen een angstig paard terecht zetten, helpt niets.

Voer niet uit de hand en borstelen in zijn box zou ik ook niet doen bij een angstig paard.

Maar nogmaals, schakel aub hulp in, dit gaat anders van kwaad tot erger.
Wat voor paard is het?

Met poetsen in de stal bedoelde ik eigenlijk in de gang waar zijn stal is.sorry voor het onduidelijk zijn. Dan staat hij eigenlijk heel relax.
En met PH tja hier nu om ruzie te gaan zitten maken daar is mijn paard niet mee geholpen denk ik zo ( ik vertrouwde op de hulp van een paardenman met massas meer ervaring omdat ik op die moment met de handen in het haar zat)

Uit de hand voeren zal ik vanaf nu ook niet doen. Ik las net bij emiel voest iets over het jonge paarden traject, misschien toch een achter horen of er in belgie niet zoiets is via hun.

En het is een warmbloed. ( vader was aes goedgekeurd)

EN zal ook eens bij parelli gaan kijken dan

Hij is trouwens ook enorm oorschuw, stalgenoot wou hem hoofdstel aan doen, ging niet, had ze het er met PH over en die wou wel helpen. Met praam aan te doen zou het wel lukken, maar dat zag ik helemaal niet zitten. Dan krijg je het misschien een keer aan, maar het is wel de bedoeling dat je het altijd aan kunt doen en niet die ene keer of enkel met praam ofz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:42

Laat die PH zich maar met zijn eigen paarden bemoeien.
Je moet maar denken, als een dier angstig is, dan moet je het niet met geweld oplossen. Iemand die dat doet, kun je beter niet bij je paard in de buurt laten. Niet iedereen die al jaren met paarden bezig is, heeft de wijsheid in pacht, sommigen zijn gewoon vastgeroest in verkeerde methodes waar ze prat op gaan.

Laat dat hoofdstel toch even zitten. Laat het paard aan jou wennen, niet aan je stalgenoot, stagiare en de PH. Dat paard krijgt een stortvloed aan mensen over zich heen.
Hij komt uit een kudde en wordt van stal naar stal gesleept, kent geen mensen en de een na de ander staat zich met hem te bemoeien. Hij loopt nog niet netjes aan een halster of je komt al met een hoofdstel met bit aan en gaat ook al longeren. Dat dier krijgt zoveel indrukken en nergens bevestiging of leiding. Tuurlijk wordt het paard bang en jij kunt het niet oplossen zelf.
Ik ga het nu heel hard stellen, je hebt er geen verstand van, je laat anderen je ongevraagd dingen aanleunen, je bent onzeker en hebt een zeer angstig paard, je vraagt om ongelukken. Je kan je paard enorm verknallen als je zo door gaat.
Maw, tast in de buidel en vraag om hulp, iemand die eerst je leert hoe je naast je paard zijn vertrouwen kan krijgen en hoe hij zich moet gedragen naast jou, hoe je leiderschap kan nemen. Zo te lezen ben je aan het zadelmak maken en longeren nog lang niet toe. Een paard opvoeden doe je niet 'even', denk daar niet te gemakkelijk over. Zeg niet dat je daar ook niet te gemakkelijk over denkt, anders had je deze aanschaf niet gedaan.
Waarom heb je een paard van deze leeftijd en kaliber gekocht? Waarom geen ingereden paard. Is het een hengst/ruin/merrie. Je kunt een paard niet iets leren daadwerkelijk uit boekjes of dingen van het internet. Wel door begeleiding van een kundig iemand die jou en je paard specifiek kent.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 23:51

Als ik eerlijk ga zijn heb ik dit paard echt om de foute redenen gekocht.
Ik was gaan kijken naar eentje die ik op internet had gezien. Beestje was niks mis mee ( alleen nog maar 2) en ook wat aan de kleine kant. Toen zijn we nog gaan kijken naar een paard wat de baas van mijn nicht te koop had. En daar stond hij dan in een veel te kleine stal, heel opgejaagd, iet wat mager. Kreeg meteen compasie met hem ( en dat zeggen ze je zo vaak dat je een paard nooit uit medelijden moet kopen). En ik was van de veronderstelling een paard opleiden moet je ooit leren ( en met de juiste begeleiding zal het wel lukken). Ik wou het ook heel rustig aan doen. Bij mij presseerde niks, het is niet zo dat hij binnen dit en twee weken zadelmak moet zijn. ( dat zou trouwens toch niet lukken)
Maar ten eerste blijkt hij nu nog behoorlijk angstig ( en natuurlijk komt dat ook deels omdat hij tot zijn 3 niet zoveel in mensen handen is geweest) en ten tweede is die goed begleiding vinden ook niet zo simpel ( iedereen heeft het beste met je voor, maar wat is dan het juiste)
Ik vind het alleen niet eerlijk om hem nu op te geven, hij kan er toch niet aan doen dat ik een fout gemaakt heb met hem te kopen? En ik wil er echt aan werken, samen. En met de juiste begleiding

edit het is trouwens een ruin ( we hebben hem gekocht als hengst en hij is bij ons geruind)

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 03:32

Waaaahhhh, even terug op mijn stoel klimmen... Voor een paard die zijn hoofd wegtrekt een praam gebruiken??? Misschien is het zelfs een idee om je paard weg te halen van deze stal? Ik viel bij het lezen dus van mijn stoel. Da's echt een vreselijk advies!

Ik kan me aansluiten bij de goede adviezen van hierboven. Doe het vooral rustig aan! En zet inderdaad het zadelmak maken nog even naast je neer. Daar is echt geen haast bij en er zijn zo veel andere dingen die je kunt doen. Stap voor stap.
Ga inderdaad snuffelen bij de goeroes als Pat parelli (een van mijn favorieten). En kijk ook naar andere manieren puur om ervan te leren. Er valt zat op You tube te vinden!
Hier in Texas wordt veel met Clinton Anderson gewerkt, ik ben niet helemaal weg van zijn werkwijze die ik nu en dan wat te hard vindt. Hij vertelt wel veel over de paardentaal op een heel simpele begrijplijke manier.
En om een voorbeeld te geven wat je allemaal kunt doen voor je uberhaupt op een paard gaat zitten....
http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Deze manier is meer mijn manier... En wanneer je paard hoofdschuw is kan deze video helpen!
http://www.youtube.com/watch?v=UISyl4FT ... re=related

(ik hoop dat je engels spreekt?)

Weet je, twee van mijn paarden heb ik vanuit ongeveer dezelfde redenen als jij genomen. Mijn quarterhorse is mishandelt en bijna doodgehongerd, ik heb haar gered toen ze 1 jaar was en mijn Arabier is verschrikkelijk onzeker doordat hij na een goede baas een meisje van 18 trof die niets van paarden wist en binnen drie maanden doodsbang voor hem was. Vervolgens heeft hij twee jaar stil gestaan en trapte hij iedereen de wei uit die er ook maar een voet in durfde te zetten. Hij had al zijn vertrouwen in mensen verloren. Nu een jaar verder herken je ze niet terug. Het zijn schatjes!
Er zit nog een andere kant aan, aan dergelijke paarden. Een paard dat de slechte kant van het leven kent, waardeert het des te meer wanneer hij het goed heeft. Je zult echt hard aan jezelf moeten werken en zelf veel moeten leren, om dit paard te kunnen helpen. Maar hey, daar krijg je zelf dus ook erg veel ervaring van!
Een ander advies van hierboven waar ik me helemaal bij aansluit, betrek er niet te veel mensen bij. Het beste zou het zijn wanneer je een goede trainer vindt die jou en het paard kan helpen.
Ga ook niet allerlei dingen door elkaar doen. Dat maakt het veel te onduidelijk voor je paard. Neem pas een volgende stap wanneer de eerste onder de knie is. Dus inderdaad, richt je eerst op poetsen, zorg dat je paard stil kan staan, voetje geeft. Zorg dat hij niet meer kopschuw is, daar zijn technieken voor maar dat is een beetje moeilijk uit te leggen op papier, dat moet je eigenlijk even zien) En steek heel veel tijd in je paard. Veel tijd, rust en regelmaat!
Echt waar, geef nog niet op! Als tie een goed karakter heeft, en zo klinkt het wel... Kun je door hard werken over een jaar een schat van een paard hebben waarmee je kunt lezen en schrijven en waar je heel veel plezier mee gaat beleven.

Nogmaals succes meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:45

@TS, ik bedoel niet dat je je paard moet weg doen hoor. Je hebt gewoon goede begeleiding nodig bij het omgaan met dit paard.
Zoek eens iemand die je met wat lessen op de grond kan helpen. En dan bedoel ik, het omgaan met dit paard, het paard vertrouwen geven. Laten zien dat jij degene bent waar hij op zijn gemak bij kan zijn.

Je zult kosten moeten maken voor goede begeleiding, maar die betalen zich dubbel en dwars terug.
Ik zelf heb mijn paard bij Janet Bos gebracht, vriendelijk, maar duidelijk. Ik heb haar bezig gezien met een erg angstig paard, paard liep na een half uurtje braaf mee. Maar dat is nog maar het begin voor het paard en zijn eigenaar vanzelf.
Echt er kan nog zoveel!
Je zegt dat het paard nu tijdelijk op een andere stal staat, laat hem daar maar even met rust en zeg dat ook tegen anderen.
Ga intussen eens rond kijken naar iemand die je zou kunnen helpen, persoonlijk zou ik beginnen met een cursus paardenlichaamstaal, heel handig, dan kun je precies zien wanneer je paard gaat weg schieten.
Grondwerk zou ik daarna volgen, enigszins spelenderwijs de verhoudingen duidelijk maken en rust creeren.
Zolang je niet iemand hebt gevonden die je kan helpen, zou ik alleen het poetsen nog doen en verder niets.

Een angstig paard is lastig, het is zijn vertrouwen kwijt, het kan een tijd duren eer hij dat volledig terug krijgt. Dus doe vooral erg rustig. Laat de PH en de anderen bij het paard weg. Wees zelf degene die met het paard bezig gaat. Zorg voor goede instructie, van iemand met een zachte maar duidelijke hand, een harde hand werkt niet met angst. Met zadelmak maken in de toekomst, zorg voor iemand die het paard NIET breekt. Sommige stallen laten het paard onder dwang liggen, om het paard mentaal te breken, ik persoonlijk vind het een vreselijke methode en voor een paard met angst al helemaal niet geschikt.
Ga niet zelf vogelen met Monty Roberts, Pat Parelli of Voest of iets. Neem instructie van iemand die les geeft in deze methodes. Elk paard is uniek en elk paard vergt een unieke aanpak. Ga niet join uppen bijvoorbeeld zonder te weten hoe en wat te doen en vooral waarom. Ga op internet zoeken wat je het meest aanspreekt en zoek daar instructie in. Dat kun je ook bij je zoektocht gebruiken. Misschien zit in elke methode wel iets wat je wilt meepakken.
Laat je goed voorlichten, zoek eventueel ervaringsdeskundigen van een stal of instructeur.
Echt hoor, er is nog heel veel mogelijk, maar het gaat gewoon wat kosten.
Hier een adres, ze zit in het noorden van nederland, maar misschien kan ze iemand adviseren, die bij jou in de buurt zit.
http://www.incontactmetpaarden.nl