Nieuwe reactie van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moo37

Nieuwe reactie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:06

Gisteren eens wat verder van de vertrouwde omgeving gaan wandelen met mijn drachtige merrie. Op een bepaald moment werd ze wat nerveus, snuiven enz. Dat vind ik wel gewoon omdat het nieuw is ! Ik wilde wel doorlopen en zij liep netjes mee. We liepen via een nieuwe route terug naar de wei en daar stonden andere. nieuwe paarden en die hinnekte naar haar. Zij ging ineens met de staart omhoog lopen en heel dribbelig, het snuiven ging over in een soort brommen / grommen ? Wel doorgelopen (zij bleef wel naast me lopen)
Vandaag meten uit de wei dezelfde kant op gelopen en weer dat gedrag, ik kan het niet plaatsen. Ze bleef daarna ook wat geiriteerd en reageerde ook op de andere parden die al die tijd al naast haar staan in de wei.
Wie kan me uitleggen wat dat gedrag betekend , komt dit omdat ze drachtig is ? Hoe ga ik hier het beste mee om, ik vind het zelf ook wel een beetje spannend omdat ik niet weet wat ze gaat doen ! Is dit stress? of nerveusiteit? of boos / angst / vlucht gedrag ?

Daks

Re: Nieuwe reactie van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:58

Ze wil alleen maar kennis maken met de nieuwe paarden en is dus kudde gedrag. Gewoon negeren en er niet aan toegeven ze heeft immers haar eigen kudde

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:55

dan denk ik dat ik het ook niet goed heb aangepakt want ik heb haar laten snuffelen bij een shetje die daar stond, daarna ging ze zo "druk" doen. Ik ken dit gedrag alleen van hengsten !

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:15

Alle paarden kunnen dit imponeergedrag vertonen, daar hoeft het geen hengst voor te zijn. Over het algemeen zie je het een hengst misschien wat eerder doen, maar dat wil niet zeggen dat het alleen iets voor hengsten is.

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:37

oke! wat is de beste reactie van mij hierop ? want ze doet het nu dus ook als ze in een bekende omgeving is en naar mij toe ook een beetje !

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:31

Ik zou rustig verder lopen dan..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:34

Als ze het naar jouw doet af straffen met EH NEE! en gewoon doorlopen. Als je aan het wandelen bent en ze doet dat, haar afleiden met een oefening bijvb omdraaien een paar stappen lopen, stoppen, achteruit, stoppen, weer omdraaien etc... zodat ze meer op jouw let dan op haar omgeving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:36

Zo te lezen was/is ze hengstig. :)
Dan zijn ze vaak wat sneller geïrriteerd dan normaal en reageren ze vaak wat heftiger.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:41

KoudbloedKim schreef:
Zo te lezen was/is ze hengstig. :)
Dan zijn ze vaak wat sneller geïrriteerd dan normaal en reageren ze vaak wat heftiger.

Ehm merrie is drachtig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:45

Euhw, overheen gelezen. :o Merries kunnen overigens nog wel hengstig worden als ze drachtig zijn. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:47

Dan plassen ze toch ook? Dat kan ik niet uit het bericht van de TS opmaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:50

Ik noem alleen een optie..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:51

Weet ik, ik vroeg mij dat gewoon af :)

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 08:23

Nee niet geplast enne hengstig 2 dagen achter elkaar ? Maarre wat doe ik , hoe moet mijn houding zijn naar haar toe, doorlopen en toch langs de paarden lopen ? Oja ze is ruim 9 maanden drachtig ! hoor graag jullie reactie ! Ben met grondwerk bezig en dat gaat goed, ze is wel snel beledigd hoor als ik haar corrigeer ! Dat doe ik wel rustig maar dan nog kijkt ze heel verwonderd en draait ze haar hoofd af (das wel heel invullen wat ik doe he ! haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:26

Merries zijn meestal ongeveer een week hengstig. :)
Maar aangezien ze niet plast denk ik ook niet dat dat het is.
Ik denk dat je een heel gevoelig paard hebt, maar ik vind het heel moeilijk om je vanachter een computerscherm tips te geven over jullie als combinatie en wie wat doet.
Kun je het niet laten opnemen op film?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:41

Ik zou gewoon bij jezelf verstand op nu en gewoon doorlopen en het gedrag negeren. Het is natuurlijk gedrag maar dat betekend niet dat je er aan toe moet geven. Blijft ze staan loop dan onder een hoek verder.
Nogmaals gewoon negeren en zoals altijd doorlopen.

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:49

Ik weet niet of dat deze merrie van haar zelf redelijk dominant is?
Als dat zo is gelijk afdwingen laat haar aandacht op jou focusen. Paarden zijn soms net kinderen die hebben respect en discipline nodig anders blijven ze het doen.
Plus ze is drachtig en een andere omgeving dit kan ook een teken zijn dat ze haar zelf wil beschermen wegens haar toekomstige veulen.

Zoals al eerder wordt voor gesteld niet op reageren en als ze te heftig word, klein rukje aan het touw of laten stoppen, lopen, stoppen, lopen. op jouw commando.
draaien is misschien geen goede combi op dat moment dan kunnen ze eventueel over je heen gaan lopen.

verzorg zelf ook een (paar) dominatie merries.

amoiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:12

Gromt ze? dat doen toch alleen honden?
Je mag best een keer zeggen: ' Eeeeehh! '

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:18

In de kudde waar zij stond, hoorde ze bj de dominantste merrie.
Als wij de wei uitlopen en de andere paarden, in de naastliggende wei meelopen en mij en dus ook haar voorbij lopen vind ze geen prettig idee. Afgelopen weekend waren mijn man en 2 kinderen erbij en liepen wij samen te "wandelen"met haar. Dan houd ze ok alles en iedereen in de gaten en wacht als mijn man niet doorloopt ! Zij is denk ik ook een zeer gevoelig paard, ze wordt straks ook ingezet om mij te helpen bij het begeleiden van kinderen met een vorm van autisme enz. Maar eerst moeten we elkaar nog wat beter leren kennen en wachten op het veulen !
Terug komend op het gedrag wat ze vertoonde, dat "grommen/ snurken oid"vond ik bijna eng klinken. ze leek ook wel in een soort trance te zijn en had mij wel in de gaten, ze draafde, leek wel op dansen bijna op de plaats, hoofd strak en oren naar voren, staart opzijgeheven. ben benieuwd of ze dat morgen weer doet, maar ik ga dan juist iets heel anders met haar doen !
iemand nog een leuk idee om een soort spelletje met haar te kunnen doen ?

moo37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:22

amoiii schreef:
Gromt ze? dat doen toch alleen honden?
Je mag best een keer zeggen: ' Eeeeehh! '

het is niet eens vergelijkbaar met het briesen, dat ken ik wel van haar, dat doet ze als het nieuw of een beetje spannend is, zodra we ersgens al eens zijn gewest dan herkent ze dat wel en doet ze dat steeds minder. ze blaast heel hard dor haar neus en makt daar een heel diep laag geluid leek op grommen, snurken ? ik kan het eerlijk gezegd niet beter omschrijven !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:28

Zet een drachtige merrie bij een vreemd paard en ze zal flink van zich afslaan.
Dit gedrag word nog steeds gebruikt als middelttje om te kijken of een dekking heeft gepakt.
Ik zou met mijn merrie niet meer te veel langs vreemde paarden gaan. Buiten dat de merrie dit niet zo fijn vind, is er ook nog de kans op ziekte's.
Het heeft weinig met dominantie te maken, maar veel meer met hormonen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:31

Ik denk dat het snuiven, dribbelig lopen etc. puur met frisheid/spanning te maken heeft en het afslaan van andere paarden een reactie is op de dracht.