beetje bokken en doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

beetje bokken en doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:08

hoi,
het is de laatste tijd een heel gedoe als ik met mijn pony in de bak loop of over het erf dat ze een beetje stijgerd....
ze doet het gewoon bij iedereen...
en het is niet elke keer maar gewoon zo af en toe dat ze haar hoofd in de lucht gooit en stijgerd/bokt.....

opzig ben ik niet bang uitgevallen en laat ik haar gewoon aan een lang halstertouw bokken en geef haar daarna ook flink op d'r dak....
niet met slaan meestal maar gewoon harde stem opzetten en een rukje aan het halstertouw.....

het is ook meestal in de wintertijden dat het gebeurt.... maar afgelopen zaterdag deet ze het weer.... en volgens mij was het toen gewoon lekker weer.... en niet heel koud ofzoiets

hebben jullie een tip hiervoor... want vind dit nou niet echt zo heel erg leuk

blue_kim

Re: beetje bokken en doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:22

je meot zorgen dat je het voor bent. dus voordat ze de kans krigjt om de lucht in te gaan moet jij al je boze stem opzetten als waarschuwing en eventueel een rukje aan het touw.
waarschijnlijk geeft ze toch signalen waaraan jij kan herkennen dat ze wilt gaan stijgeren. die zal je moeten proberen te herkennen zodat je haar voor blijft. dus altijd goed haar houding in de gaten houden als je met haar loopt. want jij bent er neit bang van, maar er zal straks eens een keer iemand wel van schrikken en dat het helemaal fout gaat. dat wil je ook niet. en het gedrag kan ook nog eens van kwaad naar erger gaan.
succes!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:23

blue_kim schreef:
je meot zorgen dat je het voor bent. dus voordat ze de kans krigjt om de lucht in te gaan moet jij al je boze stem opzetten als waarschuwing en eventueel een rukje aan het touw.
waarschijnlijk geeft ze toch signalen waaraan jij kan herkennen dat ze wilt gaan stijgeren. die zal je moeten proberen te herkennen zodat je haar voor blijft. dus altijd goed haar houding in de gaten houden als je met haar loopt. want jij bent er neit bang van, maar er zal straks eens een keer iemand wel van schrikken en dat het helemaal fout gaat. dat wil je ook niet. en het gedrag kan ook nog eens van kwaad naar erger gaan.
succes!

dankjewel voor je tip

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:52

hoe oud is ze? het kan zijn dat ze je gewoon aan het uitproberen is. probeer in iedergeval te laten merken dat je er niet van gediend bent. jij bent de baas

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:49

Kan inderdaad uitproberen zijn, kan ook gewoon frisheid zijn, omdat je schrijft dat ze het vooral in de winter doet. Als ze het voorjaar daarna in de bol krijgen willen ze ook nog wel eens vrolijk doen. Betekent niet dat je het gedrag moet accepteren. Ik ben het eens met Blue_kim dat je het gedrag moet proberen voor te zijn. Succes!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:04

ze is over een week 8 jaar al heb ik het goed

maggie101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:33

mijn paard geeft ook wel eens een stijgertje of een bokje als ik s`winters aan de hand loop. ik denk dat het gewoon frisheid is idd. je moet zeker late weten dat ze het niet mag, door zoals jij al doet met je stem en een klein rukje aan het touw.
maar ik denk dat je er niet heel veel aan kan doen.. behalve als ze het op bepaalde plekken altijd doet haar afleiden met een snoepje?

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:35

als je paard het te vaak gaat doen mischien is over een ketting na gaan denken ipv halstertouw. Dan ben je ze net iets sneller voor. En leren ze het snel af (althanks by ons dan). Dan doe je hem onder de keel door het halster heen en aan de andere kant klip je hem vast.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:37

Nou, ik denk dat je paard gewoon probeert dominant over je te zijn, en dat moet je echt proberen voor te zijn! Dus niet erna straffen, maar meteen als die het doet. & als die niet luistert naar je stem/ klein rukje, zou ik hem persoonlijk meteen een flinke klap verkopen. :Y) Jíj bent immers degene die bepaalt wat hij mag doen en niet andersom! Beter 1x flink aanpakken, en dat ie flink schrikt dan dat hij steeds zo gevaarlijk gaat doen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:02

erna straffen werkt zowieso nooit. Timing is bij straffen erg belangrijk. Straffen (laten weten dat het gedrag niet gewenst is) moet je direct doen.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:29

Ik denk dat het gewoon frissigheid is :j