paard wil niet in poetsplaats

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimylover13

paard wil niet in poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:34

ik rijd op een manege,

en daar is 3 weken geleden een nieuwe pony gekomen,
en die wil niet in de poetsplaats staan(tussen de stallen) vast gemaakt worden,

dan deinst ze gelijk achter uit,

je kan haar wel gewoon in stal doen, maar als je haar er eens ff lekker uit stal wil halen voor een lekkere poetsbeurt is ook wel ff lekker,

wat kan ik daar aan doen?
alleen reageren voor gebruikelijk commentaar, niet van 'doe haar gewoon in stal!'

xxx my

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:35

Achterwaarts de wasplaats op.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:36

Jeanine84 schreef:

hoe bedoel je?? ;(

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:38

Jaimylover13 schreef:
Jeanine84 schreef:

hoe bedoel je?? ;(

Paard achterop de driewieler en dan achteruit de wasplaats op fietsen. :+

Gewoon je paard achteruit de wasplaats op laten lopen, zodat ze niet ziet waar ze heen gaat en niet bij het aanblik al in paniek raakt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:39

Neem eens wat lekkers mee en probeer het dan nog eens. Vooral in het begin nog niet vastzetten i.v.m paniek.
Zodra ze staat belonen en iets lekkers geven.
Wil ze eruit in haar achteruit, laten gaan en opnieuw proberen. Vooral niet gaan trekken.
Herhaal dit een aantal dagen en ze zal met je meelopen.
Het lekkers langzaam afbouwen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:40

sabinee: hahaha ik moet mezelf echt weer op de bank zetten wat een heerlijke opmerking.
ts starter,
je moet even de R ( van reverse..engels voor achteruit) opzoeken en indrukken...je zet hem dan eerst met de kont richting de wasplaats en drukt dan op de knop

madelief88

Re: paard wil niet in poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:42

Achteruit inderdaad :j Mijn paard was ook bang voor poetsplaatsen, aantal keer achteruit erin gegaan en uiteindelijk na ca een week was het over.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:46

Achteruit is de beste optie. Desnoods gecombineerd met belonen per pasje dat ze wel gaat. Vooral niets forceren.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:47

aerdenhout1 schreef:
Neem eens wat lekkers mee en probeer het dan nog eens. Vooral in het begin nog niet vastzetten i.v.m paniek.
Zodra ze staat belonen en iets lekkers geven.
Wil ze eruit in haar achteruit, laten gaan en opnieuw proberen. Vooral niet gaan trekken.
Herhaal dit een aantal dagen en ze zal met je meelopen.
Het lekkers langzaam afbouwen.

@aerdenhout1:ja maar als je iets lekkers geeft en mee neemt om te lokken, en haar vast houdt aan de hand deinst ze ook achteruit :Y) ook al heb je haar gewoon aan de hand vast,

maar ik zou het eens achteruit proberen ;) ik ben er dinsdag weer miss en woensdag in ieder geval,
en heb donderdag toch actie week dus lekker veel vrij dus kan mooi met haar oefenen :o

@nameless: dank je voor reactie, ik zal het proberen ;)

@madelief88: ik zal het eens ff uitproberen ;)

@Yade: forceren dat zal ik zeker niet doen, maar ze loopt wel gewoon de stal uit maar als ze dan op de poetsplaats staat(tussen de stallen) dan is het gebeurd :Y)

bedankt voor jullie reacties :o

xx

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:07

Wat soms ook wel wil helpen, maar dat ligt een beetje aan jouw paard, is een ander paard eerst laten gaan. Dan het paard er weer uit laten draaien en jouw paard achter haar aan er in. Klinkt misschien onduidelijk zo. :D

Wel doen met een paard dat jouw paard ook kent en niet slaat.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:11

Acheruit er in zetten, dan belonen. Niet vast zetten maar de touwen door de ringen halen en door twee mensen vast laten houden. Bij paniek kunnen die loslaten. En blijven belonen.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:24

@Yade : het is niet me eigen paard, als je goed hebt gelezen hebt, staat erop de eerste regel ' ik rijd op een manege' en er is een nieuwe manege pony' :Y)

maar het is wel een goed idee maar ik probeer wel eerst het achteruit er in zetten, ;)

@judith370 : dat kan ik ook wel proberen als alle andere manieren niet hebben geholpen, we hebben genoeg sterke kanjers op de manege rondlopen :P

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:39

Ik had wel gelezen dat het niet je eigen paard was hoor ;)
Maar kan je het niet proberen met een ander manegepaard ervoor anders, geleid door een vriendin of andere manegeklant? Of zou dit niet mogen van de manege-eigenaar?

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:43

Yade schreef:
Ik had wel gelezen dat het niet je eigen paard was hoor ;)
Maar kan je het niet proberen met een ander manegepaard ervoor anders, geleid door een vriendin of andere manegeklant? Of zou dit niet mogen van de manege-eigenaar?

oo okeej ;) ik dacht al :P

oo dat kan ik zo vragen aan de manege eigenaar, die wil ook dat zijn paardjes zich netjes gedragen :Y)

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:46

Ja, daar heeft de manege-eigenaar ook alleen maar plezier van als ze braaf zijn.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:47

Yade schreef:
Ja, daar heeft de manege-eigenaar ook alleen maar plezier van als ze braaf zijn.

ja zeker ;)

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:54

ja je kunt haar er wel achteruit in doen
of je probeerd haar naar de poetsplaats te lokken voor elke stap die ze dichter bij de poetsplaats komt belonen tot dat ze er uiteindelijk instaan ;)
en naar een paar keer loopt ze er ook in zonder te lokken ;)
tenminste dat werkte altijd bij mij :D

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:08

Cathleen2 schreef:
ja je kunt haar er wel achteruit in doen
of je probeerd haar naar de poetsplaats te lokken voor elke stap die ze dichter bij de poetsplaats komt belonen tot dat ze er uiteindelijk instaan ;)
en naar een paar keer loopt ze er ook in zonder te lokken ;)
tenminste dat werkte altijd bij mij :D

maar als je ff terug had gelezen had ik ook al op zoiets gereageerd, maar ik zou het ff herhalen ;)

als je haar met snoep lokt en ze staat er tussen dan deinst ze gelijk achteruit de stal uitkomen is het probleem niet maar als ze uiteindelijk stil staat is het gebeurd alsof ze iets ziet waar ze bang voor is,

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:28

Wat heel belangrijk is, is dat jij de kant uit kijkt waar je heen moet. Niet het paard aan gaan kijken als ie stilstaat, daarmee ga je eigenlijk aan het paard vragen, oh waar moeten we heen dan?
Probeer het met een los touwtje mee te nemen, als ie naar achteren wil, gewoon meegeven. (Pak anders een longeertouw, dan valt er meer mee te geven) Daarna weer vragen of ie de pasjes terug wil zetten, op precies dezelfde manier als eerst. Dus gewoon vooruit kijken en weer ff terug lopen.

Het moet allemaal zo stressloos mogelijk verlopen, zet haar nog niet vast, maar sla alleen het longeertouw over de balk/door het oog. En dan kun je haar ook zo poetsen, met een ontspannen touwtje.

Hoop dat het een beetje duidelijk is^^

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:05

Sassol schreef:
Wat heel belangrijk is, is dat jij de kant uit kijkt waar je heen moet. Niet het paard aan gaan kijken als ie stilstaat, daarmee ga je eigenlijk aan het paard vragen, oh waar moeten we heen dan?
Probeer het met een los touwtje mee te nemen, als ie naar achteren wil, gewoon meegeven. (Pak anders een longeertouw, dan valt er meer mee te geven) Daarna weer vragen of ie de pasjes terug wil zetten, op precies dezelfde manier als eerst. Dus gewoon vooruit kijken en weer ff terug lopen.

Het moet allemaal zo stressloos mogelijk verlopen, zet haar nog niet vast, maar sla alleen het longeertouw over de balk/door het oog. En dan kun je haar ook zo poetsen, met een ontspannen touwtje.

Hoop dat het een beetje duidelijk is^^

zeker duidelijk dat ga ik morgen als eerst porberen ;)

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:26

het kan zijn dat het paard ooit iets heeft meegemaakt en gewoon niet durft.
Je moet stapje voor stapje proberen en elke keer belonen als die het goed doet als je hem gaat dringen gaat die het alleen maar enger vinden.
En gewoon elke dag opnieuw proberen of probeer het hem aantrekkelijk te maken door hem lekker te aaien op het moment dat die weer net een stapje verder is!

succes

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:29

Mijn paard was daar eerst ook bang voor, maar heb haar er een paar keer achteruit in gezet. En dat werkte na een tijdje. Ook kan je het wel eens proberen door haar met wat lekkers te lokken.

Eshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:45

Dat had ik ook met mijn paard 2 weken terug, en dat is nu al weer verholpen.
Elke dag oefenen, ik heb het zo aangepakt:
de eerste keer met iemand anders, een lokt hem de poetsplaats op met een appel en de ander 'drijft' hem de poetsplaats op schuin achter hem. Dat was gelukt en toen beloond en eruit gehaald, toen de volgende dag weer en toen heb ik hem daar ook afgespoeld.
Nu gaat hij zonder probleem erin, maar wel wat aarzelen.
Hij heeft nu geleerd dat het geen probleem is of eng is om daar te zijn.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:55

Misschien achterwaarts een tip? of vlucht ze er dan ook vandoor? Ik denk gewoon steeds herhalen tot hij het doet jy bent de baas, misschien met iets lokken met snoepjes of appels?
En dat elke dag steeds herhalen dan leert hij het vanzelf wel.

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:24

Mijn paard had eerst ook moeite om de wasplaats op te komen en ik heb vervolgens hem daar een paar keer naartoe gebracht en als hij eenmaal stond belonen met een appel/peen. Na een paar keer gaat het een stuk sneller en kan je langzaamaan beginnen met ook te poetsen/wassen.