Paard vertrouwt me nog geen beetje (denk ik) ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiadi

Paard vertrouwt me nog geen beetje (denk ik) ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:52

Hoi allemaal!

Op de manege waar ik rij staat er een paardje van 3-4 jaar. Ik ken haar nu al een half jaartje ofzo en ben al drie maanden bezig met haar te verzorgen, te berijden, praat ik vaak tegen haar en sta ik vaak bij haar. In de week kom ik 2-3 keer naar haar toe en verzorg haar dan. Maar ze lijkt me nog helemaal niet te vertrouwen. Voor het minste wat ik doe dat haar een klein beetje bang maakt, laat ze het wit in haar ogen zien en moet ze niets meer van me hebben. Dan wil ze me bijten, stampen, gaat ze met haar neus 10 centimeter van mijn neus afstaan met haar oren in haar nek en nog andere dingen die niemand graag heeft. Ik ben een beetje bang van haar geworden, maar wil ondanks alles nog steeds een band met haar opbouwen. Misschien kunnen jullie mij tips geven over het opbouwen van een goede band met haar? En misschien ook zeggen wat ik misschien kan doen in bepaalde situatie's bv. wanneer ze met haar neus 10 cm van mijn hoofd gaat staan met haar oren in haar nek?

Alvast bedankt.

(Sorry als hier al een topic over bestaat, of als het onderwerp in de verkeerde categorie is geplaatst.)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:57

Doet ze dit ook bij anderen of alleen bij jou? Wat zijn de dingen die je doet waar ze van zou kunnen schrikken?

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 14:01

Ik denk ook bij anderen, weet dit niet zeker omdat bijna niemand bij haar komt, of toch niet lang.
De dingen waarvan ze meestal schrikt:

*Ik borstel haar alleen maar met een zachte borstel, maar zelfs al kom ik per ongeluk met die borstel over een wondje dat ze heeft opgelopen toen ze in de wei stond, dan probeert ze me te stampen.
*Ook als ik rustig naar haar toe loop in een normaal tempo, dan schrikt ze. Ik moet echt zeer langzaam naar haar toegaan.
*Wanneer ze iemand van ver hoort roepen.
*En soms schrikt ze van haar scheten...

Dat zijn haar meestvoorkomende schrikactie's.

(wat ik nog vergeten te zeggen ben: Ze is half-volbloed, misschien van belang?)

zodiacje

Re: Paard vertrouwt me nog geen beetje (denk ik) ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:45

ken je haar verleden?
Wordt ze gebruikt in de les?
Is ze fysiek in orde?

Als je echt een band op wilt bouwen zou ik toch grondwerk aanraden. Parelli of Emiel Voest kan je daarvoor opzoeken.
Misschien is er iemand bij je in de buurt die je kan helpen daarmee.
Klinkt wel alsof het lang gaat duren met haar. Als ze al schrikt van een scheet. Schrikkerig zal ze dan wel blijven maar hopelijk kan het grondwerk helpen om jou te gaan zien als een maatje / leider.

Wat lief dat je toch een band wilt opbouwen met haar. Zo was ik vroeger ook altijd, juist dat onhandelbare paard trok mij zo aan.

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:18

Van haar verleden weet ik niet zoveel. Ik weet dat ze is gefokt bij een boer op een boerderijtje en (ik denk) dat ze daarna verkocht is aan de manege samen met een paar andere veulens.

Ze wordt gebruikt in de les, maar alleen 's zaterdags en 's zondags. 's zondags rij ik op haar, 's zaterdags weet ik niet wie er allemaal op haar rijd.

Fysiek is ze normaal in orde. Ik hou haar wel in de gaten omdat ze misschien schimmel kan hebben, omdat ze een paar kale plekjes heeft, maar het kan ook door het ruien zijn.

En dat van het grondwerk zal ik zeker proberen! :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:29

Wat doet ze de rest van de week dan?
kan ze dan wel buiten staan?
Anders zou ik ook redelijk gefrustreerd raken.

Succes met het grondwerk!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:37

Borstel je haar in dr stal of daarbuiten?

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:50

De rest van de week staat ze (normaal) op de wei. Het kan wel zijn dat ze een paar dagen binnen staat, maar normaal staat ze nooit 5 dagen aan een stuk in de stal.
Ik borstel d'r in de stal, omdat het buiten nogal wisselvallig is, en in de vorige maanden het niet zo'n goed weer was. Ik borstel haar zonder halster. Ik hou haar dan wel vast aan haar nek, schoft of leg mijn hand op haar kont zodat als ze wil draaien, ik dan mee kan draaien.

Ik kom net terug van de manege en heb haar daar wat geobserveerd. Ook heb ik eens terug in mijn geheugen gegraven en een paar dingen gevonden die misschien wel van nut zijn.

*Ze is al een tijdje hengstig. Weet niet hoe lang al, maar toch al een tijdje. Misschien beïnvloed dit haar gedrag tegenover anderen?

*Tijdens het rijden op haar is ze echt een lieverdje, ookal is ze het niet gewoon om alleen te rijden en is ze dan nog schrikachtiger. In een groepsles is ze wel heel erg lief.
Als ik bij haar aan de staldeur sta is ze de ene keer heel ontspannen en rustig, en de andere keer wil ze me weghebben.
Als ik haar wil poetsen wil ze me alleen maar weghebben.

*Het wit in haar ogen is er bijna altijd bij haar, dus ik denk niet dat het van schrik is... Als ze op iets let of zuur is dan zie ik het wit van haar ogen meer dan anders.

*Ze heeft een tijdje op wei gestaan met 4 andere paarden en ze stond altijd wat afgelegen. Het lijkt alsof ze niet echt bij de kudde hoort. Ik kan niet goed zien welke plek ze heeft in de kudde.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:17

Ik zou toch maar eens buiten de stal gaan poetsen, weet niet of jullie een plek hebben waar dat veilig kan? Ergens waar ze zich niet opgesloten voelt en jij niet in haar veilige plekje komt.

Gewoon touwtje in je handen heel losjes en voorzichtig poetsen maar, geeft ze aan dat je iets niet goed doet, meteen een stapje terug en weer opnieuw beginnen.

Paard geeft namelijk aan dat ze het niet fijn vindt, als ze merkt dat er naar haar geluisterd wordt zal ze je ook sneller vertrouwen. Als ze wel ontspannen staat, belonen. Ze moet ook weten dat dat rustige gedrag het gedrag is wat jij graag ziet.

Ik zou wel aangeven waar jouw grenzen liggen op een consequente maar rustige manier (een simpele rustige 'uh' is al voldoende) en tegelijkertijd ook haar grenzen respecteren. Zorg dat je zelf rustig blijft ademen, je spieren ontspannen hebt en doet alsof dit het rustigste paardje van stal is wat jij staat te poetsen.

Probeer te kijken of je kleinere signalen oppikt van ongenoegen, dus draaien de oren al een beetje plat naar achteren? Dan al luisteren en stoppen, niet tot ze echt zover dreigt dat je wilt stoppen omdat het eng/gevaarlijk wordt. Of staat ze ineens een stuk gespannener? Dan al even wachten tot ze weer relaxed staat.

Succes ermee, altijd leuk die manege paardjes met probleempjes:)

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 10:33

Ik heb vandaag geprobeerd om haar te poetsen op jou manier, en het ging al heel wat beter. Maar er is me nog wel wat opgevallen... Ze staat bijna altijd gespannen, ik zie nooit haar oortjes rustig naar opzij hangen tijdens het poetsen. Ofwel let ze niet op mij, maar iets in de omgeving en staan haar oren naar voren gericht en kan ik weer het wit in haar ogen zien (wat ik ondertussen al gewoon ben want volgens mij zijn het gewoon haar ogen)

Ik heb vandaag ook weer op haar gereden (dit keer vrij) wel met een paar andere mensen erbij. Een ervaren persoon die lesgaf aan wat minder ervaren personen op pony's die voor bijna niets schrikken. Princes (het paardje als ik dit nog niet verteld heb) staat volledig gespannen en let helemaal niet op mij. Ik heb van de lesgeefster de tip gekregen om veel kleine voltes en slangenvoltes te rijden zodat ze zich beter op mij zou concentreren, en niet op de omgeving. Zo kon ik haar ook bezig houden. Na een hele reeks slangenvoltes en kleine voltes had ik eindelijk het gevoel dat ze wat meer op mij ging letten tot er een blaffende hond voorbij kwam. Ze schrok echt van alles, die hele les en bokken dat ze deed. Na de zevende keer een hele reeks bokken achter de rug te hebben ben ik er afgevallen. Ik heb ook gemerkt dat ze veel gespannener, sneller galoppeerd dan vroeger. Ik ben na mijn val even langs haar gaan lopen omdat ik toch iets te veel schrik had opgelopen om er direct terug op te gaan zitten. En daarbij is me nog iets opgevallen... Ze loopt echt heel ontspannen naast me. Ogen half dicht en oren naar opzij gericht. Haar hoofd een paar centimeter van mijn arm af, en haar hoofd wat gezakt.

Ik weet echt niet meer wat ik met haar moet doen, ik vond het eerst een geweldig paardje, maar dat vind ik nu niet meer. En ondanks alles wil ik het niet zomaar opgeven. Misschien zijn er nog wat meer tips die jullie me kunnen geven?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:34

Als je echt iets met haar op wil bouwen zou ik het rijden even laten voor wat het is. Het klinkt sowieso alsof daar iets niet goed gegaan is als ze ineens ontspannen en tevreden is op het moment dat jij er naast ligt. (Mijn paard blijft dan namelijk ook altijd nog een beetje gespannen omdat ze gewoon nog druk is van dat enge wat net gebeurd is)
Ga een band met haar opbouwen. Gaat het poetsen ontspannen? Neem haar dan is mee naar de bak met een zeil of een ander nieuw voorwerp er in.

Waarschijnlijk vindt ze dit al super eng. Jij moet tussen het enge voorwerp en haar in gaan staan. Doe net alsof je zelf ook een paard bent wat het net onderzoekt. Loop er dus heel voorzichtig heen (neem haar mee aan een longeertouw zodat zij evt stil kan blijven staan.) stop een paar keer onderweg om vervolgens weer rustig (!) verder te lopen. 'Snuffel' er een paar keer aan, neem wat afstand, nog een keer snuffelen (met je hand er aan zitten). Gapen, kauwen en smakken en blijf er rustig bij staan.

Staat zij nadat je er 5 min rustig bij staat nog steeds gespannen in d'r eigen hoekje? Probeer dan van zo ver weg mogelijk haar in beweging te krijgen (met jij nog steeds tussen haar en het enge ding in). Als ze opgegeven moment ontspannen loopt van een afstand stop je met de oefening en ga je de volgende week verder.

Het doel van dit spel is dat ze vertrouwen in jou krijgt bij enge situaties. Jij geeft ook nog eens het goeie voorbeeld hoe je bij een enge situatie moet reageren. Namelijk, liever een paar keer stoppen en blijven kijken ipv als een gek gaan rondrennen en wegspringen.

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:34

Alweer bedankt voor de goede tip Sassol. :)
Ik heb haar vandaag gelongeerd en ik heb nu trouwens pas het gevoel dat ze me wat (meer) begint te vertrouwen. Het poetsen gaat ook al wat beter en ze draait niet meer met haar kont naar me toe. Ben echt blij.
Natuurlijk heb ik nog een lange weg te gaan met haar, maar ik vind het al een grote vooruitgang. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:14

Hoezo is ze nu niet meer zo'n geweldig paardje? Je moet maar zo denken: het is niet háár schuld dat ze zo is (geworden). De fout moet je nooit bij het paard zoeken. Alle paarden zijn toch geweldig en uniek?

Veel succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:45

Hoi Jiadi,

Ik ben erg benieuwd hoe het nu met jullie gaat en of jullie al zover gekomen zijn om de oefening die ik beschreven heb te proberen?

Groetjes Sas

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 22:22

hey,

Met Princes en mij gaat het (vind ik) heel goed. :)
Heb allerlei dingetjes ondervonden die het voor haar en mij prettiger maken.
En ik heb ook ondervonden dat ze na het rijden altijd zuur is en je haar dan een half uurtje gerust moet laten. (poetste haar namelijk altijd na het rijden) Verder doe ik wat jij zegt tijdens het poetsen. :)
Voor haar zelfvertrouwen ben ik naar een nieuw plekje geweest (weet niet of het hetzelfde is als een voorwerp in de bak?)
En heb ik haar samen met mijn vriendin wat laten wennen aan stromend water.
Hopelijk doe ik het goed :)

groetjes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:53

Klinkt wel alsof je goed bezig bent. Hoe lang rij je? Want het is niet de bedoeling dat een paard 'zuur' wordt van rijden. Kan zijn dat er iets misschien niet lekker ligt? Of je teveel vraagt?

Nieuwe plekken zijn ook goed ja, als je het goed doet tenminste. Als jij je niet als een goede leider gedraagt zal het paard het als enger ervaren en jou minder vertrouwen.
Zorg dus dat je tussen haar en het 'enge' stuk inloopt. Zorg dat ze veilig naast je blijft, met haar hoofd naast je, niet er voorbij.

Geef haar de tijd om het enge te bestuderen, en kijk zelf ook even of je kan zien wat er zo eng is. Probeer er rustig heen te lopen en als ze haar hoofd laat zakken of wil ruiken, sta je stil. Geef haar rust, of een stapje naar achteren zetten. En zo rustig naar het enge voorwerp, tot ze er even naar gekeken heeft. En dan loop je weer rustig verder.

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:30

Ik rij een uurtje in de week, op zondag. Op zaterdag longeer ik haar wat en voor de rest laat ik haar lekker op de wei staan. (Of poets ik haar of laat ik haar wennen aan nieuwe plekjes enzo.)

Ze kan misschien wel zuur worden van het bit. (Is namelijk wat te groot) Maar dan zou ze toch altijd zuur doen? En zich verzetten tegen het hoofdstel? Of is dat niet altijd zo?

Verder zal ik proberen om haar zelfvertrouwen nog wat meer te verbeteren. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:49

Als je al weet dat het bit te groot is, zou ik eentje halen die wel past. Zo'n ding in je mond is al geen pretje en als hij te groot is al helemaal niet!

Als de manege dit niet wilt doen, zou je kunnen overwegen om er zelf een te halen, zo duur zijn ze ook weer niet.

En die manegepaarden leren al snel af dat verzet bieden geen zin heeft, die gaan dus binnenvetten. Zou dus goed kunnen dat ze verder niet reageert en erna er alleen maar zuur van is.

Keep up the good work!