Mogelijk stalprobleem - ideeën gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Mogelijk stalprobleem - ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:39

Hallo!

Binnen nu en een paar weken komt mijn nieuwe paard op mijn eigen stal te staan. Ik train nu nog bij mijn trainer, omdat ik het echt goed wil leren. Maar, hij is een maand geleden gecastreerd en nog niet gewend om neuscontact te hebben met andere paarden.
Bij mijn trainer op stal heeft alleen de voorkant tralies, de rest beton.

Op mijn eigen stal zijn aan alle kanten tralies te vinden, dus kan hij ruiken met de buurvrouw. Ik wil eerst kijken hoe dit gaat en hoe hij hierop reageert. Maar, mocht het niet goed gaan wil ik wel graag ideeën wat ik er misschien tussen kan hangen. Ik heb wel eens op concours van die matten gezien die ze er dan tussen hangen, maar ik weet niet hoe het heet en of dat een goede optie is.

Dus, heb je een idee of oplossing o.i.d. hoor ik het graag! En van stal wisselen gaat niet, want alles heeft tralies aan alle kanten.

Rozanne

Re: Mogelijk stalprobleem - ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:42

Stalgordijn? Deken er voor hangen? Zodat ze eerst elkaar kunnen ruiken, en dan pas later neuzen?

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:43

Windbreekgaas ertussen bevestigen. Dan kunnen ze elkaar nog wel zien maar niet meer echt neuzen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:44

gewoon een plaat hout?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:06

Een stalmat?
Maar ook al maakt ie in het begin herrie, misschien kan ie zo wel mooi wennen aan een leven tussen de dames. Als het goed is wordt het op een gegeven moment wel rustig.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 22:45

Ja, daarom dat wil ik ook eerst wel proberen! Hij zal wel even wat hitsig worden, maar dat is niet zo erg..
Maar gewoon om niet te laat te zijn met ideen zeg maar!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:51

Als de voerbakken dichtbij elkaar hangen kan het handig zijn om daar een stukje dicht te maken. Verder liefst open laten, anders zit je op concoursen altijd te rotzooien met van alles en zonder dat heb je dan al stress genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:57

Waarom zou het niet goed gaan? Paarden die normaal zijn, passen zich altijd aan en reageren gewoon paards. Natuulijk doen ze wel eens lelijk naar elkaar, zeker als de brokkenpot komt. Maar dat hoort er bij, is gezond en bevestigd weer even wie, wie is.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 08:55

russel schreef:
Waarom zou het niet goed gaan? Paarden die normaal zijn, passen zich altijd aan en reageren gewoon paards. Natuulijk doen ze wel eens lelijk naar elkaar, zeker als de brokkenpot komt. Maar dat hoort er bij, is gezond en bevestigd weer even wie, wie is.

Ja, dat begrijp ik wel, maar hij heeft nog nooit met een paard kunnen ruiken, dus voor hetzelfde geld breekt hij de hele stal af. Ik wil dus voorbereid zijn.

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:05

Wij hebben op de tralies 0,5mm dikke zwarte plastic platen gezet tussen mijn ruin en een hengst. Ze zijn 3m lang en 1,5 breed makkelijk op maat te zagen en met tyraps vast te maken. Ik heb de plaat bij bedaf stallenbouw besteld. Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:50

is hij ook helemaal alleen opgegroeid?
zolang het paard verder normaal is opgegroeid in gezelschap van andere paarden is er meestal geen probleem

edit : of er moet idd een andere dominnte hengst naast staan zoals russel hieronder aangeeft
laat maar even klooien, komt wel goed :)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 01-04-10 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:51

Franciska15 schreef:
russel schreef:

Ja, dat begrijp ik wel, maar hij heeft nog nooit met een paard kunnen ruiken, dus voor hetzelfde geld breekt hij de hele stal af. Ik wil dus voorbereid zijn.

En dat vind ik dus onzin. Laat hij even boos zijn, komt vanzelf goed. Hij breekt heus zijn stal niet af. Of heb jij een goedgekeurde dekhengst die erg dominant is en naast een dominante goed gekeurde dekhengst komt te staan?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:52

Citaat:

Citaat:
En dat vind ik dus onzin. Laat hij even boos zijn, komt vanzelf goed. Hij breekt heus zijn stal niet af. Of heb jij een goedgekeurde dekhengst die erg dominant is en naast een dominante goed gekeurde dekhengst komt te staan?

Jij mag het onzin vinden.. Jij kent het paard in kwestie niet en of het nou een goedgekeurde dekhengst is doet er niet toe, ook ruinen kunnen een stal afbreken en dominant zijn. Dat is toevallig het geval geweest bij ons op stal. Ik weet niet hoe hij reageert en wil gewoon graag eventuele mogelijkheden weten wat ik eventueel kan doen op een moment dat hij wel een goede poging doet een stal af te breken.