Allround maken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Allround maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:12

Hoi,

Ik wil mijn veulen over een paar jaar allround beleren, maar is dit slim?
Ik bedoel, ik wil namelijk niet dat dan de ene spier hem dan teveel in de weg zit of dat hij door ook western te rijden niet goed meer kan dressuren...
De sporten waarin ik hem wil uitbrengen zijn: Endurance,springen,dressuur, NH (Naturel Horsemanship) en beetje western.(en uiteraart buitenrijden)
Natuurlijk kan hij niet in elk van de 5 soorten even goed zijn, maar ik wil wel verder gaan dan recreatief vanalles door elkaar rijden.
Het is een KWPN'er en zover ik weet zijn zij goede springers even als en dressuur paard.
Groetjes Jane

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:17

Wil je echt serieus met de verschillende takken aan de gang dan zou ik een keuze maken. De basis lijkt nog wel op elkaar en op recreatieniveau kan het paard wel in de verschillende disciplines. Maar wil je toch meer, dan wordt het voor een paard lastig (denk ik, ik weet natuurlijk niet hoe je paard denkt). Denk aan de hoofdhouding bij dressuur en western. Als je hoger in de dressuur komt dan is er meer oprichting gewenst.

Waarom wil je al die disciplines gaan beoefenen? Een beetje afwisseling is natuurlijk leuk, maar als je echt goed ergens in wilt worden, moet je denk ik toch een keuze maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:20

Volgens mij als je het western schrapt moet de rest gewoon kunnen hoor.
NH is niets bijzonders, gewoon een manier van houden van je paard.
Op het misschien zonder bit rijden na en het grondwerk, waar niks mis mee is.
Endurance en springen kan er prima bij, hartstikke leuk voor een paard die afwisseling.

Western én dressuur weet ik echter niet of dat samen gaat.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-02-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:21

Ik snap wat je bedoeld, en ik hoef niet in de z of zz te komen met hem, zolang wij er lol in hebben gaan we gewoon verder.
En hij is spring gefokt en dat lijkt me wel leuk om hem juist daarin uit te brengen, maat toch, ik houd ervan om tussen door lekker een keertje te crossen,dressuren of rustig NH te doen en misschien daar ook een wedstrijdje erbij aan mee te doen.
Groetjes

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:24

Kan wel,.. maar je moet wel erg veel geld over hebben. Want voor western en dressuur is er wel ander tuig nodig. Zadels zijn niet goedkoop. Daarnaast zou je dan ook verschillende instructeurs nodig hebben... en zelf heel consequent de verschillen moeten kunnen aangeven.
Ik heb weleens een paard gereden dat per zadel wist wat er van haar verwacht werd. Dus mogelijk ja, handig nee en zeker niet meteen bij het inrijden!

Maar gewoon beetje recreatief rijden en af en toe eens een dressuurwedstrijdje of een hindernisje allemaal in Engelse stijl kan prima en daar past NH ook wel bij.

Janedieene

Re: Allround maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:27

Evelijn, wat je zegt kan wel kloppen.
Ik was bij het inrijden gewoon de gedachte met NH (grondwerk,langel lijnen en zonder zadel) te rijden daarna dressuur>springen>Endurance en uiteninelijk western.
Groetjes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:31

Sja, als je hem eerst dressuurmatig gaat scholen zul je toch echt even moeten omscholen voor western, tenzij jouw visie van western gewoon is om engels te rijden met een iets langere teugel en westernzadel zoals bij zovelen :+
Welke discipline van western wil je trouwens rijden dan?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:35

Mijn dicipline is Pleasure.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:36

Poeh das echt een heel andere houding dan dressuur hoor... sja,ik weet niet wat je er fijn aan vindt om western en dressuur te willen mixen, naar mijn mening haalt dat de fun van het trainen er af. Want zo kom je toch nooit heel ver in 1 van beide?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:37

Het kan prima, ik ken een paard die op vrij hoog niveau zowel wedstrijden loopt in de westernsport, in de dressuursport en in de springsport. Bij het inrijden zou ik me toch eerst vooral richten op een dressuurmatige basis. Zodra die erin zit kan je langzaam beginnen met andere dingen. Gewoon rustig aan doen, kijken waar je paard aanleg voor heeft en wat hij/zij leuk vindt, dan komen jullie er wel!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:38

poes schreef:
Poeh das echt een heel andere houding dan dressuur hoor... sja,ik weet niet wat je er fijn aan vindt om western en dressuur te willen mixen, naar mijn mening haalt dat de fun van het trainen er af. Want zo kom je toch nooit heel ver in 1 van beide?

Niet iedereen heeft als doel het hoogste van het hoogste ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:41

Kijk, ik wil aardig wat dressuur oefeningen onder de knie hebben om hem uit te brengen in het springen. Elk spring paard is ook een beetje een dressuur paard.
Misschien heb je er wel eens op gelet hoe ze in de hogere springsport op een hindernis afrijden? Nou wijkend in galop of schouderbinnenwaarts , ook maken ze gebruik van galopswissels enz. maar in het pacours zelf maakt dus die houding van de dressuur zoals je hem in de proef zal zien niet zoveel uit.
Groetjes

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:42

Ohja, en western rijden en endurance is meer voor de afwisseling, om een keer lekker te gaan, of een keer 5 uur weg te blijven.
Groetjes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:44

Mijn idee kan dat prima, maar echt western word lastig. Aan een lang teugeltje door het bos stappen gaat, op gewicht rijden ook, maar veel meer zou ik op dat vlak niet verwachten. Ik denk dat de rest tot op zeker nivo zeker te combineren is. Het zal in ieder geval niet het eerst paard zijn die op zowel springen als dressuur een mooi nivo haalt;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:45

Endurance kan er zeker bij hoor volgens mij.

Veel springruiters op topniveau weigeren ook juist de zijgangen te rijden, en een springwissel lijkt meestal in niks op een dressuurwissel.

Ik denk dat je met een jong paard vooral moet uitkijken dat het niet te verwarrend wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:52

Het combineren van western en dressuur lijkt me erg moeilijk.

Western is gericht op comfort, tenslotte is het gebaseerd op de rijstijl van mensen die dagelijks misschien wel 16 uur in het zadel doorbrengen. Je wilt dat je paard vlak, klein, economisch en traag loopt.

Bij dressuur wil je ze juist ruim, met veel kracht, afdruk, schwung en beweging door de baan hebben lopen.

Dus nog afgezien van jouw hulpen en de hoofdhouding wil je je paard de ene dag op een totaal andere manier laten lopen dan de andere dag.

Springen en dressuur combineren wordt vaker gedaan en als je maar genoeg conditie opbouwt zullen de lichtere klasses van endurance daar ook wel bij kunnen aanparen maar western zie ik nog even niet in dit pakket.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:10

Janedieene schreef:
Ik was bij het inrijden gewoon de gedachte met NH (grondwerk,langel lijnen en zonder zadel) te rijden daarna dressuur>springen>Endurance en uiteninelijk western.

Hoi Janedieene,

Om te beginnen is het makkelijker voor een 'dressuurpaard' om western te beleren dan een 'westernpaard' dressuur te beleren. Dus de volgorde die je hierboven noemt is wel een handige.
Bij ons op stal scholen we regelmatig dressuurpaarden om naar western. De basis kan er redelijk snel inzitten, zeg 3 maanden ongeveer.

De vraag is wel wat je dus precies onder Western verstaat. Ik lees dat je Western Pleasure wilt gaan rijden. De techniek en oprichting is dan wel heel anders dan bij de dressuur!
Overigens is 'dressuur' ook de basis bij western rijden hoor. Maar als je je specifiek wilt gaan richten op 1 onderdeel zou ik toch wel een keuze maken.

Mocht je er nou niet zeker van zijn of je wel echt western wilt gaan rijden, kom dan even proefles bij ons nemen. Hahaha, grapje :D
Nee hoor, ik zou dan beginnen met een dressuurbasis en te zijner tijd eens omscholen als je dat wat lijkt.