Paardenfobie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Paardenfobie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:41

Nee, niet ik ben bang voor paarden, maar mijn New Forest merrie (16 jaar) is bang voor andere paarden.

Als er een ander paard aankomt springt ze opzij/stapt ze opzij des noots ten koste van mijn been die dan geplet wordt tegen het hek. Of mijn laarzen die door het hek dan onder het teer zitten. Of ze stopt gewoon en rent weg of loopt er met grote boog omheen.

Maarja, wat kan je er aan doen? Als ze langs een paard loopt beloon ik haar en voor de rest negeer ik het. Maar wat kan ik er nog meer aan doen?

siskeh

Re: Paardenfobie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:42

Loopt ze normaal ook met andere paarden?
Zoals het nu klinkt is ze erg laag in rang, en weet ze niet hoe ze moet reageren op paarden.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:44

Ze loopt samen met een Shet. Eerst nog met een KWPN. Ze staat inderdaad helemaal onderaan de rang. Maar met de Shet kan ze het wel goed vinden eigenlijk is dat de enige waarvoor ze niet bang is.

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:08

Misschien helpt het om haar af te leiden als ze een ander paard tegenkomt. Ze gebruiken deze training ook bijvoorbeeld bij honden. Je haalt dan de fixatie van de situatie af. En dan iets lekkers geven, ze associeren de situatie dan met iets positiefs.

Ella89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:36

Lastige situatie zeg!
Inderdaad wat Alex_horse zegt, afleiden als er een ander paard langs komt.
Toch kijken of je een wat grotere rustige kudde kan vinden waar ze kan wennen. Je hoeft haar niet gelijk in de kudde te zetten. Je kan ook een stuk naast de kudde afzetten en haar alleen zetten maar we dat ze de andere kan zien.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:51

Weet je toevallig ook of ze iets meegemaakt heeft met andere paarden bij het langslopen? Is het erger geworden de laatste tijd?

Proberen te negeren of afleiden is denk ik het beste.

Madd_E123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:15

Ik zou grondwerk met haar doen om ervoor te zorgen dat ze je helemaal gaat vertrouwen en langzaam met haar bij andere paarden in de buurt komen. Doe dit samen met de Shet die ze vertrouwd. Laat de Shet telkens voorrop lopen en dingen 'voordoen'. Dan volgt je paard vanzelf. Ik zou het vooral niet negeren. Het is heel erg dat je paard bang is voor zijn eigen soortgenoten. En dit is niet nodig. Leer haar om niet bang te zijn.