Problemen!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC_

Problemen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 00:34

ik heb sinds ander halve maand ongeveer een eigen paard
een merrie van 1.61 en 6 jaar,
maar er zijn wat problemen voor gevallen,
om maar even het hele verhaal te vertellen
ze is bij haar vorige stal geboren en gebleven tot anderhalve maand terug,
ze stond daar altijd overdag buiten met haar moeder in de paddock naast zich
en op stal stonden ze geloof ik ook naast elkaar in aparte boxen (dit weet ik niet zeker)
sinds ze bij mij op stal staat, heeft ze al heel wat problemen veroorzaakt
ze heeft een hele stal kapot geslagen + voerbak helemaal total loss
ze heeft tot 3x toe een plank uit de bak geslagen en met een paard in gevecht gegaan
ik dacht eerst dat ik gewoon een overdreven dikke merrie had gekocht
maar vandaag kwam ik erachter dat dat niet alles was
elke keer als ik haar in de paddock (of bak) los gooi en ik blijf erbij
is er niks aan de hand snuffelt ze wat aan de grond en rolt en is heel relaxed zodra ik weg loop
en een kruiwagen pak om mijn box te gaan mesten waardoor ik dus uit het zicht verdwijn
raakt ze in paniek ze gaat stressen ze blijft maar heen en weer lopen en hinniken
zodra ik naar haar toe loop is er weer niks aan de hand en staat ze gewoon weer braaf
vandaag was het helemaal erg
ik ben me echt rot geschrokken!
ze stond in de paddock en was al wat onrustig ik zou naar haar toe gaan
en toen plots sprong ze over de omheining heen (en ja die is behoorlijk hoog)
ze haalt met haar voorbenen de hele bovenste plank eruit, rent door langs de bak gaat onderuit van stenen die daar liggen, rent tussen onze kantine en de bak (daar is het écht heel smal) door
zo het land in (god zij dank niet over de weg!)
daar heeft een vriendin haar gelukkig weten te pakken
ik was totaal in de stres en heel erg in paniek
ik snap er ook niks van
ik zat naar haar te kijken
ze was wel onrustig maar niet echt dat ik dacht o god ze moet eruit
en ineens was het alsof ze ergens zo erg van schrok dat ze gewoon weg móést vluchten
ze was totaal blind van de paniek
ze was zowat in de hindernis palen gesprongen
ze heeft echt een engeltje op haar schouder gehad(god zij dank) want het enigste wat ik kon vinden
was een klein schaafplekje op haar achterbeen
morgen maar even kijken dan zal ze nog wel wat stijfer zijn en dan even kijken of er niks meer aan de hand is

mijn vraag is dus of jullie dit ergens herkennen
of misschien een oplossing voor mij weten
ik heb zelf het idee dat ze gewoon vreselijke heimwee heeft naar haar thuis en moeder
omdat ze eigenlijk daar nog nooit weg geweest is
iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Sorry voor het lange verhaal ;$

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:09

tjaaaa iddd dit is het gedrag van een veulen die zijn moeder zoekt en niet vind.
dit kan nog wel een tijdje duren maar na een maand of mssn wel twee maanden zou het toch al wel veel beter moeten zijn.
Wees jij ten alle tijde de leider, wees zeer consequent, biedt haar de rust en veiligheid die een goede leider kan geven.

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:14

aeolusnr1 schreef:
tjaaaa iddd dit is het gedrag van een veulen die zijn moeder zoekt en niet vind.
dit kan nog wel een tijdje duren maar na een maand of mssn wel twee maanden zou het toch al wel veel beter moeten zijn.
Wees jij ten alle tijde de leider, wees zeer consequent, biedt haar de rust en veiligheid die een goede leider kan geven.

Oke bedankt
toch heb ik het gevoel dat het na de eerste 3/4 weken alleen maar erger word,
ik had niet verwacht dat ze over de paddock zou gaan springen(dat is toch wel 1,60 ofzo)
ik weet niet zo goed wat k nu moet doen
k durf haar nu ook niet meer buiten te zetten als ik ga mesten.

KiWiKo

Re: Problemen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:17

zet je er een ander paard bij, dan voelt ze zich misschien niet zo alleen ;)

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:21

KiWiKo schreef:
zet je er een ander paard bij, dan voelt ze zich misschien niet zo alleen ;)

Ook dat heb ik geprobeerd
en zonder succes,
k heb haar een voor een laten wennen met alle paarden die bij ons op stal staan
en bij geen een gaat het goed
ze wil altijd de baas zijn
gaat altijd in gevecht en blijft maar schoppen
ze blijft het ook uit dagen dus ook dit lijkt mij niet verstandig vandaar dat ze alleen staat,

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:24

Ik herken dat verhaal wel. Ik heb net een nieuw paardje (de 5de) erbij en deze heeft een half jaar moeten wennen. Ik heb hem veel in de hand gepakt en veel routine aangeboden (iedere ochtend na het voeren in de wei met de andere paarden en 's vonds weer eruit omdat hij dat op stal uit kon rusten, want het was allemaal erg spannend voor hem), dat hielp. Vervolgens heb ik er Bachbloesems in gepompt (het helpt echt). Ik zou zeggen veel geduld en vraag een goede trainer om assistentie :D (zeker als je het akelig vindt)

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:31

EquiJoy schreef:
Ik herken dat verhaal wel. Ik heb net een nieuw paardje (de 5de) erbij en deze heeft een half jaar moeten wennen. Ik heb hem veel in de hand gepakt en veel routine aangeboden (iedere ochtend na het voeren in de wei met de andere paarden en 's vonds weer eruit omdat hij dat op stal uit kon rusten, want het was allemaal erg spannend voor hem), dat hielp. Vervolgens heb ik er Bachbloesems in gepompt (het helpt echt). Ik zou zeggen veel geduld en vraag een goede trainer om assistentie :D (zeker als je het akelig vindt)

zij stond bij de vorige eigenaresse ook elke dag buiten van 's ochtends tot 's avonds.
ik kan dit niet omdat ik nog maar 15 ben en nog op school zit
vrijdags, zaterdags, en zondags kan ik haar wel de hele dag naar buiten doen
maar ik vind het nu wel spannend haar buiten te laten als ik aan het mesten ben,
het is zo raar want met rijden doet ze dus helemaal niks dat is ze zó braaf!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:43

Je paard heeft haar heel leven bij haar moeder gestaan, en nu staat ze opeens alleen. Logisch dat ze gek word. Ze vecht met anderen omdat ze waarschijnlijk doodsbang is en niet erg goed is in socializen. Maar haar nu alleen zetten is het slechtste wat je kan doen. Zoek een rustig paard, zorg dat deze altijd naast haar staat op stal, zodat ze dit paard al wat kan leren kennen. Kunnen ze contact zoeken met hun buren op stal ? Beetje neuzen door de tralies of is alles dicht ?
Vervolgens zou ik de paddock in tweeen delen. In beide helften een flinke bult hooi voor afleiding. En dan je paard in een helft en haar buurman/vrouw in de andere. Zo kan je paard rustig wennen aan andere paarden. Hou het voorlopig alleen bij dit paard. Als het goed gaat met draad er tussen haal je deze er tussen weg. Zorg dat er 2 bulten hooi liggen, mooi ver uit elkaar zodat ze hun eigen bult hebben. En ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel even gaan ouwehoeren, maar laat ze maar. Dat komt vanzelf goed.
Maar je paard alleen zetten is echt not done!!! Zeker niet bij een paard wat nu zo ontzettend in de stress zit..

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:05

Monster_tos schreef:
Je paard heeft haar heel leven bij haar moeder gestaan, en nu staat ze opeens alleen. Logisch dat ze gek word. Ze vecht met anderen omdat ze waarschijnlijk doodsbang is en niet erg goed is in socializen. Maar haar nu alleen zetten is het slechtste wat je kan doen. Zoek een rustig paard, zorg dat deze altijd naast haar staat op stal, zodat ze dit paard al wat kan leren kennen. Kunnen ze contact zoeken met hun buren op stal ? Beetje neuzen door de tralies of is alles dicht ?
Vervolgens zou ik de paddock in tweeen delen. In beide helften een flinke bult hooi voor afleiding. En dan je paard in een helft en haar buurman/vrouw in de andere. Zo kan je paard rustig wennen aan andere paarden. Hou het voorlopig alleen bij dit paard. Als het goed gaat met draad er tussen haal je deze er tussen weg. Zorg dat er 2 bulten hooi liggen, mooi ver uit elkaar zodat ze hun eigen bult hebben. En ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel even gaan ouwehoeren, maar laat ze maar. Dat komt vanzelf goed.
Maar je paard alleen zetten is echt not done!!! Zeker niet bij een paard wat nu zo ontzettend in de stress zit..

het is niet dat ze nooit is afgespeend ofzo
maar zij en haar moeder hebben altijd in hetzelfde stallen blok gestaan wel in aparte boxen,
ik heb haar eerst in een stal gezet tussen 2 andere paarden in
dit ging echt niet goed k heb het een aantal weken aan gekeken maar het was gewoon niet te doen
ze schopte alles kort en klein zodra ze anders zn hoofd liet zien
ook met ruinen (is wel iets beter) maar nog steeds niet fijn om aan te zien,
ze staat nu bij een pony wel met dicht aan de zijkant maar ze kunnen elkaar zien en neuzen
ze heeft een overzicht over de hele stal ze kan álles zien!
nu gaat alles wel stukken beter
alleen het buiten zetten nog niet.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:40

Misschien moet je het buiten zetten dan met deze pony proberen ? Want ze gaat echt niet rustiger worden van alleen staan buiten. Mooi dat het op stal al beter gaat!

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:40

Monster_tos schreef:
Misschien moet je het buiten zetten dan met deze pony proberen ? Want ze gaat echt niet rustiger worden van alleen staan buiten. Mooi dat het op stal al beter gaat!

ja maar dat is dus geen mogelijkheid
dat is een wat oudere pony (maar wel een echte bitch)
en mijn paard trapt haar vies hard
dus dat is vies sneu voor die pony,,

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:06

En met een draadje er tussen dan ?

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:14

Monster_tos schreef:
En met een draadje er tussen dan ?

trekt mijn paard zich niks van aan :'(

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:18

Jeetje wat lastig allemaal! Dan maar een paard zoeken die tegen jou paard kan er haar goed terugmept.
Maar misschien word ze nou straks wel rustiger, net zoals op stal. Probeer alleen zo veel mogelijk te voorkomen dat ze alleen staat.

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 23:18

Monster_tos schreef:
Jeetje wat lastig allemaal! Dan maar een paard zoeken die tegen jou paard kan er haar goed terugmept.
Maar misschien word ze nou straks wel rustiger, net zoals op stal. Probeer alleen zo veel mogelijk te voorkomen dat ze alleen staat.

ja k weet dat het allemaal lastig is
vandaar dit topic in de hoop naar een oplossing

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:24

Staat je paard van maadag tot donderdag de hele dag op stal dan, als je alleen maar weekenden en vrijdag tijd hebt?

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 23:39

Sabinee__ schreef:
Staat je paard van maadag tot donderdag de hele dag op stal dan, als je alleen maar weekenden en vrijdag tijd hebt?

nee maar maandag tot en met donderdag heb ik wel school dus ben ik pas eind van de middag of begin avond pas op stal