Dominante sterke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flatcoatje

Dominante sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:10

Ik heb pas een tinker merrie gekocht 6 jaar ,ze heeft bij de vorige eigenaar altijd alleen gestaan , hier hebben we meerdere paarden en dat vind ze prachtig ,maar ook heel dominant gedrag ,wil ik bevoorbeeld een ander paard aanhalen dan komt zei er aanstuiven oren in de nek van weg jij ik wil aandacht, en met rijden is ze heel sterk rij ik van huis weg dan is er geen probleem ,maar ga ik weer terug dan is ze kompleet gek , dan hou ik haar bijna niet meer ,net zoals aan het halster, loop ik een eind van de stal vandaan niks aan de hand ,maar ga ik terug ,dan neemt ze mij op sleeptouw ,dan laat ze goed zien dat ze sterker is,ze heeft een hele sterke eigen wil, hebben mensen hier ervaring mee ,en wat kun je daar mee doen , bedankt alvast

Zwartwitje

Re: Dominante sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:43

Ik verplaats dit topic van Tinkers naar Omgang & Paardengedrag.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:50

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en haar een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt ziuj dat zij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet haar opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij de "ondergeschikte".
Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
en een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.