Ik heb een echte schraper, echt heel vervelend, merk dat zijn hoeven er onder lijden en bovendien vind ik het gewoon een verschrikkelijk irritant geluid om constant te horen. Wil eigenlijk geen hoefijzers, maar dit is echt funest voor die hoeven... Vooral in het gangpad staat hij non-stop te schrapen, linkerbeen, rechterbeen, echt non-stop. Negeren lijkt het niet te verminderen, aandacht er aan schenken niet, heb zelfs al geprobeerd om van achter een hoekje iets naar hem toe te gooien zodat hij schrok, maar het niet aan mij kon linken. Zodra hij dan stopte met schrapen belonen, maar nee, kwartje valt niet...
Maar ook in de bak is het schrapen, totdat er kuilen in de bak staan. Als hij eten heeft (vooral krachtvoer) dan neemt hij een hap ,gaat staan schrapen en eet dan weer verder, echt te bizar voor woorden...
als ik er constant bij moet blijven en nee moet zeggen kan ik beter een slaapzak naast de stal gaan leggen en kan ik nooit meer richting mijn kast om nog eens iets te gaan doen als ik op stal ben. Heb het 2x een uur volgehouden om er bij te blijven staan, maar na 0,0 verbetering heb ik die optie ook al afgestreept op mijn lijstje. Tot nu toe was het beste advies om blij te zjin dat hij bij het schrapen nog niet tegen de staldeur had geramd, want zodra ze doorhebben dat dat NOG meer geluid en NOG meer aandacht geeft, zijn de poppen aan het dansen... *duimt verder*
dan negeren, kijk bij mijn 3 jarige zeg ik een paar keer duidelijk nee chapeau en dan is het klaar mijn merrie is een stamper! daarbij kan ik ook nee blijven roepen maar dat vind ze indd prachtig die negeer ik gewoon
spyro
Geplaatst: 10-03-10 12:31
Klinkt als een ongeduldig paardje. Misschien kun je eerst iets met hem gaan doen. Iets aktiefs. En zorgen voor uitdaging en afwisseling. Niet gelijk poetsen of los in de bak zetten, maar wat denkwerk en uitdaging. Iedere keer als je bij je paard komt doe je iets op een andere manier. Denk aan grondwerk spelletjes: zijn neus iets aan laten raken of zijn voet. Of iets anders creatiefs. In het rijden ook uitdaging bieden. Geen herhaling, maar uitdagende oefeningen.
Misschien dat je het ongeduldige er niet helemaal uit krijgt, maar wel sterk kan verminderen.
Ik weet niet goed waardoor het komt maar zou er mee oppasse. Ken iemand die nu 3 mnd niet gereden heeft, hoeven waren zo erg gesleten en slecht geworden door ronddraaien in stal. Mijn paard deed het met ijzers eerder ook, sinds okt geen ijzers meer en ging eerst super maar nu begint ze weer en dr hoeven worden echt slecht, helaas dus dinsdag voor maar weer ijzers erop.....
Hoefsmid houdt het voor me in de gaten, tot nu toe heeft hij aan de voorkant een stukje dat het omhoog loopt, maar dat is zo minimaal dat de hoefsmid nog niet van mening is dat er ijzers onder moeten. Blijkbaar zijn zijn hoeven heel erg sterk dus, want hij doet het echt constant in het gangpad.
Z0rr0: heel erg bedankt dat je meedenkt, maar zou je mijn beginpost eens goed willen lezen? Beide opties die je geeft heb ik tot uit den treure uitgeprobeerd en werken niet, dus het heeft weinig zin om dat nogmaals te opteren...
spyro: uitdaging probeer ik idd te bieden. Ik heb een poging gedaan tot vrijheidsdressuur, maar dat ging helaas niet, omdat hij zo verschrikkelijk gefocussed was op het snoep in mijn zak. Ondanks dat ik een klikker gebruikte werd hij zo dol-enthousiast dat hij mijn zak open probeerde te trekken. Dit is overigens wel alweer een tijdje geleden, misschien dat ik het binnenkort weer eens opnieuw kan gaan proberen. In de bak grondwerken e.d. gaat goed, dan is hij ook niet aan het schrapen. Het is echt puur als hij in het gangpad staat, of alleen in de bak. En bij het eten (wat ik nog het allervreemdst vind overigens )
craje
Geplaatst: 14-03-10 22:46
die van mij doet dat ook. Nu is het het ergste als hij veel op stal staat. Hij moest vanwege een blessure op stal blijven. Elke keer als hij me zag begon hij al. Ik voer hem zelf dus hij wordt ook in zijn gedrag beloont doordat ik hem als ik binnenkom ook meestal voer. Toen hij de wei weer op mocht werd het een stuk minder. Maar hij doet het nog wel. Het schrapen onder het eten komt volgens mij door te weinig ruwvoer. Hij heeft dan zo'n honger dat het eten van zijn brokken naar zijn idee te langzaam gaat waardoor hij ongeduldig gaat schrapen onder het eten. Dus mijn tips, zoveel mogelijk op de wei, meer ruwvoer en als je gaat poetse, eerst beweging geven zodat hij een beetje moe is. Dan heeft hij meer geduld
zoveel mogelijk op de wei is helaas (nog) niet mogelijk, woon helaas (nog) in de randstad, dus alleen in de zomer wei, verder gaat hij dagelijks min. een uurtje ofzo in de paddock en een tijdje in de stapmolen. En natuurlijk rijden. Hij krijgt al behoorlijk wat ruwvoer, meestal staat hij een half uurtje ofzo zonder, voordat de nieuwe portie binnen komt. 's winters krijgen ze 3x een berg hooi en verder knabbelt hij ook aan zijn stro normaal gesproken. 's Zomers staan ze halve dagen in de wei en dan krijgen ze 2x per dag nog extra hooi.
HazyDawn
Geplaatst: 20-03-10 13:42
Mijn hoefsmid heeft mij geadviseerd om een rubberen stalmat in de stal leggen. En stalmat zorgd ervoor, dat de hoeven minder snel slijten en het paard maakt tijdens het schrapen minder geluid.
lianne125
Geplaatst: 20-03-10 13:47
ik heb ook zo'n schraper. die staat continue met zijn benen in de lucht. hij is ook een ster in het kuilengraven. ik zie het vooral aan zijn box. bij zijn voerbak is het de volgende dag helemaal leeggeschraapt. zijn hoeven lijden er ook een beetje onder. de hoefsmid doet hem regematig bijvijlen. en die van mij loopt de gehele dag buiten en heeft in zijn stal de beschikking over onbeperkt hooi. waarom hij het doet is voor mij een raadsel.
0727miep
Geplaatst: 20-03-10 13:55
Volgens mij doe je alles goed, en heb je alles al geprobeerd. Misschien moet je idd zoveel mogelijk de schade beperken door hem zo min mogelijk op het gangpad te hebben staan, zorgen dat er een mat tegen de deur zit en de vloer van rubber o.i.d.? Paarden doen alleen iets als ze er zelf baat bij hebben en blijkbaar heeft jouw paard hier een goed gevoel bij?!
Schade beperken doe ik nu idd al, zoek zo naar de gouden tip want ik vind het zo bloedirritant! Rubberen mat ligt in de trailer, hoop stro op de grond waar hij niet doorheen komt tijdens het schrapen. Hij heeft het altijd gedaan, maar sinds ik hem gekocht heb na een jaartje er tussenuit te zijn geweest is het zoveel erger geworden, blergh.
@Lianne125: idd, zo irritant, heb de hoefsmid afgelopen week gesproken, hij ziet er wel wat aan en houd hem extra in de gaten, er hoeft ook nauwelijks wat af aan de voorkant, dat regelt hij zelf wel... Toen Hillie de hele dag nog buiten liep (dus alleen 's nachts met hooi naar binnen) deed hij ook precies hetzelfde, maar wel iets minder, maar dat was dus ook voordat hij er een jaar tussenuit is geweest. En geen nadelige woorden over de manege waar hij heeft gestaan, maar manege blijft manege... Hopelijk kan hij over een jaar mee naar hele dagen de wei in, ben benieuwd of het dan weer minder word, dan weet ik iig zeker waar het probleem ligt: slechte gewoontes, of te weinig weidegang.
ellepel
Geplaatst: 23-03-10 15:16
dat schrapen bij het eten doet hij omdat hij het lekker vind! [MD] schrapen tijdens eten [VSW] paard slaat met been tijdens eten wij hebben er ook een bij die wel met haar voeten mee wil eten,zo gek is ze op haar brokken lekker laten schrapen en er een rubbermat neer leggen.