Paard kapt als je van dr wegloopt (maaien met voorbeen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Paard kapt als je van dr wegloopt (maaien met voorbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:05

Hoi Hoi,

sinds december heb ik een paardje van inmiddels 2 jaar oud. Staat hele dagen lekker op de wei, maar aangezien ze nog een stukje moet groeien, en nu al bijna 1,70 is (en nee ik overdrijf niet) Wil ik toch wel dat ze redelijk braaf op de wasplaats kan staan. Zolang je bij haar staat is er niks aan de hand, maar als ik onder het touw doorloop om bijv. een andere borstel te pakken, dan is de kans groot dat er een hoef in mijn nek hangt. Ze kapt met haar voorbeen zover naar voor en vooral ook hoog, dat heb gevaarlijk is om voor haar door te lopen. Ze doet dit alleen als je met je rug naar haar toe staat, of van haar wegloopt. Loop ik achteruit weg, dan doet ze het niet (maar lig ik op de grond, omdat ik over de hond val) maar dit wil ik niet eindeloos blijven doen.
Ze doet dit ook in de wei, als ze er niet snel genoeg uit mag. Ik ben van mening dat het nog een jong diertje is, maar dat ze het allemaal wel erg goed doorheeft, en ook dat ze weet dat ze het niet mag.

Hoe kan ik haar dit op een nette manier afleren. (heb al geprobeerd haar tegen mijn schoen aan te laten kappen met haar kroonrand, zodat ik eigenlijk niet doe, maar zij wel iets voelt. maar dit durf ik eigenlijk niet aangezien ze veel te hoog en te ver kapt)

Verder in de omgang is het een super braaf beestje, waar absoluut geen kwaad in zit, maar dit moet ik toch niet hebben, hoop dat jullie me kunnen helpen!

groetjes

edit: titel aangepast ;)
Laatst bijgewerkt door danamuts op 22-04-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly_Woman

Re: Paard kapt als je van dr wegloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:08

tsja ik ben mnisschien niet helemaal netjes NH of iets dergelijks, maar ik heb t ooit een x geleerd van iemand een harde kletst tegen t voorbeen aan als ze het doet. (met zweep want dan kan je zelf bij het been weg blijven) MAar te timing is erg belangrijk! moet meteen gebeuren en niet 10 sec erna

Kan nl heel gevaarlijk zijn...

ps eventuele NH oplossingen sta ik open voor :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:09

Haar tegen je schoen laten kappen heeft niet zoveel zin. Dan mag ze het nog steeds :) Ik zou het haar gewoon verbieden. Even nee roepen, en desnoods een zet geven.
Ik zou het haar niet meer laten doen, door het tegen de schoen te laten doen, mag ze het (zoals ik al schreef) toch nog doen.

Silly_Woman

Re: Paard kapt als je van dr wegloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:10

ps het heet maaien :P maaien met het voorbeen :P

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:12

haha, ik ben ook wel van 1 keer heel duidelijk (ja een zweepje), dan 10 keer half. Maar het punt is dus dat als er een zweep binnen mijn handbereik is, dat ze het niet doet! dat bedoelde ik te zeggen met: ze weet heel goed dat het niet mag. Ze doet het ook gewoon op momenten dat je heel weinig kunt. Ik draai me meestal om een roep een keer, maar dan staat ze me redelijk schaapachtig aan te kijken met een blik van: is er iets vrouwtje?

uuh maaien? dat doe je toch met de grasmaaier ;) Hier in brabo land ken ik het niet anders dan kappen haha

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:13

Silly_Woman schreef:
ps het heet maaien :P maaien met het voorbeen :P

oke, heb het al gewijzigd... haha
geen wonder dat ik niks kon vinden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:14

Ik wilde net zeggen: dat verschilt waar je vandaan komt.

Maar die ene keer heel duidelijk en 10 keer half, dat werkt ook niet. Je moet consequent duidelijk zijn. En je hoeft het niet met een zweep te doen, je kan desnoods met je hand een mep geven. Maar consequent is bij deze een keyword.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:16

Ik ken het met de term kappen en maaien is hetzelfde.
Hoeft het dus niet te wijzigen, denk dat het streekgebonden is.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:30

Sjolvir schreef:
Ik ken het met de term kappen en maaien is hetzelfde.
Hoeft het dus niet te wijzigen, denk dat het streekgebonden is.

haha, bij paardlief is het hoefgebonden. altijd met links. Heb de truc al bedacht om iedere keer via de rechtse kant weg te lopen, zodat ze me in ieder geval niet raakt, en het gewoon negeren, maar ook haar hoef gaat eraan. Met vlakke hand haal ik niet. Dan raak ik haar op het moment dat ze weer met 4 hoeven op de grond staat. Ze doet het echt als je met je rug ong. een meter van haar afstaat. Omdraaien en dan nog een lel verkopen is mijns inziens te laat. Of lijkt dat maar zo?

Tigra_

Re: Paard kapt als je van dr wegloopt (maaien met voorbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:48

Die van mij deed dat ook best wel erg vanaf haar 4 maanden af vanalles geprobeerd maar werkte niet. Negeren,straffen en belonen als ze 4 benen op de grond hield. Zij deed het trouwens heel vaak onder het eten en als het in haar ogen te lang duurde voordat ze eruit mocht.
Eenmaal toen ik het geaccepteerd heb dat het erbij hoorde doet mevrouw het niet. Ze wordt eindelijk volwassen haha :P

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:36

hoop dat dat uiteindelijk vanzelf gebeurd, maar aangezien ze het zo hoog doet, en vooral als je zelf niet kijkt, vind ik het te gevaarlijk worden.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:39

Die van mij doet het ook, als hij moet wachten vooral. En dan op de wasplaats, trailer, stal etc. Maakt niet uit, hij is gewoon ongeduldig. Heb al van alles geprobeerd maar zodra ik uit de buurt ben gaat hij gewoon weer verder.
Hij weet goed dat het van mij niet mag...

Jeannette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:34

Mijn paard maait ook..Vooral met voeren en zelfs zo erg dat de hoefsmid hem af entoe overslaat met bekappen.Staat nu met ijzers maar ben niet van plan om elke 6 week voor nieuwe ijzers er onder te zetten.
Ik bespuit hem met een water pistool(planten spuit kan ook) en het werkt prima..Met jou paard zou ik het samen met iemand doen, zodra jij weg loopt en hij begint, even op zijn been mikken ...Goed vol houden en de aanhouder wint..Als ik mijn paard voer,ga ik gewapend heen en het werkt!!!! Hij doet het al veel minder,maar ga net zo lang door tot dit stal ondeugt over is!!! Laatst stond ie te drammen tijdens poetsen en heb hem toen ook nat gemaakt, en klaar was meneer de dram koning!!!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:40

Ja jouw merrie weet het precies goed he, wanneer wel en wanneer niet toeslaan, link hoor.

Ikzelf zou het zo doen, als ze het je flikt m flink op dr donder geven met je hand op de borst ofzo, als ze maar schrikt en goed begrijpt dat zoiets niet kan en mag, of geef meteen een knal met je klompen tegen de hoeven aan als ie t probeert, of wat dan ook zorg ervoor dat het voor haar niet leuk is om te gaan kappen en of te maaien, of geef een schreeuw, het is maar net wat je kan op dat moment en je kent haar het beste.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:45

Ik laat gewoon een voet met een stevige zool op de plek in de lucht hangen waar het voorbeen weer terug komt. Dan slaat het paard zachtjes met de pees tegen de schoen. Dat geeft meestal zo'n schrikeffect dat het wel klaar is als ik wegloop. Als ze het doen als ze lang stil moeten staan negeer ik het volkomen en ga juist naar het paard toe als hij een poosje braaf stil staat.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:32

Ragdollcat & Anne_GTI,

dit is inderdaad wat ik probeer, maar helaas nog steeds zonder het gewenste resultaat. Ik probeer het voor haar niet leuk te maken, maar voor mezelf veiliger. Heb er al een zweepje bijgepakt. maar dan doet ze het dus niet. Zou eigenlijk een go go gadget arm moeten hebben. haha

Maar allemaal bedankt voor de tips. Ik Denk dat ik me er maar bij neer ga leggen, dat ik een eigenwijs (maar oh zo lief en leuk) ding heb gekocht!