Paard dat niet alleen wilt zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukhart

Paard dat niet alleen wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:46

Hoi,
mijn paard heeft een probleem en dat is dat hij absoluut niet zonder een ander paard wilt zijn.
Zodra hij alleen in de stal staat word hij gewoon echt gek, gaat schoppen, draaien, aan zijn halster hangen en op geen enkele manier wil hij nog stil staan. Heb het geprobeerd met hooi geven, continu iemand bij zijn hoofd houden zodat hij zich niet verveeld, heel veel belonen met elke seconde die hij stilstaat.
Het rare is dat toen ik met hem en een ander paard aan het rijden was, en dat andere paard er vandoor ging, dat hij heel braaf rustig door bleef lopen.
Laatste keer was het zo erg dat hij het hek waar hij aan vastgebonden stond los strok (ik kon hem niet optijd los krijgen) omdat hij schrok (terwijl er echt helemaal niets bewoog of geluid maakte) en met dat hek aan de haal ging.
Dit wil ik echt niet nog een keer mee maken!
Weet iemand misschien wat ik hier mee kan doen ? :?

Joyce_

Re: Paard dat niet alleen wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:03

Je paard niet alleen laten staan? ;)

Een paard is niet voor niks een kuddedier, die horen in een kudde en voelen zich niet fijn als ze dus níét in een kudde zijn.
Zeker als je hem dan op sluit in een stal, wat al helemáál niet natuurlijk is voor een paard, of hem aan zijn hoofd vasthouden, wat hem ook een opgesloten gevoel geeft, vererger je dat alleen maar.

Hooi geven helpt dan niet. Veiligheid gaat boven eten. Een paard zal niet rustig gaan eten als er een roofdier op hem af komt. Aangezien het niet hebben van/bevinden in een kudde, onveiligheid betekend (een paard in zijn beetje overleeft in het wild niet, en dat instinct zit er gewoon nog in), zal hij geen oog hebben voor het hooi; éérst zijn kudde en veiligheid terug!!

Dus daar zal je gewoon goed mee om moeten gaan. Omgaan met paarden is ook aanpassen aan paarden. :)

Anoukhart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:06

alleen was hij sowieso nooit, ik ben er altijd bij, het gaat om de 5 minuten apart zetten om hem op te zadel en te gaan rijden :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:07

Dus het probleem is dat als je wilt gaan rijden en opzadelen, dat hij in paniek raakt omdat hij de kudde niet meer ziet?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:09

Anoukhart schreef:
Hoi,
mijn paard heeft een probleem en dat is dat hij absoluut niet zonder een ander paard wilt zijn.

Daar heb ik het over. :) Niet zonder andere paarden laten zijn, ook die 5 minuten niet, kan je niet opzadelen in de wei, of een paard meenemen naar de poets/opzadelplek?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:10

Nou er zijn toch wel situaties te bedenken waarin het verdomd handig als je paard even alleen kan zijn. Stel dat de paarden in de wei staan en jij wilt rijden. Dan haal je het paard uit de wei om hem te zadelen. Kan me voorstellen dat je dat in een schuur doet waar ook je spullen liggen. Dan ziet je paard dus even geen andere paarden. Persoonlijk vind ik het wel fijn als mijn paard dan even rustig stil blijft staan en niet de boel afbreekt.

Mijn paard vertoonde dit gedrag in het begin ook. Ik heb hem in het begin steeds maar heel kort bij de kudde weggehaald. Hoe druk hij ook was, ik heb dat zoveel mogelijk genegeerd, niet boos worden maar ook niet troosten oid. Gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Heel onhandig met springend, draaiend, stressig paard maar dat werkte het beste.

Succes ermee.

Anoukhart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:15

Pelryo schreef:
Dus het probleem is dat als je wilt gaan rijden en opzadelen, dat hij in paniek raakt omdat hij de kudde niet meer ziet?

ja dat is idd het probleem :)
en ik verwacht ook niet dat hij in 1x alleen kan zijn, maar ik wil er graag aan gaan werken zodat hij dat in de toekomst wel kan.
Ik ken echt een hele boel paarden die prima alleen kunnen zijn, dus onmogelijk is het toch echt niet lijkt mij?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:21

Nee IMO is het heel belangrijk voor een paard om alleen te kunnen zijn. Wat zelfstandigheid enzo. Mijn pony gaat altijd alleen met mij naar buiten. Vind ik belangrijk..

Speelt het al langer? hoe lang sta je al op je stalling? Hoe lang heb je het paard al? Word hij nerveus of echt bang? Hoe zijn de paarden in de kudde? ook in paniek als er een weggaat, heeftie een beste vriend?

Iets meer uitleg over de situatie kan nuttig zijn.

Anoukhart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:28

ik rij nu een paar maanden op hem, alleen in de winter met het slechte weer een tijd niet gedaan. Ben nu dus sinds een maand weer begonnen. Hij staat pas sinds een paar maanden bij deze kudde.
De rest blijft gewoon allemaal hartstikke kalm als er 1 weggaat, en hij is ook echt de enige met dit probleem. Zijn grootste maatje, denk ik, is het meest kalme beest op aarde. kan je een kannon naast afsteken.
Hij word gewoon hartstikke druk, gaat continu heen en weer lopen, om zich heen kijken, hinniken zn halster proberen los te trekken en alles. Het lijkt erop alsof het alleen maar erger wordt.
De laatste keer was hij wel gewoon heel bang, anders was hij er nooit zo van door gegaan met een hek.

Bimbo0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:50

ik heb een merrie met eigelijk het zelfde probleem.. bij mij word et alleen steeds minder. ze begint nu egt te leren dat het tijdelijk is en dat ze vanzelf weer bij de kudde komt. ook ben ik gaan oefenen met buiten zetten dat zij als laatste naar buiten ging en als eerste naar binnen, dan staat ze ong 5 min alleen. zo leerd ze dat ze vanzelf weer bij de rest terug komt.. ik vnd het ook erg moeilijk om hiermee om te gaan.. misschien lees ik hier nog wel wat handige tips van andere?! ;)