Tanden schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Tanden schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:46

Sinds een poosje valt het me op dat mijn (bijna) 5 jarige Haflinger met zijn tanden over het ijzeren hek heen en weer "schuurt"...
Hij doet dit zowel buiten als binnen, ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Hij staat al heel erg lang met dezelfde pony's en heeft wel z'n eigen plekkie in de groep, hij toont niet ongelukkig o.i.d.
Ik heb ook niet het idee dat hij zich verveeld, hij staat overdag buiten en heeft dan ook genoeg te eten en staat met vriendjes, en gaat 's avonds op stal, zomers 24/7 buiten.
Hij heeft vroeger problemen gehad met wisselen, maar de laatste keer was de TA ontzettend tevreden, en hebben we pas weer een afspraak in september staan..
Met rijden merk ik niets, hij reageert normaal op het bit.
De vorige keren dat er gebitsproblemen waren was dat ook duidelijk zichtbaar aan zijn gedrag.
Voordat ik de DA of de TA erbij roep wilde ik eerst even informeren hier op bokt.
Herkent iemand dit gedrag?

Yffiejj

Re: Tanden schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:48

Heel toevallig :oo
Mijn bijna 5 jarige shet doet dit ook, sinds kort.
Geen idee wat het is :n dan gaat die even heen en weer met zijn tanden over een ijzeren "balk".
Ook met rijden merk ik niks, tandarts was hier 2 weken geleden die zei ook dat alles keurig was.
Geen idee, maar ik lees wel even mee :)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:55

Zie je het bij jou pony ook aan zijn tanden zelf?
Bij die van mij zie je wel degelijk slijtage |(
(ik zag zaterdag met flemen voor het eerst)

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:59

Ik zal daar zo even naar kijken geen idee eigenlijk, ik zie het hem elke dag wel een keer doen en hij doet het sinds kort..

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:06

een paard bij ons op stal doet dit ook, hij is ongeveer 12-14 jaar maar je zou denken dat het aan de leeftijd licht omdat jullie pony's beide 5 zijn. maar toen dacht ik ook; nee want hij doet het ook en is ouder. bij hem zei de TA ook niet van dat er erge plekken op z'n tanden zitten...hij doet het sowieso al bijna 5 jaar ofzo..

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:24

Mijn shetlander doet dat ook!
Heel vreemd. Alsof ze haar tanden wil schoonmaken ofzo :+
Ik zie het trouwens niet aan haar tanden..
Misschien vind ze haar box wel gewoon lekkerder dan haar hooi :+

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:09

Tja hij heeft ook genoeg te eten enzo,
vandaag deed ie het weer. Hij stond voor het hek in plaats van dat ie ging eten.
En dan steeds even met ze tanden over de rand heen :(

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:12

ik ken er ook een paar die dat doen ;)
ik denk dat antibijt van boerenbond (hebben ze volgens mij) wel helpt ;)
wat je op dekens smeert

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:21

Ik sta bij ArlandoO op stal.
Ik heb het idee dat hij een soort van aandacht wil daarmee, vandaag haalde ik namelijk mijn pony van het land af en toen deed ik het hek dicht en dan begint hij met het schuren van zijn tanden! Dit gebeurd ook al haal ik me pony uit stal en ga ik hem poetsen voor stal, al zet mijn pony 1 stap buiten de stal begint haar paard meestal met het schuren van zijn tanden..
Mijn pony trapt met zijn been tegen het hek als hij iemand ziet weglopen zeg maar en doet haar pony het zo?
Tis maar een gedachte hoor Daan haha

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:24

wat doen andere mensen, en jijzelf natuurlijk, die het zien, wanneer hij dat doet?

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:37

Mijne doet het meestal na het rijden, na het eten of als die net weer in stal staat..
Als ik het zie geef ik hem een tikje op ze neus en dan stopt die wel altijd gelijk.. Maar hij blijft het doen..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:39

@Yffiejj, je geeft hem dus aandacht (negatieve aandacht is ook aandacht), probeer het zoveel mogelijk te negeren, en vraag ook aan stalgenoten om dat te doen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:41

Yffiejj schreef:
Mijne doet het meestal na het rijden, na het eten of als die net weer in stal staat..
Als ik het zie geef ik hem een tikje op ze neus en dan stopt die wel altijd gelijk.. Maar hij blijft het doen..

Ik herken het ook! De mijne doet het ook sindskort, vooral na het rijden.
Tandarts heb ik er nog over gevraagd. Dit ligt niet aan de tanden zei mijn ta. Vooral bij rijden gaat je paard zweten onder de riempjes. En kan het wat jeukerig worden, vandaar dat ze daarna graag even schuren met de kaakjes.
Tandjes van mijn paard waren verder ook in orde.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:42

Hou dit topic even in de gaten, mijn paard doet het namelijk ook(12 jaar). En ik heb ook geen idee waar het vandaan komt.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:45

kehdra schreef:
@Yffiejj, je geeft hem dus aandacht (negatieve aandacht is ook aandacht), probeer het zoveel mogelijk te negeren, en vraag ook aan stalgenoten om dat te doen.

Negeren heb ik okal geprobeerd dan blijft hij het doen de hele tijd, heb het al een keer 10 minuten volgehouden en hij bleef schuren, weggelopen, andere dingen gaan doen maar nee hoor nogsteeds schuren.
Nu met een tik op ze neus stopt die gelijk en gaat die wat anders doen (eten oid.).
Hoelang hij het dus doet als er niemand is weet ik dus niet :n

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:42

Eén van mijn merries doet dit ook, maar dan wel alleen als ze even moet wachten op voer.
Daarom zou ik denken dat het uit ongeduld of frustratie is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:52

Chessiej schreef:
Ik sta bij ArlandoO op stal.
Ik heb het idee dat hij een soort van aandacht wil daarmee, vandaag haalde ik namelijk mijn pony van het land af en toen deed ik het hek dicht en dan begint hij met het schuren van zijn tanden! Dit gebeurd ook al haal ik me pony uit stal en ga ik hem poetsen voor stal, al zet mijn pony 1 stap buiten de stal begint haar paard meestal met het schuren van zijn tanden..
Mijn pony trapt met zijn been tegen het hek als hij iemand ziet weglopen zeg maar en doet haar pony het zo?
Tis maar een gedachte hoor Daan haha

Je zit er helemaal niet ver naast!
Paarden beschikken nu eenmaal niet over de mogelijkheid om te roepen "Hé joh, ik ben er ook nog!" en dus maken ze vaak gebruik van het maken van geluiden om aandacht te krijgen of om uiting te geven aan een bepaald ongenoegen of stress. Zo zijn er paarden die schrapen met de hoeven, stampen, tegen de stalwand slaan en ja, ook met de tanden ergens langs schuren ( stalwand, voerbak, ijzeren hek).

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 07:11

Ja ik heb daar ook aan zitten denken, of bijvoorbeeld verveling..
Maar dat leek me sterk, omdat hij toch elke dag buiten komt enzo ;)
Maar het rare vond ik dan weer dat als hij net buiten staat (wat ie normaal heel leuk vind) het ook gaat staan doen. Ongeacht of ie wel of geen aandacht heeft gehad :P
Negeren lijkt me dan toch het beste..

@Chessiej: Die van jou staat altijd te trappen (en te gillen) inderdaad :P

Maargoed, waar het ook aan mag liggen, z'n tanden zijn er helaas wel door beschadigd |( (of het ernstig is weet ik niet)
Toch maar even de TA of DA bellen of er iets aan gedaan moet worden, en zo ja hoe..

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:20

Mijn pony doet dit ook, bij hem is het vaak een teken van ongeduld... Ik heb eigenlijk nooit gekeken of het voor slijtage zorgt, maar aangezien hij jaarlijks naar de TA gaat en die geen opmerkingen over maakt, maak ik me geen zorgen (tanden groeien bij een paard door, dus als de slijtage niet harder dan het groeien gaat, of eenzijdig, lijkt me niet zo'n probleem).

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:40

Bij pepper is het dan helemaal geen aandacht, hij doet het gewoon na het eten of als die net op stal staat terwijl ik gewoon nog naast hem sta.. :\