-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTamay

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:11

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:46

Misschien vind ze het opstappen spannend? maar dat lijkt me niet echt omdat ze verder wel mak is, als ik je verhaal zo lees. Ze kan ook gewoon enthousiast zijn en graag aan de slag willen als ze eenmaal in de bak is. Mijn merrie doet het ook wel eens. Probeer goed contact te houden met de teugels zodat ze moeilijker weg kan, het is echt een kwestie van veel oefenen en belonen.

Als het echt lastig is haar stil te laten staan kan een tweede persoon handig zijn, die haar ook vasthoud ;) Bij het aaien kan het zijn dat je misschien zelf ook wat gespannen bent, en daarom te voorzichtig doet.. paarden kunnen daar ook van schrikken.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt :)

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:09

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:10

Neem in elk geval je rechter teugel goed kort, als ze dan draait dan zal ze naar je toe draaien en kun jij wel opstappen.
Zodra ze begint te lopen de teugels even goed aannemen en "halt" of een ander commando geven. Zodra ze stilstaat teugels weer wat ontspannen.
Het is handig als iemand anders haar een tijdje vasthoudt tijdens het opstappen. Die kan er recht voor, of aan de andere kant van het paard staan. Als ze zo eenmaal blijft staan gaat die andere persoon steeds minder doen en blijft uiteindelijk helemaal weg. Succes!

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:12

-

Sassol

Re: Draaien/weglopen bij het opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:59

Hoe oud is het paardje? Kan goed zijn dat ze de balans niet zo goed kan vinden en daarom dus gaat lopen.

Of probeer eens met een opstapje op te stappen, dan krijgt het paard niet zo'n grote 'ruk' aan z'n rug, kan ook zijn dat ie daar voor wegloopt.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:02

-

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:21

Ik heb hetzelfde probleem .. Mijn paard ging er onlangs zelfs helemaal vandoor toen ik wilde opstappen en heeft me er gelijk afgebokt. Nu is het wel zo dat mijn paard redelijk wat probleempjes met zn rug heeft. Zou dit bij jou misschien ook het geval kunnen zijn ?

Voorlopig werk ik ook altijd met een tweede persoon, al is dat niet leuk natuurlijk .. Een oplossing heb ik jammer genoeg nog niet kunnen vinden!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:25

met een beetje geduld en een opstapje zou ik het oplossen. Je maakt het met een opstapje net even iets makkelijker voor je paardje onafhankelijk of dat de reden is dat ze wegloopt. Is gewoon voor je paardje vriendelijker.

en geduld en beloning. Voet in de stijgbeugel paardje loopt voet weer uit de stijgbeugel en paard terug op de plaats zetten en zo elke beweging die je doet wanneer ze loopt weer terug naar af en paard op plekje zetten. Dus niet er heen gaan met het idee ik ga rijden maar met het idee ik ga dit probleem oplossen en niet vergeten te belonen wanneer ie stil staat.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:29

Dinopino, dat is idd de tips die ik ook van veel mensen heb gekregen, en heb hem ook vol overtuiging toegepast. Maar voor mijn paard werkte het helemaaaaal niet :o Aan de longe zitten we overigens ook met dit probleem .. Hij blijft achteruit gaan en draaien en keren, zodat je hem niet op een volte krijgt! Ik volg er nu les voor, maar het is allesbehalve makkelijk.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:33

ik stap altijd op met een krukje en in het begin stond ik op het krukje en draaide mijn merrie ook weg. ik heb het haar afgeleerd om van het krukje te stappen en haar achteruit laten lopen. dan terug naar het krukje en weer op proberen te stappen. lukte het dan weer niet. hup, weer achteruit laten lopen.
had het binnen een paar dagen voor elkaar. ze staat nu keurig stil...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:37

shanelle dat verschilt per paard hoe je het aan moet pakken. Wanneer je paardje een beetje hippeliger is dan werkt belonen met iets lekkers misschien beter. Zet hem steeds op dezelfde plek stil en geef een commando. Zodra ie even stil staat belonen en dit uitbreiden. Lijkt een beetje op clickertrainen maar is niet zo extreem. Gewoon een commando voor stil staan en steeds weer terug naar die plek voeren en dit later uitbreiden ook op andere plekken stil staan. En een porsie geduld meenemen anders niet oefenen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:38

Heb je 1x geprobeerd met een opstapje op te stappen? Want dan werkt het ook niet hè.
Dat moet je een tijdje elke keer blijven doen, tot het paard doorheeft dat er wat rustiger opgestapt wordt.

Daarbij: elke stapje wat hij zet terug laten zetten. Staat hij niet stil met een losse teugel? Dan ook niet opstappen. Je wilt het paard volledig ontspannen hebben voordat je er op stapt, anders blijft ie trippelen.

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:16

Iemand meenemen die haar vasthoudt, en heeel rustig aan doen. Zo te horen moet je een beetje opnieuw beleren in het opstappen-gedeelte.

deja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:22

ik heb dat ook gehad, maar was aan 1 kant, ben toen 1x via de andere kant opgestapt,
daarna weinig problemen meer gehad.

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:40

Ik heb dat probleem ook, maar ik heb het idee dat het nu ik opstap met krukje wel beter gaat. Het gaat langzaam omdat het even duurt voordat ze door heeft dat opstappen ook zonder getrek aan die rug kan.. maar het komt goed!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:05

Kan me nog wel een manegepaard herinneren dat dat ook stelselmatig deed. Tot ie merkte dat ik er evengoed snel opzat, toen wist ie ineens weer wat hij geleerd had :) Bij anderen deed hij het overigens nog wel gewoon, alleen niet bij de mensen die er snel opstapten..

Buiten dat; iemand laten vasthouden werkt vaak heel goed inderdaad :)

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:12

-

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:08

probeer eens korte teugels te nemen en een plukje manen vast te houden en dan proberen op te stappen, deed mijn verzorgpaard ook en kan nu rustig opstappen! ik denk dat ze het niet fijn vind als ik meteen mijn volle gewicht op het zadel leun

aikido24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:54

het paard waar ik op rij doet dit ook ,
alleen gaat hij achteruit...