ontsnappen met aan de hand lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tos

ontsnappen met aan de hand lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:20

hallo,
ik heb de afgelopen weken echt een hekel gekregen aan mijn haflinger binnen en buiten te zetten.
ik ben 14 net als mijn haflinger, normaal kan ik hem wel houden.
ik loop dan met hem van de wei naar binnen in de stal. maar tussendoor heeft hij de neiging om er van door te gaan.
dan laat ik hem meestal gewoon gaan want anders tilt hij me op.
Dan moet ik hem dus gaan vangen, en duurt het binnen en buitenzetten iedere dag langer.... :o
ook heb ik een tijd met een bitje binnen en buiten gezet maar dit maakt niet veel verschil en hij gaat er toch nog tussenuit.
hebben meer mensen hier ervaring mee?
en hebben jullie hier ook een oplossing voor?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:22

Ik kende er ook een die dat deed..
alleen was dat geen Haflinger maar een Grote(volgens mij) KWPNer hengstenketting om doen. wat ik zelf geen fijn idee vind maar sommige mensen ook doen is de ketting door zijn mond. maar gewoon de ketting onder of over de neus doen. is bij onze Gribaldi ook nodig.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:24

hallo,
die van mij heeft dit ook heel lang geprobeerd en als ie dan weg rende kreeg ik nog een trap na ook. toen ben ik hem binnen en buiten gaan zetten met een hengstenketting. en bij het minste of geringste liet ik hem ff voelen dat ie het niet moest proberen. begrijp me niet verkeerd, ik ben meer voor de zachte hand, maar dit probleem werd bij ook alleen maar groter. en na zijn "aanvaring" met de hengstenketting heeft hij het niet meer gedaan.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:31

een hengstenketting is inderdaad misschien wel een idee.
waldoalpha: het word inderdaad steeds erger. en ik denk ook wel dat je iets moet laten voelen wil je er verandering in brengen :o
want het is geen fijn idee dat je paard met jou gaat lopen :o
bedankt voor de reactie's ^^
ik sta zeker nog open voor nieuwe reactie's en ideeen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:05

Hij weet dat hij jou aan kan. Heb je geen volwassen ervaren paardenman/vrouw, die je een paar dagen kan helpen en je haf even duidelijk kan maken, dat hij moet luisteren?

Pluttersput

Re: ontsnappen met aan de hand lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:08

Hoe loop jij naast de haflinger dan? Loopt hij achter jou, voor jou, naast jou, hoe heb je je armen als je hem vast hebt, hoe heb je je touw?
Je hebt hem al een paar keer laten gaan, dus hij weet nu in ieder geval dat hij zich daar kan permitteren wat hij wil. Je zou eens kunnen proberen om ieder keer, als je merkt dat hij zich sterker maakt, om kunnen draaien. Gewoon terug. Maar nogmaals, het is belangrijk om te weten hoe je hem vast hebt.

En anders een paar keer iemand anders laten doen, die misschien wat sterker is?

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:35

janouk: mijn vader helpt me vaker, en kan hem meestal ook wel houden. we hebben hem al 14 jaar maar de laatste 4/5 jaar is het fout gegaan.
mijn vader corrigeert hem dus een stuk.
Pluttersput: ik heb meestal het bitje in, zodra hij zich sterker maakt stop ik meestal of draai ik inderdaad een rondje.
maar als ik een rondje ga draaien en juist wil laten zien dat ik de baas ben en streng optreed lopen we verder en ziet hij der meestal toch nog wel een kans om ervandoor te gaan. :o
ik heb meestal het halster met touw, ik heb hem meestal bij het halster vast en in mijn andere hand het touw.
en loop naast hem. zodra ik het merk dat hij wil ontsnappen wat ik meestal wel aanvoel komen, stop ik.
maar dan gaat hij heel opgefokt doen, en kan hij opeens niet meer stilstaan.
je mag altijd nog verder vragen als je het niet snapt hoe ik het uitleg. ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:46

Ik snap wat je bedoelt. Wat ik iig zou proberen is om je elleboog tegen de hals te houden. Dus als hij rechts loopt, je elleboog tegen hem aan duwen. Dan kan je sowieso hefboomeffect creeeren, waardoor je met je hand bij zijn hoofd net iets meer te zeggen hebt. En anders gewoon constant cirkelend naar de wei lopen. Dit is een routine geworden voor hem, en die moet je doorbreken. Dat is denk ik het belangrijkst.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:50

Als je vader corrigeert, hoe gaat dat dan? Doet hij het dan totaal niet meer, of doet hij het bij je vader ook nog?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:50

HA --> OPG

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:22

heb je wel eens aan grondwerk gedacht? je paardje is op dit moment de leider en via grondwerk kun jij de leider weer worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:13

Dit is hier weer een duidelijk schoolvoorbeeld van een dominantie probleem, jouw paardje ziet jou niet altijd als de leider, en daar schuilt het probleem dus.
Los dit op en je probleem is ook opgelost.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:04

Pluttersput: bij mijn vader doet hij het ook. Wel veel veel minder. Hij heeft zijn energieke perioden en daarin ontsnap hij ook nog welleens ookt is zo'n 5x per jaar ong. In deze perioden kan ik hem ook niet houden

padany: Ik heb wel eens geprobeerd hem te longeren een tijd.
Maar ik heb er zelf weinig ervaring mee, te weinig eigenlijk. Of zou ik dan met ander grondwerk moeten werken?
bij longeren komt namelijk hetzelfde terug, ik ben niet de leider. Hij maakt zich sterk en ontsnapt, of dat als ik draf zeg dat hij eerst een x bokt en dan in draf gaat.
Maar dan heb ik mijn paard al eigenlijk niet meer in de hand.
Ook hierbij heeft mijn vader proberen te helpen. Maar dit gaat niet altijd, waardoor ik hem dan toch op den duur verlies.
en hij zich gaat vervelen en gaat bokken enz.

aeolusnr1: schoolvoorbeeld van dominantie probleem?
zou je het misschien uit kunnen leggen wat je precies bedoeld. Bedoel je dat ik niet de leider ben?
Dan heb je daar inderdaad gelijk in maar ik weet niet hoe ik het op moet lossen.

Snorkelfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:06

Als je wilt dat dit niet meer gebeurd zou ik gaan oefenen. Dalijk wordt het als maar erger en dan zit je flink in de problemen. Grondwerken, oefenen met naast je lopen. Stil staan als jij stil staat, niet voor je uit laten lopen.. Allemaal dingen die je kunt blijven oefenen.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:10

Ik zou het eens extra oefennen.
Als dat niet lukt een ervaren persoon erbij halen
en als laatste optie .. de hengstenketting....

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:26

ik ben van plan om een aantal keren met hem in de hand te lopen in de wei.
iedere dag om te beginnen. en dan consequent blijven.
al zal hier denk ik wel wat tijd in gaan zitten, maar voor wat hoort wat.
Ik hoop dat het lukt
bedankt voor de reacties die jullie mij allemaal al hebben gegeven
nieuwe zijn en blijven altijd welkom