Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:20

Hey Hey,

Naar aanleiding van dit toppic; [OPG] hengst laten of niet??????
Waar toch wel een intressante discussie werd gevoerd, helaas de laatste pagina een beetje steken onder het water.

Zou ik toch erg graag de discussie voorwaarts houden. Dus niet zozeer over de persoon zelf in dat toppic.
Maar juist, waarom laat je een hengst een hengst?

Veel wordt er genoemd;
Een hengst die niet ggk is castreren, omdat hij anders gevaarlijk wordt. Of vervelend kan worden, omdat ie gewoon z'n natuur achterna gaat.

Maar als je merrie's kon steriliseren, moeten dan maar alle niet ster merrie's gesteriliseerd worden? Omdat ze in de hengstigheid zo vervelend (en wellicht dat dat dan ook gevaarlijk wordt genoemd) kunnen worden?

En het niet paard waardige bestaan, buiten dat er ook genoeg merrie's en ruinen zijn die lang niet altijd de hele dag in de paddock of de wei komen. En 9 van de 10 keer ook niet met "vriendjes", om de meest uit een lopende redenen. Waarom een merrie dan niet sterriliseren, en een hengst castreren? Kunnen ze helemaal in kuddeverband samen gezet worden 24/7... ;)

Ik ben het er mee eens hoor, dat wanneer je een niet ggk hengst hengst laat dit misschien overbodig is. Waarom niet die ballen eraf als hij ze toch niet gebruikt? Maar waarom een merrie dan niet sterriliseren als ze toch geen veulens krijgt? ;)

Even erbij gehaald, om overna te denken, dus dat een merrie gesteriliseerd kan worden :)

Hou het netjes, ga elkaar geen steken onder water of verwijten o.i.d geven!

Groetjes

absque_dubio

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:24

Mijn hengst blijft hengst tot het nodig is om zn ballen eraf te halen. :)
Momenteel staat hij 24/7 buiten met 2 vriendjes, en is hij prima te hanteren. Tuurlijk, vorig jaar met het voorjaar begon hij even te puberen en was af en toe wat vervelend. Maar dat was na een tijdje weer over. Hij is ook nooit gemeen oid.
Indien we ergens anders gaan staan waar zn ballen eraf moeten omdat hij anders geen paardwaardig bestaan kan hebben (niet meer buiten met vriendjes), dan gaan gelijk zn ballen eraf.
Tot nu toe gewoonweg niet nodig geweest. :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:25

Ik ben overigens meet voor het rijden van merries en ruimen omdat je met een hengst toch veel alerter moet zijn in de omgang.
Maar als een hengst, hengst blijft, behoudt hij ook de hoeveelheid testosteron die hem een mooie bespiering geven. De hengst in kwestie zou dan niet ggk zijn, maar dan nog zou hij mooie prijzen kunnen rijden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:27

ik zou, als zijn karakter en gedrag het toelaat en prima hanteerbaar is op vreemd terrein, een hengst hengst laten :j je kan een hengst altijd met een ruin in de wei zetten, dus dat is geen probleem.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:31

Deze discussie is echt talloze malen en daar kom je gewoon niet uit. Je blijft voor en tegenstanders houden.

Mijn hengst staat samen met een ruin, woont 24/7 buiten en heeft voor zover ik weet geen last van zijn ballen.

Leven en laten leven, iedereen mag die keuze voor zichzelf maken.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:34

Ik ben van mening dat dat helemaal aan de betreffende hengst ligt en wat de eigenaar er mee doet/wil doen.

Zelf heb ik een hengst gehad, die heel erg braaf was. Geen doetje en hij liet zich ook echt wel horen, maar braaf tussen andere paarden te rijden. Nooit problemen mee gehad. Hij had ook een hele tijd een maatje waar hij samen mee in de wei stond, tot dit paard overleed op 35-jarige leeftijd. Op pensionstallingen heeft hij altijd gewoon buiten kunnen en godzijdank MOGEN staan. Wel op zijn eigen stuk, maar ook dit heeft nooit problemen opgeleverd. Hij kon ook altijd met zijn buurman of buurvrouw kroelen en neuzen over de draad heen.

Het is een goedgekeurde hengst en alhoewel helemaal niet in de dekdienst, ik hield wel altijd in mijn achterhoofd dat ik ooit nog wel eens een veulen van hem zou willen hebben, omdat ie ook zo'n fijn karakter heeft.

Hij is helaas niet meer van mij, maar hij is nog steeds hengst en staat nog steeds lekker buiten, op zijn stukje, met andere paarden om hem heen. Hij is inmiddels 15 jaar.

Het kan dus wel, maar als je paard echt heel dominant wordt of andere problemen gaat opleveren qua veiligheid en hij is niet goedgekeurd voor de dekdienst, denk ik dat het eerlijker is tegenover het paard om hem te laten castreren. Sommige hengsten zitten zichzelf echt in de weg met hun hormonen die geen uiting mogen krijgen. Als ruin zal hij dan rust in zijn hoofd en lijf krijgen en alsnog een gewoon prettig sociaal leven kunnen lijden tussen de anderen. (ook al zijn hier natuurlijk ook weer uitzonderingen........)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:36

Maar waarom moet je met een hengst allerter zijn? Juist, omdat iedereen om je heen verwacht dat je dat bent en zelf wat "lui" worden! Als er iets gebeurd krijg jij vaak de schuld.. "Ja me merrie was zo stront vervelend omdat die hengst erbij was............"

Net zo goed de ruiters van merrie's en ruinen moeten allert zijn op een wedstrijdterein. Als je met een hengstige merrie op concours bent bij wijze van, je merkt dat er een hengst bij is. Dan blijf je toch allert? Lijkt me eigenlijk dat je dat sowieso bent. Je kunt niet verwachten dat de ruiter/eigenaar van de hengst het dier ten alle teide volledig onder controle heeft en daarbij ook nog is enorm let op de andere paarden. Het zijn dieren waarmee je te maken hebt, en ik vind dat je als eigenaar van een merrie of ruin net zo goed moet opletten. En ruinen kunnen bij wijze van net zo goed "aanvallen" en de hengst als "gevaar" zien, of hengstige merrie's die enorm naar de hengst toe trekken.

Of bij het inrijden, let je ook op de andere paarden, om misschien een trap of iets te voorkomen. Lijkt me? Of gaat iedereen zorgeloos zonder op te letten, en er vanuit gaande dat iedereen z'n paarden maar altijd volledig onder controle heeft op wedstrijd??

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:37

Als ze zich netjes gedragen en goed te berijden zijn lekker hengst laten . En zoniet ballen eraf ;)

Maar op veel stallen mogen gewoon geen hengsten staan

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:40

Waarom is een dekhengst wel volledig geaccepteerd dat hij hengst blijft ondanks hij ontiegelijk "gevaarlijk" is voor z'n eigen lijf, en dat van de mensen om hem heen? Omdat hij "zo goed dekt"?

Dat snap ik dan ook weer niet, een hengst wat niet ggk is (wie weet is ie zelfs nog nooit aangeboden en zou ie best ggk kunnen worden), moet gelijk gecastreerd worden of als hij "hengstengedrag" gaat krijgen. Een ggk hengst (dei miss. wel helemaal niet of niet vaak dekt!) dan weer niet??

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:40

Mijn hengst blijft ook hengst zolang hij handelbaar blijft.
Hij kan waar hij nu staat gewoon elke dag naar buiten in een speciale weide met hoge omheining en flink stroom erop, samen met een andere friese hengst.
En zolang HIJ er maar geen last van heeft.
Mocht ie uiteindelijk toch vervelend worden of gaan uitbreken, tja dan gaat het gewoon hakkietsjakkie weg is zakkie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:41

_Marinke_ schreef:
Waarom is een dekhengst wel volledig geaccepteerd dat hij hengst blijft ondanks hij ontiegelijk "gevaarlijk" is voor z'n eigen lijf, en dat van de mensen om hem heen? Omdat hij "zo goed dekt"?

Dat snap ik dan ook weer niet, een hengst wat niet ggk is (wie weet is ie zelfs nog nooit aangeboden en zou ie best ggk kunnen worden), moet gelijk gecastreerd worden of als hij "hengstengedrag" gaat krijgen. Een ggk hengst (dei miss. wel helemaal niet of niet vaak dekt!) dan weer niet??

Dat is een geldkwestie denk ik.
Mensen kunnen toch lekker verdienen aan een GGK hengst, of ie nou gevaarlijk is voor zichzelf of zijn verzorgers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:59

Ik heb er geen problemen mee om een hengst ook hengst te laten, eigenlijk :)

Ik heb op een stal gestaan waar hengsten met ruinen stonden, en de merries bij elkaar, dat gaf zelden problemen. Uiteraard moet je wel combinaties maken die met elkaar klikken. Maar een paardwaardig leven is ook voor een hengst prima mogelijk.

Waarom niet de ballen eraf als hij ze toch niet gebruikt?
Een hengst toont vaak mooier, meer spieren, mooie nek...... kan mooi lopen showen.
Gevaarlijk worden hoeft niet, ligt aan de opvoeding. Veel hengsten worden gevaarlijk omdat ze erg geïsoleerd gehouden worden. Worden vervelend omdat niet een "zero tolerance" beleid wordt toegepast.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:49

Toch lees/hoor je heel vaak anders, dan hier nu gereageerd wordt.

Waarom dan in toppic's waar de vraag komt of iemand een hengst hengst moet laten.. wordt er zo keihard beweerd dat die gecastreerd moet worden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:50

_Marinke_ schreef:
Toch lees/hoor je heel vaak anders, dan hier nu gereageerd wordt.

Waarom dan in toppic's waar de vraag komt of iemand een hengst hengst moet laten.. wordt er zo keihard beweerd dat die gecastreerd moet worden?

Omdat de meeste hengsten die mensen kennen wereldvreemde onopgevoede in eenzaamheid gehouden paarden zijn. Ik kan in mijn vriendengroep zo 5 mensen noemen die hun hengst hengst gelaten hebben. En geen van die paarden heeft een 'rotleven'

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:53

Dat topic is toch niet voor niets gesloten? In het centrale topic over castreren kan je ook de vraag stellen waarom mensen hun paard over het algemeen castreren? Het is een centraal topic, dus alle vragen over dat onderwerp mag je daar stellen :)

Om in te gaan op het onderwerp; sommige hengsten zijn wel gefrustreerd en hormoon bom.. Dan vind ik het sneu als er verder niet mee gedekt wordt. Sommige hengsten zijn net zo "koel" als ruinen als het gaat om merrie's.. Sja, dan vind ik het geen probleem.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:53

ik heb nu een jaarling hengst

hij blijft hengst :j ggk of niet over 2 jaar
Ik werk persoonlijk 100 x liever met een hengst dan en merrie of ruin :D
Hij loopt hier lekker met de shet van mijn zusje buiten hij komt redelijk veel in de ahnd de foute dingen worden afstraft en de goede beloont

Ik werk al tijden met hengsten en heb er geen problemen meegehad als ze maar de juiste opvoeding krijgen

En tjaa zeker de helft van de ggk hengsten leid volgends jullie dan geen paardwaardig leven...
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 18-04-10 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:54

inderdaad is dat wel zo gentle, ik durf zelfs wel 75% te noemen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:55

ja ik wou eerst 9 van de 10 zeggen :+

marja wat is in jullie ogen niet paardwaardig?

Wss vinden jullie dan dat mijn tink ook geen paardwaardig leven heeft

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:56

paardwaardig ... wat een begrip. In het wild heb je hengsten die alleen zijn en zwerven :+ die hebben toch ook geen vriendjes?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:57

tjaa ik heb dat woord niet verzonnen ;)

Maar hier op bokt word paardwaardig verstaan onder elke dag 8 uurtjes buiten met vriendjes en noem maar op

Wat ben ik ook een dierenbeul mijn tinker die alleen buiten staat
Sorry paard :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:58

Nessah, ik vind het een intressante discussie en wil hem graag voerne. Dat is een centraal toppic, niet zo zeer een discussie toppic. Is naar mijn mening wel degelijk verschil in!!

Tja zo'n hormoon bom? Ik heb met eigen ogen gezien dat zo'n hormoon bom echt niet "lager" wordt als ze een paar keer kunnen dekken. Dan zouden ze toch wel elke dag moeten dekken.

Gentle ben het met je eens. Opvoeding is het sleutelwoord, maar dit is ook bij merrie's en ruinen zo!! :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:00

Ik heb zelf een nu 21 jarige hengst die bij mij gekomen is toen hij 2 1/2 was. Hij staat elke dag met zijn maatje buiten. Hij heeft net zo'n goed leven als mijn andere paarden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:02

Marinke een hormoonbom valt opzig wel mee moet ik zeggen

ik werk met veel hengste en ja rond februarie merk je wel dat ze hun zooitje kwak willen lossen :+

Maar ik heb heir nog geen problemen mee gehad
9 van de 10 hengsten waar ik mee werk op het moment niet omdat ik heel veel op stage zit 60 uur in de week
Dan zijn ze hengsten wel pittiger en willen ze het liefst naar de merrie's

maargoed ik en de baas en meneer de hengst luistert maar naar mij :)

Mijn tinker die is nu helemaal erg hoor die dekt niet heeft ook geen ballie's meer maar die is nog erger als de hengsten die wel dekken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:02

tsja gentle ik versta onder paardwaardig idd minimaal 8 uur per dag buiten met vriendjes. Alleen vind ik nog steeds niet kunnen. Niet voor een merrie niet voor een ruin en ook niet voor een hengst.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:04

maar er zijn ook zat paarden die gewoon niet met andere paarden kunnen. en of dat nou een hengst of een merrie is, je hebt ze. En om dan een paard met anderepaarden in de wei te zetten maak je het paard er ook niet blijer mee ..