Eigenwijse jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_Dora

Eigenwijse jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:27

Heey allemaal,

waarschijnlijk staat dit onderwerp al ergens maar ik kan het niet vinden. Begin pas net Bokt een beetje uit te vinden. Dus mocht er iets dubbel staan laat mij dit dan weten waar ik het kan vinden.

Maar waar het over gaat...Mijn paardje wordt as zondag 1 jaar oud. Ik heb haar bij de fokker gekocht ongeveer een maand geleden. Nu is het zo dat hij geen aandacht heeft geschonken aan omgang met de mens. Ze is wil absoluut nog niet aangehaald worden, loopt daar voor weg. Ja tenzij ik natuurlijk met een stuk wortel of voer aan kom lopen. Maar als ik dan alsnog te dicht in de buurt komt, gaat ze alsnog weg. Ik heb ongeveer 2 weken geleden ook met veel moeite haar te kleine halster (die had ze al om vanaf de fokker) af gekregen, ze laat het nu ook niet toe om een ander halster om te doen. Ze staat nu nog met een 3jarige merrie in de wei (ze zijn tegelijk gekocht) en staan nu nog in een wei naast 2 andere paardjes.

Ik zou graag wat tips en trucks willen weten hoe ik mn bijna jaarling handtam krijg. Dat ze naar me toe komt en ze zich laat aanhalen. De rest komt allemaal later wel, maar wil gewoon dat ze aangehaald kan worden. Daar moet ze ook leren.

Dank jullie wel alvast.

amyz

Re: Eigenwijse jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:35

Had precies hetzelfde met mn veulen! Lekker naar dr toe blijven gaan, neem wat lekker dingetjes mee en verwacht verder niks.. Als zij merkt dat het feit dat jij er bent niet betekent dat er iets engs gaat gebeuren zal je zien dat ze al snel naar je toe wil komen. Mijn veulen was alles behalve makkelijk te benaderen, maar na een week met die methode kon ik m vrij makkelijk pakken en na een maand was t al een echte knuffelkont en had ik geen snoepjes ofzo meer nodig :)

Succes in ieder geval!

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:55

Ze krijgt morgen ook dr eerste entingen maar ik ben benieuwd hoe dat gaat werken. Ik ga van het weekend (als het natuurlijk droog weer is) op een stoel in de wei zitten (wel gescheiden even van de andere paarden zodat niet zij naar me toekomen) en dan haar naar mij toe laten komen en snuffelen. Ik heb haar ook al uit mn hand laten eten. Ze moest wel eerst even met dr neus duwen om te zien wat er zou gebeuren maar snapte daarna wel dat ze het op kon eten. Maar als ik dan dr wil aaien loopt ze gauw de andere kant op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:14

Ook gewoon nog even wachten met aaien, hoe frustrerend het ook is.. Laat het voorlopig even voldoende zijn om haar uit te hand te laten eten en te snuffelen. Als ze eenmaal uit zichzelf wat langer blijft staan en niet meteen wegloopt nadat ze een snoepje ofzo heeft gekregen, kan je voorzichtig kijken of je haar mag aanraken.. T duurt even, maar het is wel de moeite waard! Ze leert namelijk meteen dat ze jou kan vertrouwen en dat je niks zal doen dat eng is. Als je eenmaal op het punt komt dat je haar uit het land gaat halen om dingetjes te doen zal ze nog steeds weten dat jij te vertrouwen bent!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:17

Denk dat je topic titel wat verkeerd is....want dit lijkt me geen eigenwijze jaarling?
Gewoon een dier wat nog niet veel gewend is,en met veel aandacht en geduld alles nog moet aanleren?
Gewoon veel geduld en rust houden,en langzaam verder gaan.
Het kan best maanden in beslag nemen,maar er moet langzaam vertrouwen opgebouwd worden. ;)

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 23:39

tsja eigenwijs is misschien inderdaad beetje verkeerd gekozen. met eigenwijs bedoel ik een beetje dat ze dr kop tegen de wind in gooit. Niet te dichtbij willen komen, want dat moet ik niet (zo doet ze een beetje). Maar ze is wel zo onwijs mooi dat ik wel heel veel voor dr over heb om met haar een vertrouwensband op te bouwen :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 01:04

Ik heb er ook eentje die ik wel met ruim 5 maanden kreeg(minishet trouwens).
Maar ook dat is een terughoudend type,met op zn tijd best brutale neigingen ;)
Maar geduld en vertrouwen opbouwen is het belangrijkste....daarintegen mag je best laten weten wanneer ze de fout in gaan.
Vergelijk het maar met een kind wat zijn grenzen aftast en zich veilig voelt bij een zekere aanpak.
Nee is bij mij dus ook nee(ongeacht mijn of haar bui).
Goed gedaan,is goed gedaan,wederom ongeacht bui of voorafgaande dingen.
Treed ik op,is het verdiend,kort,en doe daarna alsof er niets gebeurd is.
Maar zoals ik lees is bij jouw paardje optreden nog niet eens echt aan de orde,want je moet het contact nog maken.
Neem daar goed de tijd voor,zorg dat het dier je leuk gaat vinden,prettig om te zien en in de aanwezigheid te hebben.
Je merkt snel genoeg wanneer je echt moet gaan opvoeden....en dat is zodra er tekenen van brutaliteit of uitproberen bijkomen.
Adviezen van vanaf dag 1 opvoeden heb je vrij weinig aan,als je een veulen pas later in handen krijgt.
Het eerste is gewoon,vertrouwen opbouwen,elkaar leren kennen,en dan ga je van start met het opvoeden en aanleren van dingen.(werkt ook makkelijker als er wat vertrouwen is!).
Toen ik op dag 1 besloot dat ik voetjes geven wilde aanleren,kon ik een rotschop krijgen,als ik het nu probeer dan wil ze nog meespelen,en in een slechte bui protesteren,maar vertrouwd me wel zoveel dat ze niet direct in paniek raakt of uithaalt.(scheelt een hoop,en alles kan nu met vertrouwen in meer rust geleerd worden).
Gewoon niet te snel willen gaan,ookal zijn er jaarlingen die perfect voetjes geven,stilstaan,vaststaan,meelopen en halthouden.
Kijk naar je eigen paardje,leer dat kennen,en ga van daaruit verder,al duurd het 5 maanden!
De mijne leerde heel snel halstertje om,(had ze nooit gehad tot 5 maanden) was echt een kwestie van 2 maal gewoon vangen en omdoen en daarna ging het prima!
Ben ook direct met haar korte stukjes gaan wandelen met mn ruintje erbij als voorbeeld,en dat ging goed,soms minder.
In de wintermaanden vrij weinig gedaan,maar als ik nu met ze loop heeft ze toch wat opgestoken van eerdere wandelingen,want ze schrikt nu een stuk minder van bv een auto die langkomt.
mijn advies is dus ook....je kan best met een veulen of jaarling oefenen,maar laat ze soms ook even een tijdje totaal met rust!
Doe dan gewoon de standaard dingen,zoals van en naar stal brengen,voeren,vrijlopen etc.
Als je het later weer oppakt waar je gebleven was,blijkt dat sommige dingen best zijn blijven hangen!
Gebruik je gevoel,en dan weet je vanzelf wat het beste voor jouw veulen en jezelf werkt. ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:40

Floor_Dora schreef:
Ze krijgt morgen ook dr eerste entingen maar ik ben benieuwd hoe dat gaat werken. Ik ga van het weekend (als het natuurlijk droog weer is) op een stoel in de wei zitten (wel gescheiden even van de andere paarden zodat niet zij naar me toekomen) en dan haar naar mij toe laten komen en snuffelen. Ik heb haar ook al uit mn hand laten eten. Ze moest wel eerst even met dr neus duwen om te zien wat er zou gebeuren maar snapte daarna wel dat ze het op kon eten. Maar als ik dan dr wil aaien loopt ze gauw de andere kant op.

Met de stoel is een goed idee maar zorg wel dat je rechtstaat als ze naar je toekomt zodat je opzij kan stappen dat ze schrikt of zo.
Met voedsel lokken is niet zo een goed idee want binnen een kudde geeft een ondergeschikte zijn eten af aan een dominante, ze moet gewoon naar jou komen omdat ze dat wil.
Het is nu heel belangrijk dat je begint met het opvoeden van je veulen zodat er een goede relatie ontstaat tussen jullie.
Zij, de andere paarden en jou vormen voor haar een kudde en binnen een kudde is er een rangorde : een leider en ondergeschikten.
Als jij je nu positioneert als leider binnen deze kudde zal je in de toekomst veel problemen in omgang en rijden kunnen voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:43

het mooiste zou zijn haar s'nachts op stal te zetten,dan is ze gewoon iedere dag in handen.
Naast je lopen,borstelen,voetjes geven..allemaal toch wel belangrijke dingen

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 09:28

Ze staat dag en nacht op het land. Ze heeft wel een schuilstal natuurlijk waar ze met een 3jarige merrie gezellig samen staat. Ik vind het een beetje sneu om een jaarling gelijk in een stal op te sluiten (beetje verkeerde woordkeus, sorry) ze moet lekker kunnen ravotten op het land.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:01

ravotten hoeft ze toch niet s'nachts te doen?
Ik heb mijn friesje ooit gekocht toen hij 10 maanden was,die was ook niet veel gewend.
Door hem iedere dag uit de wei te halen en vast te zetten,voeten doen enzo...krijg je wel een handzaam paard.

Nu is hij 16,hengst en nog steeds heel makkelijk.

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:12

Ik heb ook een friesje maar dan een merrie. Wel onwijs leuk :).
Ik wil wel met dr in en uit wei zetten oefenen, maar ik krijg nog geen halster bij dr om. Dan wordt het namelijk een ander verhaal. Dan ga ik zeker met dr oefenen in het uit de wei.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:39

Heel veel gedult hebben,ga lekker naar de wei,en ga een beetje in de wei dingen doen,zonder teveel op haar te letten,zodat ze aan je aanwezigheid went.

En als je op een stoel in de wei gaat zitten zou ik niet afgescheiden van de andere paarden gaan,laat hun juist naar jou toekomen,dan kan jou paardje zien dat daar geen gevaar in zit en komt zei misschien ook gewoon naar je toe ;)

en probeer direct oogcontact te vermijden als ze naar je toekomt,kijk een beetje omlaag of naar de andere kant,dan kom je niet zo dominant over en is het misschien prettiger voor je veulen om contact met je te zoeken.

en idd probeer niet meteen te aaien,wees blij met het contact wat je kunt krijgen,wil je wel aanraden om met de inenting niet teveel te forseren,je kan beter een halve/week wachten en dat je vertrouwen hebt,dan nu met veel geweld dit veulen gaan vangen en inenten en je erna nog verder terug bij af bent!

Oftopic (geloof dat de datums niet kloppen,staat overal 32 maart ipv 1 april? of is dat de 1 april grap ?)

Floor_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:17

De entingen zijn net goed gegaan. Ze heeft toegestaan om een halster om te doen. Ze is ook heel lief geweest met het prikje geven zelf. En ze liet ook toe om dr te aaien. Ze doet alsof ze het niet lekker vindt maar ondertussen het wel lekker vindt. De grapjurk.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:18

das mooi! gelukkig dat alles goed is gegaan!
Lekker veel aandacht geven en zorgen dat ze je gaat vertrouwen en dan komt alles wel goed!
Succes verder met haar!

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:13

erg herkenbaar, ik heb mijn paard ( toen een enter) bij een fokker gekocht, was niks mee gedaan, maanden heb ik in het land gezeten :Z , later in de stal, wel in de deuropening op een kistje, langzaam (heel erg langzaam) raakte ze eraan gewent dat ik er was en waarschijnlijk toch niet weg ging ;) ,ben begonnen met halstertjes omdoen en weer af dat soort dingen, dr overal aanraken ( met borstels hoefde ik helemaal niet aan te komen)en langzaam aan kwam ze steeds vaker naar me toe, heb er nu een heerlijk paard aan, maar ben inmiddels wel 5 jaar verder, mijn is het gelukt met heeeeeeel erg veel geduld( en vaak ff op je tanden bijten) :D maar hoe vaker je dingen herhaalt des te sneller ze er aan wennen.Teminste mijn paardje.
suc6 ermee!!