Sinds kort heb ik mijn eigen pony, een Haflinger van 3,5 jaar. Nu is het zo dat hij voor geen meter naar mij luistert. Hij heeft dan ook totaal geen respect voor mij. Een aantal voorbeelden:
- Als hij op stal staat en ik kom naar hem toe dan is hij blij mij te zien, waarschijnlijk alleen omdat hij denkt dat hij eten krijgt want hij begint daarna meteen te happen.
- Daarna haal ik hem van stal en bind ik hem aan het halster vast aan een hekje zodat ik hem kan poetsen, ook dit lijkt hem helemaal niet te bevallen, telkens oren naar achter (dit is met alles wat ik doe, niet alleen poesten). En telkens proberen weg te lopen, als ik het halstertouw wat korter zet raakt ie in paniek en wilt ie zich zelf los maken. Je zou zeggen dat poesten een ontspannen bezigheid zou moeten zijn maar bij ons dus niet. Hij duwt mij ook steeds weg met zijn hoofd.
- Als ik een stukje ga lopen buiten aan het halster loopt hij eerst braaf mee, hij probeert wel telkens mij iets opzij te duwen zodat hij naar het gras kan. Op een gegeven moment houd ik hem niet meer en laat ik hem gaan, maar daarna probeer ik hem wel meteen weer naar het pad te krijgen. Echter blijft hij het proberen alsof hij alleen maar aan eten kan denken.
- Voordat ik ga rijden longeer ik hem, dan luistert hij wel. Maar zodra ik wil gaan rijden en ik wil opstappen gaat hij rondjes draaien om mij heen. Ik heb al ergens gehoord dat je dan een krukje moet gebruiken. Dit heb ik nog niet geprobeerd maar ga ik zeker doen.
- Hij vindt het ook niet fijn om alleen in de wei of op stal te staan, als het andere paard van de wei wordt gehaald gaat hij helemaal tekeer en dat houdt ook niet op. Dus zetten we hem maar op stal, maar ook daar blijft hij hinniken.
Nou een een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie wat tips hebben zodat hij wat meer respect voor mij krijgt, ik heb hem tot nu toe nooit geslagen, wel een zacht tikje op zijn neus. Stem verheffen doe ik ook niet, alleen als ik het echt zat ben. Hoe word ik concequenter?
Ik hoop dat jullie tips hebben!!!
Alvast bedankt voor het lezen
.
.