mensen met dezelfde evaring help!! fries is ''schrikachtig''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yaleesa_

mensen met dezelfde evaring help!! fries is ''schrikachtig''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:51

mijn fries is nu 6 jaar en is sinds een tijdje heel erg ''schrikachtig''
dat had ze eerst normaal nooit zo erg, mischien dat het ook aan het weer ligt dat ze weer bijna het land opgaan?
eerst liep ik altijd met der aan de hand buiten in de winter omdat de bak bevroren was
en was er niks aan de hand ookal stond ze toen een paar weken stil ze keek af en toe wel van iets op maar niet zoals nu..
de laatste tijd was ze steeds een beetje schrikkerig in de bak maar dat gaat dan naar een tijdje rijden wel weer over.
een keer na het rijden ging ik een stukje met haar buiten uitstappen aan de hand want het was lekker weer,
tot een paar meter verder van de stal een boederij stond met 2/3 kleine tekkeltjes die aan het blaffe waren, ze ging natuurlijk dribbelen maar heb tegen haar gepraat en er rustig proberen zien te krijgen en ja we waren er langs gekomen even later moesten we er natuurlijk weer terug langs..
ze ging weer dribbelen en schoot er van door terug naar stal gelukkig was de stal een paar meter verder.
een tijd daarna ging ik het proberen samen met een ander paard mischien dat ze dan bij dat paard zou blijven maar nee..
de heen weg ging opzich prima langs de tekkels maar de terug weg langs de tekkels schoot ze er weer van door dwars door het vrouwtje en het andere paard zo over een hek van het weiland(en ik maar denken dat ze niet kon springen..) maar dat was de verkeerde kant op dus ze sprong er weer terug over heen en rende naar stal en dat andere paard volgde haar..
maar wat me nou opvalt is dat ze niet weg rent als je eerst met de heen weg langs loopt maar als je weer terug naar stal gaat.
de eerste 2/3 dagen nadit dit gebeurd is was ze best wel het vertrouwen in haar zelf even kwijt. toen heb ik haar ook gewoon lekker los gelongeerd.
ik krijg altijd les van een vrouwtje die haar eerst trainde en die heeft een zoontje en dat speelt altijd met kleine tractortjes enz langs de bak
eerst had ze daar nooit zoveel erg in, maar nu durft ze er geen eens langs gaat ze stil staan en achteruit lopen of ze gaat er heel hard langs.
na een tijdje rijden en steeds van buigingen te veranderen en over de schouder te rijden zodat ze lekker bezig is heeft ze er geen erg meer in
maar dan ben ik ondertussen wel al een half uurtje aan het rijden dan dan maak ik het nog even af en dat stop ik ook gelijk met rijden, zodat ze weet dat het goed is
maar ik heb natuurlijk geen zin om dat gevecht elke dag aan te gaan..
het lijkt wel of ze echt iets zoekt om van te schrikken in de bak
want voor dat speelgoed is ze nou niet echt bang heb ik het idee..
want als ze stil staat en je gaat er express mee spelen kijkt ze er wel van op maar als je even doorgaat is het weer weg.
voor die tekkels was ze wel echt bang aan haar reactie gezien.

maar hoe krijg ik dit nou weg? en hoe zou ze nou weer een keer langs die stomme tekkels gaan?
graag mensen met verstand van zaken die weten waar ze over praten!!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:41

De fries van mijn vriendin/stalgenootje is ook erg schrikachtig.
En dan vooral in de bak.
Mijn vriendin werkt hieraan met de hulp van haar instructrice

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:56

Mijn fries is 4 jaar en als ik wil gaan rijden bij ons in de bak thuis zoekt hij in het begin ook altijd iets wat hij ineens heeel eng vind terwijl hij in dezelfde bak heel de dag staat en hij dan niets eng vindt. Maar dan maak ik elke keer voltes net voor hetgeen wat hij dan eng vind en de voltes steeds ruimer maken totdat hij er langs dat hij eigenlijk niet eens door heeft. Dan veel belonen natuurlijk.. Maar als hij echt aan het klieren is ( achteruit lopen of er langs rennen) dan zeg ik boos zijn naam en dan weet hij genoeg en loopt hij door best geinig :D Maar hij is ook nog jong.. Of geef jij een beetje spanning door het touwtje omdat jij weet dat hij dat nu eng vindt? Een paard heeft dat ook snel door en maakt er ook gebruik van en rent het liefst naar zijn veilige thuishaven de stal... Is er iemand die ook veel met je paard omgaat die je paard kent en laat hem eens met je paard lopen langs die teckels.

Yaleesa_

Re: mensen met dezelfde evaring help!! fries is ''schrikachtig''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:22

ja mijn instructrice trainde haar vroeger ook en zij kent haar ook al vanaf ze 1 jaar is. dus we zijn nu samen een oplossing aan het zoeken.
maar ben ben benieuwd hoe andere mensen hier mee om zouden gaan.
want het blijft natuurlijk een grote sterke fries.
en ik ben helemaal niet bang aangelegen dus daar zal het niet aan liggen.
hoop voor meer reacties

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:27

Negeer het gedrag. Door te gaan praten, geruststellen e.d. bevestig je alleen maar dat er wel degelijk iets engs is.

Gewoon doorlopen, niet geruststellen, gedrag en vooral de teckels compleet negeren, dan is de lol er snel af en zal ze ook zien dat er niets aan de hand is.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:53

Het klinkt alsof ze je aan het uitproberen is.
Onze pony had dat wel als ze een tijdje geen buitenritje gemaakt had, dan keek ze rond zo van "waar zal ik eens van schrikken vandaag".
Ons paard had in het voorjaar vaak een vervelende periode. Vooral aan de hand kon hij lopen klieren. In juni was het dan weer over.
Consequent zijn. Al kan ik me voorstellen, dat je dat gespring bijdie teckels liefst voorkomt. Doet ze dat ook als je haar aan de hand hebt?
Het kan ook de leeftijd zijn. Ze krijgt meer oog voor de wereld om haar heen. Toen ons paard nog echt jong was, schrok hij nergens van. Op een gegeven moment begon hij dat wel te doen. Ging later ook weer over.

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:48

ja het zal mischien wel een nieuw trucje van haar zijn in de bak.
want ze verzint altijd wel iets, laatst was dat namelijk achteruit en zijwaards lopen als ik op wilde stappen. dat is er nu gelukkig uit. mischien dat ze nu dit heeft verzonnen..

ik loop altijd met haar aan de hand buiten want vind het te gevaarlijk voor mezelf om er op te zitten.
en ja dan kan ik het gedrag wel proberen te negeren,maar als ze rondjes gaat dribbelen en voor me uit gaat lopen,dan kan ik toch beter even ingrijpen?

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:53

Het wil wel eens helpen om met een zweepje te corrigeren. Loopt ze voor je uit, dan hou je het zweepje voor haar neus. Gaat ze te langzaam, dan hou je het zweepje achter je en wiebelt er evt. mee. Het werkt dan als jouw staart.
Gehoorzaamheidsoefeningen op de grond kunnen heel handig zijn. Linda Tellington Jones heeft er verscheidene en Klaus Hempfling ook.

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:05

ja dat klopt, we zijn er nu heel erg veel met gehoorzaamheids oefeningen bezig.
maar ze heeft geen respect voor de zweep, het doet er gewoon niks.
ze loop er gewoon dwars door heen je moet er echt flinke tikken geven en dan reageerd ze vaak ook nog niet. maar dat heeft ze jammer genoeg altijd al gehad

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:25

Ken je die stap-stop-oefeningen, waarbij je een impulsieve stap maakt en daarbij je hand omhoog doet? Waarschijnlijk moet je het bij dit paard heel erg duidelijk doen, omdat ze er anders dwars doorheen loopt, maar dan kan het wel goed werken.
Het geeft wel aan waar het probleem zit: gebrek aan respect.
Hoe is ze met longeren?
Evt. kun je een keer naar Emiel Voest of iemand anders van Natural Horsemanship. Ik denk dat je daardoor een heel ander paard krijgt.

nefez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:00

www.paardenenjij.come2me.nl,

op deze site kan je ze een e-mail sturen en zij beantwoorden jou vraag !
en zelf wens ik je nog veel succes !

x

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:31

vanmeekeren : bedankt! ik zal nog wel wat dingen van hun opzoeken en wat jij zegt mischien wel een keer erheen gaan.
maar als ik met haar aan de hand loop en er is niks aan de hand is ze super braaf blijft dan netjes achter je lopen ect. en met longeren ook ,ik zet de zweep bij de voorhand en ze staan stil ik geef er een klikje bij met me stem en gaat naar achteren doe de zweep weer bij de kont en ze stapt weer verder. dan heeft ze wel weer respect voor de zweep. maar als ze dan zogenaamd ergens ''bang'' voor is heb ik totaal geen controle meer

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:24

Ik heb ook een fries die altijd wel iets zoekt om ervan te schrikken. Ik zet hem in de bak gewoon aan t werk, veel overgangen rijden, schijnovergangen, voltes, beetje wijken. Zo blijft hij allert op mij, en zo wordt hij ook actief.

Verder als ik op buitenrit ga, zet ik hem de eerste helft aan het werk. Ik stel hem een beetje dieper in, en zorg dat hij goed actief blijf van achter.

Aan de hand negeer ik idd net als Goof zegt, zodra hij door heeft dat ik er geen aandacht aan schenk, houdt hij op. Maar of het tegen het wegrennen helpt, weet ik natuurlijk niet.

Hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes verder!

Friesian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:44

wat toevallig
mijn friese merrie van 6
die is heel erg mishandelt geweest
maar ik kan niks met dr beginnen
ze is voor alles bang wat ik doe
ik moet alles rustig opbouwen

tips????

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:05

Friesian2 schreef:
wat toevallig
mijn friese merrie van 6
die is heel erg mishandelt geweest
maar ik kan niks met dr beginnen
ze is voor alles bang wat ik doe
ik moet alles rustig opbouwen

tips????

Misschien ook zo'n cursus Natural Horsemanship? Masseren kan ook goed werken. In de boeken van Linda Tellington Jones staat heel veel nuttige informatie hierover.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:07

ik heb ook een fries gehad, die we hadden gekocht omdat friezen vaak zo koelbloedig zijn.. nou die van mij dus echt niet he.
Wat ik uiteindelijk heb gedaan is hem elke dag een schepje Magic poeder geven (kan je kopen bij de paardendrogist) dat is soort magnesium. Dat hielp enorm! Hij werd er met rijden enzo niet minder actief van maar in zijn hoofd werd ie een stuk rustiger..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:02

PP ->> OPG

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:16

Oh, niet om het een of het ander maar wat een opluchting om dit te lezen zeg.
Mijn Friese ruin van acht is momenteel ook een drama. Hij is schrikkerig en ziet allemaal spoken.
Soms zit er een dag tussen dat het beter gaat. Vorig jaar had ik nog een zeer flegmatiek paard. Er was wel eens iets eng maar momenteel is het niet leuk meer.
Ik doe sinds mei vorig jaar aan klassieke rijkunst en dan met name recht richten. Nou, ik kan je zeggen dat er van dat slome/flegmatieke niks meer over is.
Juist nu er rust in moet zitten zit er veel te veel pit in om netjes te kunnen werken.
Wat ik nu fijn vind is om het werk veel af te wisselen. handwerk/grondwerk/longeren...Maar gewoon loswerken/freestyle vind ik ook erg fijn.
Zo heb je geen lichamelijke confrontatie`s die de spanning juist kunnen verergeren. (bij mijn paard dan)
Succes met je paard! :+

Romy88yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:41

Mijn verzorghafjes kennen het trucje schrikding zoeken en rennen maar ook.
het is niets engs, maar ze vinden het gewoon een leuk spel.
ik stap dan af en negeer ze totdat ze weer normaal doen