steigeren aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amika123

steigeren aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:26

Hallo allemaal,

Sinds Januari van dit jaar heb ik een hele mooie 2,5 jarige Sorento merrie.
Ik was helemaal dolgelukkig met dit paardje en heb haar even lekker de tijd gegeven om te wennen.
Voorzichtig begonnen met poetsen en dekentje opleggen, paard was braaf.
Op stal kan ze heel krenterig zijn en ze heeft een vorm van voedernijd.
Ze slaat dan met haar benen ( voor en achter) tegen de schotten van de stal. Dit is tijdens voeren.
Een echte merrie dus.

Nu ben ik begonnen met wat grondwerk oefeningen zoals leiding nemen, laten volgen en halt houden. Als leidraad gebruik ik het boek van Klaus Hempling.
Nu begint ze tijdens deze oefeningen door me heen te lopen, als ze haar zin niet krijgt draaft ze aan, springt ze weg of begint te steigeren.
Ze steigert ook als ik haar halt laat houden en ze ongeduldig wordt.
In de stal wil ze ook nog wel eens dreigen en soms is ze heel "druk". Een paard dat alles hoort en ziet.
Een nerveuze tante dus die soms zo gespannen is dat ze alleen nog maar afgeschoten hoeft te worden hahaha.
Ik denk persoonlijk dat het hier om een dominant paard gaat en niet zozeer angst of stress is.

Wat denken jullie?
Hebben jullie tips voor mij?
Ik wordt zelf een beetje angstig van dit gedrag maar ik probeer wel de leiding te blijven nemen.
Aangezien ze nu nog jong is wil ik dit gedrag meteen de kop indrukken.

Groetjes

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:35

Hoe vaak komt ze - in groepsverband - buiten? Hoeveel en wat krijgt ze te eten? Heb je les/hulp van een ervaren iemand? Ben je een beginner met NH (dan zou ik persoonlijk niet voor Hempfling kiezen)? Wat is 'krenterig'? Hoe lang heb je haar al? Wat is haar achtergrond (Veel verschillende eigenaren? Stal/opfok)?

En je zegt: "een echte merrie dus". Tsja, voedernijd heeft ook zijn oorzaken, hoor. Dat is er echt niet zomaar omdat ze toevallig als merrie is geboren.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:51

Ze komt iedere dag buiten. Liefst de hele dag maar minimaal een middag tot 18.00 uur. Ze loopt samen met mijn shet. Ze krijgt twee keer per dag 2/3 voerschep met daarin de helft onderhoudsbrok en de helft muesli. Verder krijgt ze een plak of 8 hooi per dag. Wel een beginner met NH. Krenterig bedoel ik oren in de nek, beetje dreigen en uittesten. Heb haar sinds januari. Ze is op leeftijd van een half jaar verkocht van de fokker aan een particulier en daar heeft ze samen met een kudde in de wei gestaan en s'nachts op stal. Van daaruit is ze naar mij gekomen.
Ik ben veel bij een vriendin die met jonge paarden werkt. Zij heeft echter nu geen tijd om naar mij toe te komen want ze heeft een hele stal volstaan en woont niet naast de deur.
Dat merrie-achtige sloeg eigenlijk niet direct op de voedernijd. Sorry als dat zo overkwam. Het schijnt dat ze dit bij de vorige eigenaresse ook al had. Hoe en waarom weet ik verder ook niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:10

Dat krenterig doen in de stal, tsja, als je het mij vraagt is dat ongenoegen van het op stal staan. Wat mij betreft horen paarden daar dan ook niet in. En jonge paarden al helemaaaal niet! Een tevreden en happy paard heeft namelijk helemaal geen reden om zo narrig te doen. Als ze 'alleen' 's nachts op stal staat, brengt ze alsnog heel veel uren eenzaam en alleen door. Een paard (een kuddedier dat ook nog eens het liefst altijd in beweging is) raakt daardoor gefrusteerd en het zou zomaar kunnen dat jouw paard dit jou probeert te vertellen door zich zo krenterig te gedragen op stal. Het is nu ook al zover gekomen dat ze voedernijd heeft. Dat is geen 'natuurlijk' gedrag voor een paard, maar dat heeft, nogmaals, een oorzaak die je heel serieus zou moeten nemen (veel paarden hebben voedernijd en daarom wordt het al bijna beschouwd als een 'normaal' iets op bokt, maar dat is het dus zéker niet!)... Dat is één...

Ten tweede zou ik niet alleen maar aan de hand van een boek van Hempfling en adviezen van je vriendin 'dominantiespelletjes' met je paard doen als je verder weinig tot geen ervaring hebt. Ik zou daarom iemand om hulp vragen, en dan niet zomaar een vriendin ofzo, maar gewoon een echt ervaren NH-paardentrainer.

Amika123

Re: steigeren aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 00:16

Tja, dat is zoals ze bij de vorige eigenaresse is opgegroeid. Ik weet ook dat het beter was geweest om haar gewoon in de groep te laten. Zo staan ze bij mijn vriendin ook. En die voedernijd had ze ook al. Heb je tips om die aan te pakken?
Verder hebben wij boxen met tralies ertussen waardoor de paarden elkaar kunnen zien en niet helemaal geisoleerd staan.

Ik was ook van plan om hulp in te roepen. Was alleen benieuwd of er mensen waren die dit herkenden en of die tips of advies hadden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:25

Zo is ze opgegroeid, tsja, dan is er inderdaad niets meer aan het verleden te doen. Maar je kunt wel nú haar leefomstandigheden gaan verbeteren? Dat ze narrig ís wil niet zeggen dat ze dat altijd zal blíjven :D !!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:34

Hoe ga je te werk met voederen en wat doet je paard dan? Want een vorm van is een beetje vaag. Doet ze dat als je aankomt met voeren of wanneer het andere paard voer heeft en zij niet?

Vraag me sowieso af in hoeverre een paard dat niet werkt al krachtvoer nodig heeft. Immers krijgt ze nu niet zoveel waardoor het voor de vitamines en mineralen ook niet veel nut heeft en het veroorzaakt dus ook een gedragsprobleem. (kom je hooi neer op onbeperkt of niet?)

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:23

Ja, ik probeer haar de hele dag buiten te laten samen met de shet. Ze krijgt hooi de hele dag door. Staat aan huis dus heeft aandacht genoeg. Een paar keer per dag wordt er even naar de paddock gelopen voor een aai of knuffel die ze dan ook komt halen. Soms hinnikt ze zelfs en komt ze aandraven. Dat lijkt dan toch niet op een heel ontvreden paard toch? Ze wordt iedere dag gepoetst en ze heeft nog nooit echt geslagen of zo. Alleen soms dat dreigen, met staart slaan en proberen te bijten. Soms kan zo ook echt genieten van het poetsen. Dan staat ze met haar hoofd omlaag zowat te slapen.
Ze kan het ook goed vinden met de shet. Als ik nog meer dingen kan doen om haar leefomstandigheden te verbeteren dan roepen jullie maar hoor.

Voeren: Als ik me omdraai naar de brokken om die te pakken wordt ze heel onrustig en begint ze met haar voorbenen te slaan. Het maakt ook niet uit of zij nou eerst voer krijgt of niet, gedrag blijft gelijk. Als ik naar haar toe loop legt ze haar oren in de nek. Als ik het voer in haar bak doe duikt ze gelijk de bak in en gooit gelijk de helft links of rechts eruit ( hoge voerbak dus lukt niet altijd). Dan gaat ze op drie benen staan ( tilt meestal li voor of re voor op). Met dat been slaat ze dan naar voren uit. Soms slaat ze ook met een achterbeen tegen het tussenschot naar de shet want die kan ze dan zien staan door de tralies. Die staat aan de andere kant van zijn stal helemaal in een hoekje met zijn bak. Na een tijdje wordt ze dan wat rustiger.
Ik heb de vorige eigenaresse ook om advies gevraagd omdat ze het daar ook deed maar die geeft aan het te negeren. Ik ben bang dat ze zichzelf verwondt tijdens dat slaan met die benen.
Hooi komt niet op onbeperkt neer maar wel heel veel. Ze eet bijna een pak per dag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:30

Als je het van haar kant bekijkt word dat gedrag dus wel beloont. Want ze ziet het aankomen, gaat lopen stappen en kloten en dan heeft ze eten. Misschien zou je je routine kunnen veranderen zodat je paard het niet ziet aankomen dat ze eten krijgt. En haar op een hele rustige plek voeren want ze kan de shet misschien niet zien maar wel horen en ruiken natuurlijk. (bijv shet nog even laten staan op wei en haar vast voeren in stal of paddock.).

Weet niet of je het ziet zitten natuurlijk maar een paard dat niet werkt kan in principe best op onbeperkt hooi en wat supplementen (Over het algemeen natuurlijk is niet altijd waar hoor). Dan los je het probleem misschien niet op als je haar wel weer krachtvoer wilt gaan geven (als ze wel aan de slag gaat). Maar dan zal ze zich in ieder geval niet verwonden met dat gerommel.

EDIT: slaat je met haar voorbeen dan in jou richting?

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:43

Slaan is volgens mij niet gericht maar ze slaat dan naar voren zodat ze de wand raakt.
Dat is ook nog een probleem want als ik de shet scheid van haar dan is ze helemaal van de wap. Dan gaat ze bokken en steigeren in haar stal. Ik heb haar idd eens een keer geen brok gegeven om haar gedrag. Maar dat was een eenmalige actie. Misschien eens een keer s'middags voeren of idd alleen hooi.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:57

Of gewoon (als je daar de tijd voor hebt) eens een paar keer per dag in de brokken bak graaien en haar niets geven of gewoon gaan voeren maar echt niets geven tot ze rustig word. Dan word het gedrag ook niet beloont. Ze heeft het krachvoer nu ook nog niet echt nodig denken dus een keer niets geven is ook niet zo'n ramp.

(Een keer niet geven als het gedrag jaren lang is bevestigd helpt natuurlijk niet. Je zal moet dan echt consequent zijn het mag niet meer gebeuren dat ze al staat te trappen. Voer eens op een andere plek, andere tijd, andere manier (bij voer ergens anders neer zetten waar ze het niet kan zien of horen.). Als ze staat te trappen hoort ze niets te krijgen.
Aan het nijdig zijn tijdens het voeren doe je denk weinig als je haar niet kan voeren zonder de shet in de buurt. (Als ze trouwens ook in jou richting dreigt zou het ook nog best kunnen zijn dat ze het ook doet als er een mens bij blijft staan.)

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 23:14

Ja dat is idd een goed idee. Vandaag helaas weer mis met leiden. Ging een paar dagen goed maar vanmiddag bokte en steigerde ze weer. Ik ga eens een aantal mensen die meer ervaring met NH hebben vragen of ze tijd hebben voor ons.
Alle tips en adviezen blijven welkom hoor!
Dank je wel alvast!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:21

Wat doe je dan als ze steigert en bokt?
Ik zou de leadrope door haar halster halen (als een hengstenketting) en haar hiermee flink corrigeren als ze bokt of steigert.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 09:51

Nou, op het moment dat dat gebeurd heb ik dus geen controle meer over haar want ze is zo ontzettend sterk. En als ze bokt rent ze meestal langs me door. Soort van omlopen. Ik houd haar wel vast dan maar dat is al een hele opgave. Daarna probeer ik het opnieuw. Probeer te straffen met mijn stem en niet te veel aan haar te sjorren dan. Dan gaat ze net in het verzet.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:02

Duidelijk dat ze (nog) geen respect voor je heeft. Corrigeren met je stem werkt dus niet. Je moet nu snel respect afdwingen anders hou je hier problemen mee.
Een paar keer een goede correctie bij zo'n jong paard helpt echt en je zal merken dat ze daarna veel beter naar je luistert.
In een groep zijn ze ook niet zo zacht naar elkaar hoor, dus je hoeft je niet schuldig te voelen.
En ga meteen beginnen met grondwerk. Leer haar te stoppen op het commando ho, leer haar achterwaarts te gaan, probeer haar een paar tellen halt te houden terwijl je zelf wat verder weg staat enz enz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:09

Je hebt een merrie van 2,5 die je nog maar heel kort hebt...

Het is nog een puppy die alles moet leren.

Het paard kan best s'nachts op stal staan. Als het dier overdag de heledag buiten staat met andere paarden krijgt het genoeg beweging.
Zorg inderdaad dat er niet teveel krachtvoer in gaat. Ze is nog niet aan het werk en heeft dat dus niet of nauwellijks nodig.

Verder inderdaad veel met haar aan de hand lopen. Ze mag je niet voor bij lopen. Steeds als ze je voorbiij lopt terug zetten. Pasje achterwaarts.
Je kan het paard beter 1 keer flink corrigeren als iedere keer een beetje. Maar blijf rustig, word niet kwaad.

Zorg dat je haar voor bent met steigeren. Draai een "wending" nog voordat ze omhoog kan komen en hou het paard voorwaarts.

Realiseer je verder dat je met Sandro Hit en Elcaro in de afstamming een paard met zeer delicaat bloed hebt gekocht

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 19:11

Ik heb nu contact met iemand die mij ermee komt helpen.
Ben erg benieuwd wat het brengt. Zal jullie een beetje op de hoogte proberen te houden. Bedankt voor de goede tips hoor, Laat maar komen!
Ja delicaat bloed maar ze moet toch handelbaar zijn.
Ben ervan overtuigd dat het een goed paard wordt als de verhoudingen duidelijk zijn.
Bedankt allemaal!

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:16

koppel er een commando aan. Dan kan je gewoon als je het wilt haar het laten doen en dan weet ze okk dat het niet mag

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:35

dat klopt niet helemaal,vaak worden commando's aangeleerd met clickertraining en voerbeloningen; als je alleen hier een commando aankoppelt, kan ze gaan denken dat "als ze maar steigert, ze een snoepje krijgt" en dan ben je nog verder van huis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:42

Ga met een jong paard niet grondwerken met een boekje als leidraad. Aanleren is makkelijker dan afleren. Wil je gaan grondwerken, neem daar dan een paar lessen in om de eerste stapjes onder de knie te krijgen.
Zie hoe theorie uit een boekje toegepast wordt, dit is bij elk paard weer anders. Dus boekje de vuilbak in en neem wat lessen van een grondwerkinstructeur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:13

Je kan een houten plank plaatsen naast de voerbak op ooghoogte. Zo ziet de merrie de shetlander niet als ze eet. Dat scheelt al veel voernijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:17

Mindim schreef:
Ga met een jong paard niet grondwerken met een boekje als leidraad. Aanleren is makkelijker dan afleren. Wil je gaan grondwerken, neem daar dan een paar lessen in om de eerste stapjes onder de knie te krijgen.
Zie hoe theorie uit een boekje toegepast wordt, dit is bij elk paard weer anders. Dus boekje de vuilbak in en neem wat lessen van een grondwerkinstructeur.

helemaal mee eens.............. helemaal mee eens!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:21

Je paard moet leren je persoonlijke ruimte niet ongevraagd binnen te gaan. Je persoonlijke ruimte is ongeveer een goede anderhalve meter om je heen. Komt ze daar wel in, moet je haar er daar weer uitzetten.

Ik kan zelf niet zoveel met Hempfling, zou eerder Parelli voor dergelijke oefeningen gebruiken. Gebruik een halstertouw en een stick en leer deze goed gedoseerd te gebruiken. Gebruik de fases in het van je afhouden van het paard, en schroom niet om een flinke fase 4 of hoger te gebruiken als de eerdere fases worden geignoreerd. Dit kan het beste onder begeleiding gebeuren, omdat het toepassen van de juiste intensiteit aan fase vooral bij beginners nog weleens voor problemen kan zorgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:25

ook dat is waar.......... ik had ooit een paard binnen, die ook regelmatig steigerde aan de hand....... was een nerveus ding, wat gewoon groot reageerde.........

maar die steigerde heel netjes, bleef uit mijn ruimte, bracht mij niet in gevaar......... en bleef makkelijk te controleren vanaf de grond........ Bij haar heb ik haar altijd haar gang laten gaan, peerd had zoveel respect voor de begeleider dat het nooit een probleem zou zijn, zij had die actie gewoon nodig om haar prikkels weg te werken.

Een ander paard wat ik ooit binnen heb gehad sloeg ook maar gelijk uit naar je van de voorkant.......... daar heb ik een bezem op gebroken!

Boekjes zeggen niet zoveel......... per paard, per situatie verschillend, boekjes gaan altijd over het doorsnee... anders zouden ze niet verkopen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:26

Herkenbaar gedrag, toevallig is het bij ons ook de merrie die dit soort gedrag vertoont.
Deze dame staat snel bij ongenoegen op haar achterste poten (letterlijk en figuurlijk)

Ik heb gemerkt dat als ik echt in contact gaat met haar, dus niet vanuit je hoofd dingen willen bereiken dat ze ineens een heel ander meewerkend paard word.

Wat dat is momenteel met die rage respect af willen dwingen bij een paard weet ik niet... maar het voelt voor mij niet goed!