Halstertje omdoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Goldylover_

Halstertje omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:08

Hoi.

Ik heb een veulentje van een jaar, waar ik het halster echt niet bij om krijg.
We zijn nu al 2 maanden bezig , met rustig bij hem zitten , halstertje bij hem leggen als hij eet, slaapt, of gewoon lekker staat.Proberen hem er aan te laten wennen. en aangezien ik hem niet ruw wil aanpakken , omdat ik hem niet van streek wil maken weet ik niet echt wat ik nu nog kan doen. Hij vertrouwd me gelukkig wel.
Maar zodra je met het halstertje in de buurt van zijn hoofd komt is hij weg ;( en krijgen we hem ook niet meer te pakken . Nu word het toch wel echt tijd om het halstertje om te gaan doen . i.v.m dierenarts, hoefsmid en verkeersmak maken.

We hebben bijna alles geprobeerd , we weten echt niet meer wat we moeten doen .

Hebben jullie misschien tips?

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door _Goldylover_ op 06-04-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:14

hallo ik ken het probleem,
we hadden 3 jaarlingen zo uit het land nog nooit een halster gezien .... dus ook eerst rustig geprobeert nou je kreeg een kont naar je toe etc...
ik was het zat en hebben ze een voor een tegen de muur gezet en ik had halters met een gesp met gaatjes zeg maar.
dat werkte bij mij het makkelijkste , deed die om de hals en dan snel om de neus en vast maken dat ging het snelste en tja stress is het toch wel maar dat is maar kort succes

_Goldylover_

Re: Halstertje omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:16

Tja ookal geprobeerd , in een hokje gedaan , tegen een muur aangezet. Maar hij weet steeds te ontsnappen en hij bijt en trapt me ook echt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:18

als je het paard leeert dat het halster een beloning betekend, gaat het een stuk makkelijker ;)

Je hebt er even geduld voor nodig, maar begin eens om het paard te belonen wanneer hij het halster met zijn neus aanraakt. Wanneer hij dat zonder morren doet, kan je weer een stapje verder. neus door het gat, volgende stap kan zijn je hand naar boven brengen bijvoorbeeld.
heb geduld, neem er een een week de tijd voor, maar dan heb je een paard welke gráág zijn hoofd door het halster steekt, en dús een oplossing waar je vaker dan een keer iets aan hebt.

De manier van Wilou-sharon zal vast ook werken, maar de keer daarop ben je wéér aan het klooien.

[edit] lees nu je nieuwe post; je paard heeft nu dus al een slechte ervaring met het halster, de volgende keer word het steeds vervelender....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:19

Eén keer klem zetten en een halster omdoen, en dat dan omlaten. Daarna oefenen met een tweede halster. Dankzij het eerste halster kunnen ze dan niet weg, en leren ze dat het niet eng is.
Nog één tip: nooit over de oren aan- of afdoen. Dat komt later wel eens een keer. Eerst gewoon zoals een halster ooit bedoeld was, nl de kopriem met gaatjes gebruiken waarvoor die gemaakt is.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:49

Mijn veulentje van toen 5 maanden,was ook geen halstertje gewend.
We hebben het 2 maal gewoon botweg omgedaan(minishetje,dus die kan je nog beetpakken) :D
Eenmaal om,meteen belonen en vertellen hoe knap ze was ;)
3de keer ontweek ze wel een beetje,maar ze wist dat ze hem uiteindelijk toch om zou krijgen,dus gaf zich snel over.
4de keer geen enkel probleem meer gehad!
Ze is nu 10 maanden,en gaat netjes klaar staan voor het halstertje(kan het nu ook gewoon over haar oren schuiven).
Ook bij het afdoen blijft ze netjes staan wachten tot het eraf is.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:58

Een jaarling begint al aardig sterk te worden he... dus vraag gerust om hulp van iemand, is echt geen schande! En ze zijn niet van porselein he, een keer goed doorzetten en je kan aan de slag met je beestje.
Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:02

Ik zou zeggen:

Met billen en 1 lange zijde klemzetten tegen de muur.

Dezelfde kant opstaan met je neus als het paard en inprincipe netzo omdoen als een hoofdstel.

Daarna uitgebreid belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:07

Even een quote uit een ander topic, scheelt weer tikwerk:

Cassidy schreef:
Ik hoop dat je een box hebt waar het paard even tijdelijk in kan staan. Parkeer hem met de kont in een hoek. Ga links van hem staan, kriebel op de schoft en op de hals. Halster in je linkerhand, met nekriem los. Met rechter arm over de hals een, open flap vastpakken. Halster over neusje schuiven, nekgedeelte over hals heen, vastmaken.

Mocht je op een van deze punten weerstand krijgen, stop dan en ga terug naar een moment dat je geen weerstand krijgt. Laat hem het halster uitvoerig besnuffelen, raak hem er mee aan, aai hem ermee. Krijg je op sommige plekken weerstand, weer terug naar de plek waar je geen weerstand kreeg.

Is het halster eenmaal om, belonen, en halster weer af doen. Het moeilijkste is het moment van omdoen, als hij hem eenmaal omheeft zal hij hem zo snel niet meer voelen.

En om het duidelijk te maken, hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Lk3l4vIO ... re=related

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:35

Wij deden bij ons veulen eerst een touw om haar nek en 1 iemand hield haar vast.
Gewoon vasthouden totdat ze ontspannen was en je haar overal kon aaien, ook het hoofd en achter de oren.
Daarna ging persoon 2 proberen het halster om te doen op de manier uit het filmpje uit de vorige post.
Alleen wij hadden geen stal en moesten het in het weiland doen. Na een paar keer had ze het door en kon je in je 1tje het halster makkelijk om en af doen.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:06

vast zette met een ander touw