Hoe het beste mijn schichtige jaarling aanpakken (en vangen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justjoos

Hoe het beste mijn schichtige jaarling aanpakken (en vangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 18:55

Ik ben sinds woensdag in het bezit van 2 paarden en het is een nogal uitwonderlijke situatie. Ik heb altijd paarden gehad, maar sinds 3 jaar woon ik in Parijs en was dit niet meer mogelijk. Mijn vriend heeft een huis op 2 uur rijden afstand waar altijd paarden stonden, maar de laatste is vorig jaar van ouderdom gestorven (37 jaar!). Omdat we door de week er niet kunnen zijn zouden er geen nieuwe paarden meer komen, maar het lot wilde anders: 2 maanden geleden hoorden we van 2 paarden die naar de slacht moesten, een volbloed fokmerrie omdat ze oud werd (17) en haar veulens te heet zouden zijn voor de sport en een franse draver jaarling omdat hij volgens de reglementen van het stamboek eigenlijk niet geboren had mogen worden, waardoor hij nutteloos is geworden voor de draversport. We moesten snel beslissen en hebben ze van de eigenaar overgenomen die het moeilijk vond deze 2 specifieke paarden naar de slacht te doen.

Ze hebben ong. 4 hectare land om vrij in ornd te lopen en een uitloppstal etc, maar ze zullen dus regelmatig alleen staan, omdat we het in elk geval op het moment niet kunnen betalen om iemand ze elke dag te laten verzorgen. Niet ideaal, maar beter dan het slachthuis en ik bekijk de komende maanden hoe het gaat en in de winter zullen we wel iemand inhuren om elke dag bij te voeren.

Goed deze inleding omdat ik dus helaas niet de mogelijkheid heb elke dag met ze in de weer te zijn en de jaarling erg schichtig is. Hij heeft het hele eerste jaar zonder menselijk contact op de wei gestaan en zijn eerste contact was dus een maand geleden toen hij uit de groep werd gehaald, een halster omkreeg, op stal moest staan en tot overmaat van ramp ook gelijk gecastreerd werd en daarna op transport naar ons werd gezet. Hij heeft duidelijk besloten dat dit hem allemaal wel gestolen kan worden en hoewel hij wel in de buurt komt en graag ook zijn biks eet, laat hij zich niet benaderen. Zodra ik een beweging in zijn richting maak is hij vertrokken. Niet ver, maar net buiten handbereik. Ik heb hem dus nog niet kunne naanraken. Zelfs als ik een wortel of een andere lekkernij in mn hand heb raakt hij dit niet aan.

Op zich is dit niet zo'n ramp, omdat hij nog jong is en we dus nog een aantal jaren de tijd hebben voordat we meer van hem zouden willen, maar omdat ik er niet de hele tijd kan zijn vraag ik me toch af hoe ik dit het beste aan kan pakken, want hij moet niet helemaal weer wild worden, vooral omdat een hoefsmid binnenkort ook erg nodig zal zijn en ik bang ben dat de merrie een huidprobleem heeft (ik ben bang voor schurft, maar weet niet goed het te identificeren). Mocht dit besmettelijk zijn dan zal ik beide paarden moeten behandelen en op dit moment is dit echt onmogelijk.
Heeft iemand veel ervaring met jaarlingen die mij wat nuttige tips zou kunnen geven? Ik heb altijd paarden gehad, maar altijd al beleerd en nooit een veulen.

alvast bedankt!!!

mvn

Re: Hoe het beste mijn schichtige jaarling aanpakken (en vangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:52

dit gedrag hoort wel een beetje bij de leeftijd. je zegt dat je er zelf niet zoveel kan zijn en niemand kan inhuren. maar zijn er geen mensen in de omgeving die gratis dingen willen doen. zo apart aangezien veel eigenaren juist geld vragen voor het verzorgen van de paarden. ik zou toch proberen iemand te gaan zoeken. hoe je dit het beste aan kan pakken is rustig beginnen. paard moet wennen aan mensen. ik zeg pak een stoel en ga een boek lezen in de wei. niets vragen maar gewoon de paarden laten wennen aan mensen. heb wel wat lekkers bij je voor het geval het paard wel komt snuffelen dan kan je meteen belonen.

als dit gelukt is kan je verder gaan met richting het paard lopen en zodra het paard reageert door een stap naar je toe te doen of alleen maar om te kijken jij meteen een stap achteruit doet en weg kijken (de dwang en druk eraf halen). beloning kan ook door wortel op de grond te gooien in de richting van het paard.

kortom je iemand moet er tijd in steken... meer info nodig PB me maar!

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 00:12

Ah, alvast bedankt; het is zowieso al fijn te weten dat dit gedrag er een beetje bij hoort op zijn leeftijd.. Ik probeer idd er op het moment in elk geval al veel te zijn, maar ik richt teveel mijn aandacht op hem.

Ja, hier in Frankrijk is alles anders; ik heb zelf idd altijd betaald om paarden van anderen te rijden, maar ik kom er hier achter dat de rollen omgedraaid zijn. Omdat het erg landelijk is kan iedereen die wil haast wel een paard aanschaffen en wordt er door de mensen die paarden van anderen verzorgen geld voor hun diensten gevraagd. Dit zal misschien anders kunnen op het moment dat Valentin ook bereden kan worden, maar zelfs dat is niet zeker. Dus voorlopig is het moeilijk (de vorige paarden werden heel goed verzorgd voor ong 200 euro p/m, dus dat is best pittig, ik zal eerst een goede baan in Parijs moeten vinden!!) , maar ik ga zeker nog meer rondvragen..Uiterste optie is ze op een manege te zetten, die ze dan gaat gebruiken voor de lessen, maar dat is iets wat ik eigenlijk echt wil vermijden!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:11

veel mensen focussen te veel op een paard. net zoals bij veulens die willen ze dan meteen aaien, maar geef de moeder een week alle aandacht en het veulen gaat snappen dat jij goede bedoelingen hebt en ziet de merrie het prima vinden. niet veel later komt het veulen vanzelf ook om aandacht vragen en dan kan je beginnen met een band opbouwen.

hopelijk kan je iemand vinden en hoef je niet van die drastishc maatregelen te nemen!