Jaarling verkeersmak maken in omgeving van weinig verkeer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Jaarling verkeersmak maken in omgeving van weinig verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:11

Hallo Medebokkers, jaaaaa daar ben ik weer. Heb het ene topic nog niet afgesloten begin ik al het andere. Ik kan nooit genoeg leren vandaar mijn vragen iedere x.

Het volgende: Zoals een aantal mensen nu wel weten sta ik inmiddels met mijn jaarling en pony op een mooi stuk weiland. Eerder heb ik mij al afgevraagd hoe ga ik mijn jaarling nu verkeersmak maken terwijl het weiland gelegen is in een omgeving waar amper een auto voorbij komt. Als er al iets van verkeer langs komt zijn het meestal automobilisten die zich niet aan de max. snelheid houden van 60 km/u en lijkt het me dan ook zeer onverantwoord om met mijn jaarling langs de weg te gaan wandelen daar ze dan ineens aangescheurd komen om het zo maar even te noemen. Uiteraard is dit iets voor op langere termijn maar het is wel iets dat me van te voren heeft bezig gehouden alvorens naar die wei toe te gaan. Hij is pas een jaar maar met voordat hij helemaal boven mij uitkomt zou het wel prettig zijn als hij met 3 jaar hanteerbaar zou zijn t.o.v verkeer e.d.

Zijn er meerdere mensen hier die dit probleem al eens hebben gehad en hoe hebben jullie dit aangepakt???

Tevens is de vraag: Wat doe je als je paardje hier erg fel op reageert en van schrik jou kant uit gaat komen??Hoe dit dus veilig aan te pakken??

Ik vraag dit omdat mijn pony in het verleden bokte naar een motorrijder en helemaal hysterisch begon te doen waardoor het gevaarlijk werd om met hem over de weg te lopen.

Hopende dat er mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe je zoiets aanpakt in zijn geheel, uiteraard pas van toepassing op latere termijn maar dan weet ik wel al waar ik aan toe ben.

Groetjes en ik hoop op eerlijk en goed advies.

Sjattukuh25

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:24

Misschien moet je hem (als ie trailermak) is gemaakt eens naar een ander gebied laten gaan. Maar eerst aan het weinige verkeer bij jullie laten wennen?

Ja ik zeg ook maar wat want ik heb niet echt veel ervaring hoor :o

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:51

hoi,vraag vrienden,familie of ze je willen helpen,
met een fiets,brommer,auto,skeelers enz.
Het liefst op een wat bredere straat,zodat ze ruim langs je heen kunnen,
van voren en van achteren en zelf ook rustig blijven.
Gewoon regelmatig oefenen,en misschien met een verkeersmakke pony erbij,
succes...

Iriscope

Re: Jaarling verkeersmak maken in omgeving van weinig verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:53

Gewoon gaan wandelen en rustig aan doen. Het is juist fijn dat je niet te veel verkeer hebt, dan kunnen ze er rustig aan wennen. En je hebt alle tijd dus zou vooral geen drukke wegen gaan opzoeken hoor.
Het begint met die ene brommer af en toe en de rest komt dan wel.
Als je bang bent dat je paard op je springt ga je toch tussen je paard en het verkeer in wandelen?

Anoniem

Re: Jaarling verkeersmak maken in omgeving van weinig verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:55

wat elise zegt, mensen om hulp vragen :D
laat ze langs komen met alles wat je maar kan verzinnen.. heen en weer rijden, flink lateren toeteren of gas geven..

ik heb dat met mijn jaarling keer gedaan met een auto van iemand die het erf op kwam.. gewoon vragen wilt u de motor laten draaien, mag hij even kijken? en vervolgens heel hard laten toeteren.. en wat deed ie.. hij stak z'n hoofd gewoon naar binnen _O-

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:59

ik heb ook een jaarling
en die van mij gaat nu eerst een half jaar de wei op langs een hele drukke weg
na dat half jaar ga ik roberren te wandellen kleine stukjes langs die weg
ik heb nu al we hulp in geroepen van een vriendin die steeds mee zal gaan
ik krijg hier ook soms les in die vriendin heeft ook een jonge ruin die nog niets weet en durft
dus zo kan ik oefenen om er beter op arlert te zijn als ik met mijn ventje op stap ga

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:59

Ik heb nog nooit paarden voor hun 3e verkeersmak gemaakt en er ook nooit problemen mee gehad. Zodra je erop kunt (als hij ingereden is) ga je gewoon met een ervaren paard mee en dat bevalt eigenlijk altijd heel goed. Gisteren nog met een onervaren paard voor de eerste keer langs een drukke weg gegaan, ze verstopte zich een beetje achter de ander maar daar heb je het wel mee gehad.
Niet te druk over maken dus, komt vanzelf wel een keer een gelegenheid.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:01

@sizzie:

Ik dacht dat het normaal was dat je de paarden zo jong mogelijk verkeersmak maakt dit ivm hanteerbaarheid ook qua grootte. Maar je hebt wel een punt want mijn welshpony was met 7 maanden voor de dood voor de trailer en hebben heel wat afgelegd om hem erin te krijgen toen, anderhalve week geleden duurde het nog geen 10 min en hij stond erin. Hij word overigens deze maand drie jaar en dan merk je inderdaad dat ze toch wat gemoedelijker zijn geworden.

Vandaar dat ik dit topic had geopend in de veronderstelling dat je hier nooit vroeg genoeg mee kunt mee beginnen.

De andere opties die aangekaard worden vind ik ook heel goed en zal ik hier terzijnertijd inderdaad wat mee gaan doen.

Groetjes Sjattukuh25

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:08

Het enige wat een jong of onervaren dier nodig heeft is vertrouwen in zijn baas en een ervaren kop-paard. Als het vertrouwen goed is, is al het andere bijzaak.

Met mijn nieuwe paard (nog geen 20x onder het zadel geweest) ben ik gisteren dus met ervaren paarden op buitenrit gegaan. Halverwege kwamen we een snelstromend beekje tegen. De andere 2 gingen voor en met een beetje aanmoediging sprong mijn paard er zonder twijfelen overheen. Ook een groep herten en een ronkende tractor waren geen probleem. Als dat soort nieuwigheden kun je toch niet allemaal van te voren op inspelen.
Zolang de basis er is, maakt het nog maar weinig uit wat er nou precies opje pad komt.