Paard loopt me gewoon voorbij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Paard loopt me gewoon voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:16

Hallo :D

Ik heb gister voor het eerst les gehad op een ander paard.
Het rijden ging prima, maar ernaast was een ander verhaal. Het paard is zo ontzettend sterk dat hij er gewoon met me vandoor ging toen ik hem in de wasplaats wou zetten en ook nog een keer in de gang...werd gewoon in een hooibaakl geduwd }:0

Ze is wel lief, dus het ids geen kwade opzet denk ik. Maar ik heb gewoon niet de ervaring om te weten hoe ik dan moet reageren. En ik kan haar dus niet stoppen wat wel gevaarlijk is.

Ook gaat ze met je hoofd tegen je arm aan staan schuren als je dr staat te aaien. Iemand een idee waarom ze dat doet?

Ja ik kan dit ook op de stal vragen, maar daar was gister geen tijd voor en ik dacht dat mensen hier mischien tipd of ideen hebben :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:21

Ook dominante paarden kunnen lief zijn.
't Is een kwestie van zelf je plek kiezen en niet dulden dat ze dat doet. Zij mag jou niet voorbij lopen...
Als het je eigen paard was, zou ik zeggen: grondwerk. Maar met een manegepaard gaat dat een beetje moeilijk.
Houd in ieder geval haar hoofdstel aan als je haar leidt, en zorg dat jij vóór blijft lopen. Maak je groot, alsof je indruk wilt maken met je lichaamshoudin. Loopt ze tegen je aan, dan dwing je haar terug door haar een stap achterwaarts te laten doen, door met je vinger tegen haar te prikken. Misschien kan je zo wat respect afdwingen.
Schuren is ook niet verstandig, ze heeft gewoon jeuk maar dat is niet de bedoeling want ze kunnen met een hoofdstel jou behoorlijk open halen. Bovendien ben jij een mens waar ze respect voor dient te hebben en geen schuurpaal.

KiWiKo

Re: Paard loopt me gewoon voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:23

geloof me......... is wel kwade opzet :D :D

paarden doen dit soort dingen niet per ongeluk :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:07

Bedankt voor de reacties :)

En kiwiko, ja ik weet dat ze het wel express doet om me uit te proberen, maar met geen kwade opzet bedoel ik dat ze niet gemeen is, ze wil me geen pijn doen, alleen laten zien dat zij de baas is :)

Als ik 1 hand op haar schouder hou lukt het beter, dus mischien is met een vinger tegen haar prikken wel een goed idee.

Hehe, ja het is niet fijn als ze met haar hoofd tegen me aanschuurt inderdaad.

Volgende week zal ik wel weer op haar mogen rijden en haar daarna poetsen enzo. Dus dan kan ik het weer proberen.

Was al aan het denken als ik vaker op haar mag rijden om dan een rijles te gebruiken waarin de instructrice me kan laten zien hoe zij dat doet en daar een beetje mee te oefenen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:37

Blabla1980 schreef:
En kiwiko, ja ik weet dat ze het wel express doet om me uit te proberen, maar met geen kwade opzet bedoel ik dat ze niet gemeen is, ze wil me geen pijn doen, alleen laten zien dat zij de baas is :)

Ze is niet gemeen omdat ze jou met relatief weinig signalen op je plaats kan zetten.Je luistert direct dus waarom zou ze strenger zijn.... ;) Als je op je strepen gaat staan heb je kans dat ze plots een stukje minder lief is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:37

hm mischien heb je daar wel gelijk in. Ik zal mijn instructrice om advies vragen komende keer :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:18

Dat schuren is gewoon een kwestie van jeuk hebben, ik zou het alleen niet toestaan, want ze duwt jou zo aan de kant.
Verder voor het voorbij lopen, als je een zweepje in je hand hebt, dan kan je die even waarschuwend voor dr neus heen en weer wapperen. Vaak zetten ze dan zelf al een stapje naar achteren. En anders even een klein tikje op de borst. Vaak moet dit al voldoende zijn.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:24

en als je haar aan een teugel vast hebt, kun je haar een rondje om je heen laten draaien als je denkt dat ze echt weg gaat lopen?

pucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:27

Hem tegen de borst duwen voordat je aan de wandel gaat om te laten weten dat jij de baas bent...
Laatst bijgewerkt door pucci op 22-03-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:32

hij is denk ik een beetje dominant!
Maar je moet proberen als je denkt dat die het doet hem een rondje om jou heen laten lopen.
Of anders een hengstenketting proberen...

pucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:43

hengsten bit....misschien een idee daar krijg renpaarden mee lief en rustig....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:00

pucci schreef:
hengsten bit....misschien een idee daar krijg renpaarden mee lief en rustig....

Een hengstenbit voor een manegepaard? 8)7

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:30

Als ze dr hoofdstel nog omheeft en bit nog in gaat het wel. Maar zodra ze alleen nog een halster omheeft dan is er geen houden aan.

Dus mischien gewoon vragen of ik dr hoofdstel enzo aan mag laten totdat ik klaar ben.
Een rondje laten lopen met de teugels aan zal geen probleem zijn, maar alleen met het halster om zal niet gaan, het pad in de stal is te smal en zij is gewoon te sterk.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:36

Dat is inderdaad een goed idee. De meeste paarden zijn met hoofdstel en bit in beter te controleren.

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:31

Of met een hengstenketting aan het halster (ketting aan de andere kant vastmaken en dan onder haar kin door). Als ze er dan vandoor willen dan geef je een ruk aan het halstertouw (met ketting) en dat doet zeer. Dan luisteren ze meestal wel.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:46

In jou geval, waarbij je maar een keer per week met het paard te maken hebt, zou ik inderdaad ook wat 'hardere' middelen gebruiken, zoals een hengstenketting, als het echt gevaarlijk voor je wordt omdat ie over je heen dendert. Zodra jij weg bent zijn er immers weer tig anderen die er niks mee doen en heeft jouw poging weinig indruk gemaakt waarschijnlijk. Als je vaker met het paard werkt zou ik veel aan de hand gaan stappen in de rijkbak bijvoorbeeld, zweepje mee ter verduidelijking van wat je wilt en leren dat ie naast je loopt. Komt ie voorbij? zweep voor zijn neus en terug zetten. Gaat ie niet op commando terug, wijs met je zweep zijn been terug en anders met een tik. En ja, soms moet je even iets harder en duidelijker doorkomen, maar je kunt ook goed oefenen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:46

Ja het is inderdaad lastig als ik maar 1 x per week met het paard bezig kan zijn. Mischien hooguit 2 x.
Volgens mij staat het paardje ook nog niet zo lang hier op stal, dus volgens mij is er ook gewoon nog geen kans geweest om er echt mee aan de slag te gaan.

Ik ga eens vragen of ik hier alleen een "probleem" mee heb of dat er meer mensen hier tegenaan lopen en dan vraag ik wel of het goed is als we hier aan werken. Is voor mij tenslotte ook goed om met dit soort situaties om te leren gaan :)

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:24

als ze 'over' je heen probeert te lopen , kun je haar tegen de borst duwen en 'he' of foei zeggen op n lage toon. Als ze daar niet op reageert, dan kun je haar knijpen in dr borst. Klinkt zielig, maar een paar dmoet jou als leider accepteren en dat gaat bij sommige paarden nou eenmaal niet met lief zijn...
Suc6!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:20

Het is idd wel waar dat je een paard met een bit in beter kunt tegenhouden, maar het is niet de goede manier.
Het bewijst dat je dus je paard alleen maar kan houden door de druk die het bit geeft, je paard moeten leren te stoppen op jouw vraag, dus zelfs zonder een touw.
En denk niet mijn paard kan dat niet, want ieder paard kan je dat leren.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:57

Als je het halster touw in je vrije hand neemt en ermee rond zwaait krijgt het paard het touw op zijn neus als hij je voor bij wilt lopen, zwiep maar eens flink en hij leert mooi achter je te blijven, dit moet je consequent vol houden en dat is erg moeilijk bij een manege paard, hij/zij is niet netjes opgevoed door de eigenaren en daar heeft de klant dan last van, zonde!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:15

Ik heb niet meer op dit paard gereden sinds die ene keer. Mocht de keer erna kiezen, deze of een van de andere 2 paardjes waar ik op rij en ik rij toch liever op de andere :)
Heb t er wel nog met de instructrice over gehad en ze herkende het wel, maar gaf aan dat je bij dit paard echt een keer moet laten zien wie de baas is (stemverheffen) en dat ze je daarna niet meer zoiets flikt.

Naja mischien binnenkort weer, maar zolang ik de keus heb ga ik toch voor mijn lieve ruintje :)

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:23

Grondwerk! Je paard MOET respect voor je hebben en grondwerk doet soms wonderen

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:54

Ja maar ik heb gewoon les op dat paard he, het is niet mijn eigen paard of een verzorgpaard...dus dan is grondwerk al niet echt een optie ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:00

Vandaag ging het wel goed na de les. Moet zorgen dat ze achter me blijft lopen en als ze voor me uit wil mijn stem gebruiken en eventueel corrigeren aan de teugel.
Hopen dat het volgende keer ook weer goed gaat :)

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:38

Wat je zou kunnen doen, is de eerste meters een aantal keer een paar stappen zetten en dan weer stil staan. Als ze dan niet gelijk stilstaat als jij ook stilstaat, een pas achterwaarts zetten (is geloof ik best een straf voor paarden). En dat een aantal keer doen de volgende keren dat je met dit paard gaat werken.

Als je met halster en touw loopt kun je je touw gebruiken als 1) zwiepend alsof je het paard bent wat voor hem loopt en zegt kom niet dichter in mijn buurt 2) mee naar achter drijven als je haar achterwaarts wilt krijgen en ze reageert niet.

Tegen je aan schuren is geloof ik een teken dat je lager in rang staat dan het paard, ik zou het zelf niet toelaten. Ik wil best even op zijn hoofd kriebelen maar hij mag mij absoluut niet omver duwen...

Weet iemand trouwens hier een verklaring voor: Ik werk wel eens met een paard wat tijdens het grondwerk goed luistert, stilstaat als ik het vraag, me niet voor bij loopt, goed met me meeloopt etc. Dan zijn we klaar met rijden, heb ik het idee dat ik best wel de leider ben geweest en dan probeert ie toch iedere keer weer of ik zijn schuurpaal wil zijn? Heb ik dan toch niet genoeg respect? Ik zou zelf denken van niet maar ik vind het raar dat hij dan wel goed naar me luistert tijdens het werken...