Ik heb een paar maanden een fjord het is een merrie en is 1 jaar, ze staat samen met nog een merrie van 4 jaar. Als ze alleen de wei in moet dan begind ze te schoppen vooruit en met haar hoofd te duwen en gaat steeds stil staan. Maar als de merrie waar mee ze samen staat wel mee gaat dan is er niks aan de hand als die er voor loopt dan doet ze dat allemaal niet. Wat zou ik daar aan kunnen doen?
Goed oefenen met het andere paard erbij en steeds meer afstand nemen. Denk dat je jaarling gewoon onzeker is om alleen mee te lopen. Ze vind het misschien wat eng of ze snapt de bedoeling nog niet helemaal
Aletha
Geplaatst: 08-03-10 08:55
Je jaarling voelt zich niet veilig zonder de andere pony. Ik zou als je de jaarling uit de wei wilt halen, de andere merrie ook meenemen. Als dit goed gaat, de andere merrie steeds kleinere stukjes laten meelopen totdat je jaarling goed met je meeloopt.
Eigenlijk hetzelfde als wat Monica schrijft
Buddy87
Geplaatst: 08-03-10 09:39
Oefenen met een leider van achter kan ook helpen maar dan niet forceren, een vriendin meenemen die er schuin achter loopt.
ik ben er geen voorstander van om een jaarling alleen in de weide te zetten, of alleen achter te laten. Die zoeken steun bij anderen, is er niets in de buurt heb je kans dat ze gaan uitbreken op zoek naar gezelschap.
Ik zou er voor keizen om ze of samen naar de weide te brengen en beide achter te laten. Of de jaarling op stal laten staan tot ze asnog samen naar de weide kunnen, zo leerd de jaarling in een veilige omgeving dat verlaten niet erg is en voor altijd is. Nadien breng je eerst de andere naar de weide en vervolgens de jaarling, als dan niet in het begin op een korte afstand achter de andere.
Als ik het goed begrijp staat de jaarling dan alleen? Das natuurlijk nooit een goed idee...
Buiten dat; t is waarschijnlijk een soort verlatingsangst, paarden zijn immers kuddedieren.. Oefen door een paar pasjes alleen te lopen met haar, en haar vervolgens weer bij de 4-jarige te zetten. Dan steeds een stukje verder lopen. Ze moet simpelweg leren dat als ze er vandaan loopt, ze vanzelf ook weer een keer terugkomt. Mijn veulen heeft t ook heel erg moeten leren, zeker na het voor hem schokkende ophalen waarbij die heel plotseling bij zn vriendinnetjes werd weggehaald, in een trailer geduwd en vervoerd naar een heeeel andere plaats. Kostte me al een week om m uit t land te kunnen halen maar nu loopt ie overal zo heen Hij weet intussen heel goed dat ie ook weer een keer terugkomt
Succes ermee iig
Floor_Dora
Geplaatst: 12-03-10 20:35
ik heb precies hetzelfde probleem. ik heb nu een week mn bijna jaarling en heb haar gelijk met een 3 jarige merrie gekocht (de jaarling is van mij en de 3 jarige merrie van een vriendin). mn jaarling blijft heel beschermend achter de 3-jarige staan. maar ik merk wel dat ze nu steeds dichterbij komt en ook inmiddels wortels uit mn hand eet. heel rustig laat ik haar aan de mensenhand wennen, en steeds meer proberen haar alleen naar me toe te krijgen zodat ze niet helemaal weg is van het andere paardje maar toch wel ziet dat het ook niet eng is als ze bij mij komt. succes ermee