ik heb een shetlandpony , hartstikke lief paardje , knuffelbeer, redelijk verkeersmak. alles wat je kunt wensen bij een pony. alleen is er één minpunt.. namelijk dat ze schrikt van jassen die uitgaan , dekjes , zadeltjes , zweetdekens , en alles wat in deze richting komt. als ze de rits van je jas hoort opengaan , dan kun je, hoe klein ze ook is, haar niet meer stoppen wat je ziet? oogwit, trillen , paniek , wegrennen etc. ik denk dat ze voordat ze bij ons kwam , dingen met haar zijn gedaan die niet correct zijn . heb geprobeerd te achterhalen wie de vorige eigenaar is , is helaas niet gelukt , ze komt voor de markt , dan is de kans op veel doorverkoop groot.
hier kan ik dus niets aan doen , ik zal in het hier en nu moeten leven en bedenken hoe ik haar het beste eraan kan laten wennen.
hebben jullie tips hiervoor?
wat ik zelf vaak probeer is het voorwerop klein opvouwen , en met de mouw haar eindeloos aaien en steeds verder naar boven werken . dit werkt redelijk , althans met veel geduld . je moet er wel de tijd voor nemen,
Tja, je zult misschien wel zeggen: Komt ze weer met die Fjord ... *Grijns* maar het is wel een goed voorbeeld.
Madame kende geen dekens, was amper met zadels bekent en zag zowat alles als een aanval op haar rug (Tja, ex-wild paard, he...) - ik denk dat je al de juiste weg op bent. Ik heb het ook zo gedaan. Gewoon klein beginnen. De deken ofzo klein vouwen, en haar uitbundig belonen als ze blijft staan, desnoods met een stukje peen/appel ofzo om de Shet nog meer te belonen en bevestigen dat ze braaf is.
Dan begin je langzaam met uitvouwen. Elke keer als ze met 1 vouw braaf is, belonen, uitbundig met stem en eventueel weer eetbare beloning. Als ze toch weer bang wordt, gerust stellen, en bij die stap waar je was blijven tot ze weer bekoelt is.
In het begin zul je wat dat betreft nog best wel eens terug moeten trekken als het haar te veel wordt, ze heeft dan ruimte nodig, gun die haar en pak het de volgende dag opnieuw op.
Success ermee!
Manon18
Geplaatst: 12-03-10 13:22
inderdaad is het het handigste om het paard ermee te aaien, zo went ze eraan en word ze minder bang, het kost veel tijd, maar het werkt wel goed;)
haha , helaas staat ze niet bij yeel , maar ergens anders jammer genoeg.
bedankt voor je tips !
ik ga morgen naar der toe , en eens kijken wat ze ervan vind:)
liefs femke en een knuf aan Ynia.
Ella89
Geplaatst: 20-03-10 18:33
Heb je iets van een bak om in te oefenen? Dan kan je allerlei obstakels in zetten. Stoel met daar een dekje over heen, een deken over een stoel, zeil of jas op de grond je kan het zo gek niet verzinnen. Zorg er wel voor dat jullie vertrouwings band goed is en ga haar niet dwingen. Als ze de eerste keer iets goed doet, belonen en gelijk stoppen en een andere dag verder. Dan beloon je haar goede gedrag. Nooit negatief eindigen. Succes!