is dit nu uitproberen of niet bij de stal weg willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

is dit nu uitproberen of niet bij de stal weg willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:14

Hoi allemaal,

Vandaag wou ik met mijn pony een lekker stuk gaan lopen maar madam denkt daar anders over....

Wij lopen allemaal met onze paarden door de wei al gaan we een buitenrit maken of lopen.. Maar vandaag had mijn pony daar dus geen zin in, aan de andere kant van de sloot waren wel wat paarden in de wei die wat hinnekten, maar voor de rest niets..

Maar wat is nu mijn probleem: Ze wil totaal niet lopen, dan gaan we in draf, een klein stukje maar naar 5 minuten draven en stappen gaat ze allemaal draaien, en doen, en ik hoorde dan van iemand die er ook liep, ga dan voor haar schouder(voor) staan en duw ertegen, dat moest ik dan zowat elke min. doen en toen ging het dus weer eens een klein poosje goed, maar toen ging het weer mis, en later hoorden ik van dat je dan tegen haar schouder moet duwen, al denk je maar dat ze weer gaat draaien... ik dus weer geprobeerd en toen ging het wel aardig, wat zouden jullie hiertegen doen??

Volgende probleem is:
ze gaat heel de tijd draven.... Ik pak dan aan de zijkant van het hoofdstel beet, en het touwtje.. maar al trek ik aan de zijkant gaat ze natuurlijk naar links... Ik pakte dus aan de ondarkant beet aan de rand waar ook je touwtje aan vast zit (neusriem heet het bij een hoofdstel)
dat ging wel redelijk, maar hoe het nu heel de tijd gaat heb ik gewoon een heel zeer arm....

maar volgens mij is dit geen uitproberen, want al loop ik over het erf is er niets aan de hand een de eerst 5 min. tot 10 is er niets maar al gaan we verder is er niets meer aan.... Ik zou graag willen weten wat dit is!!! Iemand wat tips...

Want ik weet nu niet of het wel zulke goede ideën zijn die ik hiervoor al zij...

Af en toe zeg ik ook wel eens Hé hou eens op joh.... of Rustig maar hooo, dit zeg ik zo ongeveer elke minuut wel :P

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:57

Vind je verhaal heel onduidelijk om te lezen..
Wat is nu precies het probleem? Wil je paard de wei niet uit? of wil ze niet mee buiten wandelen?
Hoe oud is het paard, en wat word er allemaal mee gedaan?

Ik zou eerst eens beginnen met aan de hand in de bak /wei te lopen, wees duidelijk in wat je wilt, stappen? Zeg dan duidelijk STAPPEN, en ga vooruit, luisterd ze, braaf!! wil ze gaan draven, zet haar dan stil en begin opnieuw, net zolang tot ze wel braaf luisterd.Loopt ze je voorbij, stilzetten en opnieuw... Misschien kun je eens iemand vragen om je een handje opweg te helpen want ik heb het idee dat je zelf nog niet zoveel ervaring hebt
Ga pas buiten wandelen als ze in de bak perfect naar je luisterd..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:27

stoer schreef:
Vind je verhaal heel onduidelijk om te lezen..
Wat is nu precies het probleem? Wil je paard de wei niet uit? of wil ze niet mee buiten wandelen?
Hoe oud is het paard, en wat word er allemaal mee gedaan?

Ik zou eerst eens beginnen met aan de hand in de bak /wei te lopen, wees duidelijk in wat je wilt, stappen? Zeg dan duidelijk STAPPEN, en ga vooruit, luisterd ze, braaf!! wil ze gaan draven, zet haar dan stil en begin opnieuw, net zolang tot ze wel braaf luisterd.Loopt ze je voorbij, stilzetten en opnieuw... Misschien kun je eens iemand vragen om je een handje opweg te helpen want ik heb het idee dat je zelf nog niet zoveel ervaring hebt
Ga pas buiten wandelen als ze in de bak perfect naar je luisterd..

In de bak luistert ze perfect, en op het erf ook... Maar al wil ik gaan wandelen dan lukt het niet, dat is het probleem ;)

spitenmazz

Re: is dit nu uitproberen of niet bij de stal weg willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:34

Snap je verhaal niet echt maar hij wil niet van huis af?
Mijne doet precies hetzelfde, als er iemand langs loopt is er niks aan de hand maar zogauw ik alleen ben of iemand met een ander paardje mee loopt ie al niet meer. Dan is het alleen maar achteruit willen en als hij de kans krijgt omdraaien en hard naar huis galloperen. Bij de mijne zijn het streken en niet van huis willen. Ik rij dan een stuk van de buitenrit achteruit en anders ga ik er langs lopen en maak ik zo de rit af. Als je omdraait heeft ie gewonnen. Anders proberen met een iemand die met je mee loopt.

jesuisRooos

Re: is dit nu uitproberen of niet bij de stal weg willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:01

Haha nou ik snap het verhaal wel, dit is een typisch geval van; ik weet niet wat jij wilt, maar ik heb hier geen zin in.
Redelijk streng zijn en meestal als je dan het pad (of weiland) afgelopen bent en dus een ander pad op gaat is het over. Dan geeft hij/zij zich gewonnen.
Ik zou haar gewoon lekker actief laten lopen maar neit toelaten dat ze gaat draven.
En weet je misschien ook of ze beide kanten op draait of altijd maar 1 kant? Mijn paard draaide áltijd rechts om dus kon ik hem daar extra corrigeren.
In ieder geval, succes ermee !

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:57

jesuisRooos schreef:
Haha nou ik snap het verhaal wel, dit is een typisch geval van; ik weet niet wat jij wilt, maar ik heb hier geen zin in.
Redelijk streng zijn en meestal als je dan het pad (of weiland) afgelopen bent en dus een ander pad op gaat is het over. Dan geeft hij/zij zich gewonnen.
Ik zou haar gewoon lekker actief laten lopen maar neit toelaten dat ze gaat draven.
En weet je misschien ook of ze beide kanten op draait of altijd maar 1 kant? Mijn paard draaide áltijd rechts om dus kon ik hem daar extra corrigeren.
In ieder geval, succes ermee !

Meestal links dus wil ze om mij heen draaien. Ik ben nu hier zo'n één keer in de week hiermee bezig, dus wissel het een beetje af,
anders word ze nogal héél chago! :o