Jaarling heeft moeite met 1 bepaald voetje geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Jaarling heeft moeite met 1 bepaald voetje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 12:22

Mn bijna 1 jaar oude hengstje geeft keurig voetjes, blijft geduldig staan tot ik klaar ben. Van het begin af aan hanteerde ik een vaste volgorde om het voor hem zo makkelijk mogelijk te houden, en zodra hij het kunstje doorhad was het eerste voetje een gevecht, de andere 3 no problem. Ik ging er steeds vanuit dat het gewoon even protest op t eerste been was en besteedde er eigenlijk weinig aandacht aan. Vasthouden en staan blijven, geen gezeur. Van de week eens bij een ander been begonnen, en tot mijn verbazing niks aan de hand. Echter, linksvoor (waar ik normaal begin) wederom een gevecht. Nog even een paar keer geprobeerd, maar blijft moeilijk.

Pijn kan ik in principe uitsluiten. Hij staat er normaal op, draaft enz normaal, ook op de harde weg niks aan de hand. Ben ook meteen van de schouder tot de kroonrand gaan voelen, maar hij reageerde niet raar, nergens warm oid. Over 2 weken komt de da sowieso dus dan vraag ik evengoed of hij er even naar wil kijken.

Maar goed, vroeg me toch af of iemand een idee heeft waar dit aan kan liggen? Til zn benen niet te hoog op en met dit beentje ben ik nu al tevreden als hij m heel even een klein stukje van de grond houdt. Hij staat echt te hupsen en wil duidelijk dát been zo snel mogelijk weer neerzetten. Kan natuurlijk zijn dat hij me voor de gek houdt, maar dan had het eigenlijk al over moeten zijn aangezien ik m altijd op zn plaats zet bij wangedrag en hij heel snel reageert in zulke situaties. Daarbij is t steeds hetzelfde been en zijn de andere 3 geen enkel probleem..

Dus wie weet waar dit aan kan liggen??

Caira

Re: Jaarling heeft moeite met 1 bepaald voetje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:33

Hoe is het met het andere voorbeentje? Het beentje dat hij wel wil geven, heb je dat ook helemaal gecontroleerd?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:35

waar heb je gevoeld??? bij het linkervoorbeen of bij de rechter?
aangezien hij bij het linkervoorbeen moeilijk doet, vermoed ik dat er iets mis in met het rechterbeen (aangezien die dan zwaarder belast wordt)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 12:35

Niet langsgegaan inderdaad.. Stom, misschien dat daar inderdaad iets niet helemaal zuiver mee is.. Hij loopt in ieder geval wel normaal, zal vanmiddag zn andere been even checken.. Thnx :)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:38

Meestal is dat inderdaad de voet die ze niet willen belasten. Staat het veulen ook altijd met dezelfde voet naar voren om te grazen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:05

Ik heb even gespiekt op mn fotos maar hij heeft geen vast standbeen.. Maar als hij rv iets heeft zou je toch zeggen dat hij eerder op je leunt dan op 3 benen achteruit te stuiteren.. Ik ga t sowieso even nakijken in ieder geval..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:00

Vandaag was ie ineens bij alle voetjes even braaf:) ben evengoed even al zn benen langsgegaan, maar niks warm geen reactie enz.. Ik ga t sowieso nog even aan de da vragen als ie er is, maar vandaag was er iig niks meer aan de hand.. Thnx voor de reacties in ieder geval :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:59

He amyz,

Ik denk eerlijk dat het niks is, gewoon eigenwijsheid.
Sil had/heeft het dan met ene achtervoetje, ene dag niks aan de hand (zoals vandaag :P) andere dag kost het wat meer moeite....

Zie het een beetje het zelfde als met het longeren, telkens op dezelfde plek stoppen/draaien enz.

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:52

het kan misschien komen door pijn?
mijn pony had het ook,
gaat nu beter sinds de dierenarts en hoefsmid zijn geweest! :o

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:25

Ik zou me er maar niet al te druk over maken.
Ik heb mijn paard van veulentje af aan en hij had ook altijd moeite met een achterbeen geven.
Dat heeft te maken met evenwicht en wordt vanzelf beter als hij ouder wordt.
Als je er verder niets aan kan zien of voelen, zou ik het gewoon rustig blijven proberen.
Succes!

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:06

Precies als je verder niets voelt of ziet gewoon blijven proberen