Hoe kan je het paard het best belonen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheOne

Hoe kan je het paard het best belonen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 17:03

Hooi,

Hoe kan je je paard het best belonen , sommige zeggen door voer ( daarmee bedoel ik ook appel,brood e.d) andere zeggen met de stem , andere zeggen door de houding , omdat je paard/pony als je ze steeds uit de hand laat eten (appel e.d) dat ze dan happerig worden en gauwer bijten , en verwend

wat denken jullie ?

femmiel

Re: Hoe kan je het paard het best belonen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:07

Niet teveel belonen met snoepjes ect. dan worden ze zoals je zelf al zegt erg dringerig en als er dan eens niets te halen valt kunnen ze gaan happen ect.

Aventoe belonen met een snoepje doet natuurlijk geen kwaad,maar ook veel belonen met een klopje op de hals en een goed woordje :)

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:19

Ben het eens met bovenstaande :)
Als je iets lekkers wilt geven kun je het beter in de voerbak doen, dan heb je minder snel kans op een happerig paard :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:21

een paard beloon je het beste door er oprecht trots op te zijn........... dat ook echt te voelen van binnenuit.......

iets lekkers valt in het niet bij het gevoel van oprechte trots.......

paarden zijn gevoelsdieren........... en die voelen feilloos aan wanneer "baasje" blij met ze is :)

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:23

Het ligt eraan wat je bedoelt met belonen, bedoel je belonen wanneer hij een oefening onder het rijden goed heeft uitgevoerd of iets anders?
Het is in elk geval niet goed/nodig om je paard elke keer dat hij iets goed doet een snoepje of iets lekkers te voeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:28

Dat verschilt per paard. Kijk waar het paard door gemotiveerd wordt en je weet waarmee je het paard moet belonen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:36

stem, houding, een klopje of een aai en soms een snoepje, maar niet altijd op hetzelfde tijdstip bij dezelfde handeling, krijg je alleen maar een vervelend voedsel georiënteerd paard van.

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:50

ik beloon mijn paard gewoon door een klopje op de schouder en een brokje, en mijn stem. Maar ik weet natuurlijk niet of dat de goede manier is

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:43

Ik beloon mijn paard door een aai op de hals/schouder,kriebel op de schoft of met mijn stem.
Ben geen voorstander van belonen met eten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:10

bij iets goeds kan uitademen al een beloning zijn, bij een verbetering in een oefening zou je groter kunnen belonen met lange teugels, lieve woordjes, aaien of eventueel eens iets lekkers.

1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:46

Wat je ook kan doen om te belonen, naast stem en schouderklop is om iets te doen wat je paard echt leuk vind, bijvoorbeeld even gaan stappen. Ik ben het ook eens met eerdere schrijvers die aangeven dat als je oprecht blij/trots bent, je paard dat vanzelf oppikt. Als je een keer minder goed gemutst bent dan merken ze dat ook. IK beloon zelf veelvuldig. Positieve aandacht/energie levert altijd wat op. Niet op de laastte plaats een gode bank met je paard.

1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:47

Er moet uiteraard staan een goed BAND met je paard. (typen is niet mijn sterkste kant.......)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:49

Ligt er aan wat je je paard hebt aangeleerd.. Beloon jij vooral met klopjes en kriebeltjes dan zal jou paard dat snel als beloning gaan zien en ook als beloning aanvaaren. Ik beloon zelf door kriebeltjes en voer (mede door VD) en heb geen happerig paard die ook prima een kriebel accepteert als beloning. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:52

Hangt inderdaad van je paardaf. sommige paarden vinden een aai heerlijk ik ken er ook die het doodsaai of zelfs vervelend vinden.

Meisje waarmee we mennen heeft clicker training met haar bijrijd paardje gedaan. Dat had paard had zo door dat het geen zin had om te schooien als er niet geclickt was. (hij kan nu apporteren :P ). Dus een snoepje kan wel maar dan moet je het wel goed en consequent doen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:55

Hallo,
Ik beloon met stem, en aanraking. Geef geen lekkers, dan is ie nl alleen nog maar bezig met nóg meer lekkers te krijgen, en dan is hij niet meer bij de les.
En inderdaad, ik ben er van overtuigd dat je paard voelt wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:00

Een beloning komt echt als beloning aan als het direcht na iets goeds komt, na dat gene wat beloond moet worden. De emmer voer na het rijden is wat mij betreft voor ons ook niet als beloning bedoelt.

Door trots te zijn op mijn paard merk ik dat hij 'groeit en bloeit' Als hij merkt dat ik blij en trots ben komt dat echt bij mijn paarden over. Precies wat KiWiKo zegt dus. :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 02:15

KiWiKo schreef:
een paard beloon je het beste door er oprecht trots op te zijn........... dat ook echt te voelen van binnenuit.......

iets lekkers valt in het niet bij het gevoel van oprechte trots.......

paarden zijn gevoelsdieren........... en die voelen feilloos aan wanneer "baasje" blij met ze is :)

Klopt helemaal.
En als ik dan echt helemaal oprecht trots ben, veranderd de houding en de blik van mijn paard ook helemaal. Heel leuk.

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:44

woorden, je houding en bijv een knuffel/aai ed.

snoepjes niet te vaak doen

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:48

stem, houding, klopje op de hals, een keer aaien.
ik be het ook eens met dat van binnenuit, dat is bij mij ook het geval

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:07

Zeggen dat hij braaf is en een schouderklopJE :)

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:09

van een klopje en een goed woordje word ze altijd blij. af en toe een snoepje na het rijden:o

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:29

Wat lekkers in de voerbak, en natuurlijk klopje op de hals, knuffel in stal, of gewoon met de stem :).

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:03

Niet teveel snoepjes, dan gaan ze schooien.
Liever klopjes of met je stem. ;)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:50

soms beloon je ze door ze met rust te laten. Je vraagt iets, hij doet het en jij stopt met iets te vragen.
Zoals met trailerladen, je blijft vragen of het paard erin gaat tot tie 1 stap erin zet. Zodra 1 stap op de plank gewoon niets meer doen. Al snel heeft het paard door dat zodra die voetje op de plank heeft het goed is. Zodra die zelf van de klep afgaat gelijk weer beginnen met "vragen". Dat kan je dan langzaamaan uitbouwen tot het paard vol plezier helemaal de trailer in gaat. Zoals het voorbeeld met eten, mij is het nog nooit echt gelukt een paard trailermak te maken met voedsel. Het is maar een voorbeeld.

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:03

ik geef mijn paard altijd een stevige aai over zijn hals of kriebell even aan zijn schoft.
daarbij werk ik ook veel met mijn stem :)