Angst voor vreemde dingen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Angst voor vreemde dingen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:15

Een van mijn verzorgpaarden is een echte bangerik, hij is zo groot en breed als een olifant, maar heeft echt een superklein hartje als hij buiten de stal komt, op buitenrit bijvoorbeeld is hij heel erg kijkerig en twijfelt hij bij elke stap (als hij op kop rijdt, anders is hij best relax) in de wei is hij e baas en is hij redelijk gemeen tegen andere paarden, maar toch blijft hij bang als er bijvoorbeeld een kat in de wei zit..
herkend iemand dit gedrag ?

Tigra_

Re: Angst voor vreemde dingen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:19

Tja dat zit er gewoon in. Hier staat een merrie die om het kleinste blaadje dat voor haar neus weg vliegt helemaal naar de andere kant te crossen om op afstand te staan blazen. Mijn eigen paard die moet alles zien dit heeft ze al van veulen af aan dat ze alles wil zien en bijna nergens voor weg loopt.

Je zou schriktrainingen met hem kunnen gaan doen. Maar toch dat schrikkerige zal er toch wel min of meer inblijven.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:26

Ik heb ook zo'n type paard, die vind bvb een plasje al vreslijk, die springt dan bijna de boom in :D Zo is het paard nou eenmaal en met veel oefenen, dus veel buitenrijden, komt mijn paard er steeds meer overheen. Het levert overigens wel briljante situaties op :D

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:33

haha ja inderdaad, dit paard loopt niet echt weg als hij bang is, hij verstijfd eerder en heeft zo'n schokje (: weet niet hoe ik dat laatste moet uitleggen. ik vind het eigenlijk vooral jammer voor hem, want als hij minder bang zou zijn zou hij veel meer plezier hebben denk ik..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:49

Ik herken dit gedrag ook. We hebben een merrie die precies zo reageert. Alleen deinst ze niet terug, maar springt naar voren, wat spannende situaties kan opleveren. Sinds 2 maanden krijgt ze stress training, wat zoveel inhoudt dat ze een uitgebreide training krijgt in onverwachte gebeurtenissen (lawaai, aanraken op alle plekken, door takken lopen, pastic zakjes aanbinden, toeteren, wat je maar kan bedenken, maar wel met beleid!). Ik moet zeggen dat het tot nu toe goed gaat. Ze is veel relaxter en ik kan nu lekker met haar sollen, tot op het speelse af. Ook met het inrijden scheelt het enorm, ze is veel geconcentreerder en minder alert "hoofd omhoog" om een reden te zoeken om bang te zijn.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:27

jaazeker
mijn pony is ook zo.
er lopen nu 2 eenden bij ons in de bak, daar rent ze echt voor weg :o.
en ook bij de watertonnen daar hangt een draadje aan hhaha , dan schiet ze ineens de andere kant op.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 02:09

Toch raar he?
Het lijkt wel of dat ze een reden zoekt om bang voor te zijn.
Zo'n 1 op de 10 paarden hebben dat gedrag, soms wel irritant.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 02:13

Heb er ook zo een staan, heb ze nu 4jaar en het is iets beter geworden, maar ze zal altijd een schijterd blijven, denk ik...

Zo crossten we de laatste keer door het bos en toen lag er op een gegeven moment over heel de breedte van het pad een plas.
Ineens stonden we vanuit volle galop met een abrupte stop stil :+

Edit; die van mij springt zelfs opzij voor een shetlandertje in de piste }:0

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 02:27

Haha, vandaag was er een geïnteresseerde... Nou die hoefde maar z'n hand in z'n zak te steken en mevrouw stond midden in de paddock...
Terwijl ik alles met haar kan, tot handstand op haar rug en trekken aan de neus toe... Over eenkennigheid gesproken. Die stress cursus heeft in dit geval wel geholpen tussen paard en mij althans -ze ziet me nu als haar absolute vriendje, daar mogen zelfs andere paarden niet tussen komen-, maar als bijkomend neveneffect: Vreemden moeten nog steeds vrezen voor hun leven...

char_lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:59

De mijne is juist hetzelfde, op de wei de grote Jan uithangen. Maar eens we op buitenrit vertrekken blijft hij braafjes achter de anderen. Als ik dan alleen ga rijden blijft hij soms gewoon stilstaan als hij ergens schrik van heeft. Dit is kan soms wel heel ambetant zijn. Je staat er maar en iedereen kijkt of lacht! Ook van plassen moet hij niet hebben. Soms denk ik dat hij liever in de Dijle spring dan door dat kleine plasje !

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:14

Wat is "ambetant" ? Is dat anders dan "genant"?
Sorry, mijn Vlaams is niet zo goed. :#
Ons Kapay heeft net lichte koliek gehad (verkeerde hooi) en dan was ze zo poes lief, net en ziek kind. Ik denk toch dat er wat toneelspelerij bij zit. Ze is al de baas, en al haar zusjes hebben een beetje hetzelfde trekje, stijf op rechts en schrikachtig. Ik denk dat de vader de oorzaak is (alle zes zijn van dezelfde hengst) en 3 er van hebben datzelfde trekje (in meer of meerdere mate).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:18

Dit krijg je er denk ik nooit helemaal uit, wel wordt het door veel doen, vaak beter.
Maar sommige paarden nemen je ook gewoon echt in de maling.
Die van mij is (tot mijn verbazing met haar bijna 5 jaar) nergens bang voor. Alleen wanneer het haar uitkomt.

Vrachtwagen maakt haar niet uit, maar als er een auto van veraf aankomt, kan dat heeel soms al erg eng zijn. Terwijl als de auto eenmaal in de buurt is, boeit het haar weer totaal niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 03:41

maXcomX schreef:
Wat is "ambetant" ? Is dat anders dan "genant"?
Sorry, mijn Vlaams is niet zo goed. :#
Ons Kapay heeft net lichte koliek gehad (verkeerde hooi) en dan was ze zo poes lief, net en ziek kind. Ik denk toch dat er wat toneelspelerij bij zit. Ze is al de baas, en al haar zusjes hebben een beetje hetzelfde trekje, stijf op rechts en schrikachtig. Ik denk dat de vader de oorzaak is (alle zes zijn van dezelfde hengst) en 3 er van hebben datzelfde trekje (in meer of meerdere mate).

ja, ambetant komt overeen met irritant/klieren :)
Heb ook zo eentje... het wordt beter maar helemaal er uit gaat het denk ik nooit. :) Het hangt bij haar ook van haar bui af, als haar pet er die dag niet naar staat heb je een probleem. :+