Paard weer in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saoirse

Paard weer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:00

Eindelijk, je paardje kan weer in de wei. Wat een feest! Op dit moment niet dus. Ik heb haar sinds oktober, dus geen ervaring met haar gedrag in het voorjaar. De vorige eigenaar gepolst en die zei dat alles normaal zou gaan:
We hebben haar vorige week voor 't eerst in de wei gedaan en opgebouwd per 10/15 minuten.
Alles goed. Maar sinds ze ong. 1 uur in de wei staat is het mis. Eerst blijft ze rustig en gaat lekker grazen. En binnen een paar minuten is ze heel onrustig, op en naar draven, staart omhoog en weer terug naar stal willen.
Ze laat zich wel rustig pakken en draaft dan opgewonden met je mee naar stal. Daar is ze nog heel onrustig in haar box, niet omkijken naar brokken of hooi en heel dun poepen. Ze wordt allengs weer rustiger en begint haar brokken en hooi weer te eten en later wordt de ontlasting ook weer wat steviger en de volgende dag vlak voor ze in de wei gaat is alles weer "normaal". Voorjaarsgras de boosdoener ??
Ik heb me nu voorgenomen als ze in de wei is, om na 30/45 minuten haar goed in de gaten te houden en als ze wat onrustig begint te worden haar binnen te halen en zo maar proberen om de tijd langzaam op te bouwen.
Herkent iemand dit? Op tips ? Alvast reuze bedankt !!!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:04

misschien zoekt ze een maatje, staat ze alleen in de wei? :)

Michellette

Re: Paard weer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:07

Hengstig en op zoek naar gezelschap??

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:09

Dit heeft meer met gedrag te maken dus verplaats ik dit topic van MD naar OPG.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:21

Toen ze de eerste keer dit gedrag vertoonde stond ze alleen. Later altijd haar stalmaatjes op de kampjes naast haar kampje. We doen ze ook samen naar buiten en als alles goed gaat ook weer samen naar binnen.............. Uh hengstig, ik hoop 't niet want ze is nu 20 en we laten haar echt niet meer dekken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:15

Kan ze niet met haar stal maatjes op het zelfde stukje land ?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:22

Ze staat dus wel alleen, alleen staan er paarden naast haar in een andere wei? Was dit bij de vorige eigenaar ook?
Bij ons staan ze nu ook op de kleine weides om aan het gras te wennen, mijn merrie vind daar niet veel aan. Even blijft ze wel staan maar al gauw heeft ze het gezien en " roept " dan op iedereen die ze langs ziet komen/ blijft voor de draad heen en weer lopen. Ondanks dat ze bij ons bijna nooit alleen in de wei staan. Bij haar is het denk ik vooral dat het gras in die weides wel kaal zijn en ze is nogal panisch voor vliegen. Als mevr 1 vlieg tegenkomt blijft ze rennen en wilt weer naar binnen, met vliegendeken blijft ze langer rustig staan.

Echter als mijn merrie in de zomer op een grote weide met haar vaste groep 24/7 buiten staat vind ze het heerlijk en wordt zelfs ( vooral in begin ) onrustig als ik haar uit de wei haal en gaat dan het liefst weer terug.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:06

Ze staan alle drie in dezelfde wei, er zit alleen een draadje tussen. De draadjes weghalen is geen optie omdat ze dat niet gewend is, en flink chagrijnig kan zijn als er een paard (ook al kent ze dat paard) in haar "personal space" komt. We willen geen ongelukken, geschop of gebijt, vandaar alleen het draadje als afscheiding, dus echt alleen staat ze niet. En de eerste drie kwartier gaat het wel goed............................... Net haar gelongeerd en gepoetst en ze was weer helemaal haar eigen rustige ikkie. Zeg 't maar. Voorjaarskriebels?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:26

Zou kunnen.. Paarden hebben in het voorjaar weleen rare dingen. Mijn inziens staat ze dus wel apart in een wei, mijn merrie wilt dit dus niet. Een uurtje ofzo is wel goed, maar dan gaat ze toch voor de draad heen en weer lopen van andere paard(en ), maar als jouw paard niet anders gewend is zal het dat wel niet zijn. SUcces ermee

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:41

Mijn paard rent altijd zo heen en weer als haar vriendje uit de wei gaat, heeft ze dat misschien gezien dat een ander er uit ging en misschien mee wilde?
Zou ook best voorjaarskriebels kunnen zijn denk ik.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:51

Nee hoor, haar stalmaatjes stonden nog te grazen toen ze "flipte". Morgen maar weer zien, en haar goed in de gaten houden. Bij de eerste tekenen van onrustigheid haal ik haar maar weer binnen.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:53

In oktober stond ze op een andere stal en ook daar stonden 3 paarden in dezelfde wei, met een draadje ertussen. Helemaal geen onrustigheid. Dus misschien toch echt het voorjaar en voorjaarsgras........................

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:17

Geschop of gebeit hoort bij een paarden leven. Als ze genoeg ruimte hebben zouden ze gewoon samen moeten kunnen staan. Ook al staan er paarden naast haar, het contact met soortgenoten is niet optimaal met een draadje er tussen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:36

ik denk ook zeker dat het aan het voorjaar ligt. Persoonlijk zou ik haar toch steeds wat langer laten staan. imo ben je het gedrag nu aan het versterken. De mijne zijn ook even van slag nu ze de wei op mogen, ipv in de bak. heb je wel al geprobeerd ze samen te zetten! Soms gaat het idd echt niet naar ik zou het toch proberen, zoveel fijner uiteindelijk. Succes!

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:32

Bedankt voor de tips !