(ik zal proberen mijn berhaal zo kort mogelijk te houden, al is dat niet makkelijk
)Ik ben werkelijk ten einde raad.
Ik heb mijn paard op 1 mei nu 6 maanden .. We hadden niet zo'n makkelijke start vanwege zijn herstel van een peesblessure en mijn onzekerheid in het begin. Maar door lessen te nemen en advies te vragen waar nodig, begon het heel goed te gaan.
Aan de longe hebben mijn paard en ik soms 'ruzie'. Ook daarvoor lessen genomen, waarna het tijdelijk echt beter ging. Maar je kan je voorstellen dat paardlief het longeerwerk na 5 weken (zadel werd intussen aangepast) spuugzat werd, alsook ikzelf. Dus de ruzies begonnen weer .. Ook het stappen aan de hand begon alsmaar stroever te gaan, eerst enkele malen de oren plat, tot nu zelfs bijten. Hij vertoont hierbij echt hengstengedrag want probeert hoe dan ook ACHTER me te lopen en mij te sturen.
Ik zal niet snel van mezelf zeggen dat ik iets écht goed doe, maar ik verzorg mijn paard echt zo goed mogelijk. In het begin een paar keer de mist in gegaan wat betreft voedselbeloningen, maar dat werd asap aangepast. Ik zorg ervoor dat hij zo veel mogelijk uit zijn stal komt - wat overigens niet makkelijk was met de drassige weides hier. Uiteindelijk een goede regeling kunnen treffen met de manege-eigenaars en een weide kunnen huren die niet al te drassig was. De eerste keren op de weide gingen echt ontzettend goed, mijn paard genoot zichtbaar en daar werd ik zelf ook helemaal blij van. Tot hij enkele weken geleden 'out of nowhere' zijn buurman aanviel. Hij had 'm echt bij zijn hals vast en liet niet los, dus ben meteen tussenbeide gekomen. (Daarna is paardlief nog samen met een ander paard uitgebroken en bijna onder 2 wagens terecht gekomen - ja allemaal op dezelfde dag
)Vorige week zijn we naar de paardenkliniek gegaan om zijn rug te laten nakijken, waaruit bleek dat het probleem uit de voeten komt. Hij heeft nu inspuitingen gehad met cortizone en staat sinds donderdag op rolling shoes - op advies van de DA. Uiteraard mag ik weeral 2 weken niet echt rijden en moeten we aan de hand stappen, longeren, of even onder het zadel. Mijn paard wordt hier écht niet vrolijker van, maar werkt het echt persoonlijk op mij uit (althans zo lijkt het). Ik zet hem zo vaak mogelijk los in de piste, of zet hem enkele uurtjes op de wei. Maar dat laatste is niet zonder gevaar want gisteren liep hij de longen uit zijn lijf en ging enkele keren bijna onderuit, hij maakte zich echt vréselijk druk. Dan maar weer aan de hand gaan stappen (duurde eerst wel 10min. eer hij stopte met galopperen -wat hij overigens eigenlijk niet mag mbt zijn voeten). Kortom: ik durf hem niet meteen weer op een wei te zetten omdat hij zich ZO ongelooflijk druk maakt, dat het werkelijk gevaarlijk is.
Maar daar gaat het nu niet om .. Waar het wél om gaat is dat het echt niet meer botert tussen ons. Ik begin me echt af te vragen of ik hem niet beter zou verkopen wat ik overigens hoegenaamd niet wil want ik hou van mijn paard
! Maar ik heb zo sterk de indruk dat hij ongelukkig is door mij, terwijl ik echt zo hard mijn best doe. En uiteraard weet ik wel dat dominantie hier een grote rol in speelt en die problemen heb ik allicht zelf -onbewust- uitgelokt. Maar wat kan ik nu nog doen ? Wat kan je doen als je paard helemaal niet meewerkt ? Aan de hand stappen, dan gaat hij bijten en duwen. Corrigeer je dat dan gaat hij lopen klieren en doen alsof hij slaag van me krijgt! Aan de longe draait hij zich altijd met me mee zodat ik niet naast hem kan gaan staan en dreigt zelfs met steigeren. Onder het zadel gaat het nog wel, maar poetsen en opzadelen is ook niet meer leuk omdat hij zich altijd naar 'de verkeerde richting' draait en héél koppig blijft doen. In de stal draait hij zich heel vaak van me weg en gaan de oren alweer plat.Ik geef mijn paard enkel en alleen een mep als hij mij bijt (en me echt vast heeft). Voor de overige keren hef ik mn hand in een plotse beweging heel hoog en roep NEEN. Ik gebruik nooit een zweep, sporen of eender wat. Qua reacties op afwijkend gedrag zeg maar, heb ik alles al geprobeerd; geduld bewaren, geduld verliezen, ermee kappen, blijven doorzetten, enz. Bij andere mensen doet hij dit echt niet zo, enkel bij mij!
Lieve Bokkers, ik weet het echt niet meer, alle tips en info is welkom, ik wil hier alsnog het beste van proberen te maken !

Ga indd grondwerk met hem te doen jij moet de leidende positie overnemen. Ik krijg het gevoel dat hij dit nu doet. En denk niet dat je te streng doet gewoon even weer met 4 hoefjes op de grond. Laat hem bewegen door jou lichaamtaal. Hij zou vast proberen op je af te komen als dit gebeurt maak je jezelf heel groot en ren je op hem af en doe je net alssof je een grote leeuw ben die hem wil opeten(doe dit als niemand je ziet want je staat zeker voor gek
. Ik ben ervan overtuigd dat er een oplossing moet zijn voor onze problemen
, maar hij brengt zichzelf en anderen zo hard in gevaar. Zelfs op een kleine weide speelt hij het nog klaar zichzelf te verwonden. En tja, van op stal te blijven staan of los in de bak wordt hij ook niet meteen vrolijker .. Ergens vermoed ik dat die zeer beperkte weidegang aan de basis van de problemen ligt. Maar wat moet ik dan
??