gedrag paard ineens totaal veranderd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phant0m

gedrag paard ineens totaal veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:11

hoi bokkers,

Ik zou graag willen weten welke stappen jullie zouden ondernemen als je paard sinds bijna 3 maanden
ander gedrag vertoond, en dan bedoel ik gevaarlijk gedrag.
dit zijn tot nu toe mijn stappen...
- Da, kon niks doen want zit tussen paard zn oren
- kraker met paranormale gave, heeft gedaan wat hij kon, heeft iets geholpen, de rest zit tussen zn oren.

en nu ??

zodiacje

Re: gedrag paard ineens totaal veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:16

wat zit er volgens hem dan tussen zijn oren?
Hoe lang heb je dit paard al?
Denk dat je iets meer moet toelichten om een antwoord te kunnen geven.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:21

paard is zelf door ons gefokt en gaat al zo goed als zn hele leven mee op wedstrijd.
Nu zijn we begin december naar de les gegaan, en zodra we de oprit afreden ging het paard in een keer flippen.
sindsdien is dit niet meer gestopt, volgens de kraker had het paard zn schouders gekneusd,
maar is nu dus zo ongeveer wel genezen. paard wil gewoon de wagen op maar dan begint ze uit het niets te flippen.
de wagen is eigenlijk ook ons grootste probleem.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:25

jeetje, lastig.
Ik zou idd ook beginnen waar jij mee bent begonnen. En dan op bokt. ;)
Zou denk ik weer bij de basis beginnen. Veel tijd er aan besteden. De moeilijke situties niet mijden maar via grondwerk (meer) vertrouwen proberen te kweken en zo proberen mijn paard er doorheen te helpen.
is ook wel logisch dat je paard moeite heeft met de trailer als ze daar haar schouder heeft gekneusd. Wat voor andere situaties doet ze nog meer lastig dan? altijd met dezelfde situaties of verschillende situaties?

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:45

vertrouwen is er zeer zeker....gelukkig :o
maar ze is te onberekenbaar, het kan gewoon elk moment gebeuren.
vandaag heb ik nog klem gezeten tussen vrachtwagen en wild bokkend/slaant paard
terwijl ze vorige week nog lekker rustig op de vrachtwagen stond.
er spoken nu soms echt gedachtes door het hoofd van in laten slapen,
heel erg dat ik die gedachtes heb bij een gezond paard... maar is ze wel gezond ???
Ik krijg soms de indruk dat er in dat koppie iets is geknapt, ze is nooit de makkelijkste geweest maar nu is het levensgevaarlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:54

Aan de hand van wat jij hier neerschrijft is het onmogelijk om er een zuiver beeld van te krijgen.
Het is wel duidelijk dat jij zegt dat ze gevaarlijk gedrag vertoond, maar das eigenlijk alles wat we nu weten he.
zoiets moet je zien gebeuren voor je er kan gaan proberen op te reageren.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:58

klopt helemaal wat je zegt, daarom is mijn vraag ook wat zouden jullie doen ??
paard is totaal niet verplaatsen met trailer/vrachtwagen, dus dat is al geen optie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:06

elk paard kan je verplaatsen met trailer of vrachtwagen hé, je moet ze het alleen ook leren , net als al het andere, met vertrouwen en respect kan je heel wat bereiken hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:11

Advies vragen aan iemand als Annemarie van Toorn.
Zij hebben vaak zo veel ervaring met "probleem"paarden, dat zij het misschien wel herkent.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:12

Maar is zo ze alleen met de trailer dan?
Want dat is een ander verhaal dan wanneer ze vaker gevaarlijk gedrag vertoont.
En ja, ik vind het heel erg dat je die gedachtes krijgt bij een gezond paard!
je hebt dit paard kennelijk al langer, de problemen doen zich nog niet heel lang voor en dan al nadenken over inslapen.
je kan niet zomaar ergens mee stoppen omdat het even moeilijk is.
Hoeveel fijner is het als jullie hier samen doorheen komen!? Juist dan bouw je die band en niet door het makkelijk op te geven!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:57

Ik vind het nogal wat om er al over na te denken om haar in te laten slapen,dan moet het wel erg uit de hand aan het lopen zijn,ze vertoont dit gedrag pas sinds 3 maanden ?
Hoe oud is het paardje eigenlijk ?

Uit je verhaal blijkt dat het probleem het ergst bij de trailer is ?
Is ze verder ook gevaarlijk ? of is de trailer het enige probleem ?
(daar zou ik namelijk zeker geen paard voor laten inslapen)

Verder zou ik erachter proberen te komen wat het probleem is,je zegt dat ze uit het niets flipt ?
Er moet iets zijn wat haar triggerd om dit gedrag te gaan vertonen... er is bijna altijd wel een aanleiding voor een paard zijn gedrag en ja een dierenarts kijkt soms ook niet verder dan zijn neus lang is,
iets moet haar aansturen zeker als het uit het niest gebeurt.

Jij gaat er nu vanuit dat het komt omdat ze haar schouder bezeert heeft,maar heb je ook verder gekeken?
Soms zit het probleem namelijk heel ergens anders .

Wat is er nou precies gebeurt de eerste keer dat hij dit gedrag vertoonde?
En wat bedoel jij als het paard gaat flippen ? trailer kapot getrapt? mensen verwond ? trailer uitgerent ?
situatie ? en hoevaak is het al gebeurt ?

Is hij hierna nog vervoert ?
wil je graag advies geven maar moet toch iets meer info hebben ;)

Zo kan niemand beoordelen of jou paard echt gevaarlijk is,of dat er misschien een probleem is wat eventueel met training is te verhelpen.
Heb je er zelf al iets aan gedaan/getraint ? een deskundig iemand erbij gehaald om te helpen ?

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:41

bedankt allemaal voor jullie reacties...
Ben zelf weer bij mn positieven na een avondje goed slapen !
paard word echt niet zomaar ingeslapen, maar soms krijg je van die nare gedachtes, en moet je dat ff kwijt!
het paardje in kwestie is mn alles, maar soms haalt het ze het bloed onder mn nagels vandaan!

aesolusnr: klopt helemaal wat je zegt, maar een paard dat jarenlang meegaat zonder problemen en nu in een keer heel de boel kort en klein slaat
word toch een ander verhaal... gisteren hebben we weer geoefend met laden en toen ging het echt goed fout.

Electra63: bedankt voor je advies, ga eens informeren

zodiacje: was gisteren in een hele slechte bui, en die gedachtes zijn gelukkig al weer weg!

cocochanel: nogmaals paard is mn alles, maar soms word het gewoon ff te veel voor mijn koppie ben ook maar een mens ;)
paard is nu 13 jaar, en eigenlijk altijd al een apart paard geweest, denk aan snel slaan en redelijk gevaarlijk voor andere mensen.
Ze is nog meerdere keren vervoerd geweest, maar paard is steeds meer gestresst en het word te gevaarlijk voor ons en het paard zelf.
gisteren nog zat ik klem tussen wagen en bokkend/slaant paard, het lijkt wel of het in een keer zwart word voor de ogen en dan helemaal flipt,
als ze mij dan weer hoort of ziet komt ze weer bij zinnen maar dat kan ff duren.

Ben nu aan het zoeken naar een soort van paardenfluisteraar.
Heb ook al advies gehad om ze een paar maanden op een wei te zetten, maar dan moet ik ze weghalen uit haar vertrouwde omgeving,
en dat lijkt me nog stressvoller voor het paard.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:39

Zo te zien is het echt ergens goed misgegaan met dit paard. Ik zou dit zelf niet proberen op te lossen; dat is veel te gevaarlijk! Zoek alsjeblieft professionele hulp, want dat heeft dit paard echt nodig. Annemarie van der Toorn is een heel goede optie, want zij heeft heel veel ervaring met dit soort paarden. Als je haar een email stuurt waarin je je probleem beschrijft (kan via haar website http://www.montyroberts.nl), dan belt zij je om te bespreken wat ze voor je kan doen en wat het kost. Je kunt natuurlijk ook iemand anders zoeken, maar zorg er wel voor dat het een echte professional is en geen 'kwakzalver', want dan heb je kans dat je paard er nog slechter van wordt. Heel veel sterkte!
PS: op de wei zetten zal in dit geval volgens mij niets oplossen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:20

Doet ze zo bij iedere trailer of alleen in jullie wagen? Want dan heeft ze dat geassocieerd met iets naars. Kun je aan zien komen wanneer ze over de zeik gaat? Geeft ze signalen af? Buik optrekken, korter ademen, strak bekje, wit bij de ogen?
Kun je op het moment voor ze flipt nog tot haar doordringen?
Zijn er manieren om dat gedrag te triggeren / onderzoeken in een meer veilige situatie dan de wagen?