Hoe doe ik een Join Up?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gweeen__

Hoe doe ik een Join Up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:20

Heej,

Ik zit met een probleem. Ik heb net nieuwe verzorgpaardjes: een arabier hengst van 9 jaar, en een new forest merrie van 4 jaar. Ik moet wel zeggen dat ik er nog helemaal niet veel ben geweest maar daar komt verandering in ;). De merrie was zadelmak maar heeft lang stilgestaan dus ze moet alles terug wat leren.

De merrie is echter zeer schuchter, als je haar wil borstelen gaat ze altijd met haar hoofd wat omhoog en leunt ze zo naar achter. Ook als ik haar aan het longeren was en ik doe ze stoppen om haar te aaien leunt ze ook altijd wat naar achter en zou ze liefs naar achter willen stappen. Nu was mijn vraag of dit komt doordat ze mij niet kent of is dit haar karakter?
Daarmee dat ik met haar een join up wou proberen. Maar omdat we een rechthoekige bak hebben kan ik ze niet in een cirkel laten lopen dus wou ik graag weten of dit erg was en hoe ik dit het beste kon doen.

Als dit een belachelijk idee is en als het gewoon ligt aan dat ze mij niet kent mag je dat altijd zeggen :).

PS:
als je tips hebt om de merrie minder schuchter te maken is dat ook welkom :)

Groetjes Gwen

Duality

Re: Hoe doe ik een Join Up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:22

Ik ga je even pb sturen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:25

Gebruik de zoekfunctie eens. Er zijn heel veel discussies over of een join up wel goed is voor je paard. Het schijnt dat je hem dan breekt ipv vertrouwen geven als je er geen ervaring mee hebt. Blijkbaar is het een laatste redmiddel. Dus als ik jouw was zou ik me even goed inlezen en dan beslissen of je het wel wilt doen :)

Ga gewoon veel tijd in de pony steken, doe het rustig aan, niks overhaasten. Ik denk dat je dan verder komt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:25

Onder begeleiding van een ervaren professional.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:26

Voor je gaat beginnen met een Join-up zou ik eerst heel goed nadenken.

Edit: ik zie net dat de link die ik had geplaatst net voor mij al is gepost.
Laatst bijgewerkt door MarloesRixt op 02-03-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:26

Ga gewoon eerst lekker tutten / kennis maken met elkaar. Laat haar eerst wennen aan jou en aan het feit dat ze weer aan het werk moet.
Geef het wat tijd

Gweeen__

Re: Hoe doe ik een Join Up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:37

ok dankje voor de reacties!
xx

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:46

Gweeen__ schreef:
De merrie is echter zeer schuchter, als je haar wil borstelen gaat ze altijd met haar hoofd wat omhoog en leunt ze zo naar achter. Ook als ik haar aan het longeren was en ik doe ze stoppen om haar te aaien leunt ze ook altijd wat naar achter en zou ze liefs naar achter willen stappen. Nu was mijn vraag of dit komt doordat ze mij niet kent of is dit haar karakter?
Daarmee dat ik met haar een join up wou proberen. Maar omdat we een rechthoekige bak hebben kan ik ze niet in een cirkel laten lopen dus wou ik graag weten of dit erg was en hoe ik dit het beste kon doen.

Als dit een belachelijk idee is en als het gewoon ligt aan dat ze mij niet kent mag je dat altijd zeggen :).

PS:
als je tips hebt om de merrie minder schuchter te maken is dat ook welkom :)

Niet ieder paard is makkelijk met aanraken, net als lang niet alle mensen het prettig vinden dat anderen aan hen zitten. Net zo goed als je paard toestemming van jouw moet hebben om in jouw persoonlijke ruimte te komen, heb jij ook toestemming nodig om in de persoonlijke ruimte van het paard te komen/aan te raken.

Een paard dat al liever wat afstand van je neemt krijg je echt niet dichter bij je door het weg te jagen. Immers het respect voor jouw persoonlijke ruimte is er al. Probleem is niet dat paard geen respect voor je heeft, maar dat paard liever niet te dicht bij je komt. Hetzij omdat jij haar niet uitnodigd, hetzij omdat zij zelf daar de voordelen niet van inziet.
Ga eerst maar eens echt contact maken zonder je op te dringen, want dat is ronduit onbeleefd, zodat jij een steunpunt voor haar wordt wiens beslissingen ze kan vertrouwen.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:49

Een join up is bedoeld om je paard te laten weten wie de leider is en het paard moet jou volgen als het goed is. Let er goed op waarom ze dit doet. Want aan je verhaal te lezen heeft het paard eerder vertrouwen nodig. Ik denk niet dat een join up veel nut heeft. Ga gewoon lekker met haar bezig en als ze iets eng vind, niet dwingen, maar zorg ervoor dat ze iets wel doet of ergens wel langsgaat door jou te vertrouwen. Geduld is zoals altijd wel heel belangrijk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:51

Het is niet zo gek dat het paard wat afwachtend is. Ze kent je nog helemaal niet. Ga gewoon met haar om en dwing haar tot niets. Gewoon aanraken en vind ze het niet prettig dan gewoon niet meer doen. Sommige paarden houden daar net zo van en andere moeten eerst de persoon vertrouwen voordat ze het fijn vinden.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:55

Een join-up is denk ik niet zo'n goed idee.
Je moet weten waar je mee bezig bent.
Je moet het ook zeker weten.
En je moet het ook echt goed kunnen,
of met een professional erbij.
Ik zou het persoonlijk niet doen ! ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:05