Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 10:44

Hallo,

Ik heb dit Topic gestart omdat een ouder Topic aangaf dat ik daar niet meer op kon reageren omdat de laatste reactie al meer dan twee weken geleden was. Hoop dat dit dan goed is wat ik doe, zo niet dan hoor ik het uiteraard wel.

Het volgende: Ik heb een pony van bijna 3 jaar. Al van kleins af aan heeft hij iets tegen water en ondanks meerdere pogingen om hem te laten wennen blijft hij dit probleem houden. Waterplassen loopt hij om heen of hij draait zich volledig om en gaat achteruit lopen.

Nu is hij vorig jaar rond deze tijd gecastreerd en er werd nadrukkelijk gezegd dat hij gekoeld moest worden. Ik dacht al dat het een probleem ging worden maar ivm genezing had het toch een prioriteit om hem te koelen. Het ging de eerste paar minuten goed totdat mijn pony explodeerde en in de nek van mijn vriend hong. Andere om mij heen die zeiden dat ze dat wel even wilde doen en dwongen min of meer mijn pony om zich te laten koelen. Ik werd hier zo boos van dat ik iedereen verboden heb om nog een vinger op mijn pony te leggen. Ze wilden met hun "ervaring" dit wel even oplossen.

Mijn vermoeden zei al dat dit niet moest gebeuren want hij is bang, anderzijds is er nooit echt een probleem geweest om hen de wasplaats in te krijgen en ik wist me op dat moment geen raad wat nu belangrijker was, aan zijn angst toegeven of koelen?? De mensen zeiden mij dat hij echt gekoeld moest worden, nou daar sta je dan en voordat je het weet staat je pony in de wasplaats helemaal te flippen.

Ik begrijp dat hij hier een ontzettende hekel aan heeft gekregen om in de wasplaats te staan. Vanaf die tijd als ik hem een beetje poetsen met water, pak ik een emmer en met een borsteltje kan ik dan een beetje zijn benen doen.

Laat ik duidelijk zijn over het feit dat hij altijd al een hekel aan water heeft gehad, vorig jaar heeft hij dus een fobie gekregen voor die ruimte wat te begrijpen is. Hem wassen op welke plek dan ook is uit den boze ondanks alle voorzichtige pogingen van mijn kant uit, hem wassen in de wasplaats is uiteraard een dubbele combinatie dat al helemaal niet goed gaat.

Nu heeft mijn pony al een zeer geruime tijd een probleem met zijn huid waarbij hij zich blijft schuren. Hij moest een tijdje geleden gewassen worden met een daarvoor bestemd middel. Echter, wilde wij hem voor zijn stal behandelen met dat spul, eentje die hem gewoon vast houdt en ik die hem wast. Ik weet dat dit in de regel goed zal gaan met heel veel geduld.

Helaas werd ons vermeld dat wij alleen de pony mochten wassen in de wasplaats, jullie voelen hem natuurlijk al aankomen!!

Daar ging onze enigste manier om onze pony te behandelen met dat spul. Wij weer de veearts gebeld en gezegd dat wij onze pony niet zo mogen behandelen. Immers, had de veearts geadviseerd om onze NIET in de wasplaats te behandelen als hij daar zo bang van is. Dat hebben we ook heilig aangenomen.

Na contact te hebben gehad met de veearts vertelde deze ons dat we het spul dan maar met een plantensproeier moesten aanbrengen, niet zo effectief maar tenminste iets. Helaas heb dit ook niets geholpen. Morgen komt weer de veearts om ernaar te kijken en feit blijft dat hij helemaal gewassen dient te worden.

Dat hij nu niet in de wasplaats durft neem ik even voor lief en ga hem ook niet pushen, maar stel we gaan naar buiten en wassen hem daar, hoe vooralsnog kan ik hem van die watervrees afhelpen?? En ik begrijp dat hij al bang was voor water, in combinatie vorig jaar met de wasplaats en nu associëert waarschijnlijk water met die wasplaats waardoor het probleem lastiger is.

Ik wil graag advies krijgen hoe dit op te lossen en niet wat ik HAD moeten doen. Wat jullie vinden van deze situatie doet er even niet, het gaat er om, om van het probleem af te komen. Ik bescherm mijn pony wat dat betreft volledig en niemand die nu nog mijn pony verplicht iets te doen waar hij bang voor is.

Ik doe alles altijd heel rustig aan met hem, met borsteltje en water aan zijn hoeven maar verder kan ik helaas niet met hem komen zonder dat hij bang word.

Gaat hij ooit nog van deze vrees afkomen?? Als dit niet het geval is, hoe kan ik dan ooit op een degelijke manier zijn huidproblemen oplossen???

Nogmaals en ik verzoek dit met nadruk stel ik commentaar niet op prijs op wat is geweest, heb dit helaas bij een ander topic al teveel gehad. ik wil echt alleen weten hoe we dit kunnen oplossen zonder mijn pony te verplichten???

Of is het gewoon omdat de pony gewoonweg dwars is en niet wil toegeven omdat hij merkt dat wij dan stoppen met alles wat we doen naarmate hij meer probeert tegen te stribbelen en vervolgens een wipje omhoog maakt???

Hoop op wijze raad van jullie zijde.

blue_kim

Re: Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:50

je ziet gauw genoeg of het angst is, draait de pony zijn ogen weg, zie je oog wit ed. knort hij, ademt ie zwaar etc. of kijkt de pony vrij normaal uit zijn ogen en zelfs een beetje uitdagend. je moet dat verschil toch duidelijk kunnen zien.

ten eerst om hem van zijn angst voor de was plaatst af te helpen, zou ik hem gaan voeren op de wasplek. hij zal het wel eng vinden in het begin, maar laat hem maar gewoon even staan, een emmertje biks en een plak hooi en dan gewoon rustig tegen hem praten, eventueel als hij stil blijft staan even lekker borstellen en tuttellen. hij merkt dan vanzelf dat er niks aan de hand is en als je dit elke dag herhaalt zal hij de wasplaatst met eten asocieren en zal hij het een stuk minder eng vinden.

verder voor het water, dit is echt een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen en meeeega veel geduld hebben. zoals je aangeeft kan je dus wel met een borstel en een emmer water zijn benen doen. vervang deze eens voor een spons (hier blijft meer water in vastzitten) en als hij zijn benen goed toelaat ga je eens richting zjin schouder. en eens richting zijn borst. gewoon steeds een stapje verder. en elke keer als je een stapje verder laat je hem weer helemaal tot rust komen. gewoon langzaam aan opbouwen. en zeker niet pushen en stressen.
succes!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:40

hallo Blue_kim,

Dank je wel voor je reactie:

Je zegt stapje voor stapje en niet stressen of pushen, maar dat zijn we helaas wat betreft het water al aan het doen vanaf dat die 7 maanden oud was en nog steeds komen we niet echt verder.

Heb net toevallig zijn hoeven wat gewassen maar hij blijft maar niet stil staan, hij blijft draaien maar had niet echt het idee dat het wit zichtbaar was van zijn ogen. Uiteindelijk ondanks het draaien en iedere benen wegtrekken heb ik toch met veel geduld zijn hoeven en onderkant benen kunnen wassen. Toch blijft het een gepruts en al doe ik het rustig aan ik kan hem maar niet daar aan laten wennen.

Wat betreft de wasplaats, is juist het rare dat hij er gemakkelijk in loopt, snuffelt een rondje en dan heeft meneer zoiets van: En nu gaan we! Ik kan er niet echt op uitmaken dat hij de tekenen van angst heeft, maar omdat dat vorig jaar gebeurd is in de wasplaats wil ik hem tot niets verplichten juist omdat het anders averechts gaat werken.

Soms heb ik meer het idee dat meneer ons in het O'tje aan het nemen is, echter als je hem terug trekt en hem stil laat staan dan begint hij irritant te trappelen zolang tot meneer uit die wasplaats is. Voor de rest heb ik geen enkel problemen met hem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:43

en als je hem op de wasplaats zet en eerst eens alleen petst en wat lekkers geeft
zodat hij leert dat poetsplaats stilstaan betekend
als dat goed gaat, kraan aanzetten, niet op hem richten maar gewoon weer poetsen
gedraai ed negeren
en zo steeds wat verder gaan

hoe het nu op mij overkomt is het meer geklier dan echt angst

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:49

en hoe zit het met plassen in het weiland of de bak? loopt ie daar wel gewoon doorheen.

en is de wasplaats dicht of kan het paard gewoon nog naar buiten kijken?

hmm tsjah dus je bent al bijna 2 1/2 jaar aant modderen met water. hmm ja lastig aan de ene kant zou dan zeggen van overdonder hem dan maar een keer, ze de straal maar eens lekker op zijn rug, want hij weet dus dondersgoed wat water is en dan het niet gevaarlijk is. het is ook heel lastig te zeggen wat je het beste kan doen vanaf de pc omdat we het paard zijn acties niet kunnen zien. lastig lastig.
je krijgt bijna het idee dat ie jullie inderdaad in het ootje neemt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:50

sjattukuh25 schreef:
Andere om mij heen die zeiden dat ze dat wel even wilde doen en dwongen min of meer mijn pony om zich te laten koelen. Ik werd hier zo boos van dat ik iedereen verboden heb om nog een vinger op mijn pony te leggen. Ze wilden met hun "ervaring" dit wel even oplossen.

Hebben ze hem toen kunnen koelen?
Zo ja, dan kliert ie dus gewoon.
Harde hand is niet altijd slecht hóór.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:54

Ik zou hem idd ook eerst leren op de wasplaats te staan zonder dat er water aan te pas komt, poetsen, aaien etc. Belonen als hij braaf stil staat. Van daaruit ga je het steeds meer opbouwen. Oefenen met water kan je bijvoorbeeld ook op een andere plek doen waar hij wel braaf stil staat. Sponsje en een emmer water, eerst bij zijn benen beginnen en steeds verder omhoog richting schouder, etc.

Die van mij heeft dit ook een beetje gehad, zodra je met water in zijn buurt kwam ging ie enorm achterlijk doen, gewoon klieren. Ik heb toen de tuinslang in mijn ene hand gepakt, paard in de andere en die tuinslang op zijn benen gezet. Paard kon alleen maar rondjes om me heen lopen en die tuinslang bleef ik op zijn benen richten, binnen een paar minuten was het over en zijn 'waterangst' is nu eigenlijk helemaal weg.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:58

Hoi Nienke:

Zelfs als we hem gewoon buiten zetten, in open ruimte, kan je hem niet degelijk wassen met emmer en borsteltje, ook dan begint ie weer alle kanten uit te draaien en uiteindelijk heeft ie zich toen behoorlijk bezeerd door het touw in zijn mond te nemen, Nou ja, dat ijzeren gedeelte dan en daar trok hij heel hard aan waardoor dat touw door zijn mond schoot, erg vervelend, maar zo zou je inderdaad kunnen stellen dat het klieren is. Toch hoe dan ook, blijft hij tot het bittere eind trappelen en draaien en dat is iets daar word ik simpel van puur omdat ik continu maar mee moet lopen en weer van kant moet wisselen en dan kun je net ff een stukje doen draait ie weer weg.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:04

Hallo Cs:

Mijn pony heeft toen vast gestaan in de wasplaats, en hij was al aan het proberen weg te komen, mijn vriend ( goed bedoelt ) beloonde hem iedere keer als hij even stil stond, echter was het op een gegeven moment stil bij hem, en ineens ging hij langs de muur omhoog en kwam met zijn voorbenen op de schouders van mijn vriend terecht.

Dag ernaar nog een keer geprobeerd maar helaas werkte dat ook niet, hij bleef trekken, duwen en trappelen om weg te komen. Toen was voor mij de maat vol en uiteraard had/heb ik het idee dat deze situatie hem nog steeds te boven komt als hij die wasplaats ziet.

Moet ik er wel bij zeggen dat mijn pony in zijn hengstenperiode een enorme gemene pony was, hij had er geen moeite mee om naar je te steigeren, als je te kort in de buurt kwam dan dreigde hij met zijn voorbenen om naar je toe te komen. Al met al voor ons reden genoeg om hem te laten ruinen.

Nu nog steeds is onze pony baas op de wei. Er heeft een belg, friezen, tinkers allemaal al bij gestaan maar die van ons was en is nog steeds de baas.

Voor de rest loopt ie als een sulletje mee en is er niets aan de hand, alleen dat water en die wasplaats daar komen we maar niet verder mee.

Het is trouwens een wasplaats die aan een zijde open is. maar zelfs in open ruimte voor de stal of helemaal buiten duurt het een minuut en dan begint ie.

Misschien het vermelden waard: Het is een Welshpony, wel maar een A'tje maar z'n karakter laat ie blijkbaar wel gelden
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 01-03-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:07

Pff ik vind dit een staaltje van weinig gezag als leider eerlijk gezegd. Je zegt dat je hem al aan water aan het wennen bent sinds zijn 7emaand. Dan zijn het letterlijk en figuurlijk sponsjes die je nog helemaal naar je hand kan zetten. Dus ergens heb je daar al de bal misgeslagen.

Verder denk ik dat je veel dingen tegelijkertijd wil aanpakken. Water, stilstaan, rust etc. Dus als hij niet graag gewassen wil worden, zal jij hem toch echt moeten leren dat dit een fijne ervaring wordt.
Zet hem bvb ergens in een stal met watertoevoer, een stevige helper, een slang zonder sproeier en ga gewoon rustig te werk. Een lauwe straal stromend water, over zijn hals, rug etc(niet op de benen beginnen). De helper houdt hem gewoon vast en het enige wat jullie moeten doen is zelf rustig blijven. Als is het dat hij steigert, ronddraait, mss zelfs wil slaan. Jij blijft de straal op hem houden, is hij een paar tellen rustig, dan beloon je met je stem of een streling of combi. Het negatieve geef je geen gevolg aan, niet roepen, dreun geven of wat dan ook. Enkel het positieve belonen.
En dat zal je dan om goed te zijn een tijdje moeten herhalen, dus niet helemaal een advies voor bvb een weidepony ofzo. Maar dit is een staaltje van conditionering en evenzeer gezag uitstralen.

Dus rust, consequent en doortastend zijn de woorden

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:13

Het komt er eigenlijk toch gewoon een beetje op neer, dat mijn pony wel degelijk in de gaten heeft dat ik qua progressie stil blijf staan en zo op deze manier zijn gedrag kan voort zetten???

M.a.w begrijp ik uit de antwoorden dat hij gewoon eens een keer die waterstraal op zich moet krijgen en hem dan maar laten??

misschien is het 'm dat ook wel: dat ik nooit echt verder gegaan ben mede doordat ik al zie dat hij gewoon water uit een emmer al drie keer niks vind.

Maar ok, zeker het proberen waard. Hoe stel ik de persoon veilig die hem vast heeft als hij de lucht in wilt gaan???

En stel ik maak hem vast en zet dan een zachte water straal op hem, kan hij zich dan niet bezeren??

Veel dingen tegelijkertijd wil ik juist niet aanpakken, ben wat dat betreft het geduld zelve, en neem mij alle tijd om een ding tegelijk te doen.

Het punt zit 'm juist in het feit dat hij al van kleins af aan een hekel aan water heeft. samen door een plas begeleiden gaat uiteindelijk wel lukken, maar dat wil niet zeggen dat hij er nu doorheen loopt, integendeel vermijdt hij het en loopt in die zin om dat als hij langs de draad moet lopen om water te vermijden dan doet ie dat.

Ook zijn drinkbak idem: Als ik dat bakje schoonmaak omdat er wat aanslag in zit dan schuift hij al omdat ik met dat water aan het spetteren ben.

Het is vreemd, ene moment met dominantie van mijn zijde uit laat hij zich wassen maar toch laat hij duidelijk merken dat hij het maar niks vind en daarbij stilstaan is hem niet toebedeelt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:24

Mijn paard is ook geen fan van water. In het begin kon ik niet eens met water in de buurt komen. Ook hij is gecasteerd geweest en moest koelen maar vond het niets en brak alles af. Afspuiten? Jij douche maar hij zeker niet. Zelfs een keer met een pram op gedaan..nou dat werdt het echt niet..

Inmiddels vind hij water nog steeds niet ju van het. Maar ik spoel nu niet meer met koud maar met lauw water dat scheelt al heel veel. Ik ben begonnnen met de rust bewaren op spuitplaats met een keer belonen. Daarna met een emmer en sponsje aan de gang dan de spons steeds groter en natter..en uiteindelijk inderdaad slang aan niet nat maken en wel goed vast zetten aan de palen op de spuitplaats. Daarna voeten alleen nat. Dit alles wel met lauw water..en dat gaat goed. Zo uitbouwen.

Buiten met plassen is het nog niet helemaal opgelost. Maar daar zien ze geen diepte in en hij haalt buiten in deweide ook niet graag natte voeten uitzichzelf als hij kan gaat hij er langs zelf. Het enige wat hij altijd wel gedaan heeft is een groot meer overzwemmen met mij op zijn rug. Bij plassen moetne mensen niet vergeten ze zien geen diepte zeker niet als het op asfalt ligt! En ik heb al gehad dat een stalgenoot door een diepe plas op straat reedt..en in een open put stapte ! Dus pas op als je op straat zomaar een plas doorrijdt..er kan van alles inliggen onder liggen. Daarom doen paarden dat ook niet zomaar. Een meer kunnen ze meer inschatten omdat het meer water is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:26

sjattukuh25 schreef:
Het is vreemd, ene moment met dominantie van mijn zijde uit laat hij zich wassen maar toch laat hij duidelijk merken dat hij het maar niks vind en daarbij stilstaan is hem niet toebedeelt

Het hoeft ook niet zijn hobby te worden maar hij moet het toelaten omdat jij het zegt en jij bent de baas. :P Er zijn wel meer paarden die het niet prettig vinden maar het wel gewoon toelaten. Met angst is het wat anders maar hij maakt er nu misbruik van

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:31

Dat ze geen diepte kunnen inschatten dat begrijp ik.

Toch zijn er veulens op de wei gezet afgelopen weekend en die groeven met hun benen in het water, vervolgens gingen ze er in liggen en rollen. was geweldig om te zien en dacht meteen aan mijn pony die never nooit zoiets zou doen. Dan is het geweldig als je ziet dat er wel degelijk jonge paardjes zijn die ook geen diepte zien maar die graven dan in het water en vervolgens liggen ze er in, dus het kan dan wel.

De mijne heeft er gewoon echt een fobie voor zo lijkt het, als het even kan draait hij zijn kont ernaar toe en loopt achteruit het water in, vaak komt hij nog niet eens zover omdat hij toch echt bang is. Een keer hebben we dit mee gemaakt en toen zei ik tegen mijn vriend, volgens mij moeten we hem echt gaan halen want dit gaat nog uren duren, het was een dag dat het ontzettend hard regende en mijn pony deed zo hard zijn best maar durfde gewoon echt, uiteindelijk vriend hem gaan halen ( had het idee dat hij een leider nodig had ) en inderdaad, hupakee hij liep zo mee door het water.

Als het regent staat hij buiten alleen maar te draaien voor de draad en wil het liefst naar buiten. Als het niet regent dan staat hij gewoon stil te wachten totdat ik kom.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:31

Tja hoe stel je die persoon veilig die hem vastheeft, die moet altijd naast hem ter hoogte van en net iets achter zijn schouder staan, dus als die omhoog komt dat hij er gewoon naast staat. Dus best een beetje een paardenmens meenemen.

En ja tegen zich verwonden kan je hem niet beschermen, dat doet hij zichzelf aan. Je kan niet alles willen regelen. maar een goede afgesloten ruimte, geen uitstekende voorwerpen doet de kans daarop al verkleinen. En ja mss gaat die onderuitof of krijg je schaafwonden als hij bevoorbeeld tegen de muur aanvliegt. Maar dat zijn dan dingen die je achteraf moet oplossen. Maar meestal komt het zover niet en zijn ze ook van voorbijgaande aard.

Je moet er gewoon mee doorwerken, belonen wat goed gaat. Je hoeft hem niet gelijk helemaal te wassen. Bvb als hij braaf is door stil te staan en enkel de schouder nat te maken, dan is dat ook super en kan je belonen en klaar.

Heb vorig jaar zo'n ponybeestje ook zo klaar gekregen. Was een schimmeltje uberhaupt en die mensen ook met emmertjes en een sponsje bezig en dat lukte ook maar nipt.

Dus heb ik me daar toen eens twee weken mee bezig gehouden. Gewoon door heel duidelijk te zijn in je handelingen, consequent en correct te belonen. Die pony kunnen ze nu door hun kind laten wassen. En ja de eerste keren waren niet om aan te zien, maar niets veroorzaakt door ons geweld, maar enkel door zijn reacties. Maar dat is zijn probleem en is ook een beetje een gewoonte doorbreken waar ze jaren mee weg geraakt zijn.

Maar stapsgewijs werken, goed weten wat je wil en positief er tegenover staan en aanhouden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:36

mijn paard is ook heel bang voor water.
iedere zomer oefen ik weer en gaat het steeds beter.
gebruik lauw warm water. een slang is ook vaak veel enger dan gewoon een emmertje met een borstel, spons.

en als het heel warm is, dan vinden ze de verkoeling misschien stiekem wel lekker.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:37

Hey Bulck,

Je hebt daarmee inderdaad een punt en dat is wat ik zeg, gewoon waarschijnlijk proberen en even volhouden. en misschien dat ik onnodig lang rekening met hem gehouden heb, maar op een gegeven moment weet je geen goed te doen, rekening houden met waarschijnlijk z'n angst en niets opdringen, of op een goed moment zeggen nu is het klaar en we gaan ervoor.

De meningen zijn hierover ook zo verdeeld, de ene staat ervoor om alles rustig aan te doen en niets te verplichten en als er geen vooruitgang zo lang doorgaan tot je wel verder kunt, de ander zegt gewoon doen.

Ik ben altijd zover gegaan tot wat ie toe liet en als dat goed ging dan pas ging ik verder, echter kom ik nu niet veel verder dan zijn benen en ook deze trekt ie weg

Even ter verduidelijking: Ik gebruik ALTIJD lauw water, nooit koud, je zou dan toch denken dat hij het op een goed moment wel lekker gaat vinden he! hmm, was dat maar zo.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:42

sjattukuh25 schreef:
Hey Bulck,

Je hebt daarmee inderdaad een punt en dat is wat ik zeg, gewoon waarschijnlijk proberen en even volhouden. en misschien dat ik onnodig lang rekening met hem gehouden heb, maar op een gegeven moment weet je geen goed te doen, rekening houden met waarschijnlijk z'n angst en niets opdringen, of op een goed moment zeggen nu is het klaar en we gaan ervoor.

De meningen zijn hierover ook zo verdeeld, de ene staat ervoor om alles rustig aan te doen en niets te verplichten en als er geen vooruitgang zo lang doorgaan tot je wel verder kunt, de ander zegt gewoon doen.

Ik ben altijd zover gegaan tot wat ie toe liet en als dat goed ging dan pas ging ik verder, echter kom ik nu niet veel verder dan zijn benen en ook deze trekt ie weg

Tja ik ben ook niet de man van het geweld. Maar ben wel heel consequent en duidelijk en dus moeten ze niet beginnen prullen.
Maar zoiets vraagt uiteraard wel wat tijd en gewoon doorzetten.
Maar benen zijn idd ook wel net iets gevoeliger, zeker als daar plots water tegen aankomt. Het blijven vluchtdieren, die dan ofwel daarnaar stampen ofwel vooruit weg willen (of dus steigeren door het niet kunnen)

Tja de grens van zien wat hij toelaat is goed in een beginfase, maar als dat niets tot nauwelijks iets is, dan moet je direct een stap verder.
Dus ik zeg rust, maar evenzeer daadkracht. Jij bent de leider, de baas en bepaalt de boel.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:48

Weet niet of het hier al staat, maar probeer eens te beginnen met wassne met spons en lauw water.
Koud water komt vaak erg hard aan.. mijn pony is ook als de dood voor water, zelfs na 4 jaar oefenen. Maar nu ze weer dat met lauw water en spons gaat steeds beter, in de zomer was ik alleen overigens en kon laatste weken van de zomer zelfs een bakje water gebruiken,en soort van opgieten

succes ermee

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:50

Het komt er op neer dat ik gewoonweg een stap verder zal moeten gaan, uiteraard met geduld maar niet blijven aanmodderen met het emmertje water en borsteltje??

Misschien is dat ook iets wat hij weet en wellicht dat als ik een stap verder ga, dat hij weet dat hij me niet meer kan imponeren met zijn draai en trappelgedrag wetende dat ik het toch doe???

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:22

Nouwja, ik zal wel alle rust bewaren als jij denk nu kan het is proberen met een klein bakje water
of een spons uitknijpen ? zulke dingen werkte ook bij mijn pony
wassen blijft moeilijk maar het is nu handteerbaar teminste:)
en mijn pony kan ook nog is niet vast staan dus ik moet haar zelf vasthouden en wassen..

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:32

Hallo Sophie,

mijn pony wilt ook het liefste niet vast staan aan de box, als iemand anders hem vast houdt gaat het beter.

Maar eerlijk is eerlijk dat is toch ook geen doen hè dat je je eigen paard moet vast houden en op die manier wassen, zo kun je toch nooit bij de achterkant komen of zie ik dat verkeerd??

Vaak houd ik hem ook zelf vast bij zijn halster terwijl hij aan de box staat, dit omdat hij anders te veel gaat draaien. Maar dat is nou juist iets waar ik zo de sch**t van krijg. iedere keer maar dat halve werk, en nu heeft hij al een tijdje een probleem met zijn huid dat maar niet optimaal verzorgt kan worden omdat mijn pony het gewoon niet toe laat, de enigste manier dat haalbaar was voor ons mag niet meer omdat het een grote zooi zou worden. We ruimen dit dan wel op maar men heeft het liever niet meer voor de box wassen. Dus daar gaat onze enigste optie, vandaar dit topic omdat we gewoon door moeten met handelen en niet kunnen blijven prutsen op deze wijze

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:41

Ik zou een praam gebruiken. Op zich redelijk onschuldig en als het goed is kan die weinig er tegen doen. Je moet wel met zijn tweeën zijn. Het lijkt erop dat deze pony geleerd heeft door zich hevig te verzetten geen water op zich te hoeven krijgen. Een behoorlijke slimmerik maar soms is het nou eenmaal nodig om ze af te spuiten en hij zal er toch aan moeten wennen. Jij bent de baas, niet hij. Gebruik van de praam kun je als hij braaf blijft staan rustig afbouwen. Na afloop zou ik hem hevig belonen in de wasplaats zodat hij water gaat associeren met wat leuks. Verder zou ik het niet overdrijven (geen water op zijn hoofd etc, maar voorlopig alleen de hoefjes doen en zo kort mogelijk en dan langzaam opbouwen).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:42

Mijn leaseknol was absoluut niet te wassen of af te spuiten.
Het is een manegepaard, dus heel veel kids hebben het geprobeerd, maar tevergeefs.
Meneer heeft toen heel goed geleerd hoe hij zijn zin kreeg. En resultaat: wassen lukte niet.

Hieronder mijn plan van aanpak. Bij mijn paard heeft het gewerkt, dus misschien bij jou ook wel!
De basis van 't systeem is 'Sacking Out'. Dat betekent dat je je paard beloont door het 'angstige' weg te halen.
En wat je je moet beseffen is dat sommige lichaamsdelen van een paard gevoeliger zijn dan anderen.
Bijvoorbeeld de benen, hoofd en flanken zijn 'gevarenzones'.

Om te beginnen heb ik m'n paard leren stil staan op de wasplaats.
Daar ga ik bij jou verder niet op in, want ik begrijp dat je paard dat al kan.

Stap 2 was wennen aan de tuinslang. Dit heb ik gedaan eerst zonder water.
Wat je doet is de tuinslang pakken en goed het gedrag van je paard in de gaten houden.
Begin op de schouder (= veilige plaats) en leg daar de tuinslang tegenaan. Gaat je paard draaien, hou de tuinslang op z'n plek!
Pas weghalen als je paard stilstaat en ontspant. Dit kun je zien aan de ogen, oren, bewegingen van de mond.

Voorkom paniek, steigeren en springen! Als dat gebeurt heb je wat teveel gevraagd. Neem dan een stapje terug en houdt de tuinslang bijvoorbeeld op afstand van de schouder.

Als je paard gewent is aan de schouder, ga je andere lichaamsdelen af. Dus schoft, rug, kont.
Dan een keertje buik, benen, nek en hoofd proberen. Steeds op dezelfde manier als hierboven.
Je legt de tuinslang ertegen aan. En pas weghalen als je paard stilstaat en ontspant.

Niet vergeten: dit doe je aan beide kanten van het lichaam.
Als het links goed gaat, moet je som rechts weer op nieuw beginnen.
Je moet z'n beide kanten dus 'conditioneren' als het ware.

Als het is gelukt met een 'droge tuinslang', begin je weer van voren af aan het een druppelende tuinslang.
Daarna eens met een dun straaltje en tenslotte met een flinke straal.

Dit systeem kost wel tijd, maar heeft voor mij echt heel goed gewerkt!
Je leert je paard dat de angst ongegrond is, door 'm te belonen als-ie ontspant.

Enne; belonen is de slang weghalen. Je moet niet gaan afleiden met snoepjes ofzo :D
Ook geen dwangmiddelen gebruiken! Je wilt immers dat je paard ontspant en minder angstig is.
Dat werkt niet met een zweep in je hand bijvoorbeeld........

Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:48

wat moet dat moet............ niet gaan lopen mutsen en trutten!! Praam erop, sterke vent mee......... en wassen die handel..............

ennuh allemaal wel leuk die maniertjes, maar morgen moet dat ding gewassen worden, en niet over een half jaar!

In mijn ogen had ts dat de eerste keer al vol moeten houden, en niet iedereen wegsturen, dan had ze nu dit pobleem niet gehad.

Soms moeten paarden een beetje onorthodoxer overtuigd worden, worden ze in de regel niet slechter van.......