ik heb sinds kort een verzorgpony. Ze is heel lief, maar alleen als er iemand anders bij is. als ik in mijn eentje ben dan loopt ze de hele tijd weg. Ik denk dat ik haar goed verzorg. ik borstel haar elke keer en ga met haar rijden. maar ik weet nu niet wat ik moet doen dat ze me aardig vind. heeft iemand een idee.
Wees niet bang, verzorg je der al lang? Misschien is ze jou juist enorm aan het testen kijken wie de baas is enzo.
Ik rij 2 paarden waaronder een half arabier zij is een waar kreng, valt me aan, gemeen met rijden etc. Dat doet ze bij iedereen nu na een jaar kan ik der helemaal poetsen wat eerder echt niet kon als ze gemeen is krijgt ze een tik.
De andere is heel bang maar op een gegeven moment ging ze me testen nergens langs willen niet voor uit willen met longeren toen zei de eigenaar geef der maar eens een tik, dat heb ik gedaan en nu werkt ze super voor me.
Bouw een mooie band op maar als ze gemeen is mag ze dat ook best weten.
En als je der uit de wei wil halen doe je het halstertouw achter je rug, iets lekkers mee en praat je tegen der.
Succes!
Persephone
Geplaatst: 25-03-10 17:00
die van mij heeft ook van dit soort kuren, consequent en rustig blijven is denk ik het beste.
Ik denk ook dat ze je gewoon uitprobeert. Het belangrijkste is dan dat je consequent blijft dus als het nu niet mag over 10 minuten ook niet en morgen ook niet, al is het maar een kleine beweging in die richting (bijv. 2 stappen teveel). Gewoon duidelijk zijn maar vooral ook belonen als het goed gaat. En lekker een band opbouwen door poetsen en misschien wat grondwerk
Ach gossie!! Meid dit is best vervelend! Hoe oud ben je als ik vragen mag?? Ik denk dat de eigenares van de pony jou even moet helpen en je moet leren hoe je met de pony moet omgaan.
Ikheetik
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-10 19:43
nou ik ben dus 13 jaar en de eigenaar is 12. Ik kan opzich goed met dieren omgaan, ik wil er ook mijn beroep van maken. Ik doe echt hard mijn best en ook bij het paardrijden was ik altijd degene die als iets niet lukt moest helpen. Ook als er een vervelende pony bijzat moest ik daarop rijden dus....
Leuke dingen doen. Ga eens een keer niet rijden, maar zoek een lekker stukje gras samen op met haar of probeer uit te zoeken of ze een plekje op haar lijf heeft waar ze het lekker vindt om gekrabt te worden.
ik denk dat het paard je aan het uitproberen is. dus moet je consequent zijn en wat wel en niet mag. ..... maar de eigenaar is pas 12? er zijn neem ik aan ouders die verstand van paarden hebben om haar te begeleiden? want een 12 jarige kan imo niet zonder begeleiding een eigen paard hebben. daar gaan brokken van komen. en anders mss iemand ander op stal (een ouder iemand) vragen om je te helpen met de pony, dat die jou wat tips kan geven hoe te handelen en te reageren.
Hoe bedoel je 'ze loopt elke keer weg'? Die vrijheid heeft ze als ze niet vast staat. Als je d'r wilt poetsen of knuffelen, dan moet ze niet de ruimte krijgen om weg te lopen, dus vast zetten. En vraag inderdaad om hulp van anderen om jouw te leren waarom de pony bepaald gedrag vertoond en hoe daar mee om te gaan.
Conrex
Geplaatst: 29-03-10 16:27
Ik denk inderdaad ook dat ze je aan het uitproberen is, maar ik denk ook dat je als 13 jarige een beetje begeleiding nodig hebt van ouderen en natuurlijk gewoon consequent blijven lijkt mij het beste!
proberen om veel verschillende dingen met je verzorgpony te doen.Dan blijft het leuk en zal ze zelf nieuwsgierig worden. Verder zou je wat worteltjes klein kunnen snijden,stop die in je jaszak en doe gewoon iets leuks,zoals ernaast lopen en dan op stem halthouden,doet ze dat goed krijgt ze een stukje wortel bijv. Zo wek je de interesse op en zal ze jou gaan zien als het baasje met de beloning. Zoals Geerke al zei: Liefde gaat ook bij een pony door de maag!hihihi
Je hebt niet toevallig een sterk ruikend parfum ofzo op? Sommige dieren hebben daar een hekel aan. Anders houd ik het op uitproberen, gewoon veel mee bezig zijn
funnyhorses
Geplaatst: 01-04-10 14:18
0opeeto0 schreef:
grondwerk kan ook wonderen doen
Moet je ts wel even uitleggen hoe. Ze is nog vrij jong en zal dat denk ik niet weten vandaar mn simpele uitleg over 1 oefeningetje. Gooi nog es wat tips op (heb ik misschien ook nog wat aan haha)
ik ben zelf ook 13 en verzorg nu een paar weken een ezel merrie van 2 jaar toen ik de eerste keer bij haar was dee ze alles wat maar kon om me weg te krijgen. al snel kwam ik tot de reden dat het uitproberen was. en ja daar bleek het mee te maken te hebben na 2 weken werd aan mij gevraagt is ze niet gewoon trots ik ben haar is vanaf de kant van het wei land gaan bekijken hoe ze met de ander ezel's om ging en ja dat was ze nu ik dat weet kan ik alles met haar en ben nu bezig met VD wat erg goed gaat en ik merk zeker dat ze nu blij is om me te zien! dus schaam je vooral niet hulp te vragen zonder die hulp zijn ik en dominique echt niet zo op elkaar ingespeelt geraakt.
*spelling's fouten!
Ikheetik
Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-10 08:10
bedankt allemaal voor de tips! ik zal ze is gaan uitproberen. meer tips zijn uiteraard ook nog welkom! Ik zal me is gaan bedenken hoe zij denkt. veel grondwerk gaan doen en proberen vertrouwen op te bouwen. maar zoals ik al zei, ik zou graag nog meer tips willen hebben, niet dat de andere niet goed zijn, integendeel maar misschien heeft iemand nog een ander idee! laast was ik met een vriendin bij haar, ze was best gespannen. misschien kwam dat door het weer? het was dinsdag. we hebben alleen maar grondwerk gedaan. gekeken of longeren goed ging, ging redelijk. en lekker veel gelopen. oppeens schrok ze, en toen mijn vriendin zonder zadel op haar ging zitten, liep ze een beetje achter mij aan! vond ik wel leuk! als iemand anders samen met mij naar chanel gaat, is ze erg op mij gericht, maar alleen niet echt.
ajk_Fied
Geplaatst: 05-04-10 20:23
heey, ik heb nu een al een tijd een verzorgpaard maar wat ik in het begin gedaan heb was gwn een beetje bij em gaan zitten, dus als ik alleen met hem in de wei was erbij gaan zitten en met wat lekkere dingen in je zak af en toe zn aandacht trekken, dat werkte bij mij iedergeval heel goed. zo leerde die mij een beetje kennen en ik hem, gwn heel veel afwisselen, niet elke keer dat je komt gaan rijden ofzo en elke keer wat anders, probeer ook te denken wat je paard leuk vind om te doen en dat afwisselen met wat jij graag wilt werkt ook heel goed, zo blijf je allebei gelukkig .
Misschien helpt het dat je eerst oefeningen doet voor dat je rijd dat je het rijden nu eerst laat rusten . dat je eerst andere dingen met der gaat doen
Ikheetik
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-10 13:12
ja ik laat het rijden ook even voor wat het is. Ik doe nu vooral longeren en dat soort dingen. maar weet er iemand nog iets leuks wat ik met haar op de 'grond' kan doen?
mandy98
Geplaatst: 06-04-10 20:36
heey ik heb zelf ook een pony in het begin moest ze heel erg wennen aan de stal ik was bang dat ze altiojd zo knorrig zou blijven want als ik naast haar borstelde ging ze snel weg stappen en ik mocht absoluut niet aan haar voeten komen dan kreeg ik een schop en toen ze overal aan gewend raakte en ook aan mij ging alles beter zelfs het voetje geven hoelang rijd je al met haar? misschien moet ze nog wennen? tja je moet vooral niet bang worden dat voelt het paard ook zegt mn paardrij juf nog veel plezier met je verzorg ponny en ik hoop dat ie steeds liever word doegg xxx
daniekjuh
Geplaatst: 07-04-10 13:21
Waar woon je als ik vragen mag? Mag ook via PB hoor.. Denk dat ik misschien weet wie die pony en eigenaar is