Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mijn paard was ook bang voor poetsplaatsen, aantal keer achteruit erin gegaan en uiteindelijk na ca een week was het over. aerdenhout1 schreef:Neem eens wat lekkers mee en probeer het dan nog eens. Vooral in het begin nog niet vastzetten i.v.m paniek.
Zodra ze staat belonen en iets lekkers geven.
Wil ze eruit in haar achteruit, laten gaan en opnieuw proberen. Vooral niet gaan trekken.
Herhaal dit een aantal dagen en ze zal met je meelopen.
Het lekkers langzaam afbouwen.
ook al heb je haar gewoon aan de hand vast,
ik ben er dinsdag weer miss en woensdag in ieder geval,
Yade schreef:Ik had wel gelezen dat het niet je eigen paard was hoor![]()
Maar kan je het niet proberen met een ander manegepaard ervoor anders, geleid door een vriendin of andere manegeklant? Of zou dit niet mogen van de manege-eigenaar?
ik dacht al

Cathleen2 schreef:ja je kunt haar er wel achteruit in doen
of je probeerd haar naar de poetsplaats te lokken voor elke stap die ze dichter bij de poetsplaats komt belonen tot dat ze er uiteindelijk instaan
en naar een paar keer loopt ze er ook in zonder te lokken
tenminste dat werkte altijd bij mij
Sassol schreef:Wat heel belangrijk is, is dat jij de kant uit kijkt waar je heen moet. Niet het paard aan gaan kijken als ie stilstaat, daarmee ga je eigenlijk aan het paard vragen, oh waar moeten we heen dan?
Probeer het met een los touwtje mee te nemen, als ie naar achteren wil, gewoon meegeven. (Pak anders een longeertouw, dan valt er meer mee te geven) Daarna weer vragen of ie de pasjes terug wil zetten, op precies dezelfde manier als eerst. Dus gewoon vooruit kijken en weer ff terug lopen.
Het moet allemaal zo stressloos mogelijk verlopen, zet haar nog niet vast, maar sla alleen het longeertouw over de balk/door het oog. En dan kun je haar ook zo poetsen, met een ontspannen touwtje.
Hoop dat het een beetje duidelijk is^^