Pony wil altijd zijn zin doordrijven!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Pony wil altijd zijn zin doordrijven!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:36

Beste Bokkers

Sinds kort heb ik mijn eigen pony, een Haflinger van 3,5 jaar. Nu is het zo dat hij voor geen meter naar mij luistert. Hij heeft dan ook totaal geen respect voor mij. Een aantal voorbeelden:

- Als hij op stal staat en ik kom naar hem toe dan is hij blij mij te zien, waarschijnlijk alleen omdat hij denkt dat hij eten krijgt want hij begint daarna meteen te happen.

- Daarna haal ik hem van stal en bind ik hem aan het halster vast aan een hekje zodat ik hem kan poetsen, ook dit lijkt hem helemaal niet te bevallen, telkens oren naar achter (dit is met alles wat ik doe, niet alleen poesten). En telkens proberen weg te lopen, als ik het halstertouw wat korter zet raakt ie in paniek en wilt ie zich zelf los maken. Je zou zeggen dat poesten een ontspannen bezigheid zou moeten zijn maar bij ons dus niet. Hij duwt mij ook steeds weg met zijn hoofd.

- Als ik een stukje ga lopen buiten aan het halster loopt hij eerst braaf mee, hij probeert wel telkens mij iets opzij te duwen zodat hij naar het gras kan. Op een gegeven moment houd ik hem niet meer en laat ik hem gaan, maar daarna probeer ik hem wel meteen weer naar het pad te krijgen. Echter blijft hij het proberen alsof hij alleen maar aan eten kan denken.

- Voordat ik ga rijden longeer ik hem, dan luistert hij wel. Maar zodra ik wil gaan rijden en ik wil opstappen gaat hij rondjes draaien om mij heen. Ik heb al ergens gehoord dat je dan een krukje moet gebruiken. Dit heb ik nog niet geprobeerd maar ga ik zeker doen.

- Hij vindt het ook niet fijn om alleen in de wei of op stal te staan, als het andere paard van de wei wordt gehaald gaat hij helemaal tekeer en dat houdt ook niet op. Dus zetten we hem maar op stal, maar ook daar blijft hij hinniken.

Nou een een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie wat tips hebben zodat hij wat meer respect voor mij krijgt, ik heb hem tot nu toe nooit geslagen, wel een zacht tikje op zijn neus. Stem verheffen doe ik ook niet, alleen als ik het echt zat ben. Hoe word ik concequenter?

Ik hoop dat jullie tips hebben!!!

Alvast bedankt voor het lezen :).

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:41

Misschien is het handig je te verdiepen in de opvoeding van een jong paard?
Een paard of pony in dit geval drijft niet zijn zin door, hij benut de mogelijkheden die hij krijgt ten volle ;).

Edit: in je profiel staat dat je hem pas 2 weken hebt en dat je hem aan het beleren bent, dat kan ik niet helemaal rijmen met je verhaal :S

Nino3

Re: Pony wil altijd zijn zin doordrijven!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:42

Het is voor mijn inderdaad alweer een hele tijd geleden dat ik echt paard gereden heb, binnenkort krijg ik weer les.

Wie weet dat het dan beter gaat.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:46

Toen ik de pony kocht was hij al een half jaar onder het zadel, en de meeste commando's kon hij wel, zoals de belangrijkste HO, maar hier luistert hij nu helemaal niet meer naar, ik ben voordat ik hem een kocht meerdere keren bij hem wezen kijken, en heb toen ook op hem gereden, en het lijkt echt of zijn karakter totaal omgeslagen is.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:51

klinkt een beetje als een paard dat nooit echt goed opgevoed is en nog erg groen in omgang.
hij doet het waarschijnlijk niet om je te pesten maar dat hij niet beter weet, is die nog maar kort in handen van mensen?
dus zo uit de wei geplukt en zadelmak gemaakt? :)

ik zou gewoon erg veel oefenen en met geduld. stilstaan, braaf meelopen, voetjes geven etc.
met opstappen is erg vervelend. toch veel oefenen, doet hij het ook als iemand hem vast houd?
je moet er natuurlijk rekening meehouden dat hij nog jong is en zo te horen nog veel moet leren.
ga je niet teveel ergeren maar probeer hem positief te benaderen, als je hem nu goed opvoed heb je daar later veel profijt van :j
veel suc6! :D
Laatst bijgewerkt door XMaaiike op 13-04-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:51

Denk dat jij niet consequent genoeg bent en dat hij daarom steeds een stap verder gaat en z'n gedrag steeds erger wordt.
Lijkt me verstandig om iemand te zoeken die jouw begeleid met je paard denk namelijk aan je verhaal te lezen dat het zeker niet aan de pony ligt. Maar dat jij veel te veel van hem toestaat en geen grenzen opsteld en zo gaat hij steeds verder.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:00

XMaaiike Ik ben nu al de vierde eigenaresse, hij is geboren bij een fokker, toen heeft iemand hem gekocht maar er niet veel mee gedaan, degene waar ik hem van gekocht heb, heeft hem beleerd (zij heeft hem ook maar een paar maanden gehad). Maar hij luisterde heel goed. Ook heb ik hem daar gepoetst en dergelijke en dat vond hij toen heerlijk. Daarom vind ik het zo gek dat hij het nu helemaal niet leuk vindt.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:35

Ik zou je aanraden om iemand die al veel ervaring heeft met (jonge) paarden/pony's en die jij vertrouwt met je pony om hulp te vragen. Hij/zij kan je dan helpen de pony 'opnieuw' op te voeden want een slechte/niet consequente opvoeding kan hier heel goed de oorzaak van zijn. Je kan zelf natuurlijk ook informatie opzoeken over het opvoeden/opleiden van een jonge pony, misschien dat je daar wat aan hebt. Maar hulp vragen aan iemand die ervaring heeft met jonge paarden lijkt me een goed plan, die kan je dan meteen laten zien hoe je consequent kan zijn want ik heb het idee dat het hier misgaat op het gebied van consequent zijn.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:14

Bedankt voor jullie reacties en adviezen

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:30

Bovendien is 3,5 jaar voor een haflinger echt nog een puppieleeftijd. Ik zou het rijden dan ook echt even laten voor wat het is en eerst aan jullie relatie op de grond werken. Daar zou ik inderdaad wel begeleiding voor zoeken.
Het kan zomaar zijn dat het gewoon allemaal een beetje te veel voor hem is en dat ie daarom gaat staken en draken.
Kleine tip, meld je eens aan op hethaflingerforum.nl, daar zitten heel veel ervaringsdeskundigen.
Succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:35

ik denk eerlijk gezegd dat jij niet consequent genoeg bent..paard heeft een leider nodig,dus ja is ja en nee is nee..
ik zou iemand uit jou omgeving vragen om je te helpen,want als je paard door heeft wat hij nog meer bij jou kan doen kan je er straks weinig tot niets meer mee en dat zou zonde zijn.
en daarbij kunnen haflingers nogal eigenwijs en sterk zijn(spreek uit ervaring)

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:45

Ja en Ja en Nee is Nee probeer ik hem ook duidelijk te maken haha, ik probeer ook streng te zijn maar hij neem gewoon een loopje met mij. Daarom vraag ik ook hoe moet je consequent zijn. Door een paar keer te vragen en dan nog niet luisteren tik geven?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:05

Jij moet de paardentaal leren, je zou jezelf op kunnen geven voor een cursus grondwerk. Daar leer je op welke manier je aan je paard duidelijk kan maken dat jij de leider bent. Het is even een investering, maar het levert erg veel op. Kijk bijv. op www.2moons.nl

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:29

Oke bedankt voor de tip!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:45

Ik heb een e-mail gestuurd naar 2moons, nu maar even de reactie afwachten :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:05

Ik sluit me helemaal aan bij eva1969.
Met 3,5 is je paardje echt nog een puppy. Een grondwerkcursus, liefst eentje waar je met je paardje heen kunt of iemand die ook bij je thuis je hierin les kan geven en dan eerst lekker rustig werken aan het opbouwen van een vertrouwensband.
Consequent zijn is heel belangrijk, zeker bij een jong paardje! Als je zelf aangeeft dit moeilijk te vinden, zoek iemand die je hierin kan begeleiden.
Succes!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:08

Dat van het eten is een beetje haflinger eigen, of alleen op gezette tijden voeren in zijn eigen bak of neem het maar voor lief.
Het vastzetten en rondraaien heeft hij waarschijnlijk nooit goed aangeleerd of weer afgeleerd, dus begin bij het begin en bouw rustig op..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:20

Nino3 schreef:
Beste Bokkers

Sinds kort heb ik mijn eigen pony, een Haflinger van 3,5 jaar. Nu is het zo dat hij voor geen meter naar mij luistert. Hij heeft dan ook totaal geen respect voor mij. Een aantal voorbeelden:

- Als hij op stal staat en ik kom naar hem toe dan is hij blij mij te zien, waarschijnlijk alleen omdat hij denkt dat hij eten krijgt want hij begint daarna meteen te happen.

Heb je hem hiervoor altijd eten/snoepje oid gegeven? Kom je ook weleens in zijn stal om hem gewoon alleen even te aaien?

- Daarna haal ik hem van stal en bind ik hem aan het halster vast aan een hekje zodat ik hem kan poetsen, ook dit lijkt hem helemaal niet te bevallen, telkens oren naar achter (dit is met alles wat ik doe, niet alleen poesten). En telkens proberen weg te lopen, als ik het halstertouw wat korter zet raakt ie in paniek en wilt ie zich zelf los maken. Je zou zeggen dat poesten een ontspannen bezigheid zou moeten zijn maar bij ons dus niet. Hij duwt mij ook steeds weg met zijn hoofd.

Zet hem eens tussen twee touwtjes vast, en ga gewoon rustig poetsen/tegen hem praten mischien kalmeert hij dan wat, hij vind het gewoon waarschijnlijk een beetje spannend. En ik vind het niet gek dat een jong paard in paniek raakt als je het touw kort vast zet..

- Als ik een stukje ga lopen buiten aan het halster loopt hij eerst braaf mee, hij probeert wel telkens mij iets opzij te duwen zodat hij naar het gras kan. Op een gegeven moment houd ik hem niet meer en laat ik hem gaan, maar daarna probeer ik hem wel meteen weer naar het pad te krijgen. Echter blijft hij het proberen alsof hij alleen maar aan eten kan denken.

hij weet nu dat hij het toch wel voor elkaar krijgt om bij het gras te komen omdat jij hem gewoon z'n gang laat gang. Wees eens even strenger voor hem. Desnoods met een brul of een tik maar hij zal gewoon op z'n plaats gezet moeten worden

- Voordat ik ga rijden longeer ik hem, dan luistert hij wel. Maar zodra ik wil gaan rijden en ik wil opstappen gaat hij rondjes draaien om mij heen. Ik heb al ergens gehoord dat je dan een krukje moet gebruiken. Dit heb ik nog niet geprobeerd maar ga ik zeker doen.

Helpt iemand je hier ook bij of ben je alleen met hem? Lijkt me een beetje onverstandig om hier mee door te gaan als niemand je helpt.

- Hij vindt het ook niet fijn om alleen in de wei of op stal te staan, als het andere paard van de wei wordt gehaald gaat hij helemaal tekeer en dat houdt ook niet op. Dus zetten we hem maar op stal, maar ook daar blijft hij hinniken.

Tja. de een kan hier beter tegen dan de ander. Wij hebben hier ook zo'n eentje op stal staan. Ik negeer hem nu gewoon maar en dan houdt het vanzelf wel op.. Hij staat verder neem ik aan wel gewoon met andere paarden op het land en op stal toch?

Nou een een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie wat tips hebben zodat hij wat meer respect voor mij krijgt, ik heb hem tot nu toe nooit geslagen, wel een zacht tikje op zijn neus. Stem verheffen doe ik ook niet, alleen als ik het echt zat ben. Hoe word ik concequenter?

Ik hoop dat jullie tips hebben!!!

Alvast bedankt voor het lezen :).

mischien komt het een verkeerd over maar dat is niet zo bedoeld ;)

nielsbobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:28

Hallo,
ik snap je probleem echt niet fijn zo als ik lees heeft hij echt geen respect voor je.
net als wat je schreef van dat je hem niet kan houwen en dan maar laat grazen dat moet je dus apsoluut niet toelaten.
jij bent de baas en hij gaat grasen wanneer jij dat wil en niet wanneer ij wild.
met poetsen dat hij niet luisterd enz.
moet je kord en consukwent zijn en bijna bij elk klein deinkertje dat hij niet mag me teen optreden en als hij tevergaat je mag hem best een keer een trap geven daar kunen ze wel tegen.

Vr groet Niels

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:54

Een jong paard kan je vergelijken met een puber, hij denkt dat hij alles beter weet en veegd zijn voeten aan jou.
Voor hem vormen jij en hem een "kudde" en binnen een kudde is er een rangorde, jij moet hem leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
en een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.[/quote]