Extreem gedrag jonge pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Extreem gedrag jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:40

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit soort problemen oplossen.

Mijn zusje heeft een driekwart jaar terug een jonge pony gekregen van 2 jaar oud. Hij wordt in juni 3.
Nu is het probleem dat deze kleine draak de hele tijd mijn paard bijt, maar dan niet 1 keer, maar de hele tijd door.. In zn kont.

Paar heeft deken op en hij gaat achter haar staan en bijt dan net boven haar hak (achterbeen) in de spieren.
Je kan heel duidelijk aan haar merken dat ze hem heel vervelend vindt en ze had afgelopen winter dan ook een aantal bijtplekken van de kleine pony.. Dat is allemaal weggetrokken, maar op de een of andere manier voedt ze het dier zelf niet op.. (merrie heeft al wel een keer veulen gehad). De pony staat nu even apart, maar zodra hij weer bij haar komt, begint het gedonder weer..

Ze dreigt met dr achterbenen, maar daar wordt hij niet anders van.. Soms schopt ze ook wel, maar hij is vaak al weg voordat zij hem uberhaupt kan raken. En dan draait ze ook nog de hele tijd van hem weg met haar kont zodat hij haar daar niet de hele tijd bijt maar hij volgt gewoon.. En gaat weer achter haar staan...

Ik ben er wel eens bij blijven staan, maar een brul helpt niet en het paard doet er ook niks meer door...

Nu heb ik hem apart staan, maar ik ben eigenlijk bang dat hij daardoor wat opvoeding mist en dat als ze dus weer bij elkaar komen, dat hij dit blijft doen.. Het is een ruintje.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen?

troi

Re: Extreem gedrag jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:12

Klinkt alsof de merrie te lief is voor dit ruintje, heb je niet de mogelijkheid om hem met een wat fellere alfa merrie in een kudde te doen? Als het na driekwart jaar nog zo is gaat het volgens mij ook niet meer veranderen..

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 13:37

Nou, ik heb er wel aan gedacht om hem met een ander paard neer te zetten, maar ik heb hier niet direct de mogelijkheid voor.. De merrie is inderdaad te lief voor hem.

Het punt is, toen hij kwam was hij heel onderdanig en dat ging goed, zij strafte hem regelmatig af en hij reageerde daar goed op.

Nu is het zo dat hij meer in de pubertijd zit en er al lang achter is dat zij hem niet keihard afstraft, en als ze hem afstraft doet ie gewoon een sprong opzij, rent een rondje om haar heen en dan is het weer terug bij af..

Ik weet eigenlijk niet meer wat ik eraan kan doen, aangezien mijn merrie niet echt wat doet..

Apart zetten ben ik ook niet echt heel erg voor, want ik ben bang dat hij dan in dit gedrag zal blijven hangen.. Terwijl hij juist opgevoed moet worden...

Nog meer mensen die ervaring hebben met van die kleine draken die in de pubertijd zitten?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:54

mijn shet vertoond dit gedrag ook naar een fjord bij ons, mn shet is inmiddels 8 en de fjord 3,5.

Beiden bijten elkaar heel de tijd, regelmatig vallen er raake klappen maar beide weten niet van ophouden, terwijl de fjord goed kan met de andere ponys, en mn shet goed kan met de andere ponys.

Het kan zijn dat ze elkaar gewoon niet liggen?
Wij hebben de fjord en mn shet ook uit elkaar gehaald, de fjord zat onder de kleine bijtwondjes en mn shet lag steeds op de grond met kapotte dekens.

Ik zal hem toch eens bij een paard zetten dat iets duidelijker is in wat hij wel en niet mag, juist door contact met verschillende paarden leert hij kennen wat wel en niet kan in een kudde.

Blijf er wel bij, mocht het echt te hard gaan dan kan je nog ingrijpen, zet er eventueel nog een pony bij of meerdere, hij heeft nu ook alleen jouw merrie om zijn humeur op af te reageren, om te testen hoever hij kan gaan en eventueel om aan te sporen tot spelen

Het nadeel van die kleintjes is dat alles wat ze kunnen doen: bijten in de benen, dat is het enige waar ze bij grotere bij kunnen.
Eventueel kan je proberen hem te laten staan met een grasmuilkorf, hierdoor kan hij wel nog eten en drinken maar bijten gaat niet meer lukken, dan laat je hem een paar uurtjes zo staan en dan kijk je hoe dat gaat.

Wij proberen mn shet en de fjord nog 1x samen als er weer gras is in het land, het kan zijn dat ze elkaar gaan etteren door verveling, als het hooi op is hebben ze ff paar uurtjes niets tot ze weer naar stal gaan, we hopen dat het gras ze zal afleiden van elkaar pesten
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 02-03-10 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:55

In het achterbeen bijten is typisch dominantiegedrag. Dit wil zeggen dat de pony probeert om de merrie te onderwerpen. En blijkbaar heeft de merrie geen sterk dominant karakter, anders had ze dit gedrag van de pony wel direct keihard afgestraft. Mijn eigen tinker-ruin is ook niet bepaald dominant en wordt regelmatig door de paardenvriendjes waarmee hij losstaat in zijn achterbenen gebeten. Leuk vindt hij het niet, maar hij verzet zich er niet echt hard tegen. Het is niet leuk om te zien gebeuren, maar het is echt heel normaal gedrag.
Dat de pony in het begin wel onderdanig was zegt niets; ten eerste was hij toen nog nieuw en ten tweede is hij nu wat ouder. Het is heel gewoon dat paarden bij elke steeds opnieuw bepalen wie welke plaats inneemt in de rangorde. Dat moeten ze zelf 'uitvechten'; je kunt ze daar niet bij helpen. Zo lang er geen ernstige brokken van komen zou ik het ze gewoon samen uit laten zoeken. Apart zetten is inderdaad niet zo'n goed idee; paarden en pony's horen niet alleen te staan. Zeker niet als ze nog zo jong zijn!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:10

Tja, als laatste optie zou je hem idd kunnen muilkorven.. Maar dan neem je hem wel veel af, hij kan niet meer groomen/eten etc. Dus dat zou ik niet snel doen. Maar ik zou er op een gegeven moment wel goed zat van worden dat de merrie steeds het bokje is omdat hij de etter uit wenst te hangen. En erbij blijven is op zich een goed idee maar daar moet je maar de tijd voor hebben (tenzij je ook in het weiland wilt gaan wonen..) en bovendien ben je alleen maar aan het symptoom bestrijden, als je je rug omkeert is het weer als voorheen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:25

Hmm erg vervelend idd, weet niet of je in de buurt woont anders hadden wij wel een paard voor je die hoe dan ook best van zich aftrapt. :+ Grapje ntrl.

Ik zou ze wel weer bijelkaar zetten en anders wei/bak/paddock door de helft doen?

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:26

Muilkorven pak je niet de oorzaak mee aan. Ik zou als ik jou was toch proberen of je de pony niet een poosje bij een dominante merrie kan zetten. Misschien oproepjes op internet?

Wij krijgen er ook tijdelijk een jonkie bij dat even van zijn moeder af moet.

Succes!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:33

Het klinkt - buiten dat je merrie niet dominant genoeg is - alsof hij gewoon ZO graag wil spelen, dat hij van geen ophouden weet.
Een paard bij dit ruintje in de groep zou mee moeten spelen en op een gegeven moment moeten zeggen dat het klaar is, door hem weer op z'n plek te zetten. Je merrie doet beide niet.
Met als gevold dat ruintje niet lekker z'n ei kwijt kan (want spelen hebben ze gewoon nodig) maar ook nog eens niet opgevoed wordt.

Muilkorf zou voor je merrie heel fijn zijn omdat ze dan niet gebeten wordt. Maar het ruintje zou zich enorm gefrustreerd voelen. Dat voelt hij zich nu al, maar hij laat zich nog even niet uit het veld slaan. Doe je hem een muilkorf aan dan zal dat vor hem voelen als een dwangbuis. Nergens meer heen kunnen met je energie en al je gevoelens en bewegingen die je wilt maken.

Het is kort gezegd dus geen gelukkige combinatie. Ik zou zelf graag een speels shettenbeest erbij zetten, zodat die elkaar kunnen vermaken en je merrie rust krijgt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:36

grasmuilkorf dan kan je paardje gewoon eten hoor, echter graat elkaar groomen idd moeilijker, maar als je echt geen andere optie hebt lijkt me dit niet eens zo heel slecht.

natuurlijk zou het wel de laatste optie moeten zijn, beter dat dan dat je straks je merrie kreupel hebt staan of met een dik been door bijtwondjes

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:36

Als je zo'n shet erbij zet zou ik wel een oude shet doen, waardoor de jonge pony ervan onder de indruk komt. Als de shet niet dominant genoeg is zal de pony precies hetzelfde tegen de shet gaan doen.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:38

Bedankt voor de reacties.. Ik heb niet het idee dat ze elkaar echt niet liggen, want ze zijn juist wel heel erg op elkaar gesteld.. En verder ook vriendelijk tegen elkaar.. Maar dat vreselijke gebijt van die knol! ;)

Ik heb niet direct de mogelijkheid om hem bij een andere pony te zetten, maar ik ben wel naar mogelijkheden op dat gebied aan het kijken.

Ze staan op dit moment met elkaar in de bak met een draadje ertussen en dat gaat goed..

Het is inderdaad wel zo dat hij graag wil spelen.. Hij heeft een grote bal in de bak liggen en toen er sneeuw lag was hij daar de hele dag mee aan het spelen, behalve de momenten dat hij hem voor de 100ste keer onder het draad doorgerold had, nu moet hij er alleen meer voor doen om hem te laten rollen (met gladheid gleed ie gewoon de bak door) dus daardoor doet hij er minder mee..

Muilkorf heb ik even geprobeerd, had er toevallig 1 liggen maar daarmee kan hij alleen drinken en ze waren met zn tweeën er heeel druk mee om hem af te krijgen..

In het land blijven helpt idd niet.. Hij trekt namelijk ook veel aan haar deken.. Ze heeft een 200 grams deken op en daardoor voelt ze de bijten aan de zijkant niet.. Ik verwacht dat als ik de deken af zal doen, dat ze misschien wat meer van zich af gaat bijten, maar voor mijn gevoel is het nog veel te koud om die deken af te doen...

In ieder geval bedankt voor de tips.. Voor meer tips, gewoon blijven reageren hoor!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:49

ElsB schreef:
In het achterbeen bijten is typisch dominantiegedrag. Dit wil zeggen dat de pony probeert om de merrie te onderwerpen. En blijkbaar heeft de merrie geen sterk dominant karakter, anders had ze dit gedrag van de pony wel direct keihard afgestraft. Mijn eigen tinker-ruin is ook niet bepaald dominant en wordt regelmatig door de paardenvriendjes waarmee hij losstaat in zijn achterbenen gebeten. Leuk vindt hij het niet, maar hij verzet zich er niet echt hard tegen. Het is niet leuk om te zien gebeuren, maar het is echt heel normaal gedrag.
Dat de pony in het begin wel onderdanig was zegt niets; ten eerste was hij toen nog nieuw en ten tweede is hij nu wat ouder. Het is heel gewoon dat paarden bij elke steeds opnieuw bepalen wie welke plaats inneemt in de rangorde. Dat moeten ze zelf 'uitvechten'; je kunt ze daar niet bij helpen. Zo lang er geen ernstige brokken van komen zou ik het ze gewoon samen uit laten zoeken. Apart zetten is inderdaad niet zo'n goed idee; paarden en pony's horen niet alleen te staan. Zeker niet als ze nog zo jong zijn!

Maar hoe kan het dan dat mijn merrie wel duidelijk de leider lijkt te zijn. Als ze op hem afspringt is ie altijd bang voor dr, alleen dat resulteert in nog meer geklier.. :7

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:40

In het achterbeen bijten is wat hier de hengsten bij de merrie's doen voor ze erop springen (de een meer als de ander). Onbegrijpelijk dat die merrie's zulk gedrag toelaten wanneer ze hengstig (of te lief) zijn, het gaat er soms ruw aan toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:44

Ik heb nog wel een merrie te leen die je ruin wel even de "les leest". :D
Mijn ruin moest het echt even af zien bij mijn merrie, maar ze zijn nu de beste maatjes.
Maar mijn ruin hoeft echt mijn merrie niet (proberen) te bijten of proberen op te jagen.... dan worden de rollen zo omgedraaid. :+

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:59

haha, dat was wel mooi geweest.. Maar dat is wel een beetje ver weg ;)

Wat dat met die hengsten aangaat, toen ze laatst in de bak stond zou hij haar ook bespringen, maar voordat dat zo ver was had ze hem wel een schop(je) gegeven.. Uiteraard best nog wel voorzichtig, want je wil je vriend niet pijn doen.. Ondanks dat hij dat bij jou wel doet.. :Y)

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:30

Blijkbaar doen paarden dus aan SM :P

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:09

er bestaan antibijt flacons, kan je zo op de dekens spuiten waar je shet eraan trekt, op stal gebruiken wij dit ook, wij hadden ook een dekenbijter, nu niet meer. mn shet beet ook op het hout in zn stal,dat spul erop en nergens last meer van. adem het zelf niet in, je proeft het heel de dag

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:12

er bestaan antibijt flacons, kan je zo op de dekens spuiten waar je shet eraan trekt, op stal gebruiken wij dit ook, wij hadden ook een dekenbijter, nu niet meer. mn shet beet ook op het hout in zn stal,dat spul erop en nergens last meer van. adem het zelf niet in, je proeft het heel de dag

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:17

marieminime schreef:

Dat zou inderdaad een mogelijkheid, maar om dat nou rechtstreeks op haar kont te spuiten? Ik weet niet of dat wat doet, of het schadelijk o.i.d. is..? :o

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:55

nee op haar deken spuiten, dacht te lezen dat de shet ook steeds aan de deken zit?

het is niet giftig want als het paard erin bijt en het spul zit erop komt er wat in zn mond, dus dat is niet giftig, maar ik zou het niet zo op de vacht durfen te spuiten idd

edit: zie net dat ik een bericht dubbel heb geplaatst, sorry :o

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 09:30

marieminime schreef:
nee op haar deken spuiten, dacht te lezen dat de shet ook steeds aan de deken zit?

het is niet giftig want als het paard erin bijt en het spul zit erop komt er wat in zn mond, dus dat is niet giftig, maar ik zou het niet zo op de vacht durfen te spuiten idd

edit: zie net dat ik een bericht dubbel heb geplaatst, sorry :o

Haha, geeft niet.. Ik ga eens uitkijken naar dat spul, maar is er ook iemand die weet of het op de huid gespoten mag worden? Het is overigens geen shet maar een zeer pittig welshje.. ;) Denk dat ie daarom ook zo hardleers is..

Maar misschien helpt het ook al wel als ik de deken helemaal inspuit, daar zit hij ook een boel aan te trekken idd.. Bedankt! Goede tip.. :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:57

zal vanmiddag op stal eens kijken hoe dat spul heet

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:16

ja hoor, er bestaat spul dat cribox heet en ik spuit dat regelmatig op de manen van mijn haflinger omdat ze anders opgegeten worden. ik zou het paard en de pony persoonlijk gewoon samen laten staan. laat ze het zelf maar uitzoeken. en als de merrie er uiteindelijk echt schoon genoeg van heeft dan leest ze hem wel de les. ik weet het, het is niet leuk om te zien maar dit komt echt wel goed. als je merrie het echt niet leuk vond dan konden ze ook niet zo goed met elkaar overweg en ging het er een stuk gemener aan toe. bij mijn haflingers heeft het dik een jaar geduurd voordat de ene de ander zo zat was en hem eens een mep gaf. ik zou ze dus gewoon samen naar een "oplossing" laten zoekn.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:23

grappig om te lezen want ik heb 2 week terug een shetje gekocht en die doet het ook!, maar dan bij de schaap er liggen overal wol plukken in het land!. k denk gewoon laten lopen het is echt niet leuk om te zien maarja als je er niet bij bent doen ze het ook, ze komen er vanzelf wel uit