Angstig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rufus2

Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 01:43

Kan iemand mij wat advies geven , ik heb namelijk een paard die overdreven nerveus wordt en angstig van andere paarden in de binnenbak, hij wil niet ingehaald worden en heeft er ook een hekel aan als andere paarden hem tegemoet komen.
Ik straf hem nooit voor dit gedrag , maar probeer er zoveel mogelijk rust in te brengen

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:22

op het moment dat een paard angstig wordt, kun je hem vertrouwen geven door juist je teugels losser te geven. vaak neem je onbewust druk op, terwijl dat het tegenovergestelde effect heeft.

staat je paard wel eens op de wei met andere paarden?

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 18:22

Hij staat de afgelopen 2 jaar op een manege , daar is geen weide helaas, ik zal het eens proberen om de teugels wat losser te laten als hij gespannen wordt.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:42

Ga een keer gezellig met je paard wandelen over het erf, loop langs de wei, of in de bak als mensen aan het rijden zijn. Hij/zij zal zien dat er niks aan de hand is.

quiet

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:21

Heel goed dat je hem niet straft. Het enige moment waarop je hem zou mogen "straffen" is als hij zichzelf echt dreigt te verliezen in zijn emotie. En jou dus niet meer ziet staan zeg maar door de "paniek".
Maar consequent vol blijven houden, hoevaker je het blijft herhalen, aan de hand wandelen door de binnenbak bijvoorbeeld, des te sneller raakt hij eraan gewend, en al jij zijn nerveusiteit blijft negeren, en hij ziet jou als zijn betrouwbare leider, dan zul je zien dat hij eerder jou zal volgen bij iets dat eng is. :)

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:37

stappen op het terrein en in de stallen tussen andere paarden is geen probleem alleen in de buiten of binnenbak als de andere paarden te dichtbij komen

amoiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:11

haha dat moet je zelf weten denk ik? Maar je mag best een keer je stem verheffen of een beetje boos worden!

priscillotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:17

Volgens mij is het goed dat je je pony niet straft,, ookal kan het soms best vervelend zijn denk ik,, het is denk ik vooral de kunst om rustig te blijven en niet als een andere pony voorbij komt ook in de stress te schieten omdat je weet dat je pony het niet fijn vind, dat van die langere teugels zou misschien wel helpen ja,, leek me ook een goed idee,, ik denk ook dat het verstandig is dat als er iemand voorbij komt en hij reageert zo dan langere teugels te geven, maar ook belonen, zodat hij weet dat hij op je kan vertrouwen,, als je hem gaatstraffen heb je kans dat het alleen maar erger wordt en dat hij of zij ik weet het niet misschien wel gaat schoppen als er een ander paard langs komt. Ik heb zelf bij mijn eigen pony dat als er een andere pony langs komt lopen en ze vind die te kort erlangs komen, dan staat ze ineens stil,, maar dan is ze bang dat ze wordt geschopt, dat weet ik toevallig, omdat ze vroeger is getrapt door een pony omdat die tedicht langs haar kwam en haar een schop heeft gegeven in haar gezicht,, ik snap dat dus wel en beloon er ook iedere keer als ze dat doe, maar laat er daarna ook gelijk doorlopen,, dan is het verdergeen probleem,, als er dan een pony voorbij komt en ze loopt gewoon door beloon ik er kort en zeg wat tegen haar.. Dat kan misschien ook nog helpen ja, praten als er iemand voorbij komt.. Ikweet het ook niet allemaal zeker,, maar ik zeg alleen wat ik denk en wat bij mij ookhelpt;).. Ik hoop dat het helpt!
Groetjes,,

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:07

Rufus2 schreef:
stappen op het terrein en in de stallen tussen andere paarden is geen probleem alleen in de buiten of binnenbak als de andere paarden te dichtbij komen

leg eens uit wat jij precies doet als je met hem in de bak wandelt.
-hou je de andere ruiters in de gaten? (natuurlijk doe je dat)
-en hoe? (draai jij je hoofd/lichaam om de anderen te zien of doe je dat vanuit je ooghoeken)
-als er iemand nadert, wat verandert er dan in jouw houding?
-als er iemand nadert, kijk je dan naar je paard?
-als er iemand nadert, praat je dan tegen je paard?
-wat doe je tijdens het passeren?
-wat doe je na het passeren?

veel vragen hé, maar zo kun je precies analyseren of je "fouten" maakt in je houding naar je paard.

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:23

ja ik hou de andere ruiters in de gaten
zoveel mogelijk vanuit mijn ooghoeken
Als er iemand nadert ga ik wel extra opletten en ik let op het gedrag van mijn paard.
Ik praat veel tegen mijn paard , zowel belonen als bestraffen met de intonatie van mijn stem , dus niet schreeuwen of zo.
Tijdens het passeren ben ik eigenlijk alleen bezig mijn paard gerust te stellen en hetzelfde na het passeren.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:45

Rufus2 schreef:

dat is prima. op deze manier schenk je geen aandacht aan die engerds die er aan komen.

Als er iemand nadert ga ik wel extra opletten en ik let op het gedrag van mijn paard.

en dit is dan weer tegenstrijdig met het vorige. door die aandacht bevestig je, dat die engerds er weer aankomen. géén aandacht schenken aan wat dan ook!! gewoon doorwandelen bij voorkeur met je gezicht naar de grond, en niet haperen in jouw beweging. alleen op deze manier bevestig je dat die engerds niet eng zijn. jij laat dan namelijk met jouw houding zien dat er niks aan de hand is.

Ik praat veel tegen mijn paard , zowel belonen als bestraffen met de intonatie van mijn stem , dus niet schreeuwen of zo.

dit is prima, alleen niet tijdens het wandelen tussen de andere paarden. gewoon je mond houden, hoofd naar beneden en wandelen. vanuit je ooghoeken houd je de andere ruiters in de gaten en je loopt steevast dóór. wanneer je paard een moment van twijfel heeft, géén aandacht aan schenken, je mond houden en doorlopen. dán laat jij zien dat alles oké is.

Tijdens het passeren ben ik eigenlijk alleen bezig mijn paard gerust te stellen en hetzelfde na het passeren.

en dit is dus hartstikke fout! je bevestigt zijn angst.

wanneer je de rijbak uit bent mag je je paard belonen, niet overdrijven.
zoals je ziet, ligt het dus aan jouw gedrag en wanneer je dat verandert, volgt jouw paard vanzelf.
jij bent tenslotte de leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:50

Rufus2 schreef:

Je gaat mee in zijn angst. Jij gedraagt je al anders als er andere paarden aankomen, dat reageert je paard op. Wanneer een ander paard passeert, stel jij hem gerust, maw 'het is inderdaad eng hoor'. Daarmee geef je het verkeerde signaal af.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:00

dat zei ik dus net ook al.
ik weet alleen niet hoe ik steeds een stukje van de tekst quote in een balkje en dan mijn commentaar. vandaar dat alles als quote staat.

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:16

Ik zal mijn best doen om mijn gedrag aan te passen en te kijken of het beter ervan wordt, ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips