Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aeolusnr1 schreef:tjaaaa iddd dit is het gedrag van een veulen die zijn moeder zoekt en niet vind.
dit kan nog wel een tijdje duren maar na een maand of mssn wel twee maanden zou het toch al wel veel beter moeten zijn.
Wees jij ten alle tijde de leider, wees zeer consequent, biedt haar de rust en veiligheid die een goede leider kan geven.
KiWiKo schreef:zet je er een ander paard bij, dan voelt ze zich misschien niet zo alleen
(zeker als je het akelig vindt) EquiJoy schreef:Ik herken dat verhaal wel. Ik heb net een nieuw paardje (de 5de) erbij en deze heeft een half jaar moeten wennen. Ik heb hem veel in de hand gepakt en veel routine aangeboden (iedere ochtend na het voeren in de wei met de andere paarden en 's vonds weer eruit omdat hij dat op stal uit kon rusten, want het was allemaal erg spannend voor hem), dat hielp. Vervolgens heb ik er Bachbloesems in gepompt (het helpt echt). Ik zou zeggen veel geduld en vraag een goede trainer om assistentie(zeker als je het akelig vindt)
Monster_tos schreef:Je paard heeft haar heel leven bij haar moeder gestaan, en nu staat ze opeens alleen. Logisch dat ze gek word. Ze vecht met anderen omdat ze waarschijnlijk doodsbang is en niet erg goed is in socializen. Maar haar nu alleen zetten is het slechtste wat je kan doen. Zoek een rustig paard, zorg dat deze altijd naast haar staat op stal, zodat ze dit paard al wat kan leren kennen. Kunnen ze contact zoeken met hun buren op stal ? Beetje neuzen door de tralies of is alles dicht ?
Vervolgens zou ik de paddock in tweeen delen. In beide helften een flinke bult hooi voor afleiding. En dan je paard in een helft en haar buurman/vrouw in de andere. Zo kan je paard rustig wennen aan andere paarden. Hou het voorlopig alleen bij dit paard. Als het goed gaat met draad er tussen haal je deze er tussen weg. Zorg dat er 2 bulten hooi liggen, mooi ver uit elkaar zodat ze hun eigen bult hebben. En ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel even gaan ouwehoeren, maar laat ze maar. Dat komt vanzelf goed.
Maar je paard alleen zetten is echt not done!!! Zeker niet bij een paard wat nu zo ontzettend in de stress zit..
Monster_tos schreef:Misschien moet je het buiten zetten dan met deze pony proberen ? Want ze gaat echt niet rustiger worden van alleen staan buiten. Mooi dat het op stal al beter gaat!
Monster_tos schreef:Jeetje wat lastig allemaal! Dan maar een paard zoeken die tegen jou paard kan er haar goed terugmept.
Maar misschien word ze nou straks wel rustiger, net zoals op stal. Probeer alleen zo veel mogelijk te voorkomen dat ze alleen staat.