Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tempus schreef:Dank jullie voor jullie meedenken.
Denk dat een stapje terug dan helemaal niet verkeerd is. Terug meer aan dat vertrouwen werken en dan de rest. Enige probleem is dan nog tot aan de binnenpiste geraken.
tamary schreef:Tempus schreef:Dank jullie voor jullie meedenken.
Denk dat een stapje terug dan helemaal niet verkeerd is. Terug meer aan dat vertrouwen werken en dan de rest. Enige probleem is dan nog tot aan de binnenpiste geraken.
Eerst vertrouwen inderdaad, maar "werken" begint niet in de binnenpiste. Zeker niet als je paard nog zo weinig vertrouwen in je heeft dat hij zich veilig genoeg voelt uit het zicht van de kudde met jouw alleen. Angst zet de deur naar leren op slot en dan is trainen geheel nutteloos.
Tempus schreef:Dus kan ik beter gewoon wanneer hij samen met mijn ander paard op wei staat beginnen werken? Het helpt zeker niet dat ze enkel met twee staan en dus redelijk aan mekaar hangen?
En na een paar keer lostrekken zal ik ook niet zeker genoeg meer zijn en dat zal hij voelen en dan wordt hij weer nerveuzer ( beetje viscieuze cirkel).
Jua ja ik voer hem soms uit de hand. Merk ook dat hij dan bijteriger wordt, hij blijft dan zoeken naar voer en is niet meer bij de les.
Ik vind het ook moeilijk om aan te voelen wanneer hij wil omdraaien. In het begin was hij gewoon ineens weg, zonder dat ik zelfs door had dat hij ergens bang van had. Nu ben ik op mijn hoede ( = meer gespannen) en dat zal hij dan lezen als oei daar is toch echt iets.
beantsje dus jij bedoelt dat hij dan lichamelijk wel al 4 is, maar er geestelijk nog niet klaar toe is om al te beginnen met zadelmak maken?
En dat ik hem dus eigenlijk nu aan het forceren ben? ( op stal zei iedereen nu is het de goede moment om te beginnen, want nu ben je hier en is hij uit zijn element dan zijn ze braver maar eigenlijk moet ik meer naar mijn paard luisteren) en hij geeft zo dan ana er nog niet klaar voor te zijn.
Dan is het ook niet zo erg om hem pas zadelmak te maken als hij weer bij ons op wei staat ( dat is wat iedereen hier niet zo slim vond)
tamary schreef:Tempus schreef:Dank jullie voor jullie meedenken.
Eerst vertrouwen inderdaad, maar "werken" begint niet in de binnenpiste. Zeker niet als je paard nog zo weinig vertrouwen in je heeft dat hij zich veilig genoeg voelt uit het zicht van de kudde met jouw alleen. Angst zet de deur naar leren op slot en dan is trainen geheel nutteloos.
Tempus schreef:Dus kan ik beter gewoon wanneer hij samen met mijn ander paard op wei staat beginnen werken? Het helpt zeker niet dat ze enkel met twee staan en dus redelijk aan mekaar hangen?
Tempus schreef:Jua ja ik voer hem soms uit de hand. Merk ook dat hij dan bijteriger wordt, hij blijft dan zoeken naar voer en is niet meer bij de les.
Tempus schreef:beantsje dus jij bedoelt dat hij dan lichamelijk wel al 4 is, maar er geestelijk nog niet klaar toe is om al te beginnen met zadelmak maken?
En dat ik hem dus eigenlijk nu aan het forceren ben? ( op stal zei iedereen nu is het de goede moment om te beginnen, want nu ben je hier en is hij uit zijn element dan zijn ze braver maar eigenlijk moet ik meer naar mijn paard luisteren) en hij geeft zo dan ana er nog niet klaar voor te zijn.
Dan is het ook niet zo erg om hem pas zadelmak te maken als hij weer bij ons op wei staat ( dat is wat iedereen hier niet zo slim vond)
Tempus schreef:Mindim ik ben zeker onzeker ( zeker omdat ik niet zo heel veel ervaring heb met jonge paarden en ik schrik heb iets fout te doen)
Ok dus eerst aan onze band werken en dan al de rest
Mindim schreef:En hulp inschakelen, serieus hoor. Info van internet halen is leuk, maar in de praktijk is het niet altijd toepasbaar op je eigen situatie. Dus dan heb je er geen zak aan.
Kies iemand waar je een goed gevoel bij hebt.
Geen PH krijgt mij aan een hengstenketting of een halstertouw door de mond. Met harde middelen een angstig paard terecht zetten, helpt niets.
Voer niet uit de hand en borstelen in zijn box zou ik ook niet doen bij een angstig paard.
Maar nogmaals, schakel aub hulp in, dit gaat anders van kwaad tot erger.
Wat voor paard is het?