Angstig/bang paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perditha

Angstig/bang paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:50

Ik heb hier op bokt verschillende onderwerpen gevonden maar nog niet helemaal een antwoord wat ik zoek.

Sinds ongeveer een maandje heb ik een nieuw paard. Toen hij bij ons op stal kwam was hij druk en gestressed wat opzich niet zo vreemd is aangezien alles nieuw is voor hem.
Hij is 8 jaar maar is nooit echt ergens op vreemd terrein geweest, geen wedstrijden buitenritten etc...
Nu is hij rustig en relaxed in de omgang, wat me na een maand niet tegenvalt. Rijden gaat naar omstandigheden ook goed.

Mijn probleem is dus echter met vreemd terrein. Hij is doodsbang als ik met hem van het stal terrein wil lopen. Graag wil ik hem aan de hand een stukje verderop naar een park meenemen maar dat houdt in zo`n 300meter langs een weg met fietspad lopen waar hij dus echt bang is. Hij freaked niet zozeer maar ik zie aan zijn ogen dat hij bang is hij kruipt ook helemaal inelkaar, staat helemaal stijf en begint achter zowat te trillen. Auotos etcc is hij hiet zozeer bang voor maar dus wel rare geluiden en gewoon niet durven te lopen hij blijft stokstijf staan en verzet geen stap.
Ik push hem dan niet vind het gewoon zielig om hem zo te zien en ik geef op en ga terug naar de stal. Onmiddelijk als we de oprit weer oplopen is hij weer ontspannen.

Hebben jullie ideen wat ik het beste kan doen? Ik probeer elke dag een meter verder te gaan maar dat gaat dus nog wel even duren :+ Ik wil zo graag buitenrijden met hem maar zie dat dus echt niet gebeuren :(

Alvast dank voor het lezen en tips, ervaringen met zelfde gedrag zijn zeer welkom :)

Perdi.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:56

Ik denk dat je moet beginnen met jezelf als leider op te stellen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar als hij blijft staan, probeer gewoon door te lopen. Als je zelf ook blijft staan, bevestig je alleen maar dat er inderdaad iets engs is. Zeer zeker niet omdraaien en terug naar stal gaan en ook proberen om het gevoel van hem 'zielig' vinden te laten gaan. Ze pakken dat zo snel op en voor je het weet kom je het erf niet eens meer af!

Ik zou tijd investeren in veel grondwerk en een schrik training. Maar bovenal leiderschap tonen. Als je niet weet hoe je dat aan moet pakken, is het verstandig om lessen te nemen daarin. Ik zou er ook niet te lang mee wachten, want zo'n situatie wordt alleen maar erger, niet minder.

Succes!

morelia

Re: Angstig/bang paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:11

Ga met een ander paard naar buiten in het begin, dit is toch vaak een kwestie van geduld. Als je vaker met een ander paard naar buiten bent geweest, het paard meer vertrouwd is op de nieuwe stal en zijn omgeving, zal hij minder bang worden en naarmate hij jou beter kent zul je op een gegeven moment ook wel een alleen met hem aan de wandel kunnen gaan. Het heeft alleen wel serieus wat tijd nodig ;-)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:17

Geef je hem niet, juist doordat je omkeert en teruggaat extra het signaal "je hebt gelijk het is hier doooodeng en gevaarlijk"?
Lijkt me niet goed...
Gewoon doorzetten klein rondje beginnen en dan uitbouwen.
Komt goed, echt waar, wat is nou ook een maand!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:25

Die van mij vond onbekend terrein ook maar niets toen ik haar net had. Daar kwam bij dat ze maar net 2 ofzo weken onder het zadel was toen ik haar kocht. Echter, na 6 weken -elke- dag grondwerken (longeren, freestylen, spelen, beetje schriktraining en op het terrein aan de hand commandos oefenen) gaat het sinds vorige week echt perfect.

We zijn vorige week woensdag in het bos gaan wandelen. Ze stapt van nature best snel, maar bleef ondanks dat goed bij me. Ze was kijkerig maar niet bang, ging niet racen op de terugweg, etc.
Ook onder het zadel doet ze het nu perfect. (Al gaan we voorlopig nog eventjes het bos, onder het zadel, niet in.)

Dus, zoals al eerder aangegeven, lekker veel grondwerken, het paard moet jou als leider zien en dat bevestig je toch meestal erg goed door veel te grondwerken.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:32

ik zou het uit handen geven, zo te lezen, best een zwaar geval, en als je erzelf niet bekend mee bent, lijkt me dat niet handig. Ik heb hele goede ervaring met www.paardelarij.nl. dan staat hij daar een periode, en dan wordt het vakkundig opgelost. en is niet veel duurder dan als je hem die periode op pensionstal zou zetten. Ik heb mijn paard er gebracht voor trailer training. nou was elke cent dubbel en dwars waard...nooit geen problemen meer....en achteraf bedenk je je dan altijd had ik dit maar veel eerder gedaan....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:44

Ik denk dat je nog even moet wachten voordat je dit soort 'enge situaties' op gaat zoeken.
Je hebt het beestje pas een maand, je moet eerst nog een band opbouwen en hij moet zich super veilig voelen op de manege zelf.

Daarbij hoor jij een leider te zijn, jij let op de omgeving, weet waar je heen moet en bepaald de richting. Als het paard bang is, is het aan jou de taak om het tot hem door te laten dringen dat het niet eng is.

Doordat je omdraait, let jij dus op het paard ipv het paard op jou en reageer jij op zijn gedrag, ipv hij op jouw gedrag.

Eerst dus lekker een band opbouwen tot jij en je paardje echt duidelijk hebben wie de leider is, en zodat hij ook steun bij jou vindt. Dan kun je weer een keer proberen naar het park te gaan.

Perditha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:57

Dank allen voor jullie reacties.

Ik ben vandaag weer wezen oefenen en we zijn al een aardig stuk verder gekomen! Ik denk dat ik het zelf ook eng vond dat hij ervandoor zou gaan en zou flippen van autos etc.. maar vandaag heb ik doorgezet en hij was niet eens zo gespannen! Ik ga gewoon door met oefenen en heb en nu wel goed vertrouwen in dat het goed komt.
Dit is mijn vijfde paard dat ik heb in mijn leven maar de vorigen waren dus eigenlijk helemaal geen zenuwpezen deze wel.

Nogmaals dank!

Perdi.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:58

Sassol schreef:
Ik denk dat je nog even moet wachten voordat je dit soort 'enge situaties' op gaat zoeken.
Je hebt het beestje pas een maand, je moet eerst nog een band opbouwen en hij moet zich super veilig voelen op de manege zelf.

Daarbij hoor jij een leider te zijn, jij let op de omgeving, weet waar je heen moet en bepaald de richting. Als het paard bang is, is het aan jou de taak om het tot hem door te laten dringen dat het niet eng is.

Doordat je omdraait, let jij dus op het paard ipv het paard op jou en reageer jij op zijn gedrag, ipv hij op jouw gedrag.

Eerst dus lekker een band opbouwen tot jij en je paardje echt duidelijk hebben wie de leider is, en zodat hij ook steun bij jou vindt. Dan kun je weer een keer proberen naar het park te gaan.

:j