Mijn paarden graven gaten in de paddock of bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Mijn paarden graven gaten in de paddock of bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:46

Als mijn paarden, 2 ruinen, in de bak of paddock staan dan graven ze gaten. Soms heel diep, soms gewoon kuiltjes.
De staleigenaar is hier uiteraard niet zo blij mee.
Ik probeer het ze af te leren door iets te roepen en ze te laten schrikken maar tot nu toe zonder al te veel resultaat. Zolang ik erbij sta stoppen ze heel schijnheilig maar zodra ik eventjes weg ben om uit te mesten oid dan gaan ze vrolijk verder.
Ik heb geen zin om al die tijd er bij te moeten staan natuurlijk.

Waarom ze het doen weet ik niet. Soms gaan ze likken aan de onderlaag van het zand. Ik heb toen voor beide een KNZ liksteen gekocht omdat ik dacht dat ze misschien iets te kort komen, maar die hoeven ze niet....

Wat kan ik doen om dit gedrag te stoppen?

Abeltje77

Re: Mijn paarden graven gaten in de paddock of bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:48

Ik neem aan dat ze in de paddock of bak niets te doen hebben? Of hebben ze wel te eten?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:48

Misschien hebben ze wat afleiding nodig als ze daar staan? Beetje hooi en/of 'speelgoed' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:49

Het enige wat je daar aan kan doen, is ze iets geven wat NOG leuker is dan gaten graven... Maar aangezien gaten graven ook volgens onze ruin toch wel heeeeeeeeel erg leuk is.... :=
Je kan proberen om ze wat andere materialen te geven waarmee ze de omgeving kunnen 'verbouwen'. Gooi er maar eens wat oude kerstbomen, berkenstammen en/of wilgentakken in. Skippybal erbij, grote lap jute, evt wat pionnen, en dan eens zien of dat de graafzin wat af laat nemen.
Hebben ze ook ruwvoer om te knabbelen? Want als ze echt alleen maar in het zand staan en niets te doen hebben verder is de keuze om een gaatje te graven snel gemaakt. Offffff hebben ze gewoon Duits bloed? :))

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:51

Ik lees ook even mee. Heb er sinds kort ook 2 die het doen (2 jaarling merries).
Ze hebben een liksteen hangen, krijgen onbeperkt hooi, er liggen wat ballen, balken, takken enzo om mee te spelen en ze staan in een groepje van 5 van verschillende leeftijden.

Hun vader had ook wat van die duitse trekjes :Y) .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:52

zorg er voor dat ze genoeg ruwvoer hebben.
als ze te eten hebben gaan ze niet zo snel gaten graven.
anders doen ze het toch uit verveling of omdat ze op zoek gaan naar wortels in de grond om te eten.,
voldoende ruwvoer gaat dit tegen.

dennis;
die van jou doen het ook ondanks genoeg ruwvoer?
dat is dan wel vreemd, er is ook genoeg ruimte voor ze zodat ze kunnen rennen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:54

Als ze teveel Duits bloed hebben zit er maar een ding op; naar de kust verhuizen :D

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:55

Mijn merrie (en ruin volgens mij ook) doet het ook. Ik denk dat het verveling is. Ze hebben wel de hele dag te eten, maar vol is vol! Ze heeft nu een vrij ronde jerrycan de bak in gesleept, (die lag half onder het draad) dus daar kan ze zich nu mee uitleven. Heb haar ook wel eens een skippybal gegeven, maar voordat de paarden daar wat mee kunnen, heeft de hond hem al lek. Idem dito voor andere ballen. Ze hebben ook van die appels aan een touw in de schuilstal, maar daar zie ik ze eigenlijk nooit wat mee doen! Dus ze zijn nog kieskeurig ook ;)Wat ze ook leuk vinden is een felgekleurd zeiltje in de bak, daar kun je ook lekker op stampen!

@ Ellepel: mijn paarden krijgen dus voldoende ruwvoer en hebben een 20 bij 40 bak uitloop, waar ze best in kunnen rennen (in de winter mochten ze ook in een ander landje en van het zomer ook weer, maar het gras moet nu eerst even groeien).

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:03

Sonja schreef:
Offffff hebben ze gewoon Duits bloed? :))

_O- _O-
Mijn ruintje is ook zo'n graver. En niet alleen gaten, maar complete loopgraven diept ie uit.
Zijn vader was wel degelijk duits, dus mijn standaard grapje is ; dit is de laatste keer dat ik met een duitse hengst heb gedekt :D

maar oplossing voor dit 'probleem' ? Ik ga maar even mee lezen denk ik.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:08

ze staan er maar ongeveer een uur a 1.5 uur. Ruwvoer neerleggen mag niet. Ik heb al eeb grote bal er bij in gegooid maar daar vinden ze niets aan.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:14

Ik lees even mee. Enkele van onze pensionpaarden graven zo erg in de paddock dat het gronddoek is opgegraven. Oplossing?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:30

Ze kunnen met z'n 5en ruim spelen, rennen en klooien (het zijn geen hecatre's waar ze over kunnen, maar wel voldoende voor 5 kleintjes). D'r is een stukje bestraat (waar de bak voor het hooi op staat) en de rest is zand. Ook is er vaak wel wat te zien op het erf (of bij de buren, aan de andere kant van de padock).
Nog een weekje, dan gaan ze weer het land op.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:30

Adin schreef:
ze staan er maar ongeveer een uur a 1.5 uur. Ruwvoer neerleggen mag niet. Ik heb al eeb grote bal er bij in gegooid maar daar vinden ze niets aan.

Ik denk dat de paarden zich dus 1,5 uur lang staan te vervelen. Dus de oplossing ligt eigenlijk wel redelijk voor de hand.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:32

Ze beginnen al als ze er 5 minuten in staan.

Wat moet ik dan? gewoon maar op stal laten staan??
lijkt me niet de juiste oplossing.
er moet toch iets te vinden zijn waardoor ze ophouden met graven.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:38

Dit probleem heb ik dus ook! haha. Mijn merrie staat binnen no time een enorm gat te graven..verveling kan niet, 4 andere merries om mee te spelen, 2 ballen in de bak, takken om mee rond te zwaaien en voer. Maaaar het blijft een enorme uitdaging om het vrouwtje tot het uiterste te drijven ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:40

adin:
krijgen ze vlak voor ze naar buiten gaan wel ruwvoer?
vervelend dat ze dit zo doen.

wij hebben bij onze stalling ook meerdere paarden in paddocks staan ,maar ik heb het ze daar gelukkig nog nooit zien doen.
mijn ruin heeft het in het verleden wel gedaan op een stalling.
maar daar was het echt gericht gaten graven naar wortels die hij dan uit de grond trok en ze op at

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:40

Hier nog eentje, het doek ligt al op het zand en hij gaat het zand/klei eronder ook graag eten. Hooi erbij leggen mag niet, skippybal maakt hem niet uit. Ben hard opzoek naar wat wilgentakken dat vind hij wel lekker. Maar voor de goudentip lees ik nog even mee :)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:45

Waarom mag je ze geen hooi in de paddock geven. Je kun ze toch zo'n hoeveelheid geven, dat het opgaat en dus geen rotzooi achter laat?
Ik snap trouwens dat dit niet jouw beslissing is hoor! ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:03

Gaat niet om de troep maar om voerneit :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:10

Hier op stal ook steeds meer die het doen.
Paddock maatje van die van mij ook, en dan vooral moddergaten uitdiepen is een hobby.
Soms doet ze het helemaal niet (ga elke keer de paddock af of ze wat gegraven hebben) en soms hele kuilen. Ook hier mag er geen voer in de paddock (zowel rotzooi als voernijt, we hebben hier gewoon de afspraak dat er alleen op voertijden word gevoert door de aangewezen persoon) liggen we jollyballen en pionen, maar daar doen ze soms wel wat mee en soms niets. Vaak staan ze het hele uur te kriebelen en juist als ze zich vervelen doen ze het niet maar staan ze bij het hek te wachten. Zie het weinig gebeurten, maar ook op de kop geven werkt niet, heb laatst de merrie die graaft er maar uit gehaald omdat ze een modderpoel aan het uitdiepen was en maar niet wilde stoppen..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:13

Hebben ze water tot hun beschikking?
Een emmer (water) wil misschien helpen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 17:15

over het algemeen gaan die van mij na het eten van ruwvoer naar buiten behalve in het weekend. Vandaag er een merrie bij in gezet en dat gaf iets afleiding.nu bleef het beperkt tot het drinken van modder water. De sand clear fabrikant verdiend goed geld aan mij. Bij ons gaan ze pas 1 mei naar buiten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:53

Ik heb ook zo'n duitse kuilengraver! Hij is driftig op zoek naar wortels (van planten) die hij graag opeet. Ligt genoeg hooi waar hij bij kan maar eet dat niet, staat ook met ander paard maar die kuil... daar is hij toch wel heel trots op. ik lees dus vrolijk mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:01

Gaten graven is het einde! :P Dan zelf lekker in gaan rollen en als er water in komt te staan is er modder en dat is nog veel :P-er.

Iets wat leuker is? Is er ook hoor, maar de gaten worden eerst gegraven en dan de rest, bv wilgentakken in de bak gooien.

Heb je een graver, heb je pech. Ik moest hele kruiwagens vol met zand naar de wei brengen toen hij nog op de zandgrond stond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:02

vibabu schreef:
Ik heb ook zo'n duitse kuilengraver!.

Die van mij is Hannoveraan, zou dat de reden zijn??? :+