weiland probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoxAmaretto

weiland probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:01

Hoi ik heb een probleem met mijn paard ..

van het weekend heeft ze samen met een shetje op een stukje land gestaan heel de middag
we wilde hun er weer afhalen maar dat mocht niet van mijn paard, Ze deed heel de tijd haar oren in de nek en een beetje dreigen we mochten die pony er echt niet weg halen. als we aan die shet zaten werd ze al boos.
dit heeft ze wel is eerder gehad met een ander paard maar toen dacht ik dat hem kwam omdat ze hengstig was..

En nu !!
van de zomer gaan ze allemaal het land op met elkaar en ik vrees dat mijn pony daar niet bijkan omdat ik haar er anders niet meer af kan halen ze laat zich niet pakken.
En als ze alleen op een landje staat komt ze altijd gelijk naar me toe lopen als ik met het halster aan kom.

Hebben jullie hier mee misschien evaring?
of weten jullie misschien wat tips of iets..

ik hoor het graag :o

capopjekop

Re: weiland probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:26

Staat ze normaal alleen dan? Want dan kan ik me wel voorstellen dat ze het niet op prijs stelt dat jullie de shet meenemen. Dan staat ze weer alleen.

Zou het niet loslopen van de zomer? Ze is dan dagelijks in de kudde en dan went het vast wel als ze merkt dat ze weer gewoon terug mag na het werk. Als ze zich niet laat pakken, blijf dan rustig achter haar aanwandelen. Dit kan een poos duren, maar uiteindelijk vinden de meeste paarden het spelletje niet meer leuk en dan kun je ze pakken.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:12

Natuurlijk komt ze naar je toe als ze alleen staat, eindelijk een beetje aandacht! Haar niet in de kudde laten staan is in mijn ogen dan geen optie: voor jezelf is het misschien makkelijker maar voor je pony zeker niet beter. Paarden zijn kuddedieren en ze zal het dan ook veel meer naar haar zin hebben in een grote groep.

Het is denk ik gewoon een kwestie van wennen, ze moet maar ervaren dat wanneer ze uit de kudde gehaald wordt, ze uiteindelijk ook weer terug mag.
Eigenlijk zou ze, zodra jij met haar samen bent, jou en haarzelf op dat moment als haar kudde moeten zien. Maar als ze vaak alleen heeft gestaan, is dat voor haar veel moeilijker op het moment dat ze wél in een kudde staat. Voor paarden die hun hele leven niets anders gewend zijn, is die kudde te verwaarlozen op het moment dat er een mens in het plaatje komt dat op een positieve manier aandacht vraagt. Maar voor jouw paardje is het mens dat ze al kent, te verwaarlozen op het moment dat er andere, veel interessantere paarden in de buurt zijn, omdat ze dat niet gewend is.
Snap je?

Ik heb hetzelfde probleem een beetje met een paard waar ik op rijd. Dat heeft haar hele leven bijna alleen gestaan, maar sinds er een ander bijstaat is die veel belangrijker voor haar dan de mensen die ze haar hele leven al gewend is. In mijn geval is het nog niet zo extreem, ze komt wel naar me toe gelopen (is ook niet altijd zo geweest) maar nog steeds niet net zo van harte als toen ze nog alleen stond.

Ohja, ook nog even belangrijk: je eigen veiligheid gaat voorop hè! Dus wanneer de situatie uit de hand loopt zou ik er een ervaren persoon bij roepen die je even kan helpen.

RoxAmaretto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:48

Bedankt voor jullie reacties *D

Idd wat je zij 'Palouse' veiligheid gaat voor, Het was dus ook het geval dat ze gewoon naar je toe stijgert.en dat vind ik onwijs eng
ze legt de oren in dr nek en ze vlieg je gewoon aan.

Ik ben toch bang dat het nooit gaat goed komen (Ik ga het wel proberen) maar ik zie er een hart hoofd in.
Ze hecht zich heel snel aan een ander paard.
want als de buurvrouw weg is gaat ze helemaal te keer in stal en dat had ze daarvoor met een ander paardje die in de andere box stond.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:52

het lijkt me dat je een paard nooit alleen moet houden maar altijd met een maatje of in een kudde, daar went ze wel aan en uiteindelijk zal ze dan wel weer makkelijk mee te nemen zijn, hoe langer een paard zonder soortgenoten word gehouden hoe moeilijker het word, een paard is een kudde dier en heeft andere paarden nodig, dat is een eerste levens behoefte voor een paard

RoxAmaretto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:19

Het is ook niet zo dat ze hele dagen op het land staat hoor.
Ze heeft één keer perweek een rust dag en dan mag ze een uur op het land staan maar dan staat ze alleen op zoon stukje maar aan de andere kant van eht hek loopt dan ook een paard;)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:45

1 keer per week een rustdag en dan staat ze een uur op het land, en de rest van de tijd, waar staat ze dan?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:57

Als je paard je echt zo aanvalt moet je echt een keer flink boos worden! Een chagerijnig/dreigende reactie is nog wel te begrijpen, maar als ze je echt aanvliegt vind ik het te gevaarlijk worden. Ik zou zeggen: haal er iemand bij en laat je vooral niet zomaar wegjagen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:33

Waar staat ze de rest van de tijd dan? Want zoals ik het nu lees komt je paard dus 1x per week een uur buiten? Als dat zo is dan is het niet heel gek dat het paard niet gevangen wil worden. Een dier hoort veel naar buiten te gaan met soortgenoten. Vroeger stond mijn pony in het weekend in een grote wei en doordeweeks in een paddock. De eerste dag in de grote wei kon ik haar ook niet vangen, ze was niet gek, dan moest ze vast terug. Nu staan ze 24/7 buiten en komen ze meteen naar me toe als ik eraan kom.

RoxAmaretto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:06

Haha jullie begrijpen het vekeerd :o

Ze staatds snachts gewoon in stal binnen.
Ik rij 5/6 dagen perweek enof ik wandel met dr alles doe ik buiten met dr;)
en één keer in één week staat ze lekker op het land en gata ze soms lekker uit de dak en daarna staat ze lekker gras te eten;)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:57

Dan begrijpen we het toch goed?
ze staat dus 1 keer per week buiten, dat is absurd weinig en ik kan nu veel beter begrijpen dat ze niet gevangen wil worden,
Een paard hoort veel meer buiten te staan, ik vrees dat dit vragen is om problemen van allerlei aard,
Ik kan het bijna niet geloven dat je je paard zo veel op stal hebt staan, dat is echt niet goed hoor

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:48

Ze komt dus wel iedere dag buiten, maar ze moet dan werken of wandelen. Ze mag dus maar een keer per week zelf bepalen wat ze buiten doet. Sorry, maar dat is echt niet genoeg in mijn ogen. Het is dus niet raar dat ze zich niet laat vangen. Niet vangen betekend langer buiten staan en doen wat ze zelf wil. Ik zou je willen aanraden je paard dagelijks buiten in een wei of paddock te zetten met andere paarden. Dan weet ik bijna zeker dat het probleem minder wordt, buitenstaan wordt dan normaal ipv een uitstapje.

RoxAmaretto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:19

bij ons op stal is dat dus niet het geval ze staan allemaal haast nooit op het land. (Van de zomer wel op onze nieuw locatie)
we rijden allemaal veel en waarom is dit weinig dan ze komen er toch elke dag uit alleen ze komen niet veel op het land.
de reden is ook dat wij op een oude manege staan en die hekken van het land zijn allemaal verroest en kapot en dus erg gevaarlijk. ik kan dus nooit denken van ik zet haar heel de middag op het land want ik moet erbij blijven
dus rij ik veel liever lekker op het strand & bos

En ze laat zich wel vangen als ze op het land staat alleen niet al staat ze met iemand anders dan mogen we die pony er niet af halen die erbij staat

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:37

Ik denk dat je nog erg veel moet leren over het paard,
en dat is een understatement,
een paard is een dier dat gebouwd is om te bewegen, zijn hele skelet, spijsvertering etc is er op gebouwd om heel de dag te kunnen eten en lopen, ieder hapje is een stapje.
Het is NIET goed voor een paard om op stal te staan, daar word hij uiteindelijk ziek van, echt waar.
Zoek een andere plek waar hij zomer en winter lekker buiten kan zijn in een kudde of met minstens een ander paard, en je paard zal iedere keer dat je komt meteen naar je toe komen om je te bedanken <3

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:53

Ik ben het volledig met je eens, elmo1, maar TS klinkt nog erg jong en dan heb je vaak niet het besef van wat goed is voor een paard en wat niet, en ook niet de mogelijkheid om je paard het plekje te geven dat het nodig heeft. Ouders en omgeving spelen een te grote rol om zelf initiatief te nemen een andere stal te zoeken oid.

Ilsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:57

oftewel dat beest is gewoon eenzaam omdat hij 1 keer in de week een uurtje op de wei staat terwijl het beste is hij al 24/7 met andere paarden op de wei staat, ik zal ook zo doen als ik hem/ haar was.
en dan zeg je ze komt elke dag buiten, maar wanneer kan ze zichzelf zijn? en met vriendjes donderjagen, tis leuk dat je er op kan rijden maar dat de paarden zelf kunnen lopen en grazen vind ik wel 100keer belangrijker, en als het niet anders gaat was ik van manege veranderd, zelf vind ik het belangrijker dat mij paard lekker in de kudde op de wei staat dan dat ik hem rij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:25

Tjah dan moet je toch afwegen wat je het belangrijkst vind. Het welzijn van je paard of het plezier van jezelf. Ikzelf heb thuis totaal geen luxe, moet iedere dag met water heen en weer schouwen. Ik heb een buitenbak van de buren die ik mag lenen, is het nat dan moet ik met de trailer weg. Licht is er ook niet. Maar mijn pony's lopen wel buiten en dat vind ik zelf belangrijker dan mijn eigen gemak. Maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten. Al vind ik wel dat je iets van die hekken mag zeggen. Je betaald er immer stalgeld voor dus dan moet het wel in orde zijn allemaal.