probleem met buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:00

Hallo,

ik heb sinds kort (iets meer dan 1 maandje) mijn eigen paard.
Nou heb ik vorige week zaterdag en gisteren geprobeerd een buitenrit te maken maar het ging niet zo goed :+
We kwamen niet verder dan de bocht om en zijn dus niet bij het bos gekomen.
Hij is 100% verkeersmak maar als we zitten te rijden gaat hij oppeens stilstaan en rond kijken, ik laat hem dan eventjes kijken en dan drijf ik aan maar dan gaat hij achteruit! Daarna draait hij een rondje en loopt hij naar het gras toe waar hij dat gaat eten :S
Ik stap dan altijd af en trek hem daar weg maar dan wil hij dus helemaal niet meer lopen als ik er op zit en moeten we weer lopend naar stal...
Zweep kan niet want daar is hij bang voor,
wie o wie weet hoe ik dit rustig op kan bouwen zodat ik lekkere buitenritjes kan maken met mijn poown?

groetjes jasmine

tamary

Re: probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:08

Paard heeft zijn baasje mooi afgericht : sjokken tot lekkere graspol, hapje snacken en dan met nog minder inspanning weer naar huis...

Grazen met bit in is bij mij verboden... waarom geef je hem die kans?
Waarom ga je terug naar stal als hij niet meer wil lopen met jouw op zijn rug?

Plan morgen lekker een rondje en doe die ook, erop en anders (gedeeltelijk) ernaast in wat voor verhouding dan ook, maar maak je route af!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:23

ik rijd zonder bit ;)
ik ga terug naar stal omdat ik te soft ben : \
morgen ga ik hem eens hard aanpakken maar ook als ik er langs loop wil hij niet doorlopen en gaat hij dus achteruit hoe moet ik dat oplossen?
alvast bedankt!

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:25

Misschien met iemand anders samen gaan? Werkte bij mijn paard ook beter, is hij veel braver ;)

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:27

hoe doet hij/zij als je aan de
han met der loopt

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:28

wil ik wel maar ik ken daar nog niemand :\ en degenen die ik een beetje ken komen pas (laat) in de middag wanneer ik dus weer naar huis moet...
maar ik ben nu druk opzoek naar een buiten-rij-maatje,
alsnog bedankt voor de tip..

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:29

Het is natuurlijk best wel een nieuwe omgeving voor je paard. Ga een paar keer met een (ervaren) paard naar het bos. misschien gaat het dan beter :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:29

als hij niet vooruit wil stap je evt af en neem je hem een stukje aan de hand mee, maar niet terug naar stal want dit is je paard zijn doel dus dat doe je niet.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:30

boomer123 schreef:
hoe doet hij/zij als je aan de
han met der loopt

nou dan wil hij niet vooruit (alleen als ik ga rennen en hij dus moet draven doet hij het wel) en gaat zich groot maken en naar achteren lopen etc.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:30

ach meisje, als je te soft ben zoals je zelf zegt, zal het van kwaad tot erger worden.
Leer je paardje eerst maar eens om respect voor je te hebben en bouw een band met hem op.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:31

Daantjee12 schreef:
Het is natuurlijk best wel een nieuwe omgeving voor je paard. Ga een paar keer met een (ervaren) paard naar het bos. misschien gaat het dan beter :)

ik heb al heel vaak met hem gewandeld maar pas 2x gereden en bij het rijden is hij kijkeriger dan met wandelen

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:32

barbar schreef:
als hij niet vooruit wil stap je evt af en neem je hem een stukje aan de hand mee, maar niet terug naar stal want dit is je paard zijn doel dus dat doe je niet.

met afstappen doet hij even irritant maar morgen ga ik proberen tot het bos te komen.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:33

spettic schreef:
ach meisje, als je te soft ben zoals je zelf zegt, zal het van kwaad tot erger worden.
Leer je paardje eerst maar eens om respect voor je te hebben en bouw een band met hem op.

respect heeft hij zeker wel!
we hebben ook al een band hoor, ik doe vaak nh en vrijheidsdressuur met hem en rijd ook soms zonder zadel dus daar ligt het niet aan...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:34

Die van mij heeft ook zulke grapjes, heb haar ook een maand. Maar ze kan toch echt wel een schup/tik verwachten. Wie niet horen wil moet voelen. 8-)

Owja, afstapen op zich zou ik op dat moment ook niet doen, je geeft hem er gelijkt door. Stug doorzetten, eventueel een heel eind achteruit, want dat wou hij toch? en dan weer vooruit..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:34

als je maar niet trug naar stal gaat als hij omdraait :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:36

galley schreef:
Die van mij heeft ook zulke grapjes, heb haar ook een maand. Maar ze kan toch echt wel een schup/tik verwachten. Wie niet horen wil moet voelen. 8-)

Owja, afstapen op zich zou ik op dat moment ook niet doen, je geeft hem er gelijkt door. Stug doorzetten, eventueel een heel eind achteruit, want dat wou hij toch? en dan weer vooruit..

een eind achteruit kan wel maar wel in de richting die jij wil en dus iet terug.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:36

oke bedankt voor de tips!
ik vind het alleen eng als er een auto aankomt en hij gaat achteruit dat is dan ook de reden waarom ik afstap.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:38

jasminex schreef:
oke bedankt voor de tips!
ik vind het alleen eng als er een auto aankomt en hij gaat achteruit dat is dan ook de reden waarom ik afstap.

Als het gevaarlijk word is het inderdaad niet erg, deed ik vanmiddag ook. Maar proberen toch te winnen. Als je hem zijn zin geeft gaat het alleen erger worden met een beetje pech..

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:39

nou morgen ga ik het proberen en als hij niet luistert ga ik wel aan de hand draven en een stukje verderop weer opstappen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:40

kan me voorstellen dat je dat eng vind, zit je erg dicht bij de weg?
maar achteruit kan je ook sturen hoor.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:41

en eventueel met bit in? Of word hij dan vervelend???

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:49

Nou als ik het zo hoor dan heeft je paard geen respect voor je. Anders zou die je ook niet zo te pakken nemen. Ik heb altijd zoiets afstappen is uit den boze! En bang voor de zweep? Wat doet die op de zweep dan? Want als ik het zo hoor zou ik er toch eentje meenemen als ik naar buiten ga. Vooral als je zegt hij is 100% verkeersmak, dan kan die het ook wel. Keertje doorzetten en je toch maar is kwaad maken? Heb ook een grapjesmaker trouwens die ook dit soort kuren heeft. Kan ten eerste een paar flinke tikken verwachten (omdat ik weet dat die het durft en kan hoor) En dan denkt meneer dat ie moet stijgeren, bokken, omdraaien of achteruit lopen. En als die zo goed achteruit kan lopen dan mag die dat ook doen in de richting die ik wil. Maar afstappen doe ik niet. Succes. (Bedoel dit trouwens niet kwaad allemaal hoor). Succes hoop dat het morgen lukt naar het bos. Wordt iig supermooi weer!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:11

Waarom is afstappen meteen je paard laten winnen? Is dat vervelend dan dat jij op z'n rug zit. Dan snap ik 't wel inderdaad, dan is 't voor je paard fijn als jij weg bent. Maar je paard zou 't toch gezellig moeten vinden met jou op z'n rug? Dan zou 'ie eigenlijk juist "verliezen" als je afstapt.

TS, misschien het voorlopig gewoon even bij wandelen houden? Later gewoon een keertje met een stalgenoot samen gaan :j Zeker als je hem zelf nog niet goed kunt/durft te overtuigen om toch verder te lopen, zou ik dit niet vaker gaan proberen. Dan gaat het waarschijnlijk van kwaad tot erger.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:20

barbar schreef:
kan me voorstellen dat je dat eng vind, zit je erg dicht bij de weg?
maar achteruit kan je ook sturen hoor.

ja ik loop gewoon op de weg maar in de berm het is maar 500m ofzo tot het bos maar die 500m loop ik dus in de berm

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:26

anoukie88 schreef:
Nou als ik het zo hoor dan heeft je paard geen respect voor je. Anders zou die je ook niet zo te pakken nemen. Ik heb altijd zoiets afstappen is uit den boze! En bang voor de zweep? Wat doet die op de zweep dan? Want als ik het zo hoor zou ik er toch eentje meenemen als ik naar buiten ga. Vooral als je zegt hij is 100% verkeersmak, dan kan die het ook wel. Keertje doorzetten en je toch maar is kwaad maken? Heb ook een grapjesmaker trouwens die ook dit soort kuren heeft. Kan ten eerste een paar flinke tikken verwachten (omdat ik weet dat die het durft en kan hoor) En dan denkt meneer dat ie moet stijgeren, bokken, omdraaien of achteruit lopen. En als die zo goed achteruit kan lopen dan mag die dat ook doen in de richting die ik wil. Maar afstappen doe ik niet. Succes. (Bedoel dit trouwens niet kwaad allemaal hoor). Succes hoop dat het morgen lukt naar het bos. Wordt iig supermooi weer!

In het algemeen loopt hij wel door maar soms wil hij eerst hard gaan draven voordat hij in gallop aanspringt dus wou ik in de bak een zweepje meenemen, nou mijn zusje geeft hem aan en hij vliegt weg in gallop. Ik heb hem uiteindelijk weer in draf gekregen en toen het zweepje laten vallen.
Ik ben nu bezig met hem zweepjes-mak te maken door hem er aan te laten snuffelen en hem er overal mee te aaien dus over een tijdje kan het denk ik wel met zweep.
bedankt voor je uitleg en het succes wensen!