Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:59

Hoihoi,

Suus is nu al 2 dagen onder het rijden uit gekomen, ze staan zonder halster in de wei en is niet meer te pakken.
Wat we al geprobeerd hebben:

In de stal, maar dan keert ze de kont naar je toe.
Opjagen
Lokken met voer.
in de voerbak een halster zodat dr neus er al in zit zegmaar.
In een hele kleine geiten wij gejaagd maar dan lukt t ook niet.

Niks helpt en ze heeft al heel veel snoepjes enzo op. Ze maakt er gewoon een spelltje van.
De eigenaar heeft het ook al geprobeerd niks helpt.
Ik heb gelukkig lekker kunnen rijden op Princje, maar suus wint de hele tijd.
Iemand nog ideen?

Suus__

Re: Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:01

Mijn merrie heeft er ook geen zin meer in de laatste tijd, gelukkig komt ze na een half uur met biks schudden, en voorzichtig naderen wel. Maar het wordt wel met de dag erger. Eigenaar zegt dat het echt merriestreken zijn...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:02

Maar Suus is echt niet te pakken.
Of ik er nou een halfuur sta of 2 dagen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:02

als jij opgeeft vind zij dat leuk, want zij mag lekker op der weitje staan, zoek iets wat ze héél lekker vind, en ga rustig naar der toe, als jij al het gevoel hebt dat ze gaat lopen, ja dan gaat ze lopen. laat zien dat jij de baas ben door je gewoon groot te maken en vol vertrouwen op haar af te gaan. en probeer eerst met een longe (haakje vastmaken in een lus) en die over het hoofd te doen, dan gerust stellen en bv een wortel geven en dan pas haltser aan te doen. meer tips kan ik nu even niet bedenken, veel succes

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:03

Niet banketstaaf bedoelt maar een pony doet dit niet zomaar.

Misschien vind ze manier van rijdne niet leuk of doet haar wat zeer met rijden.

en als je der nu wel te pakken heb ga je gewoon poetsen en wandelen aan de hand.
Zodat ze niet altijd aan werk word gezet als je haar nodig heb.
Laatst bijgewerkt door meisje op 28-03-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:03

De wei inlopen, en niet eruit gaan voordat je dr hebt!!!

Verder 1 methode kiezen, en je daar bij houden!
Met de zoekfunctie kun je vast meer vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:04

als je haar nou weer die kleine geitenwei in jaagt en haar daar een tijdje laat staan?
die ruimte is toch kleiner en dan kun je misschien met wat meer mensen haar insluiten zodat je haar kunt pakken?
anders toch maar wel een halster om op de wei als ze geen zin heeft om met je mee te gaan.

ik snap je bericht niet helemaal goed.

ze kan dus wel in een stal komen?
in de stal moet je haar wel kunnen pakken.
als er geen voer is en je bied wat aan moet ze zich toch echt wel omdraaien zodat je haar pakken kunt.
maar pas wat geven als je haar ook echt hebt,anders werkt het niet.

staat ze nog maar net op de wei?
veel paarden hebben dan inderdaad geen zin om te komen.
niet gaan voeren in de wei,pas doen als je haar eruit hebt,meeste paarden hebben dat wel snel door en komen graag bij je.

en net wat siskeh zegt..neem een dagje vrij en begin smorgens op tijd met vangen?
ze word het vanzelf een keertje zat :D

lovemeintje

in de stal keert ze de kont toe,
maar dan staat ze al in stal kun je die niet dicht doen? dat scheeld weer een hele hoop ruimte

Suus__

Ik ga mee met de anderen, niet opgeven. En ik probeer ook zoveel mogelijk afwisseling te houden in het rijden, want dressuur vind ze niet zo leuk.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:06

Je kunt haar wel in de stal zetten maar daar niet pakken omdat je bang bent dat ze schopt? En de eigenaar is daar ook bang.
Maar je kunt wel een halster in de voerbak houden en dan ben je niet bang? dat is toch ook op stal?
Ik zou dus het paard op stal doen en laat daar maar even staan. Dan probeer je haar te poetsen zonder te pakken. Even zo weer leuk maken voor haar. En dan Kijken of het halster aan kan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:07

ga gewoon eens de weide in om een snoepje te brengen, en verder niks.
niet eens een halster meenemen, dus wat lekkers geven, en weer naar huis.

Morgen doe je weer wat lekkers brengen, neem je een halster mee, en geef je haar wat lekkers, en loop je het weiland weer uit.
Verder geen aandacht aan d'r besteden. Daarna loop je er nog een keer in, en krijgt ze pas wat lekkers wanneer ze het halster aanraakt.
volgende dag eerst halster aanraken en wat lekkers geven. daarna halster om, wat lekkers geven, en weer naar huis.

Dag erna proberen of je haar kan pakken.

ik vind het wat teveel om in detail te treden, maar neem kleine stapjes, en ga niet met de intentie het weiland in dat je haar wilt pakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:09

Gewoon de stal in jagen, stal dicht doen. En dan later pakken.
Die kont? Negeren... Je pony heeft dondersgoed door dat hij/zij jou de baas is... Als je rustig en met beleid handelt lukt het heus wel.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:10

Ik vind opjagen niet de manier eigenlijk... Mijn paard associeert mij mt voer. Als ik er ben krijgt ie voer in z'n bak. Mijn paard komt dus vanzelf.
Maar als ik in m'n rijbroek en laarzen de wei op kom, denk er maar niet aan dat hij zich laat vangen (terwijl hij tijdens de training altijd heel er zijn best doen en nieuwe oefeningen na 5 keer herhalen kan, dus van pijn is geen sprake.) Ik denk eerder wat pijn aan de goesting :)
Misschien loop jij ook met je laarzen aan door de wei? Het kan helpen om je achteraf om te kleden, als je pony al opgezadeld is.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:15

ben het eens met de rest,
ik heb hier ook een poosje mee gezeten.
maar ik heb toen mn pony een paar dagen lekker laten staan, geen aandacht gegeven, toen ben ik op de grond gaan zitten wachten tot dat ze kwam, wat lekkers gegeven en toen ging ik weer weg. de heletijd door tot dat ze me aldoor achterna liep en mee wou omdat ze wist dat ze wat lekkers zou krijgen.
nu heb ik er nooit meer problemen mee :)
dus heel veel geduld..

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:20

Ik snap je bericht ook niet helemaal. Kan ze nou wel in een box gemanouvreerd worden?
Op de wei heb ik ook eens zo'n grapje gehad met m'n bijrijdpaard, die rende ook steeds weg..kon zomaar een 10-15 min duren voor k hem te pakken had, en dan me gewoon heel dicht in de buurt laten komen en dan als ik hem bijna had wegsprinten.
Nou dat was ik na een paar keer ook goed beu.
Dus ik met een zweep de wei in, naar 'm toe gegaan om 'm te pakken, flikte hij het weer....nou daar heeft ie geweten ook.
Ik heb 'm gelijk opgejaagd door de wei en 'm maar laten lopen...iedere keer als hij ff langzamer wilde gaan, hoppaa gelijk weer opjagen.
Ik dacht als je wil lopen kan dat geregeld worden hoor. En 't was zomer dus lekker warm en hij lopen.
Op een gegeven moment rende hij steeds langs de waterbak om daar te gaan stoppen, ik dacht 'ja jij bent leuk, ik mag je niet pakken maar wel ff pauzeren om te drinken zeker? Nou echt niet!' En hoppakee, ik gelijk weer achter 'm aan.

Ik heb 'm denk ik 20 min. vol aan't werk gezet en toen kon ik 'm zo pakken en hij heeft het sindsdien noooit meer gedaan.

Succes!!

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:21

of niet met een halster vangen, maar het een touwtje om zijn net doen. als je haar gewoon snoepjes kan voeren kan je toch gewoon haar op haar hals kloppen een dan een touwtje omdoen,even een stukje loopen, en dat gewoon gewoon weer vrijlaten. ze moet namelijk willen komen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:23

ashley1 schreef:
Ik snap je bericht ook niet helemaal. Kan ze nou wel in een box gemanouvreerd worden?
Op de wei heb ik ook eens zo'n grapje gehad met m'n bijrijdpaard, die rende ook steeds weg..kon zomaar een 10-15 min duren voor k hem te pakken had, en dan me gewoon heel dicht in de buurt laten komen en dan als ik hem bijna had wegsprinten.
Nou dat was ik na een paar keer ook goed beu.
Dus ik met een zweep de wei in, naar 'm toe gegaan om 'm te pakken, flikte hij het weer....nou daar heeft ie geweten ook.
Ik heb 'm gelijk opgejaagd door de wei en 'm maar laten lopen...iedere keer als hij ff langzamer wilde gaan, hoppaa gelijk weer opjagen.
Ik dacht als je wil lopen kan dat geregeld worden hoor. En 't was zomer dus lekker warm en hij lopen.
Op een gegeven moment rende hij steeds langs de waterbak om daar te gaan stoppen, ik dacht 'ja jij bent leuk, ik mag je niet pakken maar wel ff pauzeren om te drinken zeker? Nou echt niet!' En hoppakee, ik gelijk weer achter 'm aan.

Ik heb 'm denk ik 20 min. vol aan't werk gezet en toen kon ik 'm zo pakken en hij heeft het sindsdien noooit meer gedaan.

Succes!!

Ik denk inderdaad dat dat dé methode is. Doe dat niet in een te grote wei want dan ren je jezelf helemaal suf!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:48

Dat hebben wij ook met onze Welsh A gedaan. Dat krengetje hoefde nota bene alleen op stal om te komen eten en ze gaf ons steeds het nakijken. Toen maar op een snikhete dag met vijf man de wei en die pony maar laten lopen. Het heeft wat uurtjes geduurd maar daarna was ze binnen. Overigens liet zij zich in een kleine wei of stal wel pakken, kont naar me toe op stal ben ik niet zo gecharmeerd van dus dan hebben ze een goeie klets te pakken. Is ze nou helemaal betoeterd?!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:24

Ik snap wel dat jullie t niet helemaal snappen.
We hebben 3 weien, en als je het hek van de middelste wij open doet dan loop je voor de stallen langs. Dus als je een stal deur open doet dan kan je haar erin jagen.

We lopen de stal niet in om dat we bang zijn dat ze trapt, jullie zeggen wel waarom niet, maar wat als ze wel trapt?!

Ik heb Dinsdag mijn spreekbeurt en wou Suus meenemen en als we het halster om houden is t wel goed.
En woensdag is er les, en zou het flink balen vinden om haar niet te pakken te krijgen en daarom een les te moeten missen!

Zonder halster is het ook al geprobeerd en dan met een halster touw, maar als je haar wil aaien of je arm uitstrrekt zonder dat je een snoepje hebt is ze weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:26

Nou dan laat je je pony een uurtje in de stal staan, en pak je haar dan....

Je kan toch moeilijk je pony je pony laten... Kom op zeg, dat beest laat je toch niet z'n zin krijgen!!!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:29

sabina1998 schreef:
Ik snap wel dat jullie t niet helemaal snappen.
We hebben 3 weien, en als je het hek van de middelste wij open doet dan loop je voor de stallen langs. Dus als je een stal deur open doet dan kan je haar erin jagen.

We lopen de stal niet in om dat we bang zijn dat ze trapt, jullie zeggen wel waarom niet, maar wat als ze wel trapt?!

Ik heb Dinsdag mijn spreekbeurt en wou Suus meenemen en als we het halster om houden is t wel goed.
En woensdag is er les, en zou het flink balen vinden om haar niet te pakken te krijgen en daarom een les te moeten missen!

Zonder halster is het ook al geprobeerd en dan met een halster touw, maar als je haar wil aaien of je arm uitstrrekt zonder dat je een snoepje hebt is ze weg.

Uit dit bericht maak ik op dat je bang voor haar bent. 'Maar wat als ze wel trapt?'
JIJ bent hier de baas, NIET de pony. Je moet laten zien dat je totaal niet bang voor haar bent.
Als ze in de stal staat en je wil haar een snoepje geven, komt ze sowieso naar je toe, anders kan het niet.
Als ze met haar hals naar je toekomt, pak je haar beet, ook al deinst ze achteruit, je laat absoluut NIET los!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:31

Nee dat ga ik nu ook niet meer laten gebeuren!
Morgen ben ik er en dan zal ik haar opstal zetten en proberen te pakken. Samen met anne haar ponytje rijden in de wei en afentoe proberen haar te pakken.

Ik denk dat het haar gaat vervelen om zonder hooi of brokken in de stal te staan.

Iemand anders nog betere ideeën?

Ik ben niet bang voor haar, maar ze heeft een naar verleden gehad en dus uit zelfverdediging een paar keer pogingen gedaan om een man die in haar wei kwam te trappen.
En in de stal is ze n beetje schuw omdat het een kleine ruimte is. Verder is ze niet meer bang of schuw.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:32

Heb je iemand in de buurt die je kan helpen?
Ik heb het idee dat de pony een grapje met jullie aan het uithalen is.
Een ervaren persoon zou je kunnen helpen en adveis geven hoe jullie het de volgende keer zelf kunnen doen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:33

Je moet natuurlijk niet die pony helemaal over de rooie jagen en dan die stal in rennen.
Laat hem even tot rust komen en kom dan ook rustig in de stal. Maar niet bang zijn. Niet twijfelend.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:35

Nou dan laat je het hek van die middelste wei dicht...en dan doe je wat ik deed (zoland die wei niet 1,5hectare groot is ofzo haha!), ging prima :D ~~}>
Enne in stal: ik zou daar zelf ook niet bepaald gecharmeerd van zijn, met de billen enz. Als ze dat bij mij doen en echt laten merken dat ze durven te slaan, ga ik toch mooi ff met een riek erin, prik ik d'r wel een keer in de billen }>

En als je dat niet durft, kun je ook gewoon op de grond gaan zitten (wel de tijd ervoor nemen) en dan wachten tot ze interesse toont, dan haar laten snuffelen als je wil, even een snoepje geven, over d'r hoofdje aaien en dan zo haar vertrouwen winnen, voorzichtig al kriebelend opstaan en dan zo doorgaan tot je haar kan aaien. Ik zou nog geen halster aan doen ofzo. Als je haar lekker hebt gekriebeld, goed afsluiten qua gevoel en de box verlaten.
Later nog een keer terugkomen en weer beginnen met kriebelen, herhalen tot ze niet meer d'r kont naar je toe draait en je 'begroet'. Dan als jullie een 'understanding' hebben zeg maar ( ;) ) dan zou ik 't halster eens aan doen enzo.

Maar zo zou ik een paard aanpakken wat oprecht angstig is, niet een die gewoon loopt te donderen, die benader ik gewoon met een riek ofzo haha!
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 28-03-10 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt